Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei alle sammen,

Er gravid for første gang etter flere IVF-forsøk. Er nå 5+3 (24 DPO. Har målt hcg ved 13, 16, 21 og 23 DPO, og den har alltid vært høyere enn snittet. Verdien jeg målte i går var nesten 8000, da 5+2 eller 23 DPO. På kvelden i går oppdaget jeg brun utflod og litt tyntflytenede brunt blod fra skjeden, og er nå livredd for abort. Hadde ingen spesielle smerter, bare oppblåst og  tydelige mensmurringer som jeg har vært og hatt siden innsett. 

Har ikke kommet noe mer idag, og tenker å ta en ny hcg-måling på mandag. Er å livredd og lei meg at jeg ikke ver hvor jeg skal gjøre av meg. Hvis den fremdeles stiger, er det da "trygt"? Eller kan hcg fortesette å stige selv om man er i tidlig stadium av en en SA/MA?

Anonymkode: 5cb47...f98

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Tror det er myyye større sjangse for at det der er en festeblødning eller rester av det, eJeg har blødd slik med mine i den tiden. Å ha god økning i hcg så tidlig kan man ikke ha tror jeg hvis man har en MA.. tror man ville sett det på nivåene.. men så er d sånn med alle blødninger at man ikke vet. Men så lenge det ikke er smerter så ville jeg tenkt det er helt normalt !😀

Anonymkode: a15db...e02

AnonymBruker
Skrevet

Det er helt umulig å si hva det er, jeg har blødd i mine fire svangerskap, hvor to har gått bra og to har endt med SA. Ved den siste SA var HCG langt lavere enn man kunne forvente på det tidspunktet, ved den første var det sannsynligvis snakk om en exu. I ingen av disse to tilfellene steg hCG normalt, og ved ett var altså utgangsverdien også altfor lav. 

Dersom hCG har steget som det skal ved neste prøvetaking, så ville jeg slått meg til ro med at alt har gått bra. Det samme ville jeg forsåvidt gjort om blødningen stopper opp ila et døgn eller to.

Anonymkode: ade80...8e5

AnonymBruker
Skrevet
29 minutter siden, AnonymBruker said:

Tror det er myyye større sjangse for at det der er en festeblødning eller rester av det, eJeg har blødd slik med mine i den tiden. Å ha god økning i hcg så tidlig kan man ikke ha tror jeg hvis man har en MA.. tror man ville sett det på nivåene.. men så er d sånn med alle blødninger at man ikke vet. Men så lenge det ikke er smerter så ville jeg tenkt det er helt normalt !😀

Anonymkode: a15db...e02

23 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er helt umulig å si hva det er, jeg har blødd i mine fire svangerskap, hvor to har gått bra og to har endt med SA. Ved den siste SA var HCG langt lavere enn man kunne forvente på det tidspunktet, ved den første var det sannsynligvis snakk om en exu. I ingen av disse to tilfellene steg hCG normalt, og ved ett var altså utgangsverdien også altfor lav. 

Dersom hCG har steget som det skal ved neste prøvetaking, så ville jeg slått meg til ro med at alt har gått bra. Det samme ville jeg forsåvidt gjort om blødningen stopper opp ila et døgn eller to.

Anonymkode: ade80...8e5

Tusen takk for svar dere to, tror ikke dere forstår hvor utrolig mye jeg setter pris på det. ❤️ Veldig betryggende å høre deres syn på hcg-nivå og stigning. 

Hadde faktisk lys brunt utflod rundt en uke etter innsett (12dpo) og tenkte at det var festeblødningen. Men som du sier, kanskje det kan være rester av denne? Da tar jeg en ny hcg-måling mandag og slår meg til ro med alt er bra så lenge den har steget etter normalen. 

Tusen takk igjen for at dere tok dere til til å svare 

AnonymBruker
Skrevet

Det er veldig vanlig med småblødninger tidlig i svangerskapet, uten at det er noe galt! Spesielt hormonelle blødninger rundt tiden man skulle hatt mens. Så om hcg har steget som det skal så langt, ville jeg forholdt meg til det. Om du får kraftig blødning og kramper/smerter er det noe annet, men brun utflod er altså helt normalt. 

Det fins aldri noen garantier på at ting vil gå bra. Men per nå er du gravid, og om det skulle gå galt så blir det ikke mindre vondt av å ha grublet seg ihjel på forhånd eller tatt alle sorger på forskudd ❤

Anonymkode: e8637...03e

AnonymBruker
Skrevet

Det er veldig vanlig med småblødninger. 

Jeg hadde det som kalles BO (blighted ovum) hvor alt utenom selve fosteranlegget utvikler seg. Det ble konstantert på ultralyd i uke 9 og da var hcg normal - 48000. Men det er ikke så vanlig. 

Anonymkode: 857d1...776

Skrevet

Jeg hadde en stor blødning etter samleie i uke 9. Det komme masse friskt blod og koagler. Var helt sikkert på at det hadde gått galt. Hadde heldigvis time til tidlig ultralyd dagen etter som jeg hadde bestilt lenge før. Gynekologen sa at det var ganske vanlig med blødninger tidlig i svangerskapet etter litt fysisk anstrengelse eller samleie. Ultralyd viste at alt var ok heldigvis. 

Hadde også en mindre blødning i mitt første svangerskap rundt uke 7. Som lignet mer på det du beskriver. Det gikk også bra.

Skjønner veldig godt at du er redd. Men hcg stigning og fravær av kramper/smerter er jo gode tegn. 

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar alle dere over!

Jeg kan jo komme med en liten oppdatering… jeg blødde brunt noen dager, men målte hcg-stigning fra ca 8000 til 17000 på omtrent 55 timer. En god stigning, så jeg fant roen i disse tallene og te lite alt utviklet seg normalt. Nå stå jeg opp og blødde masse friskt blod og hadde til og med noen koagler i blodet…

Hva gjør jeg? Kan jeg ringe nærmeste sykehus og då akutt ultralydtime? Jeg er bare 5+5, så er vel ikke sikkert de ser noe uansett..

AnonymBruker
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker said:

Takk for svar alle dere over!

Jeg kan jo komme med en liten oppdatering… jeg blødde brunt noen dager, men målte hcg-stigning fra ca 8000 til 17000 på omtrent 55 timer. En god stigning, så jeg fant roen i disse tallene og te lite alt utviklet seg normalt. Nå stå jeg opp og blødde masse friskt blod og hadde til og med noen koagler i blodet…

Hva gjør jeg? Kan jeg ringe nærmeste sykehus og då akutt ultralydtime? Jeg er bare 5+5, så er vel ikke sikkert de ser noe uansett..

Om det er en SA på gang så er det ingenting sykehuset kan gjøre, og som du selv sier er det for tidlig å se noe på ultralyd. Så det er ikke så mye annet å gjøre enn å vente og se, og evt se om du kan få time til ultralyd etterhvert. Siden det er ivf, så skal du vel på ultralyd om ikke så lenge? Du kan jo evt ringe og høre hva de anbefaler. 

Igjen, det kan være helt normalt. Når man har en spontanabort er det stort sett ingen tvil. Men, det er fryktelig vondt og stressende å gå og lure. Håper du får svar snart. 

AnonymBruker
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker said:

Om det er en SA på gang så er det ingenting sykehuset kan gjøre, og som du selv sier er det for tidlig å se noe på ultralyd. Så det er ikke så mye annet å gjøre enn å vente og se, og evt se om du kan få time til ultralyd etterhvert. Siden det er ivf, så skal du vel på ultralyd om ikke så lenge? Du kan jo evt ringe og høre hva de anbefaler. 

Igjen, det kan være helt normalt. Når man har en spontanabort er det stort sett ingen tvil. Men, det er fryktelig vondt og stressende å gå og lure. Håper du får svar snart. 

Takk for svar! Har TUL om 15 dager, synes det er litt lenge. Skal på reise via jobben om to dager, så ville gjerne vite mer før den tid. Jeg får bare ringe sykehuset og høre va de sier, som du sier. Takk for svar igjen!

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Takk for svar! Har TUL om 15 dager, synes det er litt lenge. Skal på reise via jobben om to dager, så ville gjerne vite mer før den tid. Jeg får bare ringe sykehuset og høre va de sier, som du sier. Takk for svar igjen!

Ringe sykehuset for en mulig sa i 5+5? Jeg har mistet tidlig to ganger (innen uke 7), og kontaktet aldri sykehus eller lege. Er også i mitt 7. ivf-forsøk, så vet hvor mye man ønsker å bli gravid. 

Anonymkode: 5ee3b...283

AnonymBruker
Skrevet
35 minutter siden, AnonymBruker said:

Ringe sykehuset for en mulig sa i 5+5? Jeg har mistet tidlig to ganger (innen uke 7), og kontaktet aldri sykehus eller lege. Er også i mitt 7. ivf-forsøk, så vet hvor mye man ønsker å bli gravid. 

Anonymkode: 5ee3b...283

Ok.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...