AnonymBruker Skrevet 12. mars 2022 #1 Skrevet 12. mars 2022 Jeg er overvektig. Spiser usunt. Trener aldri. Har i flere år tenkt at jeg må ta meg sammen og endre dette, men feiler gang på gang. Noen som har noen gode råd til hvordan en får til varig livsstilsendring? Anonymkode: 698bf...552
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2022 #3 Skrevet 12. mars 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg er overvektig. Spiser usunt. Trener aldri. Har i flere år tenkt at jeg må ta meg sammen og endre dette, men feiler gang på gang. Noen som har noen gode råd til hvordan en får til varig livsstilsendring? Anonymkode: 698bf...552 spørst va du tenker på Anonymkode: f1fc8...df2
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2022 #4 Skrevet 12. mars 2022 Hva mener du med usunt? Lite grønnsaker, for mye kalorier? Du må bare finne motivasjonen din. Legg til flere og flere grønnsaker i måltider over tid. Finn mat hvor du klarer deg uten kjøtt. f.eks. taco/chili med bønner i stedet for kjøtt. Spis mindre porsjoner. Anonymkode: b6bd2...b0e
Titania Skrevet 12. mars 2022 #5 Skrevet 12. mars 2022 Finn en vei som funker for deg, og ikke forsøk å fikse alt på en gang. Spiser du usunt, forsøk å få inn mer sunt i hva du spiser, før du ev. setter fullt fokus på å "spise salat 24/7". Finn aktiviteter du liker. Om det er å gå i skogen, sykle, eller kanskje snakk med noen venner om de kan dra deg med på tur om du syns det er vanskelig. Og snakk med legen Jeg for min del kan ikke skryte at jeg har fått til en varig endring, men er sykelig overvektig og i gang med endringen. Er nå kommet dit at treningen er blitt en vane, mens maten er fortsatt litt utfordrende. Men selv om man gjør feil en dag, er ikke det det samme som at slaget er tapt, da begynner man på nytt. Har tenkt og forsøkt som deg i mange år "bør/må ta meg sammen og få kontroll". Det gikk ikke enn før nok ble nok, og jeg fant ett eller annet som gav meg driven til å si at nå må jeg ha hjelp til å komme i gang. Så treningen ble min start på veien mot en bedre helse. Har gått ned minst 12 kg siden starten av september, og det er MYE igjen. Men er i gang 2
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2022 #6 Skrevet 12. mars 2022 Skriv det ned. Si det høyt. Anonymkode: dc121...474
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2022 #7 Skrevet 12. mars 2022 Jeg klarte ikke å ta meg sammen før jeg aksepterte at jeg, også, fortjener en sunn og frisk kropp, sunn og frisk mat og et langt og sunt liv. Jeg begynte å behandle meg selv som jeg behandler venninner eller kollegaer - med de beste intensjoner. Anonymkode: 89c51...454 3
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2022 #8 Skrevet 12. mars 2022 Min motivasjon kom når jeg begynte å tenke mye mer langsiktig. Målet gikk fra ett kilo i uken, til litt ned hver mnd. Noterte ned vekten, og opplevde å gå jevnt ned. Ikke mye, men fortsatt ned, når jeg sammenlignet måned for måned. jeg ble ikke feit over natten, og ble heller ikke slank igjen over natten - men jeg klarte det på veien har jeg endret forholdet til mat, som igjen hjelper meg med å holde stabil vekt. Anonymkode: ff1f9...aa2
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2022 #9 Skrevet 12. mars 2022 Prøv å heller endre identitet. Gå for å BLI en med sunn livsstil, altså «jeg er en som tar vare på kroppen min» «jeg er en som liker å føle meg bra i kroppen min» «jeg er en som vet hva som er bra for kroppen min». BLI det mennesket! og da må du selvsagt gjøre endel av de tingene du legger i varig livsstilsendring for å klare å være den du ønsker å være. Men kan være endel lettere når du finnes identiteten. Da passer det også å begynne å henge på treningssenter. For der møter du likesinnede. Du blir en som drar andre med ut på tur, fordi det er den du er. Du er ikke den som sitter igjen til fredagskake på jobben, for det passer ikke deg rett og slett. Evt tar du heller et eple. Det er den du er. Du er ikke en sånn som har skapene fylt av snop hjemme, slikt havner ikke i din handlekurv, det er bare ikke den du er. om man klarer den endringen i å definere hvem man er, så følger ting lettere etter. Og ikke minst, det kan virkelig bli varig! Anonymkode: 2b97c...4f3
Purple_Pixiedust Skrevet 13. mars 2022 #10 Skrevet 13. mars 2022 Det nytter ikke alltid å vente på motivasjonen. Den kommer for noen først etter å ha kommet godt i gang med endringen. Start med å gjøre små endringer. Kun snop på lørdag feks, og slikt som pizza er helgemat. Forsyn deg kun med én porsjon middag. Når det er blitt en vane kan du feks øke andelen grønnsaker på tallerken din. Slik fortsetter du.
