AnonymBruker Skrevet 12. mars 2022 #1 Skrevet 12. mars 2022 Vi har vært prøvere i snart 2 år, 1 år på naturlig vis og nå 1 år med stimulering (Letrozol og Metformin). Jeg har pcos. Vi tok valget selv med å først prøve stimulering i 6mnd før vi evt. skulle gå over på prøverør. Når det ikke klaffet etter disse 6 månedene, fikk jeg komme tilbake til gynekolog. Vekt ble nevnt, og BMI’en regnet ut. Jeg måtte gå ned 10 kg før vi kunne sende inn søknad til prøverør. Jeg vet jeg er større enn hva jeg bør være - men er jeg virkelig SÅ stor at BMI’en min tilsier «sykelig overvektig»? Jeg er 177 cm høy og veier 112 kg. Likevel er jeg 90 cm rundt midjen og vipper mellom str L og XL og str 46 i typiske H&M klær. Fett er jevnt fordelt på kroppen. Utenom pcos og revmatisk sykdom er jeg frisk og fin. Turgåing hver dag, spiser variert og sunt og vil påstå jeg er ganske sterk - som jeg vil tro er med på å feilstille BMI’en litt. Jeg har googlet litt og funnet forumer hvor kvinner har nevnt BMI sammen med klesstørrelse. Om jeg skal sammenligne meg med dem, burde jeg hatt en BMI på 30-31 og ikke 36-37. Ergo - jeg skulle da kunne komme innenfor grensen til offentlig IVF som har en grense på 32? Det er også et annet målesystem som heter «waist to height», hvor jeg regner meg frem til å være i nærheten av å være ok sunn. (Gult nivå i stedet for rødt nivå som BMI-målingen viser) Jeg vet veldig godt at jeg bør gå ned mer i vekt, og det jobbes med hver dag, men jeg føler det er så urettferdig at målesystemet som brukes i helsevesenet dømmer meg til å være sykelig overvektig basert på kun to faktorer - høyde og vekt. Ekstra frustrerende er det når en venninne av meg, som bruker samme klesstørrelse som meg, har fått IVF behandling - men hennes BMI var lavere. Er jeg helt i fornektelse, eller er det noen som har opplevd lignende med at BMI’en ikke stemmer? Anonymkode: df9a9...a97
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2022 #2 Skrevet 12. mars 2022 Du spiser "variert og sunt" men veier 112 kilo?!? Her er det noe som ikke stemmer... er det den "varierte" maten som er så fet og full av fett og sukker? Eller spiser du bare altfor store porsjoner for mange ganger om dagen? Det burde være lett å gå ned ti kilo. Det er imidlertid nødvendig å se over menyen og dietten nøye, og kutte der man ser det er for mye av noe. Anonymkode: 4572e...b20 5
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2022 #3 Skrevet 12. mars 2022 Selv om fettet er jevnt fordelt betyr ikke det at det er sunt fett. Det er akkurat det samme fettet som om det skulle vært dårligere fordelt. Hadde det vært masse muskler som gjorde at du veide mye så hadde det vært noe annet, men da hadde de ikke bedt deg slanke deg. Anonymkode: 6dee4...096 1
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2022 #4 Skrevet 13. mars 2022 Det er jo lett å måle både fettprosent og muskelmasse. Har du gjort det? De fleste standard badevekter måler dette med ok nøyaktighet i dag. Men det er som de over her sier, hadde du veid 112 kg fordi du har ekstremt høy muskelmasse så ville du neppe blitt bedt om å slanke deg 10 kg. Anonymkode: 4009c...93c 1
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2022 #5 Skrevet 13. mars 2022 Jeg er like høy som deg og bruker samme størrelser men veier 11kg mindre. Jeg løfter min egen vekt i knebøy og går mye på ski, men jeg er fortsatt feit. Og, pcos blir ofte bedre av å ta av litt vekt, så jeg skjønner legen din. I tillegg er jo overvekt en risikofaktor for graviditet og fødsel, så jeg skjønner ikke hvorfor du er så sjokkert. Skal det offentlige bruke penger på en frivillig behandling burde de kunne kreve at forholdene er mer optimale. Men, fikk du ikke tilbud om kostholdsveiledning eller lignende? Anonymkode: 11761...61a 1
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2022 #6 Skrevet 13. mars 2022 Kjør i gang noen måneder med lavkarbo. Gå skikkelig inn for det. Så raser du ned i vekt fremfor å seigpine deg ned en og en kilo. Kanskje du kan være klar allerede midt i sommer, som er en utmerket tid for befruktning med gode d-vitaminlagre osv. Dette klarer du! Ikke noe vits i å forsøke å få dem til å ombestemme seg. Har en undervektig venninne som gråt sine modige tårer i samme problemstilling. Først da hun tok dem på alvor og virkelig gikk inn for å gå opp i vekt fikk de til svangerskap på egenhånd i samme håndvending som IVF åpnet dørene for dem. Anonymkode: 8aa67...8b5 4
Gjest Albbas Skrevet 13. mars 2022 #7 Skrevet 13. mars 2022 Litt begge deler. Du er i fornektelse, men du har rett i at BMI ikke er en måleenhet som tar hensyn til individuelle variabler. Helsevesenet kunne absolutt med fordel tatt mer individuelle hensyn, og har blitt kritisert for å være vel rigide på denne grensen. Men jeg syns du er i fornektelse også, når du sammenligner klesstørrelse og tror at det er en bedre indikator. Det er det jo ikke?! Du har høy BMI. At du bør veie under 100 kg er ikke urimelig. Med PCOS burde det egentlig være et av de første tiltakene som ble forsøkt, å gå ned i vekt? Du må slutte å lete etter unnskyldninger, du er overvektig, og du klarer å gjøre noe med det! Reglene er like for alle. Skjønner godt at det er frustrerende, særlig hvis ingen har advart deg om dette før. Alternativet er å gå privat, flere av de har ikke bmi-grense.
Flintis Skrevet 13. mars 2022 #8 Skrevet 13. mars 2022 Vekt og BMI har etter det jeg forstår en sammenheng med fruktbarhet. Da er det vel en grense for når det er vits i å prøve med prøverør. Det er ikke noe morro å mislykkes med denne behandlingen heller vil jeg tro, og kan sjansene økes bør jo dette iverksettes? Lykke til. 1
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2022 #9 Skrevet 13. mars 2022 Jeg skjønner at du er frustrert, det er ikke gøy å bli konfrontert med egen overvekt i situasjoner der man føler det ikke burde være relevant. I din situasjon er det meget mulig overvekten også henger sammen med PCOS, og da er det jo enda vanskeligereå få bukt med selv. Uansett, det er realiteten, og jeg ville bare si at siden insulinresistens er vanlig ved PCOS er sannsynligvis ditt beste kort lavkarbo. Altså, at det blir vanskelig å gå ned om du spiser "vanlig" variert og sunt, fordi hormonene i kroppen din reagerer annerledes enn en person uten dette syndromet. Lykke til i alle fall! Anonymkode: 73091...100
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2022 #10 Skrevet 13. mars 2022 Det er helt forståelig at det er frustrerende. Men selv jeg er enig i at selv om BMI-grensene er firkantede og kan være misvisende om de brukes helt uten skjønn, er ikke klesstørrelse noe bedre mål. Jeg tror nok ikke de vil godta å starte før vektnedgang, både pga. fare for risiko i svangerskapet og at å gå ned i vekt kan føre til at det går uten hjelp (med mindre det er andre årsaker, f.eks. hos mannen). At noen går utelukkende etter BMI, kan bli urettferdig for enkelte. Samtidig må de ha noen grenser å forholde seg til. Men jeg håper de bruker litt skjønn. Anonymkode: 6f124...c31
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2022 #11 Skrevet 14. mars 2022 Det er jo kjedelig å måtte gå ned i vekt, men det øker jo sjansene dine for vellykket behandling. Anonymkode: 9b2eb...28a
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2022 #12 Skrevet 14. mars 2022 Tja, man blir vel vant til vekten, men til sammenligning veier jeg 65 kg og er 175 cm, så du veier jo 45 kg mer enn meg som normalvektig. Det er jo nesten en ekstra person. Skjønner at det er kjipt tilbakemelding å få, men som prøver i 2 år har du jo også hatt tid og motivasjon (?) til å ta litt grep Anonymkode: 998bd...ddc 1
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2022 #13 Skrevet 14. mars 2022 Kjip tilbakemelding å få, ser den. Samtidig kan du ikke sammenligne deg med klesstørrelser. Jeg er 175 og du veier nesten dobbelt av meg (63 kg), og jeg bruker også L i klær. Dette må være den beste motivasjonen til å ta tak i livsstil og kosthold - hvis premien er en baby i enden. Lykke til, dette får du til. Anonymkode: 99d29...c7b 1
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2022 #14 Skrevet 15. mars 2022 Uten at jeg liker og sammenligne, og ingen av oss kan si om du er overvektig eller ikke. Nå har legene sagt det til deg, men du spør om du er i fornektelse: jeg er 175 cm høy og veier 62 kg. Bruker S i størrelse. Ut fra den tabellen du deler, ligger vi to ca inntil «OK» på hver vår side under «Take care». Jeg anser meg selv som helt normalvektig og hadde aldri tenkt jeg var undervektig og må passe på. Derfor ville jeg flyttet hele skalaen du linker til, som gjør at jeg kommer innenfor OK. Men det gjør også at du kommer innenfor Action. Du nevner også at du burde hatt en BMI på 30, altså 6 lavere enn nå. Basert på BMI kalkulator måtte du veid 90 kg. Hvis jeg skulle tatt av 6 på min BMI for og følge samme prinsipp, ville jeg veid 45 kg. Ikke at man kan tenke sånn, men for og vise deg forskjellene i hvordan du tenker at du faller innenfor, så ender en med lik høyde og lavere vekt, innenfor sykelig undervekt. Jeg tenker du må gjøre noen offer for og kunne få IVF, og øke sannsynligheten for at du skal lykkes. Det kan føles kjipt, men det er jo mer kjipt og bruke opp forsøkene forgjeves. Jeg tenker at 10 kg bør gå ganske fort hvis du legger inn litt trening, endrer kosthold osv, men hvorfor er ikke det din første tanke? Hva tenker du gjør det vanskelig? Anonymkode: 43bd3...3b7 2
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2022 #15 Skrevet 15. mars 2022 Skjønner at det er kjipt å få en slik beskjed! Det er mange flotte damer der ute med velproporsjonert, sunn kropp, selvom de per definisjon har for høy bmi. Når det er sagt så er det nok ikke noe annet å gjøre enn å ta det på alvor det legene sier. Reglene er nokså regide. Selv har jeg en bmi på 32,3. Har gått ned 6 kg til nå med ganske enkel kostomlegging. Er enda tidlig i prøveprosessen, men har liksom blitt et mål med vektreduksjon det å komme seg dit at man ville fått hjelp med ivf. Om 1 kg har jeg lov å søke, men må ned totalt 7 kg til for å være på bmi under 30. Vil nok fremdeles være litt stor da, men det er jeg helt fornøyd med, hvis jeg har klart å gå ned 13kg. Anonymkode: 82192...891
Solveig12 Skrevet 16. mars 2022 #16 Skrevet 16. mars 2022 Har prøvd å bli gravid i over to år. Ingenting i veien med meg eller mannen min, bortsett fra svake eggløsninger.. Er i femte syklus med letrozol. Har for øyeblikket 33,1 i BMI, og har gått ned 5kg siden mai, da har jeg fokusert på å gjøre små tiltak jeg kan klare å holde på "resten av livet". Nå som jeg blir mer og mer sikker på at vi kommer til å ende opp med IVF har jeg gått mer inn for å gå ned i vekt. Må ned 8kg til for å få BMI på 30, og har siste uka byttet ut brødskiva med knekkebrød. Tar nok litt tid før det viser igjen på vekta, men blir sykt demotivert når den vipper ned og opp mellom hver dag. Vil helst unngå å telle kalorier, men lurer på hva andre gjør? Trenger tips og/eller motivasjon, ikke skjennepreken... Jeg trener hver dag, minimum 30min med relativt høy intensitet (noen dager mer), drikker 2L vann om dagen, spiser en porsjon middag. Er vel litt over gjennomsnittet glad i godteri, og spiser for mye når det endelig blir fredag & lørdag, så der vet jeg at jeg kan forbedre meg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå