Gå til innhold

Har ikke referanse til utleier

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har funnet en leilighet jeg er veldig interessert i å leie, men problemet er at utleier ønsker en referanse. Nå leier jeg hos et studentbolig firma så tror det blir vanskelig å få referanse fra dem, og før dette bodde jeg hjemme.

Begge sjefene fra arbeidsplasser jeg tidligere har hatt har sluttet og har ikke særlig kontakt med kollegane mine ettersom det er er stund siden jeg jobbet der. Hvem kan jeg bruke som referanse da, og ser det veldig dårlig ut hvis jeg forklarer utleier at jeg ikke har noen referanse og forklarer hvorfor?😓

Anonymkode: 725a0...c6a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Men, har du i det hele tatt spurt studentboligfirmaet? Merkelig om de ikke klarer å gi en referanse på om du betaler leie til riktig tid etc. Det er ganske dumt å bare tro ting, du må undersøke i alle fall. Send de en e-post på mandag, kanskje du bekymrer deg unødvendig. 

Anonymkode: bcebd...08f

• Liker 3
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Alle som mangler referanse når de skal leie bolig er det noe muffins med. Får aldri leie bolig. Utleiere skyr sånne trøbbelmakere. 

Anonymkode: e8dde...a1f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Alle som mangler referanse når de skal leie bolig er det noe muffins med. Får aldri leie bolig. Utleiere skyr sånne trøbbelmakere. 

Du burde ikke si så mye om du ikke har peiling :)  ALLE er ikke slik, å jeg tror du vet det også. 

Anonymkode: 358a2...aff

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta kontakt med utleier og si at du har bodd i studentbolig frem til nå, så du har ingen utleiereferanse dessverre, og spør om det er noe annet du kan oppgi. Arbeidskontrakt kan jo f.eks. trygge vedkommende på at du har inntekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det stemmer da absolutt ikke. Det ble en konflikt med huseier her pga mugg i leiligheten, og nå nekter de å være referanse. De er dessuten fulle av fordommer mot samboer. Han har ikke gjort noen verdens ting, og er like hvit i huden som dem, men fordommer lenge leve. Det har vi derimot vært ærlige om med hun andre som skal leie ut, vi får bare håpe det ikke har noe å si.

Anonymkode: 1dc29...0d7

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest AprilRyan

Du kan jo spørre firmaet om de kan gi en referanse, men vet ikke om sånne firma gjør sånt.

Eller så kan du legge frem situasjonen og forklare hvorfor du ikke har referanse.

Jeg hadde for øvrig ikke referanse før jeg leide boligen jeg bor i nå. Hadde tidligere bodd med kjæreste, så i studentbolig og så hadde jeg bolig gjennom familie. Men nåværende utleier ba ikke om referanse og det har aldri vært noe tull med meg. Så det å si at man aldri får leie er bare tull, men skjønner selvfølgelig at noen utleiere sitter med mange dårlige erfaringer og vil dermed ha referanse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Må være utrolig dum hvis du tror du kan true en referanse fra tidligere huseier når det har vært  konflikt og uenighet. . Mugg klager og ulovlig tatt extra person i bolig er det samme som utkastelse. Bare vær ærlig fortell her at  du har blitt kastet ut. Det forstår jo  alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Må være utrolig dum hvis du tror du kan true en referanse fra tidligere huseier når det har vært  konflikt og uenighet. . Mugg klager og ulovlig tatt extra person i bolig er det samme som utkastelse. Bare vær ærlig fortell her at  du har blitt kastet ut. Det forstår jo  alle.

Ulovlig tatt ekstra person i bolig?? Det er lov å få seg både samboer og barn, samt la foreldre eller lignende flytte inn. Les lovverket du.

Anonymkode: 0bc9f...e0a

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hva gjør man om man aldri har leid før???

Anonymkode: 44e4f...198

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 12.3.2022 den 13.34):

Jeg har funnet en leilighet jeg er veldig interessert i å leie, men problemet er at utleier ønsker en referanse. Nå leier jeg hos et studentbolig firma så tror det blir vanskelig å få referanse fra dem, og før dette bodde jeg hjemme.

Begge sjefene fra arbeidsplasser jeg tidligere har hatt har sluttet og har ikke særlig kontakt med kollegane mine ettersom det er er stund siden jeg jobbet der. Hvem kan jeg bruke som referanse da, og ser det veldig dårlig ut hvis jeg forklarer utleier at jeg ikke har noen referanse og forklarer hvorfor?😓

Anonymkode: 725a0...c6as

Studentboligfirmaet kan uansett gi referanse på at du har betalt i tide og at du ikke har fått klager 😊 bedre enn ingen referanse 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Det stemmer da absolutt ikke. Det ble en konflikt med huseier her pga mugg i leiligheten, og nå nekter de å være referanse. De er dessuten fulle av fordommer mot samboer. Han har ikke gjort noen verdens ting, og er like hvit i huden som dem, men fordommer lenge leve. Det har vi derimot vært ærlige om med hun andre som skal leie ut, vi får bare håpe det ikke har noe å si.

Anonymkode: 1dc29...0d7

Anonymkode: 8bf82...a0f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kan du ikke bare få noen du kjenner til å ringe å si at det er husverten? Di vet vel ikke hvilke navn og adresse det er du flytter fra?

Anonymkode: ef047...566

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Å si at folk uten referanser er trøbbelmakere blir jo bare tull. Jeg har ingen referanser og kan heller ikke få noen, det har jeg aldri hatt mulighet til. Her er mine boforhold hittil i livet:

Leide privat. Huseier døde mens jeg fremdeles bodde der.

Bodde hos mine foreldre.

Leide studentbolig, de nektet å gi noen form for papirer

Leide privat. Måtte flytte i hui og hast fordi huseier prøvde å voldta meg. Du kan si det sånn at vi har en konflikt gående. 

Eide leilighet og har dermed ingen referanse.

Leide privat. Kjempekonflikt angående muggutvikling. 

Leide privat. Huseier døde rett etter at jeg flyttet ut.

Leide privat. Huseier ble alvorlig dement mens jeg fremdeles bodde der.

Leier via firma. De gir ikke attest. 

Jeg er virkelig ikke en trøbbelmaker, jeg betaler når jeg skal, holder ting i orden, bråker ikke og godtar det meste, men grensa mi går naturligvis lenge før voldtekt. 

Anonymkode: e20c2...02c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tilby en kredittsjekk som viser at du ikke har betalingsanmerkninger, og forklar at studentboligen ikke gir referanser. 

Anonymkode: c10dc...f1d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...