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2022 #11 Skrevet 13. mars 2022 Rådet mitt til deg er rådet jeg kommer med til meg selv for hver gang jeg føler jeg mister motivasjon: Alt ligger i dine hender. Om du har lyst på en endring så er det DU som må sette i gang med endringen. Om du har lyst på din versjon av din drømmekropp så må du jobbe for det. Tiden flyr og dagene går, og du har faktisk bare deg selv å skylde på om du ikke setter i gang 😅 det er den harde sannheten. Når det gjelder livsstilsendringer så må du gjøre endringer som du føler du kan leve med i lang tid. Eks: jeg kan ikke kutte ut potetgull i flere mnd fordi det ikke er realistisk. Jeg kan derimot kutte ut brød og bare spise knekkebrød, for jeg kan leve uten brød. Du kan fylle tallerkenen din med flere grønnsaker så du blir fortere mett. Drikk mer vann. Heng opp motivasjons eller påminnelseslapper på kjøleskapet ditt eller speilet ditt så du har noen daily reminders. Anonymkode: 30c05...8d5
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2022 #12 Skrevet 13. mars 2022 Mitt forslag er å endre en ting om gangen og se på livsstilsendring som det det er. Endring for livet. Lag en liste over mat/gotteri du vil endre. Kutt ut en eller to ting om gangen og vent til dette har etablert seg. Ha en plan på hva du erstatter det med. Jeg erstattet for eks chips med popcorn. Kutter ut brus for mange år siden. Erstatter med vann. Byttet ut brød med knekkebrød. Viktig å bare bestemme seg. Uansett hvor fristende det er med et kakestykke er det et nei. Begynner du å tvile, kan ta et kakestykke, er veien kort tilbake. Se på små endringer med stolthet og som store steg. Ønsker deg lykke til. Anonymkode: 136ef...c7b
Sunshineyellow Skrevet 13. mars 2022 #13 Skrevet 13. mars 2022 Ikke tenk at du skal være flink med en gang. Tillatt deg å feile. Det er greit, og da fortsetter man med å prøve å være flink dagen etter. Prøv å kutte vekk godteri på dagtid først, så kan du utvide til kun helger. Du kan prøve 5:2 eller 16:8 dietten. Gå tur i skogen. Ta trappen istedenfor heisen. Det blir ikke lett, du vil feile og det er greit. Du kam lage en motivasjonsbok hvor du kan følge med på endringer.
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2022 #14 Skrevet 13. mars 2022 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Jeg er overvektig. Spiser usunt. Trener aldri. Har i flere år tenkt at jeg må ta meg sammen og endre dette, men feiler gang på gang. Noen som har noen gode råd til hvordan en får til varig livsstilsendring? Anonymkode: 698bf...552 Det første du må gjøre er å sette deg et passende og realistisk mål som fungerer for DEG. Hva er du villig til å ofre, hva kan du leve med uten å bryte sammen og falle tilbake til gamle vaner? Og hvilke kompromiss kan du inngå med deg selv? Deretter må du finne ut hva som motiverer deg; vil du gjøre det alene eller trenger du noen som støtter deg? Blir du motivert av å konkurrere eller blir du mer motivert av å bare jobbe i fred og følge med på egne resultater? Sett deg et langvarig hovedmål. Dette må være stort nok til at du har noe å jobbe mot og bli motivert av, men samtidig ikke så hårete at du mister motet underveis. Det er her kompromisset kommer inn, og du må ikke bare tenke på å nå målet, men også at det skal vedlikeholdes resten av livet. Hvor lite og sunn mat kan du leve med, og hvilken mengde fysisk aktivitet kan du leve med? Hva kan du passe inn i ditt liv uten at det blir for altoppslukende og demotiverende? Sett i tillegg små delmål underveis som er lettere å nå enn hovedmålet, og finn gjerne belønninger som du gir deg selv hver gang du når et mål. F.eks. nye klær, egenpleie e.l. For meg fungerer det best å tenke at jeg ikke har som mål å bli slank og sunn, men å bli slankere og sunnere. Jeg startet som feit (BMI på over 30 og nesten 101 kilo tung), og er nå 16 kilo lettere og "bare" overvektig. Jeg har nådd det store hovedmålet mitt på 90 kilo, og er nå på 85 kilo. Andre ville kanskje ha brukt noen måneder på dette, men jeg brukte nesten ett år på å gå