Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Innleid via vikarbyrå, vært her i 2 år nå. Søkt midlertidig prosjektstilling på samme sted/samme jobb for 1 år. Om jeg tar den jobben, er det da fast stilling da det er 3 år sammenhengende?

Er i staten. Tar ut ferie på lik linje med de andre, 3 uker sommer og en uke i jula+ noen dager avspasering innimellom. 

Skjønner ikke så mye av regelverket, forstår det slik at om jeg takker ja har jeg fast jobb etter 1 år, fordi det blir 3 totalt.

Ser også at prosjekt er 4 år, så om det gjelder bør jeg heller fortsette via vikarbyrået? 

Anonymkode: d3e09...ea9

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nei det vil ikke gjelde når du er innleid via vikarbyrå. Du er ansatt i vikarbyrået, ikke hos de som leier inn.

Anonymkode: c4bf3...f3e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar, hvor kan jeg finne informasjon om det? Det jeg har funnet er at det er hvor du jobber + evt. arbeidsoppgaver/samme jobb som gjelder, ikke at det er forskjell på midlertidig via vikarbyrå. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Takk for svar, hvor kan jeg finne informasjon om det? Det jeg har funnet er at det er hvor du jobber + evt. arbeidsoppgaver/samme jobb som gjelder, ikke at det er forskjell på midlertidig via vikarbyrå. 

Arbeidsmiljøloven. 3 år, som regel. Noen ganger 4 år, avhengig av type jobb. 

Anonymkode: f7578...36a

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er innleid via vikarbyrå fordi de ikke har nok folk, og ikke får opprette nye stillinger. Så jeg jobber ikke her fordi noen er syke, har permisjon eller lignende. 

Betyr det at jeg da kan risikere å være innleid midlertidig i lang tid uten å få fast jobb? 

Startet med enkle arbeidsoppgaver, men er nå ansvarlig for 2 prosjekt/gjennomføring, enkelte budsjett og opplæring..virker så urettferdig om jeg da ikke anses for fast om 1 år. 

Virker som en dårlig ide å takke ja til 1 år prosjekt da :(

AnonymBruker
Skrevet

Du må være i samme type stilling for å ha krav på fast ansettelse. (Og ikke være innleid via vikarbyrå). Takker du ja til en midlertidig stilling teller ikke denne, da det er en annen stilling og tidsavgrenset. Er du fagorganisert? De har jurister du kan kontakte for å få mer informasjon. Om fast jobb er viktig for deg er det lurt å søke på andre jobber der stillingen er fast.

Anonymkode: 14ad0...7ed

Skrevet

Jobber i staten, fast stilling. Her satses det på "vikariater". Lyses ut "med mulighet for forlengelse" Slik at de kan passe på å få "vikariatet" avsluttet før det er fare for at de må tilby fast stilling.

Ja, det er en råtten praksis. Jeg har kjempet hard imot, uten hell.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Du må være i samme type stilling for å ha krav på fast ansettelse. (Og ikke være innleid via vikarbyrå). Takker du ja til en midlertidig stilling teller ikke denne, da det er en annen stilling og tidsavgrenset. Er du fagorganisert? De har jurister du kan kontakte for å få mer informasjon. Om fast jobb er viktig for deg er det lurt å søke på andre jobber der stillingen er fast.

Ønsker å fortsette her, trives veldig godt og eier bolig i nærheten. Ungene trives også så håper jeg slipper å søke andre steder. 

Det er samme stilling, arbeidsoppgaver har vært like men nå har jeg mer ansvar for andre og gjennomføring når det er endringer. Kontrakten har vært den samme disse 2 årene, står bare rådgiver og på hvilken avdeling jeg jobber. Kontrakten blir forlenget med 2-3 måneder om gangen. 

Fant dette på en side som het compendia24:

Tre- og fireårsregelen ved innleie fra bemanningsforetak

Arbeidstaker som har vært innleid sammenhengende over lengre tid vil, på samme måte som midlertidig ansatte, oppnå stillingsvern tilsvarende en som er fast ansatt. 

3-årsregel
Arbeidstaker som har vært innleid som vikar har rett på fast ansettelse etter 3 års sammenhengende tjeneste i innleievirksomheten.   

4-årsregel
Har arbeidstaker vært innleid for å utføre arbeid av midlertidig karakter har vedkommende rett på fast ansettelse etter 4 års sammenhengende tjeneste i innleievirksomheten. 

(Får ikke til å legge inn lenken beklager) men da lurer jeg på om dette er feil/ikke stemmer lengre? 

Er med i LO - kan jeg kontakte de angående dette? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Joda, teller! Etter 4 år har ALLE krav på fast stilling. 

Anonymkode: f7578...36a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...