AnonymBruker Skrevet 12. mars 2022 #1 Skrevet 12. mars 2022 Jeg hadde kolikk som baby og har nokså skral psykisk helse nå som voksen. Hva er deres erfaringer? Anonymkode: a9c59...2e2
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2022 #2 Skrevet 12. mars 2022 Det hadde vært interessant å sett blitt gjort noen studier på! Anonymkode: fad8f...3a0 4
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2022 #4 Skrevet 12. mars 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Nei. Anonymkode: 62d37...e72 Det var jo veldig bastant da? Anonymkode: fad8f...3a0 3
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2022 #5 Skrevet 12. mars 2022 Min eldste hadde kolikk , men nå som voksen er han den mest avbalanserte av mine barn. Anonymkode: 661f9...530 1
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2022 #6 Skrevet 12. mars 2022 Jeg hadde kolikk som baby, og har hatt god psykisk helse til nå i voksenlivet i hvert fall. Men min erfaring sier jo lite i seg selv. Nå vet jeg egentlig ikke så mye om årsakene til kolikk, men har for meg at det sannsynligvis handler om fysiske plager, som etter hvert går over. Det jeg typisk har hørt er at det skyldes "magevondt". Men det er nok mange og sammensatte årsaker. Noen har lettere for å kjenne vonde følelser enn andre, og noen babyer og småbarn har et mer utfordrende temperament, gråter lettere og mer og sover kanskje dårligere. Og de er kanskje også mer sårbare for psykiske lidelser. Men akkurat kolikk de første månedene tror jeg i hvert fall i hovedsak handler om andre ting. Anonymkode: 3b9fb...98c
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2022 #7 Skrevet 12. mars 2022 Jeg var en rolig baby, og er nå uføre pga psykiske lidelser. Det hadde vært interessant å forske på. Anonymkode: e95e2...f60 1
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2022 #8 Skrevet 12. mars 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg hadde kolikk som baby, og har hatt god psykisk helse til nå i voksenlivet i hvert fall. Men min erfaring sier jo lite i seg selv. Nå vet jeg egentlig ikke så mye om årsakene til kolikk, men har for meg at det sannsynligvis handler om fysiske plager, som etter hvert går over. Det jeg typisk har hørt er at det skyldes "magevondt". Men det er nok mange og sammensatte årsaker. Noen har lettere for å kjenne vonde følelser enn andre, og noen babyer og småbarn har et mer utfordrende temperament, gråter lettere og mer og sover kanskje dårligere. Og de er kanskje også mer sårbare for psykiske lidelser. Men akkurat kolikk de første månedene tror jeg i hvert fall i hovedsak handler om andre ting. Anonymkode: 3b9fb...98c Tenker ikke at kolikken kommer av dårlig psykisk helse nei, men lurer på om det at det er en stressende start på livet og at de derfor stiller svakere senere. Anonymkode: a9c59...2e2 3
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2022 #9 Skrevet 12. mars 2022 Kolikk på meg, har ganske god psyke nå som voksen. ofte blir jeg sett på som «den eneste som kan hjelpe» når andre har en psykisk knekk. Personen som alltid ser glad ut og det er ikke bare en maske. Jeg har opplevd mye psykisk stressende over mange år. Slik som dårlige beskjeder om egen helse, overgrep, tap av nære og økonomisk utrygghet. men jeg har ennå ikke fått noen psykisk knekk, er nok mer andre veien. Jeg ble sterkere og krevde min plass, livet kan være dritt innimellom og det er ikke synd på meg. Anonymkode: 57704...9ca
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2022 #10 Skrevet 12. mars 2022 Jeg vet om en som prompet masse som barn, nå som voksen promper han ikke mer. Noen burde forske på dette. Anonymkode: db476...dd2 1 1 1
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2022 #11 Skrevet 12. mars 2022 Kjenner ei som hadde kolikk og hun sliter ikke med psyken så vidt jeg vet. Har mer troen på at unger med kolikk (og uten) som ikke blir trøstet eller får nærhet når de gråter vil ha større sjans for å slite. Kanskje barn med kolikk gjør foreldre då desperate at de ikke klarer gi barnet det det trenger , men det var bare en tanke i farta. Anonymkode: 71acc...e1c 1
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2022 #12 Skrevet 12. mars 2022 Det gjaldt tydeligvis meg ihvertfall. Moren min har fortalt meg at jeg hadde mye kolikk. Jeg slet med sengevæting i lang tid også. Anonymkode: fd56d...a70
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2022 #13 Skrevet 12. mars 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg vet om en som prompet masse som barn, nå som voksen promper han ikke mer. Noen burde forske på dette. Anonymkode: db476...dd2 Hva er det du vil frem til? Anonymkode: a9c59...2e2
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2022 #14 Skrevet 12. mars 2022 Jeg prompet mye som barn og fikk hjernesvulst i tenårene. Det har garantert en sammenheng. Anonymkode: cc529...9eb 1
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2022 #15 Skrevet 12. mars 2022 Min yngste hadde kolikk, han har veldig sterk psyke. Mye sterkere enn eldste som ikke hadde kolikk... Anonymkode: af935...b55
Sirinna Skrevet 13. mars 2022 #16 Skrevet 13. mars 2022 Det finnes studier som viser at barn ikke har ubevisste minner av smerten og ubehaget av kolikk, men har minner fra trøsten og kosen de (forhåpentligvis) fikk når det sto på.
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2022 #17 Skrevet 13. mars 2022 Kolikk = cøilaki. Anonymkode: 7e983...8cf
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2022 #18 Skrevet 13. mars 2022 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Jeg prompet mye som barn og fikk hjernesvulst i tenårene. Det har garantert en sammenheng. Anonymkode: cc529...9eb Men herregud da, så dumme og usaklige dere er. Spørsmålet er helt legitimt: kan stresset babyen blir utsatt for når den har kolikk i starten av livet, gi risiko for dårlig psykisk helse senere? Anonymkode: a9c59...2e2 2
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2022 #19 Skrevet 13. mars 2022 Et interessant spørsmål. Men forskning på dette fordrer jo at spedbarnet ble diagnostisert med kolikk (som er en samle-/utelukkelsesdiagnose). Mange foreldre mener at barna deres har/hadde kolikk uten at diagnosen er bekreftet. Anonymkode: 6bb7c...a50 1
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2022 #20 Skrevet 13. mars 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Et interessant spørsmål. Men forskning på dette fordrer jo at spedbarnet ble diagnostisert med kolikk (som er en samle-/utelukkelsesdiagnose). Mange foreldre mener at barna deres har/hadde kolikk uten at diagnosen er bekreftet. Anonymkode: 6bb7c...a50 Ja, sikkert ikke helt enkelt å designe en slik studie. Man vet at mødre av kolikkbarn er mer deprimerte enn andre mødre, ikke så rart kanskje. Anonymkode: a9c59...2e2 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå