Gå til innhold

Intenst selvhat.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg sa jo ikke at jeg ikke ville høre om det, det spurte du ikke om, du spurte meg om det hjelper meg å vite at du har opplevd lignende ting. Det hjelper ikke meg når du ikke har samme reaksjon på det. Det får jo meh bare til å føle meg enda værre og unormal. 

Ingen av disse menneskene er i livet mitt lenger. De falt helt fra i sommer. Jeg er dønn ensom. Det har vært veldig vanskelig å kutte dem ut fordi det er veldig mye bra med dem også innimellom alt dramaet. Jeg har også kjent dem så lenge og følte at jeg aldri kommer til å finne noen som kan kjenne meg på samme måte, dele samme minner med om ungdomstiden osv osv. Det vil ikke føles like nært med nye venner. Men samtidig kan jeg ikke ha dem der heller lenger helt åpenbart. Det er bare en trigger. 

Anonymkode: 7b581...532

Beklager for at jeg var hard og litt ekkel med deg. 

Jeg synes det var sinnsykt bra gjort, du sier det var mye bra med dem, men så kom det til et punkt hvor det ikke lenger var det, de var skikkelig stygge med deg. Nye venner vil ikke dele de samme minnene nei, og det kan være sårt ja, men nye venner vil ikke behandle deg slik de gamle gjorde. Se på det sånn, du endret deg og du ville ha det bedre, de ville ikke, da gikk du videre selv om det er vondt. 

Og du, det selvhatet, jeg hadde det også, men tenk deg at du har en venninne som har gått gjennom alt du har gått igjennom, ville du sagt til henne at det er riktig å hate seg selv attpåtil? Tenk all den smerten du har gått gjennom, hadde det ikke vært bedre med litt omsorg? 

Anonymkode: 09fac...c70

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

du høres ut som meg for noen år siden. kjenner meg igjen i mye av det du skriver i innlegget ditt, fra hvordan du har behandlet deg selv, andre mennesker, og hvordan det er vanskelig å få noe nyttig ut av helsevesenet når man er halvveis oppegående og klarer mye sekundære ting som utdanning/jobb etc. 

det første jeg ønsker å si til deg er at til tross for hvor jævlig det føles nå, så blir det bedre. 

du er ikke et dårlig menneske.

måten du nå håndterer dine interpersonlige og emosjonelle problem har brakt deg hele veien hit du er kommet i dag. grunnen til hvorfor du har levd sånn og brukt disse verktøyene er fordi de hjalp deg - før. nå derimot, så hjelper de deg ikke. dette er litt sånn rart å si, men dette er en del av det å bli voksen. forskjellen er ikke så ekstreme hos folk som har hatt enklere liv, men prinsippet er det samme. 

når det kommer til terapeuter, så kan jeg heller ikke si at mine har vært noe sånn spesielt fantastiske. men jeg ser på det sånn her:  stekepanna lager ikke middagen min. den er et viktig verktøy jeg bruker, men det er jeg som lager maten. en terapeut er som en stekepanne. 

så jeg vil anbefale deg å lese boken The Body Keeps the Score av Bessel van der Kolk. det er veldig nyttig og oppklarende lesning. jeg forsto meg selv, familiedynamikk, og effekter traumer har på kropp og sjel etter å ha lest boka. 

dette får du til ❤️

Anonymkode: 60bb1...1c9

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Beklager for at jeg var hard og litt ekkel med deg. 

Jeg synes det var sinnsykt bra gjort, du sier det var mye bra med dem, men så kom det til et punkt hvor det ikke lenger var det, de var skikkelig stygge med deg. Nye venner vil ikke dele de samme minnene nei, og det kan være sårt ja, men nye venner vil ikke behandle deg slik de gamle gjorde. Se på det sånn, du endret deg og du ville ha det bedre, de ville ikke, da gikk du videre selv om det er vondt. 

Og du, det selvhatet, jeg hadde det også, men tenk deg at du har en venninne som har gått gjennom alt du har gått igjennom, ville du sagt til henne at det er riktig å hate seg selv attpåtil? Tenk all den smerten du har gått gjennom, hadde det ikke vært bedre med litt omsorg? 

Nei jeg ville ikke ha sagt det til en venn eller i det heletatt tenkt at h*n bør hate seg selv, men det tenker de gamle vennene mine om meg. De har snakket så mye om meg etter de hendelsene at helt utenforstående folk som ikke kjenner meg noe særlig har blokkert meg fra some..selvom jeg aldri noen gang har pratet med dem der engang. blokkert. Jeg har fått meldinger om at jeg er søppel bl.a. fra de gamle "vennene".

Jeg har aldri gjort sånne ting som dem gjør mot meg  som å stjele typer, bruke vold, trå over personlige grenser, brutt avtaler, baksnakket utseende dems, stjålet fra dem, e.l eller kalt dem stygge ting. Jeg er så lojal som en hund og jeg er i det minste rasjonell i ordbruken selvom den er hard. Jeg står ikke å skriker til dem at de er feite, er søppel, eller bør operere seg sånn som de gjør. Jeg klikker og blir veldig "skummel" og svart i øya har jeg hørt. 

