Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kom meg inn på boligmarkedet for et år siden. Fikk et startlån fra kommunen. Lånet er på 3,1 millioner. Jeg er uføretrygden og en stor del av inntekten min går ut på å betale ned på boliglånet. Drømmen min er ikke å bli rik - men å kunne nedbetale lånet mitt så fort som mulig sånn at jeg kan ha litt mer til overs hver mnd. 

Dette høres sikkert dumt ut, men har dere noen tips til hvordan jeg kan tjene penger for å så betale ned på boliglånet? Jeg kan starte et AS/ENK men vet ikke hva jeg skal gjøre med det. Har heller ikke mye arbeidsevne men er villig til å prøve. 

På forhånd takk :) 

Anonymkode: ecabe...bab

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Er det leilighet? I borettslag eller selveier-sameie? Da kan du stille som valg til styret, styremedlem, styreformann, nestleder i styret. Dette gir mange tusen i året.

Jeg var styremedlem av interesse for området jeg bor i en stund, og tjente 20 000 (brutto) i året på dette. Det betalte jeg inn på boliglånet i sin helhet. Man må selvfølgelig skatte av det. Men det er en del tusen ekstra likevel for en uføretrygdet person.

Du må selvfølgelig jobbe litt for pengene, stille på møter og gjøre litt arbeid som styret tar seg av. Men møtene var en gang hver tredje eller fjerde uke her, så ikke så veldig ofte altså. 

En ide for deg, om du bor i en leilighet i borettslag eller selveier (de har også styre).

Endret av Million
  • Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, Million said:

Er det leilighet? I borettslag eller selveier-sameie? Da kan du stille som valg til styret, styremedlem, styreformann, nestleder i styret. Dette gir mange tusen i året.

Jeg var styremedlem av interesse for området jeg bor i en stund, og tjente 20 000 (brutto) i året på dette. Det betalte jeg inn på boliglånet i sin helhet. Man må selvfølgelig skatte av det. Men det er en del tusen ekstra likevel for en uføretrygdet person.

En ide for deg, om du bor i en leilighet i borettslag eller selveier (de har også styre).

Hei! Ja det er en leilighet. Selveier :) 

Takk for tips. Det skal jeg se litt på. Noen tusen ekstra i mnd er helt gull når en har så lite fra før av :)❤️ 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Jeg kom meg inn på boligmarkedet for et år siden. Fikk et startlån fra kommunen. Lånet er på 3,1 millioner. Jeg er uføretrygden og en stor del av inntekten min går ut på å betale ned på boliglånet. Drømmen min er ikke å bli rik - men å kunne nedbetale lånet mitt så fort som mulig sånn at jeg kan ha litt mer til overs hver mnd. 

Dette høres sikkert dumt ut, men har dere noen tips til hvordan jeg kan tjene penger for å så betale ned på boliglånet? Jeg kan starte et AS/ENK men vet ikke hva jeg skal gjøre med det. Har heller ikke mye arbeidsevne men er villig til å prøve. 

Fikk du 3,1 millioner i lån hos Husbanken? Hadde du egenkapital?

Anonymkode: 76341...a3c

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
23 minutter siden, Million said:

Du må selvfølgelig jobbe litt for pengene, stille på møter og gjøre litt arbeid som styret tar seg av. Men møtene var en gang hver tredje eller fjerde uke her, så ikke så veldig ofte altså. 

Uføre skal ikke jobbe ekstra! De er uføre

av en grunn

Anonymkode: 5879c...9a1

Skrevet

Husk du kan bare tjene 40 000 i tillegg til trygden din. Alt over dette blir trukket fra trygden det året. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Fikk du 3,1 millioner i lån hos Husbanken? Hadde du egenkapital?

Hei! Jeg hadde 300 000 i EK. Fikk 100 000 i tilskudd. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hei! Jeg hadde 300 000 i EK. Fikk 100 000 i tilskudd. 

Jeg har 1 mill i egenkapital og har fått maks 1,9 som startlån hvis jeg kjøper selveier og 50 000 mindre hvis det er borettslag.

Har ikke kjøpt noe enda siden det er selgers marked...

