Gå til innhold

Trodde toåringer sov gjennom natten…

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei, jeg er så sliten. Har en toåring som tidvis har sovet godt (sov natten gjennom-ish fra 9 mnd til 1,5 år - og en gang i blant etter det også). Nå er han litt over 2 år og jeg trodde virkelig det snart skulle stabilisere seg på et vis. Føler vi fremdeles går gjennom søvnfaser og det varierer veldig hvor lett han er å legge (alt fra 2 min til 1,5 time) og hvor mange ganger han våkner ila natten. Jeg er utslitt, og forstår ikke hvordan andre får det til. I tillegg sliter jeg med å slappe av når han er her på dagtid da jeg hele tiden føler jeg må være på ball og aktivisere han. Har null overskudd. Burde ikke denne perioden snart være over?

Anonymkode: 858e4...611

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er så individuelt. Min niese på 6 år våkner fremdeles på nettene. Er perioder hvor det er ganske tøft og andre som er lettere. Nå har de barn nr 2 på 3 år som sover like dårlig + skal stå opp enda tidligere (typ. 04 på natta). Forstår ikke hvordan de overlever i perioder 😅 

Anonymkode: 6e7ea...1e2

Skrevet

Min snart to-åring har sovet rundt en gang i sitt liv😅 Slitsomt, men jeg tror jeg har vennet meg til det.

Skrevet

I fra de er ca 4 er det mest vanlige 

AnonymBruker
Skrevet

Fireåringen her har aldri sovet en hel natt, og toåringen har kanskje gjort det ti ganger. Satser på de sover som tenåringer..🥵

Anonymkode: 5ee61...db9

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er 37 og sover fortsatt ikke natten igjennom 😅

Anonymkode: cb88d...ac8

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei. Det er absolutt ingen selvfølge. Min tredjemann var et mareritt på natta som toåring. Min første var det som treåring. Når jeg tenker meg om, holdt minstemann oss våkne om natta til godt opp i fireårsalderen. 
Sorry, jeg vet det ikke er det du vil høre. 

Anonymkode: f9b21...3a3

AnonymBruker
Skrevet
regnbuebarn skrev (1 time siden):

I fra de er ca 4 er det mest vanlige 

Det er min erfaring også, fra fire-ish og oppover går det ganske greit (har tre barn). Med unntak av hvis de tisser seg ut…

Anonymkode: f9b21...3a3

AnonymBruker
Skrevet

Knapt halvparten av alle toåringer sover gjennom natta. 

Så det nøyaktig like normalt at de gjør, som at de ikke gjør. 

Vi samsov med våre toåringer. For da slapp vi å våkne sånn til når de våknet. 

Men uansett hvilken løsning du velger, så er den løsningen som gir dere alle i familien best mulig søvn en god løsning. 

Anonymkode: 1d2f6...67f

AnonymBruker
Skrevet

Her har ikke noen av barna pleid å sove hele natten før de har vært 3-4 år. Så her ble det en vane egentlig. Nå er de 12 og 14 og sover til langt på dag😅

Anonymkode: 26cde...71b

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

I tillegg sliter jeg med å slappe av når han er her på dagtid da jeg hele tiden føler jeg må være på ball hele tiden.

Anonymkode: 858e4...611

Min eldste sov natten igjennom på fast basis fra 7-8 års alder. Sikkert sjeldent, men det skjer. Skikkelig slitsomt 🙈 

Med yngste har vi vært mer bevisst det jeg siterte deg på. Vi var sånn, men nå er vi opptatte av å være tilgjengelige, og samtidig litt mer tilbakeholdne. Jeg kan sitte på gulvet og lese egen bok. Dersom minsten søker oppmerksomhet, legger jeg boka bort og slår av en prat. Men om barnet mitt er tilfreds, er jeg tilbakeholden med å «tilby underholdning». Da kan vi se på hverandre og smile, og fortsette med vårt. Da får vi konsentrasjon om vårt, og er samtidig sammen.

Prøver å begrense telefon/pc da jeg ikke er like oppmerksom på junior om jeg ser en serie el.l.

Skrevet

Sover han på dagtid? Vi opplevde stor variasjon i søvn og ustabilt søvnmønster da vår nesten 2 åring fortsatt sov i barnehagen. Vi kuttet ut dagsoving i jula og etter det har hun fått skikkelig rutine på leggetider og soving. Sover stort sett 12-13 timer på natta. 

Aktivisering av 2 åringer er slitsomt. Heldigvis litt lettere å gå ut nå som våren kommer. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...