Gå til innhold

Utestue og solforhold, morgensol eller kveldsol?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Planlegger å på sikt bygge utestue på verandaen. Er en tålelig stor veranda som har solforhold fra morgen til 8-9 på kvelden på sommeren.

Spørsmålet er om man bør satse på å få inn morgensola eller kveldsola inn i utestua?

Jeg ønsker morgensola og det faktum at utestua vil være det man går ut under når man går ut på verandaen slik at man kan ha oppe den doble verandadøra uten at regnet kan komme inn på gulvet, at man kan gå ut og sette seg under tak under regnvær uten å måtte gå under åpen himmel og det store faktum at det vil være en stor levegg mot naboen vi ikke kan fordra og at den pene skogsutsikten vil være tilgjengelig fra inne i utestua.

Verandaen vil fremdeles ha kveldsol tilgjengelig helt i enden, men ikke fult så stort område som det pleide å være.

20220306_114810.jpg

Endret av kinetheking
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Men når på døgnet har dere tid til å bruke den, og ønsker dere da å sitte i sola eller i skyggen? Jeg er også glad i morgensol, men 5/7 dager i uka har jeg ikke tid til å kose meg med den. Derfor hadde jeg valgt kveldssol, som jeg har tid til 7/7 dager. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville hatt utestue til kveldssola, av samme grunn som den over her nevner.

Ps! Kanskje ikke så lurt å skrive at dere ikke kan fordra naboen, det er ganske lett å gjenkjenne bildet du har lagt ut☺️

Anonymkode: a10e2...93d

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jeg ville hatt utestue til kveldssola, av samme grunn som den over her nevner.

Ps! Kanskje ikke så lurt å skrive at dere ikke kan fordra naboen, det er ganske lett å gjenkjenne bildet du har lagt ut☺️

Anonymkode: a10e2...93d

Jeg bryr meg ikke om naboen hadde potensielt sett dette, vi vet hva vi synes om hverandre 😉

• Liker 2
Skrevet

Kveldssol! Med mindre du ikke er i jobb...

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Ville valgt en løsning med levegger som kan trekkes frem og tilbake etter behov. Da er området også brukbart på dager der det er så varmt at man trenger luft. 

Anonymkode: c64f4...bbc

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er ikke så glad i direkte sol og varme, så jeg ville ha valgt morgensol.

Anonymkode: def0b...278

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Et aber med løsningen du har skissert på bildet er at utestuen vil sluke mye av dagslyset som vanligvis kommer inn den doble døren. Dersom rommet for øvrig har rikelig med lysinnslipp er det ikke like viktig, men jeg ville hatt det i bakhodet.

Anonymkode: 6f6dc...892

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...