Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en sønn som er 21 år med store fysiske og derav psykiske utfordringer i livet. Han strever virkelig for å komme seg gjennom hverdagen. Det gjør vondt langt inni mammahjertet og se hvordan han har det. Han har prøvd ut forskellige yrker i jobbtrening, men helseplagene henter han inn hver gang. Han har rett over 9000 kr utbetalt i måneden nå og det går ikke rundt i forhold til leie av leilighet (kollektiv), mat og medisiner som han trenger. Vi må hjelpe han økonomisk hver måned.

Er det noen som vet om dette er den han må leve på om han blir permanent uføretrygdet, eller vil han då få i forhold til andre satser?

Jeg er bekymret for fremtiden hans og ikke minst mtp penger å leve for. 

Anonymkode: 2471f...488

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Be han søke bohjelp hos husbanken.

Rett over 9000 høres lite ut. Er det sosialhjelp han får? Få han over på AAP i så fall. Jeg får 13 000 utbetalt i måneden på AAP på minstesatsen.

Om han får ung uføre, så vil han få mellom 18-22 tusen utbetalt i måneden (minstesats ung uføre). Du kan sjekke dette om du søker etter grunnsats uføretrygd på Google eller nav.

Om han er såpass dårlig, så kan det være veldig lurt å jobbe med nav for å få han uføretrygdet. Da vil han få en økonomisk trygghet som vil ta vekk mye av stresset og følelsen av å ikke være selvstendig. Man kan jobbe litt når man er ufør, så kanskje han om noen år klarer å jobbe en dag eller to i uka for å tjene litt ekstra. 

Anonymkode: 041b1...f29

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Be han søke bohjelp hos husbanken.

Rett over 9000 høres lite ut. Er det sosialhjelp han får? Få han over på AAP i så fall. Jeg får 13 000 utbetalt i måneden på AAP på minstesatsen.

Om han får ung uføre, så vil han få mellom 18-22 tusen utbetalt i måneden (minstesats ung uføre). Du kan sjekke dette om du søker etter grunnsats uføretrygd på Google eller nav.

Om han er såpass dårlig, så kan det være veldig lurt å jobbe med nav for å få han uføretrygdet. Da vil han få en økonomisk trygghet som vil ta vekk mye av stresset og følelsen av å ikke være selvstendig. Man kan jobbe litt når man er ufør, så kanskje han om noen år klarer å jobbe en dag eller to i uka for å tjene litt ekstra. 

Bohjelp hos husbanken kan søkes om på nettet og tar bare noen minutter. Søknaden fornyes automatisk hver måned så man slipper å søke igjen. Man må bare passe på at man opplyser om endringer i f.eks leie eller boplass. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Er han utredet for en diagnose? 

Anonymkode: 5e59a...14e

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Er han utredet for en diagnose? 

Ja, er utredet. Er i gang med å sjekke arbeidskapasitet, men vi ser at dette bare er med på å gjøre ting verre for han.

Han er ekstremt pliktoppfyllende og vil gjøre som hjelpeapparatet rundt han tilråder, men jeg er litt usikker på om de (nav) ser den negative utviklingen av helsetilstanden i dette tilfellet.

AnonymBruker
Skrevet

Han kan få hjelpestønad, muligens også grunnstønad dersom han kan dokumentere høye utgifter pga sykdom. Sjekk også ut omsorgslønn fra kommunen dersom dere pårørende har utfører omsorgsarbeid for ham.

Anonymkode: 26151...cc4

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Bohjelp hos husbanken kan søkes om på nettet og tar bare noen minutter. Søknaden fornyes automatisk hver måned så man slipper å søke igjen. Man må bare passe på at man opplyser om endringer i f.eks leie eller boplass. 

Siden han bor i kollektivt (i følge HI) må han søke på papir, og ha dokumentasjon på f.eks sosiale utfordringer som gjør at man må bo i kollektivt. Jeg måtte gjøre det samme 🙃🙃

Anonymkode: 118fc...3ea

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja, er utredet. Er i gang med å sjekke arbeidskapasitet, men vi ser at dette bare er med på å gjøre ting verre for han.

Han er ekstremt pliktoppfyllende og vil gjøre som hjelpeapparatet rundt han tilråder, men jeg er litt usikker på om de (nav) ser den negative utviklingen av helsetilstanden i dette tilfellet.

Det er bra. Få legen til å skrive ut en erklæring på det for det vil hjelpe dere videre mtp. Hvilke midler han kan ha rett på.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...