Gå til innhold

Intenst selvhat.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hater meg selv, og det er ikke uten grunn. Jeg har god grunn til å hate meg selv. Jeg er rundt 30 år og har egentlig hele livet hatt mye venner og jeg hadde de samme vennene fra barneårene og tenårene helt frem til nå nylig. De siste 2 årene har jeg klart å riste av meg alle sammen fordi jeg sliter psykisk og har mye underliggende sinne som nå de siste 2 årene har kommet tydelig til overflaten.

Det har alltid vært hyggelig å drikke og feste med venner, men den siste tiden har det vært episoder der jeg virkelig har eksplodert og sagt og gjort ting mot venner som de ikke kan tilgi/ikke kan finne seg i. Samtidig så er det ikke helt grunnløst. De har fått begeret mitt til å renne over, men alikevel så er det ikke normalt å reagere sånn. Folk snakker og jeg har ingen. Jeg er helt ensom, deprimert, sint og lei meg hele tiden for hvordan livet mitt ble. 

Grunnen til det underliggende sinnet er behandling i oppveksten og også mye dårlige venner og kjærester opp igjennom. Jeg har kommet i en ond sirkel. Dette får jeg ikke fikset på. Jeg har kjørt meg helt fast! Og jeg ser snart ikke noe utvei lengere. Jeg er ikke meg selv lenger og føler virkelig ikke at det er noe mulighet for å komme meg tilbake. 

Jeg trener, eier egen bolig, har utdannelse og jobb og alt det materialske er på plass, jeg tar vare på utseende osv osv, men jeg har null kjærlighet i livet, jeg har aldri opplevd å bli elsket på ekte, og nå kan jeg ikke heller tillate noen å gjøre det lenger fordi jeg har blitt en så fæl og ufyselig person.

Jeg føler meg ekkel og slem om jeg slipper noen inn fordi jeg ved første, andre, tredje og fjerde og kanskje 30 inntrykk virker helt normal og oppegående, men så har jeg alt dette fæle på innsiden som en tikkende bombe som sprenger helt vilkårlig. Det føles ut som å lure noen. Det føles ikke riktig ut å gjøre det mot noen. 

Det er så tungt, massivt, ensomt og svart hele tiden. Jeg kan ikke komme meg ut av dette. Jeg vet ikke ha jeg skal gjøre.. 

Anonymkode: 7b581...532

AnonymBruker
Skrevet

Du kan så klart komme ut av dette, med hjelp. Det er akkurat når man har kjørt seg fast at man bør oppsøke profesjonelle. Du starter med en samtale med fastlegen.

Anonymkode: 64622...7e6

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg hater meg selv, og det er ikke uten grunn. Jeg har god grunn til å hate meg selv. Jeg er rundt 30 år og har egentlig hele livet hatt mye venner og jeg hadde de samme vennene fra barneårene og tenårene helt frem til nå nylig. De siste 2 årene har jeg klart å riste av meg alle sammen fordi jeg sliter psykisk og har mye underliggende sinne som nå de siste 2 årene har kommet tydelig til overflaten.

Det har alltid vært hyggelig å drikke og feste med venner, men den siste tiden har det vært episoder der jeg virkelig har eksplodert og sagt og gjort ting mot venner som de ikke kan tilgi/ikke kan finne seg i. Samtidig så er det ikke helt grunnløst. De har fått begeret mitt til å renne over, men alikevel så er det ikke normalt å reagere sånn. Folk snakker og jeg har ingen. Jeg er helt ensom, deprimert, sint og lei meg hele tiden for hvordan livet mitt ble. 

Grunnen til det underliggende sinnet er behandling i oppveksten og også mye dårlige venner og kjærester opp igjennom. Jeg har kommet i en ond sirkel. Dette får jeg ikke fikset på. Jeg har kjørt meg helt fast! Og jeg ser snart ikke noe utvei lengere. Jeg er ikke meg selv lenger og føler virkelig ikke at det er noe mulighet for å komme meg tilbake. 

Jeg trener, eier egen bolig, har utdannelse og jobb og alt det materialske er på plass, jeg tar vare på utseende osv osv, men jeg har null kjærlighet i livet, jeg har aldri opplevd å bli elsket på ekte, og nå kan jeg ikke heller tillate noen å gjøre det lenger fordi jeg har blitt en så fæl og ufyselig person.

