Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! 
naboen ønsker å kjøpe rundt 30 kvm av tomten sin for å få tillatelse til å bygge et hus. Han mangler de nevnte kvadratmeterne for å få tillatelsen. 

tomtepris blir selvsagt feil å ta utgangspunkt i da det er en bebygd på tomten og eksisterende tomt er på rundt 800 kvm. Er ikke store tomten; men vi skal ikke bygge ut noe og er kun spørsmål om beregning av pris for de kvadratmeterne. Hvordan gjør man dette i praksis? Hva tar man utgangspunkt i? 

dette gjelder Stor-Oslo. 

AnonymBruker
Skrevet

Hadde tatt utgangspunkt i tomteprisen, hvorfor skulle dere ikke det? 

Anonymkode: 61568...8f1

• Liker 2
Skrevet

Man blir enige. Du har noe noen andre vil ha og som har en (stor) verdi for disse. Man behøver ikke ta utgangspunkt i noe. Her er det en selger og bare en kjøper - altså ikke noe fungerende marked uansett. Virkemidlene for prissetting er ikke tilstede og dermed er også utgangspunktet ikke-eksisterende.

Og mindre tomt har en negativ verdi som bør kompenseres i nåverdi tillagt kapitaliseringsrente. Tapet oppstår jo ikke før du avhender eiendommen i fremtiden og mister de kjøperne som ser på utbygging/utvikling.

AnonymBruker
Skrevet

Kontakt en takstmann.

Anonymkode: 9f013...a71

AnonymBruker
Skrevet

Lei inn en takstmann som gir deg rett pris, og så tilbyr du naboen å kjøpe det for det dobbelte av taksten. Naboen trenger ikke vite om taksten, og det er naboen som må/bør kjøpe den. Reell markedsverdi bestemmer du.

Anonymkode: 33d22...ade

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Hadde tatt utgangspunkt i tomteprisen, hvorfor skulle dere ikke det? 

Anonymkode: 61568...8f1

Fordi tomten har en annen verdi for naboen. For han betyr de kvadratmeterne forskjellen på om han får bygget eller ikke. Man må være rimelig, men jeg hadde bedt om litt ekstra for bryderiet med bygging på nabotomten. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Lei inn en takstmann som gir deg rett pris, og så tilbyr du naboen å kjøpe det for det dobbelte av taksten. Naboen trenger ikke vite om taksten, og det er naboen som må/bør kjøpe den. Reell markedsverdi bestemmer du.

Det kan jo være at TS er en ærlig type som ikke er ute etter bare penger og å være en dårlig nabo.

Anonymkode: 8398a...af8

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Kontakt en takstmann.

Anonymkode: 9f013...a71

Hva en kvadratmeter tomt er verdt, er ikke så vanskelig å finne ut. Men her må ts også vurdere hva det er verdt for han å få et nytt hus som nabo. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det kan jo være at TS er en ærlig type som ikke er ute etter bare penger og å være en dårlig nabo.

Hva har det med å være dårlig nabo å gjøre? Ts må vurdere hva hun mener en ny nabo er verdt for henne. Mulig hun får dårligere utsikt, nabohus mye nærmere enn nå, gjenboer m.m.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er ikke TS sin oppgave å gi bort eiendommen sin for en billig penge.

Det kan godt være en utbygging av deres bolig betyr at de (åpenlyst) kommer tettere på TS sin bolig.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Du har fått to gode svar allerede, men jeg ønsker å svare jeg også. 

Tomteprisen er verdt det TS mener den er verdt, basert på faktisk takst som utgangspunkt. Det er naboen til TS som må/bør kjøpe tomta, og TS bør virkelig ikke gi den ifra seg for å være hyggelig. Tomteverdien er mye større for naboen til TS enn for TS og faktisk markedsverdi, ergo TS må sørge for å få den prisen TS mener TS skal ha. Handler ikke om ærlighet eller dårlig naboskap å gjøre. For hvem pokker gir ifra seg en tomt med alt det det tilhører, for å være grei? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

For øvrig bør tomteverdien speile et potensielt eiendomsverditap for TS bolig. Et nabohus tett innpå huset kan potensielt gjøre at TS verdi går ned.

• Liker 2
Skrevet

Tusen takk for alle gode svar. Det var mange gode innspill. Tar gjerne imot forslag til tilbud/kjøp andre har gjort i lignende tilfelller. Jeg ønsker selvsagt ikke være en urimelig nabo. Det er en nabo som har store utbyggingsprosjekter og jeg føler de har prøvd å få en avtale til rundt 150-200k. Vet for lite til om det er en god pris og derfor jeg trengte litt mer innspill. det er spesielt evt kompensasjon for evt verditap videre som er mest aktuelt da jeg skal selge boligen om noen år. 

AnonymBruker
Skrevet
Hobbyfotograf skrev (1 time siden):

Tusen takk for alle gode svar. Det var mange gode innspill. Tar gjerne imot forslag til tilbud/kjøp andre har gjort i lignende tilfelller. Jeg ønsker selvsagt ikke være en urimelig nabo. Det er en nabo som har store utbyggingsprosjekter og jeg føler de har prøvd å få en avtale til rundt 150-200k. Vet for lite til om det er en god pris og derfor jeg trengte litt mer innspill. det er spesielt evt kompensasjon for evt verditap videre som er mest aktuelt da jeg skal selge boligen om noen år. 

Jeg synes prisen de tilbyr høres lav ut, når de 30m2 avgjør om de får bygge det det ønsker eller ikke. 
Har du sett tegningene?

Kommer de til å bygge et mindre hus, hvis du ikke selger den lille biten? Er det en enebolig eller flere enheter i bygget?

Hvor nærme huset ditt skal de bygge? Vil de ta utsikt/sol eller få utsikt inn i hagen din? Kan du skrive noe mer om hvordan deres bolig vil ligge i forhold til din?

Anonymkode: 06aab...913

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor ønsker du å gå med på dette i utgangspunktet? Du får jo både byggestøy i hele byggeperioden, en bolig nærmere din bolig og mulig tap av sol i hagen din, i tillegg til mindre tomt selv. :klo: Personlig skulle jeg hatt en ganske grei sum for å i det hele tatt vurdere dette, samt at byggeplaner skulle vedlegges salgsavtalen med et klausul om at avtalen ikke er gyldig dersom det blir endringer i byggeplanen.

150-200 000? Aldri i verden. 

Anonymkode: cfb0f...1bd

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...