Selvom alle disse folka har gjort alt dette med meg og andre så blir dem ikke hatet og utestengt sånn som meg, for meg så var det visst nok med et par/tre fullstendig klikkings også er jeg helt sjuk I huet og får skikkelig "juling". Det er jo egentlig mobbing, men det er nå himla mange som hater meg og noen har blitt manipulert til det og det gjør jo at jeg faktisk tror på at jeg er så fæl.

Vi er jo voksne mennesker og hjernen min klarer ikke å koble at jeg kan være et bra menneske når det er så mange som hater meg så intenst! Jeg har blitt banket av en av dem også, (og hun har mobbet og banket en av de andre også) uten at hun kunne gi noe grunn til det. Ingen hater henne for det, hun er fortsatt fullt akseptert! Ingen hater de andre heller for det dem har gjort. Ikke et ord om det! De står sammen imot meg. Nesten så jeg skulle tro de bare ventet på å få en grunn til å lage et helvette for meg og bryte meg ned. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

du høres ut som meg for noen år siden. kjenner meg igjen i mye av det du skriver i innlegget ditt, fra hvordan du har behandlet deg selv, andre mennesker, og hvordan det er vanskelig å få noe nyttig ut av helsevesenet når man er halvveis oppegående og klarer mye sekundære ting som utdanning/jobb etc. 

det første jeg ønsker å si til deg er at til tross for hvor jævlig det føles nå, så blir det bedre. 

du er ikke et dårlig menneske.

måten du nå håndterer dine interpersonlige og emosjonelle problem har brakt deg hele veien hit du er kommet i dag. grunnen til hvorfor du har levd sånn og brukt disse verktøyene er fordi de hjalp deg - før. nå derimot, så hjelper de deg ikke. dette er litt sånn rart å si, men dette er en del av det å bli voksen. forskjellen er ikke så ekstreme hos folk som har hatt enklere liv, men prinsippet er det samme. 

når det kommer til terapeuter, så kan jeg heller ikke si at mine har vært noe sånn spesielt fantastiske. men jeg ser på det sånn her:  stekepanna lager ikke middagen min. den er et viktig verktøy jeg bruker, men det er jeg som lager maten. en terapeut er som en stekepanne. 

så jeg vil anbefale deg å lese boken The Body Keeps the Score av Bessel van der Kolk. det er veldig nyttig og oppklarende lesning. jeg forsto meg selv, familiedynamikk, og effekter traumer har på kropp og sjel etter å ha lest boka. 

dette får du til ❤️

Jeg er ikke så sikker på om jeg får det til. Det er for mye. Kommer aldri noen gang til å tro på at jeg er noe etter alt dette. Jeg får bare ikke til å se noe utvei fra det. Jeg er rett og slett knust i tusen biter. Jaja så får folk bare si at jeg må slutte og syntes synd på meg selv og sette meg i offerrollen, men faen da, jeg er bare et menneske, ikke en robot eller psykopat som kan slå av følelsene mine. Jeg syns ikke synd på meg selv, jeg er knust rett og slett, jeg tåler ikke mer og ja... det er ikke lenge før egentlig. 

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
8 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg er ikke så sikker på om jeg får det til. Det er for mye. Kommer aldri noen gang til å tro på at jeg er noe etter alt dette. Jeg får bare ikke til å se noe utvei fra det. Jeg er rett og slett knust i tusen biter. Jaja så får folk bare si at jeg må slutte og syntes synd på meg selv og sette meg i offerrollen, men faen da, jeg er bare et menneske, ikke en robot eller psykopat som kan slå av følelsene mine. Jeg syns ikke synd på meg selv, jeg er knust rett og slett, jeg tåler ikke mer og ja... det er ikke lenge før egentlig. 

Hvis du kan, så prøv å ikke legg så mye vekt på akkurat disse typene tilbakemeldinger, men ta heller til deg andre gode råd du får. Det er kanskje snakk om et par personer som ikke kjenner deg som har skrevet noe som ikke passer i din situasjon. Alle kan ta feil og kaste ut av seg noen sterke meninger om ting de ikke egentlig vet så mye om, særlig på et forum. Du sier du ikke synes synd på deg selv, da er det jo slik. Du vet best hva som er fasit her.

Anonymkode: 64622...7e6

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Jeg har ikke tålmodighet til å sitte sånn og skjønner ikke hvordan man skal komme i den "transen" blir bare til at jeg sitter der liksom, og hjernen rullerer som den ellers gjør. Skjønner virkelig ikke hvordan folk får det til. 