Jeg føler meg ekkel og slem om jeg slipper noen inn fordi jeg ved første, andre, tredje og fjerde og kanskje 30 inntrykk virker helt normal og oppegående, men så har jeg alt dette fæle på innsiden som en tikkende bombe som sprenger helt vilkårlig. Det føles ut som å lure noen. Det føles ikke riktig ut å gjøre det mot noen. 

Det er så tungt, massivt, ensomt og svart hele tiden. Jeg kan ikke komme meg ut av dette. Jeg vet ikke ha jeg skal gjøre.. 

Det er så klart åpenbart at du trenger hjelp og at du sannsynligvis vil ha nytte av terapi. Det er kanskje påståelig av meg å si det, for det er ikke slik at terapi fungerer for alle. Det kommer an på om man har god selvinnsikt, evner å reflektere og se en sak fra flere sider. Det er også viktig at man klarer, og ikke minst tør, å utfordre seg selv og faktisk innfinne seg med at slik man ser seg selv, nødvendigvis ikke er slik alle andre ser en. Det viktigste er så klart at man klarer å være ærlig og åpent kommunisere. Si det man tenker og mener, og ikke minst ta imot tilbakemeldinger og refleksjoner fra en terapeut, da en psykolog. Tillate seg selv å ta imot hjelp og å ha tro på at noen KAN hjelpe deg. 

Jeg har selv slitt med selvhat, og gjør det fortsatt i perioder. Av litt andre grunner enn deg, jeg er ikke en direkte ufyselig person, selv om jeg har svin på skogen jeg også. Det har handlet mer om utseende for min del, og en følelse av å være mindre verdt enn alle andre. Hos meg kommer hatet i perioder, det ligger egentlig å murrer i bakgrunnen hele tiden, men gjennom terapi har jeg blitt tildelt en del verktøy som jeg tar i bruk. Noen ganger fungerer det, andre ganger ikke, og i dårlige perioder kan det bli ganske mørkt. Har mange ganger vært der at jeg har tenkt at jeg aldri kommer meg ut av dette. Men så kommer det en bra dag til slutt. 

Du er nok ikke så slem og jævlig som du vil ha det til. Jeg er sikker på at du har flotte og gode sider du også. Disse sidene kan terapeuten hjelpe deg med å hente frem. Samtidig må du finne måter å takle sinnet ditt på, og finne ut hvordan du kan unngå å være impulsiv og eksplosiv i møte med dine nærmeste i fremtiden. Det er lov å være sint og frustrert, men det er viktig at du klarer å få det ut på en måte som ikke skader deg selv eller andre. 

Anonymkode: 3e8a3...3c3

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Du kan så klart komme ut av dette, med hjelp. Det er akkurat når man har kjørt seg fast at man bør oppsøke profesjonelle. Du starter med en samtale med fastlegen.

Jeg har gått til psykolog i mange år. Forskjellige. Fastlegen vet om det og jeg får antidepressiva. 

AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Jeg har gått til psykolog i mange år. Forskjellige. Fastlegen vet om det og jeg får antidepressiva. 

Ok, jeg fikk inntrykk av at du hadde fått en forverring de siste 2 årene og at det var nå du hadde kjørt deg fast. Men hvis du allerede snakker med behandler om denne forverringen så gjør du jo alllerede alt riktig.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ok, jeg fikk inntrykk av at du hadde fått en forverring de siste 2 årene og at det var nå du hadde kjørt deg fast. Men hvis du allerede snakker med behandler om denne forverringen så gjør du jo alllerede alt riktig.

Ja har fått forverring tross at jeg alltid har gått til psykolog. Har hatt mye angst og sånt og vært ekstremt hard mot meg selv, redd for hva folk tenker om meg, om jeg sa noe rart teit osv og har jo alltid hadde et sinne og kverntenkning, men det er ikke før for et par år siden det begynte å gå utover venner. Da altså i fylla, men allikevel. Jeg reagerte ikke sånn i fylla før. 

Psykolog og behandlinger har aldri hjulpet. Etter en time der så er alt forverret fordi det blir rippet opp pg har da noen veldig grubling dagene etter. 