Har nå fått vite at jeg skal få 250.000 i arv med Lurer på om jeg da mister startlånet og det blir for mye egenkapital?

Har bare 240 000 i uførepensjon.

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg har 1 mill i egenkapital og har fått maks 1,9 som startlån hvis jeg kjøper selveier og 50 000 mindre hvis det er borettslag.

Har ikke kjøpt noe enda siden det er selgers marked...

Har nå fått vite at jeg skal få 250.000 i arv med Lurer på om jeg da mister startlånet og det blir for mye egenkapital?

Har bare 240 000 i uførepensjon.

Jeg hørte at så lenge mesteparten av egenkapitalen går til boligkjøpet så vil de fortsatt gi startlån :) Jeg har 300 000 i året men hadde spart en del da jeg bodde hjemme. Masse lykke til :)❤️ 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg hørte at så lenge mesteparten av egenkapitalen går til boligkjøpet så vil de fortsatt gi startlån :) Jeg har 300 000 i året men hadde spart en del da jeg bodde hjemme. Masse lykke til :)❤️ 

Regelen er at du må bruke all egenkapital minus 50 000 til boligkjøp.

AnonymBruker
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker said:

Regelen er at du må bruke all egenkapital minus 50 000 til boligkjøp.

Det kan nok stemme. Husker ikke helt reglene. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

av en grunn

Selvfølgelig kan vi jobbe selvom vi er uføretrygdet!

Anonymkode: 13b90...b3c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

av en grunn

Det her er avsporing. Hva du tenker og syntes om det er HELT urelevant. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
4 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg kom meg inn på boligmarkedet for et år siden. Fikk et startlån fra kommunen. Lånet er på 3,1 millioner. Jeg er uføretrygden og en stor del av inntekten min går ut på å betale ned på boliglånet. Drømmen min er ikke å bli rik - men å kunne nedbetale lånet mitt så fort som mulig sånn at jeg kan ha litt mer til overs hver mnd. 

Hvorfor ønsker du å nedbetale huslånet fortest mulig?

Anonymkode: 93286...e98

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Hvorfor ønsker du å nedbetale huslånet fortest mulig?

For å slippe å betale mer enn nødvendig i renter? 

For følelsen av å være gjeldsfri?

Hvorfor skulle man ikke ønske det?

Anonymkode: c5e60...00b

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

av en grunn

Jo, de kan jobbe litt ekstra så fremst helsen tillater det. Det er heller ikke slik at alle er 100% uføretrygdet, mange klarer å jobbe en viss prosentandel. Ikke snakk om temaer du tydeligvis ikke har peiling på, er du grei.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Dette er jo ren løgn. Hvorfor svarer du på ting du ikke har peiling på? 

https://www.nav.no/no/person/pensjon/uforetrygd/jobbe-ved-siden-av-uforetrygd

Anonymkode: a6730...361

Det stemmer det som ble skrevet, at man bare kan tjene ca 40.000kr før man blir trukket i uføretrygd. Tjener man mer enn 0,4G i tillegg til 100% uføretrygd, må man sende meldekort til nav, og nav regner ut trekket som skal gjøres av uføretrygden:

Anonymkode: 413d4...12b

AnonymBruker
Skrevet
36 minutter siden, AnonymBruker said:

For å slippe å betale mer enn nødvendig i renter? 

For følelsen av å være gjeldsfri?

Hvorfor skulle man ikke ønske det?

Anonymkode: c5e60...00b

Men lånet blir jo bare mindre verdt over tid? 1 mill for 10 år siden er ikke det samme som 1mill i dag og om 10 nye år er den enda mindre verdt

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Det stemmer det som ble skrevet, at man bare kan tjene ca 40.000kr før man blir trukket i uføretrygd. Tjener man mer enn 0,4G i tillegg til 100% uføretrygd, må man sende meldekort til nav, og nav regner ut trekket som skal gjøres av uføretrygden:

Anonymkode: 413d4...12b

Sukk, meldekort, fordi man jobber ved siden av uføretrygd?

Du er inne på noe, men du har likevel ikke snøring, så da er det like greit å la være å kommentere, vel?

Hilsen en som jobber ved siden av uføretrygd, og blir trukket for det.

Anonymkode: 9d79f...18c

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...