Gå til innhold

Overnattingsbesøk når man egentlig ikke har plass.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi har to barn og bor i et lite hus uten gjesterom. Av og til får vi forespørsler fra mannens venner om overnatting. Jeg synes dette er litt stressende og vanskelig da overnattingsbesøk hos oss innebærer at de som kommer må sove i stuen. (Svigers tar alltid inn på hotell).

Vi har stue og kjøkken i en etasje og soverom og bad i underetasjen. Dette fører til at vi som faktisk bor her må holde oss i underetasjen til overnattingsbesøket i stua har våknet. Barna står som regel opp i 07-tiden, og det blir mye hyling og mas når de ikke kan få se barne-tv eller spise frokost. Kunne selvsagt bare vært i stuen men jeg synes det er direkte ubehagelig å oppholde meg der hvis en kompis av min mann ligger storsnorkende på sofaen og sover. Alternativet blir å holde seg i underetasjen til besøket har våknet, noe jeg synes blir feil. At vi som faktisk bor her skal avstå fra å bruke stua. En til to netter er ok tenker jeg, men 3-4 dager blir for mye i min bok. Dette er snakk om voksne mennesker med god økonomi som fint kunne tatt inn på hotell. Har tatt det opp med min mann men han ser ikke problemet. I hans vennekrets er de vant til å overnatte «overalt». For meg blir det bare litt merkelig med folk i 40-50 årene som skal sofa-surfe hos barnefamilier.

Min mann mener jeg er litt smålig og lite gjestfri og jeg sitter nå og reflekterer litt rundt dette. Hva tenker dere andre? Hvordan løser dere andre uten gjesterom slike situasjoner? 

Anonymkode: 2f374...dad

• Liker 11
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva med å kjøpe en oppblåsbar luftmadrass, så kan gjesten ligge nede?

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
saltvann skrev (1 minutt siden):

Hva med å kjøpe en oppblåsbar luftmadrass, så kan gjesten ligge nede?

Det er ingen ledige soverom eller gulvplass nede. Vi har kun bad, en smal entre og små soverom som alle er i bruk.

ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det er ingen ledige soverom eller gulvplass nede. Vi har kun bad, en smal entre og små soverom som alle er i bruk.

ts

Kan han ligge på gangen?
Eller kan barna dele rom når dere har besøk?

Men dere må jo stå opp og gi barna mat osv. Ligger man på sofaen hos noen med småbarn, så kan man ikke forvente å ha stua for seg selv på morningen :) Bare å si ifra neste gang de spør om å overnatte, at ja, men barna våkner tidlig så du er klar over det.

• Liker 25
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi har ikke heller gjesterom, men tre soverom og 2 barn så i perioder med overnatting deler ungene rom så besøket får rommet nærmest det ene badet.  Her er det ikke aktuelt å ha overnatting på sofaen. 

Vi har overnattingsgjester fordi vi liker å tilbringe tid med de og 3-4 går helt fint. Ene kompisen har bodd her en måned på det meste og ungene syntes det gikk helt fint å dele rom. Vi flyttet sønnens spillgreier ut i stua (gikk på barneskolen)

Alt kommer an på hvor godt man liker å omgås vennene. 

Anonymkode: 703bc...2bd

• Liker 7
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi gjør denne vrien når vi får gjester over tid. Da gir vi bort vårt soverom og tar stuen selv. Har kjøpt oss sovesofa. Det er en god løsning siden vi da får tilgang til stuen selv om morgenen og minsten får starte dagen slik han pleier. 

Anonymkode: 0a9f5...82d

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner godt at du ikke vil ha folk sovende på stua, spesielt med små barn som står opp tidlig.

Vi har heller ikke gjesterom. Vi er 2 voksne og 1 barn, med to soverom. Pleier å ta barnet inn på vårt rom når vi får gjester, så låner de rommet hans. Hvis noe sånt ikke er et alternativ hos dere, så ville jeg rett og slett sagt at dere ikke har plass til å ha overnattingsgjester. Jeg synes ikke det er smålig i den situasjonen.

Anonymkode: a1187...76e

• Liker 15
AnonymBruker
Skrevet

Man deler rom. der det er hjerterom, er det husrom. 

Anonymkode: f9923...0e1

• Liker 3
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Her har vi aldri hatt gjesterom, men har samlet barna på 1 rom. Eventuelt tatt minstemann inn til oss og dermed frigjort et soverom. Er ikke så vanskelig det. Så har vi en dobbel luftmadrass som vi bruker som gjesteseng. Men vi liker å ha besøk da.

Anonymkode: c1f1e...90e

• Liker 3
Skrevet

Noen er mer gjestfrie enn andre er sånn vil det alltid vere. Barna deres  kan jo de alltids sove på  samme rom så overnattingsgjestene får låne ene soverommet.  Der det er hjerterom er det husrom 😊 men som sagt folk er forskjellige

• Liker 1
Skrevet

Når man overnatter hos noen med små barn så bør man forstå at man ikke kan oppta stua utover formiddagen. Si ifra før dere legger dere at barna våkner kl 07 så da ses vi til frokost 07.30..