ned disse kiloene. Fordi jeg ville ta det sakte via små endringer. Jeg har ikke trent noe særlig, kun gått noen sporadiske småturer, så vektnedgangen er kun via kostholdet. Og mens vennene mine spiser knallsunt og trener (og dermed har gått mye fortere og mer ned i vekt), så teller jeg kalorier og passer litt på hva jeg spiser, men unner meg også snop av og til. Men da i mye mindre mengder enn jeg gjorde før. Det aller viktigste er likevel at du er motivert og har en plan for hva du vil oppnå og hvordan du skal klare det. Og være klar over at vektkurven kommer til å svinge litt, så du må være forberedt på både noen gram (eller 1-2 kilo) opp eller at vekta stagnerer av og til. Da er det viktig at du ikke mister motet og gir opp, men bare fortsetter som før. Jeg ønsker deg lykke til! Dette greier du! Anonymkode: 05199...a7b
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2022 #15 Skrevet 13. mars 2022 Jeg klarte endelig å gjennomgå livsstilsendring for 3 år siden, etter å ha vært overvektig og dessuten jo-jo-slanker i nesten 20 år. Klarer jeg klarer du, det er bare et spørsmål om å komme i gang på den rette måten slik at man ikke slutter eller gir opp. 🌸 Jeg har klart å gå ned 20 kilo og holdt de i snart 3 år uten at jeg føler at jeg anstrenger meg eller er "på kur". Av alt jeg har lært på min reise er det to ting som jeg tror trumfer alt annet når det gjelder å lykkes: 1) Ikke endre alt på en gang. Livsstil handler om vaner. Har du en dårlig livsstil har du sannsynligvis en hel haug med små eller større uvaner som du kan gjøre noe med. Jeg tror det er veldig få mennesker her i livet som klarer å snu alle uvanene sine på en dag, og jeg tror ikke det bør være målet heller. Start med å ta tak i EN uvane som du vil gjøre noe med, legg en plan for hvilke andre vaner du ønsker å erstatte denne med og fokuser på den ene vanen en stund før du går videre. Det kan også være lurt å gradvis innføre denne ene tingen, gi rom for å justere opp underveis fremfor å gå så hardt ut at du risikerer å miste piffen eller falle helt av. For eksempel så startet jeg med at jeg var alt for inaktiv. Jobber og har barn, men all "fritid" eller "egentid" ble tilbrakt på sofaen så ofte som jeg kunne. Jeg startet med å si til meg selv at jeg skulle få til en tur på ca. 30 minutter to ganger i uken. Jeg forberedte meg før jeg satte i gang: fant et tidspunkt som passet (for min del var det etter legging på kvelder der mannen skulle være hjemme), fant frem podcaster jeg var interessert i, men aldri hadde tid til å høre på og passet på at jeg hadde skiftet til turtøy i god tid slik at jeg bare kunne smette ut døra med en gang barna var lagt. Først da jeg hadde gjort dette i 2 uker og var full av mestring over å ha klart det, samtidig som at jeg var sjokkert over hvor lite jeg savnet sofatiden (jeg hadde jo overbevist meg selv om at hverdagen er så slitsom at jeg måtte bruke kveldstiden på sofaen) så begynte jeg å trappe gradvis opp: to ganger i uka ble til flere, 30 minutt ble til 1 time og gåturene ble til joggeturer og andre treningsøkter. Da jeg hadde holdt på i fire uker merket jeg også at apetitten min for den salte og usunne maten som jeg tidligere hadde hivd i meg nesten hver kveld ble mindre, og da jeg etter hvert satte meg mål for kosten var dette allerede ganske lett. Turene hadde faktisk kvelt en del av cravingene jeg hadde, og mitt neste mål var å bli flinkere til å planlegge måltider og lage mat fra bunnen av. Dette var enkelt å kombinere med den økte aktiviteten fordi aktivitetene mine allerede hadde blitt en vane. Slik fortsatte jeg helt til jeg var kvitt alle de verste uvanene mine. Det betyr ikke at jeg har levd på en uendelig "streak" de siste årene, tvert om har jeg både skeiet ut og droppet trening innimellom, men jeg har hele tiden hatt et fundament av gode vaner som har gjort det enklere for meg å starte neste uke bra igjen etter å ha hatt en litt dårligere uke. De lateste og mest usunne dagene mine finnes fortsatt, men de forekommer mye sjeldnere fordi de ikke er en del av min "vanlige" livsstil. 