Det tar tid og er kjedelig i begynnelsen. Jeg begynte med det som en tvangsrutine, 10 minutter morgen og kveld, eller 5. Etter hvert skjedde det noe - hjernen klarte å slappe av eller den zoomet ut og og oppførte seg annerledes. Det hjelper. Ikke nødvendigvis på alt. Men det hjelper å vite at hjernen faktisk klarer å gå til et annet sted når man ellers tror den bare fungerer i ett ræva spor. Det åpner for en slags mulighet om at noe kan være annerledes.

Anonymkode: 3ab24...7c6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Nei jeg ville ikke ha sagt det til en venn eller i det heletatt tenkt at h*n bør hate seg selv, men det tenker de gamle vennene mine om meg. De har snakket så mye om meg etter de hendelsene at helt utenforstående folk som ikke kjenner meg noe særlig har blokkert meg fra some..selvom jeg aldri noen gang har pratet med dem der engang. blokkert. Jeg har fått meldinger om at jeg er søppel bl.a. fra de gamle "vennene".

Jeg har aldri gjort sånne ting som dem gjør mot meg  som å stjele typer, bruke vold, trå over personlige grenser, brutt avtaler, baksnakket utseende dems, stjålet fra dem, e.l eller kalt dem stygge ting. Jeg er så lojal som en hund og jeg er i det minste rasjonell i ordbruken selvom den er hard. Jeg står ikke å skriker til dem at de er feite, er søppel, eller bør operere seg sånn som de gjør. Jeg klikker og blir veldig "skummel" og svart i øya har jeg hørt. 

Selvom alle disse folka har gjort alt dette med meg og andre så blir dem ikke hatet og utestengt sånn som meg, for meg så var det visst nok med et par/tre fullstendig klikkings også er jeg helt sjuk I huet og får skikkelig "juling". Det er jo egentlig mobbing, men det er nå himla mange som hater meg og noen har blitt manipulert til det og det gjør jo at jeg faktisk tror på at jeg er så fæl.

Vi er jo voksne mennesker og hjernen min klarer ikke å koble at jeg kan være et bra menneske når det er så mange som hater meg så intenst! Jeg har blitt banket av en av dem også, (og hun har mobbet og banket en av de andre også) uten at hun kunne gi noe grunn til det. Ingen hater henne for det, hun er fortsatt fullt akseptert! Ingen hater de andre heller for det dem har gjort. Ikke et ord om det! De står sammen imot meg. Nesten så jeg skulle tro de bare ventet på å få en grunn til å lage et helvette for meg og bryte meg ned. 

Men kjære deg, folk som oppfører seg som de gjør holder til i sånne grupper fordi ingen andre respekterer eller godtar dette. Skjønner du? Dette er oppførsel som blir sett ned på, det er tøft å bli snakket om og baksnakka, men folk som gjør det står ikke høyt i kurs som voksne folk ellers. De holder seg til hverandre fordi ingen vil ha dem slik de er. 

Vær glad du brøt ut og trakk deg vekk, selv om du er helt alene, tro meg at med tiden vil, i allefall NOEN av de, vokse opp og innse det selv hvor destruktivt dette er. 

Jeg vet det er tøft, men du MÅ prøve å ikke bry deg om de, du må prøve å endre den stemmen i hodet som snakker til deg, du må snu tankegangen din tii å se på deg selv med medfølelse. Hvem bryr seg om hva de drittungene sier og gjør, gå med hodet hevet,  deres oppførsel sier ikke noe om deg. Du som person sier noe om deg. Voksne normale folk hører ikke på rykter og drittslenging. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

jeg tenker du har all rett til å føle medlidenhet ovenfor deg selv her, jeg. ut fra det du skriver, så har disse menneskene behandlet deg meget kritikkverdig. det er overhode ikke rart at du reagerer. 

for så vidt kan jeg også si at slik jeg ser det, så er ingen av disse folka noe å samle på. jeg personlig hadde kutta dem alle for leeenge siden, basert på hva du skriver om deres oppførsel her. jeg synes ikke du skal tåle et sekund til av deres oppførsel. og jeg er enig med de som sier du ikke trenger å bry deg med dem. jeg tenker sånn: når man kommer fra vanskelige kår, og man ikke har det bra inni seg, så velger man venner ut fra det emosjonelle nivået man selv er på. dette betyr ikke at du er en dårlig eller vanskelig person, men at du har hatt det dårlig eller vanskelig. men så er det ikke alle som er i stand til å se at ting kan bli bedre, og de selv kan få det bedre, og rett og slett komme seg opp og frem. folk som det danner "toksiske" vennegjenger, og holder sammen i galskapen. jeg tenker kanskje du har havnet i en sånn vennegjeng? og jeg tror kanskje at du er en av de som kan se at dette ikke er normalt, og ville bedre for deg selv?

vel, jeg synes du har helt rett. du fortjener bedre enn dette. og det finnes bedre enn dette. trikset er å tro på dette. 

mitt liv endra seg totalt når jeg begynte å tro på dette. 

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...