• Liker 13
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Dersom dette er noe som skjer ofte hadde jeg ikke funnet meg i det, og særlig ikke når dere har så begrenset plass. Og helt enig i at 3-4 dager er altfor lenge når ikke kan leve som normalt i eget hus. 
Jeg hadde selv ikke orket å overnatte på stua hos noen mer enn maks en natt i nødstilfelle, da hadde jeg heller tatt inn på hotell. 

Anonymkode: 6ee96...27f

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Men dere mangler jo ikke plass, du mangler gjestfrihet. Men samtidig så må dere kunne bruke stuen deres, selvfølgelig. :) Så enkelt er det.

Anonymkode: 438d5...c70

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Vi gjør denne vrien når vi får gjester over tid. Da gir vi bort vårt soverom og tar stuen selv. Har kjøpt oss sovesofa. Det er en god løsning siden vi da får tilgang til stuen selv om morgenen og minsten får starte dagen slik han pleier. 

Anonymkode: 0a9f5...82d

Men de har jo soverom ned. Da ville det vært en fremmed mann i underetasjen med barna 😳

TS:

Hvis det ikke er noe for dere, så må dere bare si det. «vi tar ikke i mot overnattingsgjester». Enkelt og greit.

Anonymkode: f8f2f...4b8

• Liker 6
Skrevet

Hvorfor vil kompisen til mannen din absolutt sove over? Har han ikke et eget sted å bo? Eller bor dere lagt ifra hverandre, kanskje? Tenker jo det at barnet kan sove inne hos dere, så kompisen får et eget rom - man skal kunne leve normalt i eget hus selv om man har besøk. Og hvis det er slik at besøket tar over hele plassen og ikke har respekt eller folkeskikk, da får man heller ikke overnatte igjen. 

• Liker 2
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Men de har jo soverom ned. Da ville det vært en fremmed mann i underetasjen med barna 😳

TS:

Hvis det ikke er noe for dere, så må dere bare si det. «vi tar ikke i mot overnattingsgjester». Enkelt og greit.

Er kompisen til mannen en fremmed mann? 😅

Endret av Rosatoast
  • Liker 10
  • Nyttig 1
Skrevet

Men hva er egentlig grunnen til at de overnatter hos dere? Besøker de dere, eller er det andre grunner?

Jeg hadde ærlig talt ikke giddet det der, men hvis du ikke kommer utenom at de er der, hadde jeg i hvert fall ikke giddet å legge til rette for at de skal ligge og snorke der. Gjør som du pleier, jeg hadde nok laget litt ekstra bråk for å muligens skremme dem fra å gjenta det. Så ugjestfri er jeg.

Men kunne det ha vært et alternativ at ungene sover hos dere foreldrene eller deler rom, så kan gjesten overnatte på barnerommet?

Synes uansett det er uholdbart at dere ikke skal kunne bruke egen stue fordi gjestene tar seg til rette og ikke har folkeskikk.

AnonymBruker
Skrevet
ti10 skrev (2 minutter siden):

Men hva er egentlig grunnen til at de overnatter hos dere? Besøker de dere, eller er det andre grunner?

Jeg hadde ærlig talt ikke giddet det der, men hvis du ikke kommer utenom at de er der, hadde jeg i hvert fall ikke giddet å legge til rette for at de skal ligge og snorke der. Gjør som du pleier, jeg hadde nok laget litt ekstra bråk for å muligens skremme dem fra å gjenta det. Så ugjestfri er jeg.

Men kunne det ha vært et alternativ at ungene sover hos dere foreldrene eller deler rom, så kan gjesten overnatte på barnerommet?

Synes uansett det er uholdbart at dere ikke skal kunne bruke egen stue fordi gjestene tar seg til rette og ikke har folkeskikk.

Det er gjerne hvis kompiser som bor utenbys skal treffe min mann en helg for å f.eks se et standup-show. Har også vært snakk om jobbreiser/konferanser. Siden vi kun har to soverom og barna deler rom synes jeg det blir for trangt at vi alle 4 skal dele ett rom. Hverken jeg eller mannen får da sove heller (har prøvd). 

ts

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
saltvann skrev (29 minutter siden):

Kan han ligge på gangen?
Eller kan barna dele rom når dere har besøk?

Men dere må jo stå opp og gi barna mat osv. Ligger man på sofaen hos noen med småbarn, så kan man ikke forvente å ha stua for seg selv på morningen :) Bare å si ifra neste gang de spør om å overnatte, at ja, men barna våkner tidlig så du er klar over det.

Det kunne absolutt vært en mulig løsning, men vi har veldig liten gulvplass der desverre :(

ts

AnonymBruker
Skrevet
Rosatoast skrev (10 minutter siden):

Er kompisen til mannen en fremmed mann? 😅

Ikke akkurat😅 men ville selv vært veldig forsiktig med sånt. Men nå har ikke mannen min kamerater som kommer innom. Ville kanskje følt det annerledes da. :)

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...