Gå til innhold

Hvor mange hjelpere bør man ha til å pakke opp gaver?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
On 3/12/2022 at 10:52 PM, Sirinna said:

Æææ er det?! Vi skal også gifte oss i sommer og har landet på at vi tar med gavene hjem og koser oss med å åpne de sammen neste dag. At man har andre til å åpne gavene og stiller de ut slik alle skal kunne se synes vi er «frekkere» enn å åpne i fred og ro hjemme.

Men etter dette svaret ble jeg usikker.. 

Mange, spesielt den eldre garde, forventer og liker å se på gavebordet og hva brudeparet har fått og fra hvem - er min erfaring. De siste fem-ti årene har jeg vært i rundt 20 bryllup. I alle har gavene blitt åpnet underveis, av hjelpere, og stilt opp på gavebordet. Til stor fornøyelse for mange. Dette har for øvrig primært foregått østafjells, men ett bryllup var også på vestlandet, bare for å nevne det, siden sånne tradisjoner jo kan være geografisk forankret.

Personlig ville jeg foretrukket å åpne dem hjemme i ro og mak og hadde heller ikke reagert på om brudeparet valgte å gjøre det sånn (spesielt ikke med personlige takkekort i etterkant).

Anonymkode: 984e9...e20

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 12.3.2022 den 17.11):

Vi skal gifte oss til sommeren, og vi skal pakke opp gavene på festen. Kommer til å spørre noen i familien/venner om å gjøre dette. Jeg leste i en annen tråd her at det er for mye arbeid for kun én person, men hvor mange "gaveoppakkere" bør man ha? Vi har en fest med ca 80 gjester. 

Anonymkode: 7180b...fab

2 åpner og 1 skriver

Anonymkode: ccaa7...394

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

I bryllupet til broren min hadde de 4 stk som åpnet pakkene og satte de frem i pausen mellom vielsen og resepsjonen (er det dét det heter?). Da hadde de ca 2 timer på seg (brudeparet var og tok bilder) før de andre gjestene også kom, gikk ikke glipp av festen og var gjester på lik linje som de andre som deltok 😊 Brudeparet hadde lagt inn tid til å se på gavene de hadde fått og takket for de i en takketale mot slutten av måltidet. (De hadde 5 retter)

Anonymkode: dc21f...85f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

TS her. Dette ble en interessant diskusjon! Vi har valgt å gjøre det slik fordi som noen sier, er det fint å åpne gaven på stedet for å vise at vi setter pris på den. Jeg vet fra et annet bryllup i slekta at en del slektninger syns det var utakknemlig å bare la gavene stå på bordet uten å åpne dem. Som gjest syns jeg også det er hyggelig å se hva brudeparet får (ikke av økonomiske grunner altså).

På en måte skulle jeg gjerne åpnet noen gaver selv, for det er jo veldig hyggelig! Men alt tatt i betraktning er det MYE som skal skje den helga, så da er det greit med noen gode hjelpere. Vi setter jo stor pris på gavene uansett! Og vi kommer også til å sende takkekort med personlig tekst. 

Anonymkode: 7180b...fab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hva med å få noen til å stå å ta i mot gavene? Gjerne noen som kjenner de fleste av gjestene, hvert fall de nærmeste. Så åpnes gaver fra søsken, foreldre, besteforeldre og forlovere. Om man har en grandtante som er fin på det, så kan hennes gave åpnes også. Konvulutter syns jeg skal åpnes av brudeparet. Det er ufint at andre skal se hvor mye penger andre gir. Noen skriver kanskje beløpet i kortet.

Anonymkode: 96231...d41

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

3 av niesene våre, som da var 18-23 år, syntes det var stor stas å få ansvar for gavene. De pakket opp, noterte hva og hvem, la kontanter og gavekort i et låsbart skrin (som ble plassert i safen på hotellet etterpå), ryddet vekk papir, og pyntet gavebordet med blomster som de hadde plukket tidligere på dagen. Min søster (som er legesekretær) var tilgjengelig hvis de trengte hjelp til å tolke håndskrift.

Det jeg ville ha gjort annerledes i dag, er at jeg ville ha bedt gjestene om at gavene ikke ble pakket inn. Det er totalt bortkastet, og skaper bare ekstra jobb og ekstra søppel.

Anonymkode: bcd1a...de9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Pakk inn gavene i cellofan. Da kan de bare settes på gavebordet og alle kan se hva det er og hvem det er fra. Dekorativt kan det gjøres også. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Sirinna skrev (På 12.3.2022 den 22.52):

Æææ er det?! Vi skal også gifte oss i sommer og har landet på at vi tar med gavene hjem og koser oss med å åpne de sammen neste dag. At man har andre til å åpne gavene og stiller de ut slik alle skal kunne se synes vi er «frekkere» enn å åpne i fred og ro hjemme.

Men etter dette svaret ble jeg usikker.. 

Jeg tenker akkurat det samme som deg! Egentlig aldri skjønt hvorfor det er tradisjon at noen skal pakke opp andres gaver 😂 Jeg vil gjerne pakke opp mine egne gaver jeg 🙊

I ro og mak dagen etterpå mens vi leser kortene vi har fått og kan ta oss ordentlig god tid ☺️

Det vi skal gjøre i alle fall!

Anonymkode: 0f35a...750

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...