Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Chicchi
Skrevet

Jeg elsker henne så høyt høyt høyt, men nå er hun fem måneder og det har aldri vært mer enn to timers sammenhengende søvn, og jeg holder på å møte veggen. Faren hjelper til alt han kan, men hun skriker når hun ikke får pupp på natten. Selv de beste ørepropper kan ikke dempe det og jeg får ikke sove så lenge hun skriker. 

Alt jeg ønsker meg er en eneste natt på hotell, typ fra midnatt til kl seks på morgenen, for da sover jeg best, jeg er ikke sånn som kan sove på dagen. Jeg vet at han kan mate henne med flaske, selv om det vil medføre grining. Hun vil ikke sulte, og hotellet ligger ti minutters gange fra der vi bor.

Er jeg helt tullerusk som i det hele tatt vurderer det? Eller er det meningen at det skal være så tungt og at man bare må bite tennene sammen?

Bare seks timer...?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor holder du fortsatt på med amming om det er så slitsomt? Mme hadde løst alle deres problemer.

Anonymkode: be7c3...d93

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Det blir bedre❤️ mi er bare 2mnd men jeg vet hvordan det er.  Jeg var borte første gang på onsdag men det var pga en operasjon. Hold ut

AnonymBruker
Skrevet

Jeg også holdt på å bli sprø av nattammingen etterhvert. Vi løste det sånn at hun fikk mer enn vanlig før hun la seg, så hun var god og mett. Amming rundt kl 22-23 var siste gang før natten. Og hvis hun våknet på natten fikk hun smokk og byssing. Det funket veldig bra for oss, kunne prøvd det og se? Det snudde bare på to-tre dager. 

Anonymkode: b1107...e09

AnonymBruker
Skrevet

Når du kan dra fra baby første gang? Når du har noen som kan passe på den i ditt fravær, selvsagt. Jeg har null problemer med å dra fra baby noen timer fra den er en uke eller mer. Om jeg vil på yoga halvannen time, så gjør jeg jo det om far er hos baby imens. Om jeg vil i bassenget er par timer, så null problem.

Folk må slutte å være så hysteriske.

Anonymkode: 10ab9...810

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Når du kan dra fra baby første gang? Når du har noen som kan passe på den i ditt fravær, selvsagt. Jeg har null problemer med å dra fra baby noen timer fra den er en uke eller mer. Om jeg vil på yoga halvannen time, så gjør jeg jo det om far er hos baby imens. Om jeg vil i bassenget er par timer, så null problem.

Folk må slutte å være så hysteriske.

Anonymkode: 10ab9...810

Altså... Enten så er man hysterisk eller så er man en dårlig mor. Det må da vel være lov å spørre når man lurer uten å bli kalt hysterisk. Er det ikke mye bedre at folk spør slik at man kan ta en bedre avgjørelse for seg selv?

Jeg har ikke barn enda selv, men får baby nå i sommer - så jeg har ingen gode svar til deg, TS. Men tenker at det må være mye bedre for deg, og da også baby, at du får en natt hvor du får hentet deg litt inn igjen på søvnfronten. Så lenge baby har noen andre og ikke lider selvsagt - noe det virker som at den har.

Her i huset så har vi allerede bestemt at dersom en av oss er helt på felgen, og den andre foreldren fint kan ta babyen, så enten sover den andre i en annen etasje eller så kan man få et døgn "ute av huset". Dette fordi vi er mye bedre mennesker, og da også bedre foreldre tror jeg, når vi har litt overskudd å ta av.

Lykke til ❤️

Anonymkode: b5651...2ec

• Liker 5
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg og barnefar hadde delt omsorg fra 6 uker etter fødsel.. det er perfekt for oss å jenta vår har hatt det fint sånn. Jeg har vært innlagt endel og han var en utrolig god nr to for henne!

å forlate babyen hjemme med pappa avogtil er lite problematisk hvis barnet tar flaske!😃😃

Anonymkode: 52ad9...0e5

• Liker 2
Skrevet

Når du er klar for det selv. For noen er det 1 Måned, for andre er det 5 år.

AnonymBruker
Skrevet

Kan ikke du heller sove noen timer på dagen mens far tar barnet? Det ER «meningen» du skal tåle lite søvn en periode mens barna er små🙈. Unger er forskjellig. Noen sover godt og mye, andre not so much. Sov ikke en hel natt før siste ungen var 14-15 mnd🤪. De andre er så store, men husker det var lite søvn da og. Dette takler du! Sett ungen først . Hun/han trenger deg! 

Anonymkode: 5337d...a04

• Liker 2
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Kan ikke du heller sove noen timer på dagen mens far tar barnet? Det ER «meningen» du skal tåle lite søvn en periode mens barna er små🙈. Unger er forskjellig. Noen sover godt og mye, andre not so much. Sov ikke en hel natt før siste ungen var 14-15 mnd🤪. De andre er så store, men husker det var lite søvn da og. Dette takler du! Sett ungen først . Hun/han trenger deg! 

Jeg er faktisk sjokkert at folk med 1 unge syter og klager etter bare 5 mnd med lite søvn. Tåler folk ingenting? Trodde dere det var lett med barn? Det er beintøft! Kanskje revurdere å få flere🙈

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg er faktisk sjokkert at folk med 1 unge syter og klager etter bare 5 mnd med lite søvn. Tåler folk ingenting? Trodde dere det var lett med barn? Det er beintøft! Kanskje revurdere å få flere🙈

Mener du seriøst at barnet lider om mor sover en natt borte, såfremt det tar flaske og er med en annen nær omsorgsperson? Sånne kommentarer er så sinnsykt unødvendig, og selvutslettende mødre er hvert fall ikke bra for hverken babyer eller større barn. 

• Liker 19
  • Hjerte 1
Skrevet

Det finnes ingen fasit på dette. Dersom far synes det er greit at du tar en natt på hotell, og er klar for å ta hånd om en vrælende baby hele natten, og baby tar flaske, så er det helt greit at du tar en natt på hotell.  Det er bare dere to som kan bestemme dette. Vi er mange som har drømt om det.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Er faren til barnet ditt lam i hele kroppen siden han ikke kunne ta det en natt så du fikk sove, eller var det ingen mann som ville få barn med deg så du fikk det alene?

Anonymkode: c1863...eab

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Hvorfor holder du fortsatt på med amming om det er så slitsomt? Mme hadde løst alle deres problemer.

Å si at MME løser alle problemene er helt tullete. Det er umulig å si hva som gjør at barnet ammes ofte, og hvorfor barnet gråter. Det kan være så enkelt som at barnet har et nærhetsbehov som dekkes av ammingen, og ikke at det er sult som er problemet. 

Chicchi skrev (6 timer siden):

Jeg elsker henne så høyt høyt høyt, men nå er hun fem måneder og det har aldri vært mer enn to timers sammenhengende søvn, og jeg holder på å møte veggen. Faren hjelper til alt han kan, men hun skriker når hun ikke får pupp på natten. Selv de beste ørepropper kan ikke dempe det og jeg får ikke sove så lenge hun skriker. 

Alt jeg ønsker meg er en eneste natt på hotell, typ fra midnatt til kl seks på morgenen, for da sover jeg best, jeg er ikke sånn som kan sove på dagen. Jeg vet at han kan mate henne med flaske, selv om det vil medføre grining. Hun vil ikke sulte, og hotellet ligger ti minutters gange fra der vi bor.

Er jeg helt tullerusk som i det hele tatt vurderer det? Eller er det meningen at det skal være så tungt og at man bare må bite tennene sammen?

Bare seks timer...?

Kjære TS, å ha små barn som ikke sover er beintøft. Og er ikke enig i det andre sier om at det er noe man bør tåle. Man har ulike forutsetninger, ulike barn, ulike partnere osv. Man kan kun kjenne hvordan man har det selv, og det høres ut som om du er sliten! Har du noen pauser fra barnet på dagtid? Altså bare at du tar en times gåtur, er hos venninner, drar på butikken alene osv? Når barnet er 5 måneder er det godt å kjenne at man er seg selv igjen, og ikke bare mamma 💗

Jeg tenker også at det går helt fint at barnet og pappa er alene på natten! Om du velger å sove på et annet rom i huset, eller om du drar på hotell er opp til dere 😊 men dersom du kjenner at du trenger en liten pauser noen timer så synes jeg du skal gjøre det! 💗

Anonymkode: afc6a...e36

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Noen takler søvnmangel dårligere enn andre. Sånn vil det jo bare være. 

spørs egentlig om en natt med god søvn vil hjelpe noe overhodet. Det vil sikkert være deilig den natten, men du vil mest sannsynlig uansett bare føle deg helt kjørt neste dag. Snakker av erfaring her. 

Du kan vurdere å slutte med amming og heller gi flaske. Da kan du og far ta enten hver natt. Men spørs om det blir noe mer søvn på dere uansett. Ofte vil bare babyen våkne til mer. Og babyen har jo best av morsmelk.

Les mer om nattamming her: https://ammehjelpen.no/nattamming/

Anonymkode: 2472e...44f

Skrevet

Da mine barn var på den alderen hadde de vært på overnatting hos besteforeldre flere ganger allerede. Det gikk så fint.

Du kan trygt overnatte på hotell en natt eller helg, bare far klarer å roe baby om natten med feks flaske.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Har du et problem eller? Utrolig lite hjelpsom kommentar. 

Anonymkode: f8ec5...078

• Liker 16
Skrevet

Tommelfingerregel som jeg selv synes er fin er at antall måneder tilsvarer antall timer man kan være borte fra barnet - altså 5 måneder tilsvarer 5 timer. Alder tilsvarer antall dager, for eksempel 3 år kan være borte 3 dager osv 😄

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tenker du kjenner best selv om det er ok å dra fra henne. Ingen fasit her. Selv er min baby 7 mnd og jeg har knapt vært borte fra henne 1 time, men det er fordi far har vært psykisk syk og hun har hatt veldig seperasjonsangst.

Men kan jeg også spørre deg - samsover dere? Jeg nattammer min baby fortsatt, hun våkner 3-6 ganger hver natt, men siden vi samsover får jeg tålelig med søvn likevel. Har vært alene med all legging, alle netter og morgener, med samsoving og tidlig til sengs har gjort at jeg har overlevd. Det er ikke for alle selvsagt, og det er vel ikke lenge til du kan prøve å avvenne nattamming heller, kanskje. Viktigste er at du har det bra!

Anonymkode: 3768f...7fb

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

🙄

Anonymkode: dc408...aee

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...