Gå til innhold

Hvorfor har boligprisene blitt mye dyrere bare etter jul?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har vært på boligjakt det siste året i Bergen sentrum, med en grense på knappe 3 mill.

Har hatt en ønskeliste og den var som følger:

-3 roms, ikke mindre enn 60kvm

-Balkong/ terrasse

-Ikke sokkel

-Utsikt

- Badet kan ikke være oppussingsobjekt /Tgr 3

Etter å ha lest ørti takstrapporter og vært på like mange visninger, har jeg enda ikke vært med i budrunde, siden omtrent alle bud begynner på prisantydning.

Ønskelisten nå mars 2022:

- Helst 2 roms, ikke 1 roms

-Ikke under 35 kvm 

- Ikke Tgr 3 på bad hvis det er selveier leilighet.

-Helst ikke flytte i kollektiv som godt voksen 🙈

Anonymkode: d6b1b...236

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hører deg. Angrer sykt på at jeg ikke kjøpte for et år siden. 

Anonymkode: f7b9a...da0

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hører deg. Angrer sykt på at jeg ikke kjøpte for et år siden. 

Anonymkode: f7b9a...da0

Jeg også 😑

• Hjerte 1
Skrevet (endret)

Det henger vel mellom annet sammen med at prisene på byggevarer stadig øker? Ergo får nåværende bygningsmasse også en høyere verdi. Og byggevarer kommer bare til å bli dyrere i overskuelig fremtid, uansett hva dnb ser ut til å mene.

Endret av Tripptrapp1
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Og de som da må ut på leiemarkedet fordi de ikke får kjøpt, må betale min 10 000 for 43 kvm sokkelleilighet uten oppvaskmaskin og muggen dusj.

Ts

AnonymBruker
Skrevet

En digresjon, og ikke Østlandet, men jeg kjente jeg ble kvalm og uvell av å kjøpe en enebolig på 200 kvm til 1,3 mill på midten av 2000-tallet. Det føltes helt sprøtt for min del som var enslig og i starten av 20-åra. 

Nå... herregud hva koster det nå å gjøre det samme. Det er jo komplett umulig. Du må ha en vanvittig inntekt og binder deg opp til mangemilliongjeld bare for noen få kvm i sentrale strøk. Hele boligmarkedet er helt koko. Jeg har min dypeste medfølelse for alle dere som står utenfor og drømmer om å få komme inn til noe dere selv eier. Virker også som dere konkurrerer intenst med hverandre fordi det er så mange som står utenfor, som igjen øker prisene enda mer. Evigond spiral.

Anonymkode: d51e7...117

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Letharia skrev (1 minutt siden):

Den artikkelen er jo 1 dag eldre. I den nyeste skriver de at det pleier å bli bedre utover våren. Og det er det jeg håper på hvert fall. 

Enig! 

Anonymkode: a8d98...2ce

AnonymBruker
Skrevet

Det har vel blitt bygget usedvanlig lite nye boliger gjennom hele coronatiden? Mangel på byggematerialer, mangel på leveranser osv. Og nå er det krig og kraftmangel, som gjør produksjon og transport av materialer enda dyrere.. Jeg syns det er helt ellevilt med så høye boligpriser med tanke på skyhøye strømpriser, stadig dyrere matvarer, crazy bensin/dieselpriser OG 4 forestående renteøkninger i inneværende år... Bruk hodet i boligjakten sier jeg bare. Vi har 4,5 mill i gjeld på vår bolig, noe som kommer til å tilsi ca 40 000 kr ekstra i året bare i økte renteutgifter (4 planlagte økninger á 0,25 prosentpoeng). 

Anonymkode: f9294...af1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...