Jeg har spurt om ketamin behandling, eller en eller annen fysisk behandling som kan endre noe i hjernen min og ikke bare prøve å endre tankesett, for det nytter jo ikke. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ja har fått forverring tross at jeg alltid har gått til psykolog. Har hatt mye angst og sånt og vært ekstremt hard mot meg selv, redd for hva folk tenker om meg, om jeg sa noe rart teit osv og har jo alltid hadde et sinne og kverntenkning, men det er ikke før for et par år siden det begynte å gå utover venner. Da altså i fylla, men allikevel. Jeg reagerte ikke sånn i fylla før. 

Psykolog og behandlinger har aldri hjulpet. Etter en time der så er alt forverret fordi det blir rippet opp pg har da noen veldig grubling dagene etter. 

Jeg har spurt om ketamin behandling, eller en eller annen fysisk behandling som kan endre noe i hjernen min og ikke bare prøve å endre tankesett, for det nytter jo ikke. 

Har du prøvd meditasjon, TS? Å komma i kontakt med den egentlege deg, kan vera veldig forløsende. ❤️ 

Anonymkode: f9b05...e9f

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

^ men der er jeg visst ikke kvalifisert til. 

AnonymBruker
Skrevet

Har du prøvd meditasjon, TS? Å komma i kontakt med den egentlege deg, kan vera veldig forløsende. ❤️ 

Jeg har ikke tålmodighet til å sitte sånn og skjønner ikke hvordan man skal komme i den "transen" blir bare til at jeg sitter der liksom, og hjernen rullerer som den ellers gjør. Skjønner virkelig ikke hvordan folk får det til. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

^ men der er jeg visst ikke kvalifisert til. 

?

AnonymBruker
Skrevet

?

Jeg er ikke kvalifisert til ketamin behandlinger og sånne type ting. Jeg vet ikke hvorfor. Fikk bare brev om at søknaden ble avslått når jeg søkte om det  

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke tålmodighet til å sitte sånn og skjønner ikke hvordan man skal komme i den "transen" blir bare til at jeg sitter der liksom, og hjernen rullerer som den ellers gjør. Skjønner virkelig ikke hvordan folk får det til. 

He he, eg var akkurat som deg, før jeg ble med på dette. Trodde man skulle sitte musestille å ikke tenke på noe 😛 (Mulig noen gjør det, men det kan ikke jeg!)

AnonymBruker
Skrevet

He he, eg var akkurat som deg, før jeg ble med på dette. Trodde man skulle sitte musestille å ikke tenke på noe 😛 (Mulig noen gjør det, men det kan ikke jeg!)

Så hva gjør man da? 

AnonymBruker
Skrevet

Så hva gjør man da? 

Sjekk ut lenka, der er det forklart. Og det er gratis :)

AnonymBruker
Skrevet

Ts her. Jeg vil bare legge til hvis noen lurer så har jeg ingen diagnoser heller. Jeg har blitt utredet for en rekke personlighetsforstyrrelser og adhd, men psykologen måtte bare beklage at jeg ikke har noen diagnoser og at hun skjønner det er litt kjipt da det kunne blitt lettere å finne riktig behandlig. Hun sier at hun syntes det er lott rart fordi etter mine opplevelser har de aller fleste utviklet en pf, som regel borderline. Hun mener jeg bare er preget at hendelser i livet. 

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Hva sier psykologen om forverringen din da? Har hun noen idé om hvorfor dette har skjedd og hva veien fremover kan bli?

AnonymBruker
Skrevet

Hva sier psykologen om forverringen din da? Har hun noen idé om hvorfor dette har skjedd og hva veien fremover kan bli?

Nei... 

AnonymBruker
Skrevet

Er det du som har skrevet mange ganger før om dette eksplosive sinnet ditt her inne, da under brukernavnet ditt? Du eksploderer i familieselskaper og skremmer vettet av barn i familien og slikt? Og trener.... og bruker dessverre steroider? Som du aldri svarer på spørsmål om....

Anonymkode: 362d0...c6d

Skrevet

Det er vanlig å bli sint. Alle kan klikke innimellom, hva er så spesielt med deg? 

AnonymBruker
Skrevet

Er det du som har skrevet mange ganger før om dette eksplosive sinnet ditt her inne, da under brukernavnet ditt? Du eksploderer i familieselskaper og skremmer vettet av barn i familien og slikt? Og trener.... og bruker dessverre steroider? Som du aldri svarer på spørsmål om....

Anonymkode: 362d0...c6d

Nei.... aldri prøvd noe annet rusmiddel enn alkohol og canabis 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...