2) Tilpass livsstilen til deg og ikke omvendt. Jeg har tidligere mislyktes med livsstilsendring fordi jeg har en veldig "alt eller ingenting"-tilnærming til et gitt opplegg, enten det er en anbefalt diett eller et treningsprogram. Jeg har følt at jeg må spisse tilnærmingen min så mye som mulig for at det skal være effektivt uten å tenke på hva som er bærekraftig for meg å fortsette med i lengden. Jeg har for eksempel lett etter trening som skal brenne mest mulig kalorier, "straffe" kroppen så mye som mulig, bygge mest mulig muskler eller kondisjon. Kort sagt trening som er kjempevanskelig å få inn i livsstilen til det sofadyret jeg var. Da jeg endelig lyktes var det fordi jeg fokuserte på å få inn trening og bevegelse som en vane før jeg begynte å trappe opp intensitet og hyppighet. Hvis du trener null ganger i uka er 1-2 ganger kjempebra. Hvis du velger aktiviteter som du enten liker eller er komfortabel med er sjansen større for at du klarer å holde ut og bygge opp flere aktive vaner. Hvis du konkurrerer mot deg selv er det lettere å legge merke til fremgangen enn hvis du hele tiden sammenligner deg selv med andre. Jeg har også holdt samme filosofi med mat. Jeg begynte med å kutte ut de verste uvanene og fant sunnere oppskrifter på mat som lignet på det jeg var vant til å lage og spise slik at hverdagen min ikke snudde 180 grader over natta. Over tid ble jeg mer nøye på både inntak og kvaliteten på det jeg spiste, men jeg prøvde alltid å starte med så få store endringer som mulig. Måltidsfrekvensen bestemte jeg utifra det som passet min livsstil og ikke etter en oppskrift for å spise så ofte som mulig eller følge periodisk faste. Hvis jeg merket at noe ikke fungerte så bra prøvde jeg å justere fremfor å slutte slik at jeg til slutt ble sittende med en ganske god rutine for meg. Jeg skal ikke snakke stygt om lavkarbo eller andre spesialdietter, men for min del var det enklest å ikke spise etter noe prinsipp som totalt utelukket store matvaregrupper. Jeg gjorde riktignok ganske store kutt i karbohydratet etter hvert, fordi jeg tidligere spiste for mye raske karbs, men dette var ikke noe jeg innførte over natten og det var også viktig for meg å vite at jeg kunne dra i bursdag og spise kake uten å ødelegge hele dietten. Alle utskeielser som jeg virkelig har hatt lyst til å ha har jeg prøvd å finne plass til i "budsjettet" totalt. Det betyr ikke at jeg ikke har hatt uker eller dager der jeg har spist i overskudd, for det har jeg absolutt, men jeg har prøvd å begrense det slik at det passer inn i livsstilen totalt. Anonymkode: ced6a...e87 1 2
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2022 #16 Skrevet 13. mars 2022 AnonymBruker skrev (22 timer siden): Jeg er overvektig. Spiser usunt. Trener aldri. Har i flere år tenkt at jeg må ta meg sammen og endre dette, men feiler gang på gang. Noen som har noen gode råd til hvordan en får til varig livsstilsendring? Anonymkode: 698bf...552 Mitt beste råd er: Gjør det enkelt, og ikke tro at all endring må skje med en gang Frister det ikke med trening så begynn å gå tur hver dag. Start gjerne i forbindelse med at du skal ut uansett, for eksempel ved å gå til og fra jobb, eventuelt deler av strekningen. Skal du på butikken, gå en god runde først, osv. Legg inn noen oppoverbakker, da får du opp pulsen og bedrer kondisjon. På matfronten - ikke sult deg! Bli bevisst på hva du spiser, når du spiser og hvorfor du spiser, da har du et utgangspunkt for endring. Trenger du starthjelp med tanke på matmengde og kloke ingrediensvalg anbefaler jeg å ta i bruk en kokebok av gode gamle Grete Roede. Går du på en smell eller synes opplegget ditt er vanskelig å gjennomføre så betyr ikke det at du skal gi opp, da må du se på om det er noe du kan justere. Det kan f.eks være at du trenger å spise flere måltider enn du hadde planlagt. (For meg var det veldig viktig at jeg ikke ble veldig sulten på ettermiddagen, for da endte jeg opp med å overspise til middag). Anonymkode: 832c5...5d4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå