Gå til innhold

Hvor mange hjelpere bør man ha til å pakke opp gaver?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Vi skal gifte oss til sommeren, og vi skal pakke opp gavene på festen. Kommer til å spørre noen i familien/venner om å gjøre dette. Jeg leste i en annen tråd her at det er for mye arbeid for kun én person, men hvor mange "gaveoppakkere" bør man ha? Vi har en fest med ca 80 gjester. 

Anonymkode: 7180b...fab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Gaveopppakking bør gjøres hjemme. 

Anonymkode: f6995...54c

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
15 minutter siden, AnonymBruker said:

Vi skal gifte oss til sommeren, og vi skal pakke opp gavene på festen. Kommer til å spørre noen i familien/venner om å gjøre dette. Jeg leste i en annen tråd her at det er for mye arbeid for kun én person, men hvor mange "gaveoppakkere" bør man ha? Vi har en fest med ca 80 gjester. 

Minst 4.

Anonymkode: 3b56c...4b7

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Just now, AnonymBruker said:

Nei, gaveopppakking hjemme er frekt mot gjestene 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg var én av tre gaveopppakkere i et bryllup med 50-60 gjester, det tok oss omtrent 1 time. Alt skal skrives opp, papir skal kastes, osv, det tar mye tid. Jeg synes det var fryktelig kjedelig å stå inne med denne jobben mens de andre gjestene koset seg og minglet ute i hagen med champagne. Så, jo flere man har jo fortere går det, og det er lurt. Ville nok hatt minst 4 på 80 gjester. 

Anonymkode: ca767...27b

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tusen takk for svar 😊 Da gjør vi det med 4 hjelpere! Tråden handler om hvor mange hjelpere som trengs, og ikke om vi skal pakke opp på festen eller ikke 😉

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Minst 4.

Enig! Var jeg som skrev i andre tråden at vi fikk 4-5 stk til å hjelpe oss med oppakningen. Det fungerte veldig fint. De kunne nok fint pakket opp alle gavene uten oss, men vi syntes det var hyggelig å delta noe selv også. Vi fikk med oss alle gavene og syntes det var stor stas. Ble veldig personlig å kunne ta del i dette på selve festen også :-) 

Anonymkode: c55de...1a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, gaveopppakking hjemme er frekt mot gjestene 

Æææ er det?! Vi skal også gifte oss i sommer og har landet på at vi tar med gavene hjem og koser oss med å åpne de sammen neste dag. At man har andre til å åpne gavene og stiller de ut slik alle skal kunne se synes vi er «frekkere» enn å åpne i fred og ro hjemme.

Men etter dette svaret ble jeg usikker.. 

• Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Av en eller annen grunn har jeg flere ganger opplevd å ende opp med denne oppgaven i bryllup.  Så lenge det ikke dreier seg om helt ekstreme mengder, synes jeg det er best med to, gjerne noen som kjenner hverandre godt fra før.  Den ene løfter, pakker ut og setter på plass, den andre katalogiserer. (Så er det også fint om en av de som pakker opp klarer å si fra på en hyggelig, men tydelig måte til tante Olga, som bare vil ta en liten titt, at hun nok må vente... ) Man må ha stålkontroll, hvis ikke blir det veldig lett kaos.

Anonymkode: b805a...d40

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Sirinna skrev (3 minutter siden):

Æææ er det?! Vi skal også gifte oss i sommer og har landet på at vi tar med gavene hjem og koser oss med å åpne de sammen neste dag. At man har andre til å åpne gavene og stiller de ut slik alle skal kunne se synes vi er «frekkere» enn å åpne i fred og ro hjemme.

Men etter dette svaret ble jeg usikker.. 

Jeg er ikke i tvil om at jeg ville åpnet gavene på selve bryllupsfesten om jeg noengang skulle giftet meg igjen. Synes det er skammelig å ta imot gaver og ikke gidde å åpne dem engang. Skjønner jo at gavene åpnes hjemme senere, men det føles bare så nedprioritert og for mange av gjestene ligger det store investeringer/innsats i bryllupsgaven - og nei, jeg tenker ikke på økonomiske verdier, men betydningen av gavene generelt. Jeg legger personlig mye i både det å gi og få gaver. Blir skuffet om ikke gaven blir åpnet på stedet. På samme måte ønsker jeg selv å dedikere gaver jeg får oppmerksomhet når jeg får gaven. Skjønner folk tenker ulikt rundt dette, men dette er ihvertfall meningen fra en som er soleklar på at gavene bør åpnes på festen. Og jeg begrunner det ut fra mine tanker rundt dette. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Mannen min og jeg fikk denne oppgaven i et bryllup. Det er mye å passe på. Vi fikk hjelp av 2 vennepar for at det ikke skulle bli fullstendig kaos. Masse folk som gir deg beskjeder samtidig, du skal skrive ned hvem som gav hva («onkel Ole, ikke onkel Ove»), papir skal kastes, gavene skal stå oversiktlig utstilt på bordet, osv.

Anonymkode: d7dfb...beb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har også hjulpet. Ikke noe kjekt når de andre gjestene drikker champagne og spiser fingermat. Gikk også glipp av brudeparets entre. Gavene var på en avsidesliggende del av lokalet. Tok lang tid og redd for å skrive feil. Følte egentlig at jeg og min mann ikke var like viktige gjester siden vi måtte stå der lenge alene. I tillegg var det personlige kort. Måtte som regel åpne da navn på giverne stod der. Var også vanlig med kontanter da. Livredd for at noe skulle forsvinne. Rakk heller ikke å åpne alle før middag. Og da droppet vi resten etterpå. Vi var tross alt gjester også pg ville kose oss med slektninger og familie for å feire. 

Kan man ikke la toastmaster si noen ord om gavene? Kanskje bedre om brudeparet åpner noen gaver selv ila kvelden. Feks fra foreldre, besteforeldre og forlovere. Bilder av gavebordet kan legges ut på Facebook til gjestene dersom man har egen gruppe. Også skriver man jo takkekort. Det kan gjøres mer personlig om man får noe spesielt. Takke spesifikt for det man fikk. 

Anonymkode: 96231...d41

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det har jeg aldri fulgt med på i bryllupene jeg har vært i, har alltid antatt at det er noe man gjør seinere, etter bryllupet. Brudeparet har annet å gjøre og jeg som gjest vet at de vil åpne gaven min etterhvert, og er totalt uinteressert i å se hva andre har kjøpt til dem.

Anonymkode: f9b0d...b87

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Jeg er ikke i tvil om at jeg ville åpnet gavene på selve bryllupsfesten om jeg noengang skulle giftet meg igjen. Synes det er skammelig å ta imot gaver og ikke gidde å åpne dem engang. Skjønner jo at gavene åpnes hjemme senere, men det føles bare så nedprioritert og for mange av gjestene ligger det store investeringer/innsats i bryllupsgaven - og nei, jeg tenker ikke på økonomiske verdier, men betydningen av gavene generelt. Jeg legger personlig mye i både det å gi og få gaver. Blir skuffet om ikke gaven blir åpnet på stedet. På samme måte ønsker jeg selv å dedikere gaver jeg får oppmerksomhet når jeg får gaven. Skjønner folk tenker ulikt rundt dette, men dette er ihvertfall meningen fra en som er soleklar på at gavene bør åpnes på festen. Og jeg begrunner det ut fra mine tanker rundt dette. 

Oi dette ga meg faktisk et helt annet perspektiv. Tusen takk for at du delte tankene dine om det her ☺️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Sirinna skrev (14 minutter siden):

Oi dette ga meg faktisk et helt annet perspektiv. Tusen takk for at du delte tankene dine om det her ☺️

Jeg tenker helt motsatt. Kan ikke huske i noen bryllup at brudeparet har hatt tid til å se på gavene noe særlig, det er jo bedre at de får åpne selv og nyte det i ro og fred hjemme. Jeg trenger ikke flagge for resten av selskapet hvor mange suppetallerker jeg har gitt. -&kr64-5. 

Anonymkode: f0f30...945

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Jeg er ikke i tvil om at jeg ville åpnet gavene på selve bryllupsfesten om jeg noengang skulle giftet meg igjen. Synes det er skammelig å ta imot gaver og ikke gidde å åpne dem engang. 

Det er jo når man har "hjelpere" til å åpne dem at man "ikke gidder". Som gjest vil jeg mye heller at gaven min skal åpnes i ro og fred av brudeparet selv dagen etter, eller over flere dager etter bryllupet, enn at den skal åpnes av noen helt andre og brudeparet bare skal lese det på en liste etterpå. Hvis ikke åpningen av gaven var viktig, kunne vi jo latt være å pakke inn gaver, både i bryllup, bursdag og til jul, men det gjør vi ikke. 

I de bryllupene jeg har vært har heldigvis parene åpnet gavene selv etter bryllupet. Jeg har ikke hørt om det å ha "hjelpere" til å gjøre det på selve dagen før og hadde nok blitt skuffet om jeg opplevde det. Det virker veldig utakknemlig. 

Anonymkode: 082d7...019

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg tenker helt motsatt. Kan ikke huske i noen bryllup at brudeparet har hatt tid til å se på gavene noe særlig, det er jo bedre at de får åpne selv og nyte det i ro og fred hjemme. Jeg trenger ikke flagge for resten av selskapet hvor mange suppetallerker jeg har gitt. -&kr64-5. 

Anonymkode: f0f30...945

Dette har vært mine tanker også. Dessuten er det mye mer personlig å selv få åpne gavene og titte på de i fred og ro hjemme. Vi vil naturligvis skrive personlige takkekort slik som eksempelvis «kjære tante Olga og onkel Jens. Tusen takk for at dere kom og feiret dagen sammen med oss, og hjertelig takk for de nydelige lysestakene vi fikk av dere». Jeg mener det er stor forskjell å gjøre det slik kontra «takk for gaven vi fikk i anledning vært bryllup». Mye mer personlig. 

Poenget er faktisk at vi ikke bryr oss noe særlig om gavene vi får (i den forstand at vi gifter oss for gaver eller håper på mest og dyrest mulig). Det er dette vi ønsker å signalisere ved å åpne hjemme. Vi er mest komfortable slik rett og slett. Men etter å ha lest svaret ovenfor må vi faktisk tenke litt mer på saken.

Beklager TS at jeg kupper tråden din litt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 13.3.2022 den 22.33):

Det er jo når man har "hjelpere" til å åpne dem at man "ikke gidder". Som gjest vil jeg mye heller at gaven min skal åpnes i ro og fred av brudeparet selv dagen etter, eller over flere dager etter bryllupet, enn at den skal åpnes av noen helt andre og brudeparet bare skal lese det på en liste etterpå. Hvis ikke åpningen av gaven var viktig, kunne vi jo latt være å pakke inn gaver, både i bryllup, bursdag og til jul, men det gjør vi ikke. 

I de bryllupene jeg har vært har heldigvis parene åpnet gavene selv etter bryllupet. Jeg har ikke hørt om det å ha "hjelpere" til å gjøre det på selve dagen før og hadde nok blitt skuffet om jeg opplevde det. Det virker veldig utakknemlig. 

Anonymkode: 082d7...019

Helt enig! Jeg ønsker ikke at mine nærmeste skal bruke 1-2 timer i bryllupet mitt til å åpne mine gaver?! Det er for meg helt merkelig! Du gir jo ikke gaver til gjestene, men til brudeparet så det bør jo være irrelevant for gjestene hva brudeparet får med mindre du ønsker at de andre skal se hva akkurat du ga i gave. Vi skal åpne dem hjemme dagen etter og det er visst mer og mer normalt. Hadde jeg gitt en gave og følt på at jeg ønsket at brudeparet skulle åpnet gaven der og da så hadde jeg tatt brudeparet til siden og gitt den personlig og sagt «åpne den gjerne nå. Ønsker så gjerne å se reaksjonen deres». Da hadde jeg gledelig åpnet gaven! :) 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4-5 personer som kjenner hverandre og kan gjøre dette til en hyggelig greie høres jo perfekt ut!

Sånn off topic, men siden vi diskuterer det her: Vi skal ha fest med alle gjestene i 5-6 timer, jeg skal ikke bruke tre av dem på å pakke opp gaver som kan pakkes opp dagen etter i ro og mak. Og jeg ønsker heller ikke at noen andre skal pakke opp mine gaver, da mister jeg jo hele gleden med det og det blir så utrolig upersonlig. Syns heller ikke noen gjester som har vært så greie at de kommer i mitt bryllup skal bli satt til oppgaven.

Vi er så utrolig forskjellige på dette at ingen av delene hverken er frekt eller kjipt å gjøre. Noen kommer til å ta det negativt uansett hvordan man velger å håndtere gavene. Så TS, gjør det på deres måte, selv om andre her (meg inkludert) ville gjort det på en annen. Det er helt greit 👌

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi åpnet pakkene selv,syns det var koselig,og gjestene fikk se gleden vår da vi åpnet gavene fra de☺ det ble satt stor pris på. Er forøvrig vant med at brudeparet åpner gavene selv i sitt eget bryllup.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...