Gå til innhold

Overdramatisk?

ztinelize

Anbefalte innlegg

ztinelize skrev (4 minutter siden):

Nei, ingen vet noen ting. Ingen kan spå fremtiden. Men å gå rundt å tro at krigen kommer til Norge og at plutselig blir avfyrt skudd som kan eskalere til at NATO involveres, blir litt som å gå å tro at i morgen kan jeg dø i en trafikkulykke på vei til jobb. For det er jo en realitet i det, selvom det er lite sannsynlig. Det hjelper ikke situasjonen å tenke så mye på ting man egentlig ikke kan påvirke så veldig mye u det stor bildet. 

Jeg kan nesten garantere at Kina vil holde seg nøytral og ikke ta parti med Russland, eller noen parter. Du må tenke på at Kina er også svært avhengig av vesten og Europa, nesten alt som blir produsert der blir jo eksportert ut av Kina til Europa, USA og andre land.. Det er nesten kroken på døren om vesten skulle trekket seg ut av Kina som man ser med Russland. Tenk bare Apple som produser alt av sine produkter der, og hvor stor aktør de er. 
Veldig lite som produseres i Russland ift til Kina knyttet til vesten. Så det er så mye sørre konsekvenser, Kina er en av verdens økonomiene, tror de er 2 plass.. det er ikke Russland, ikke i nærheten. 11 plass til forhold mener jeg 

Helt enig at man ikke bør gå rundt å bekymre seg. Men det er jo realiteten Europa står ovenfor. Kan ikke helt sammenlikne det med å bli redd for å bli påkjørt. Det å bli påkjørt kan man bli hver dag. En krig som dette, i Europa, så nære - ja, det er noe helt annet. 

Det kan også tenkes at de som er redde, blir trigget mye av bilder de ser etc. Noe som selvsagt er forståelig. Mennesker er forskjellig og reagerer forskjellig på frykt og bilder av mennesker som har det vondt. 

Jeg kjenner til høyest oppegående mennesker, som har følt på en bekymring de siste ukene. 

Ang dette med Kina er jeg enig. Det er urealistisk. Likevel er det ubehagelig at forholdet til Kina og Russland tilsynelatende er godt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

ztinelize skrev (13 timer siden):

Vi hører om det, men det går ikke like lett innpå oss fordi det er langt vekke. Du må også tenke på at Ukraina er et demokratisk fritt land, som har en noenlunde velfungerende politisk system. Så at slike kriger skjer med et land ikke langt fra Norge treffer oss på en helt annen måte enn feks borgerkrigen i Rwanda eller Gaza krigen feks. Fordi dette er land som er gjennomsyret av korrupsjon, styreformen er diktaturpreget, « islamifisert» / sterkt religiøst preget og vi har egentlig veldig lite til felles med de ift Ukraina feks. Ukraina er mer moderne og vestlig kulturelt preget, likestilling osv er mer sammenlignet med Norge. Blir noe helt annet enn i land som Afghanistan, Syria, Afrika osv. 

Og det siste der er helt feil, korona har faktisk veldig lite dødelighet ift pandemier gjennom menneskets historier. Totalt er det var det vel litt over 5 millioner som døde av korona. 

Turberkolose tar liv av ca 2 MILL årlige !! Som er MYE mer enn korona. De sier at turbekrolose er farligere enn krig. Som sier sitt. Men dette er en sykdom som forbindes med fattigdom. Fordi i Norge/Europa er det så og si utryddet. Så da går vi innpå dette med at når hendelser skjer langt vekke preger og i land uten god infrastruktur preger det oss i vesentlig mindre grad! 

HIV - 35 mill 

Den justinaniske pesten - 30-50 mill døde.

Svartedauen - 200 MILL! Døde

Kopper - 56 mill døde 

Den tredje pest epidemien - 12 mill døde 

Spanskesyken - 50-100 mill døde 

Og visste du at demens tar mer liv enn korona ? 
I tillegg er fedme og overvekt den farligste «sykdommen» i verden i dag (vesten) pgr hjerte problemer og hjerterelaterte dødsfall ? Fedme er en pandemi som tar livet av 4 mill + årlig og koster Norge 68 milliarder kr i året. Og vi blir bokstavelig bare feitere og feitere. Er livsfarlig, over 70 % av Norge regnes som overvektig nå. 

Ja, jeg er nokså enig med det første du skriver, det var det jeg mente med at jeg er delvis enig. Men dette er forklaringer, ikke rettferdiggjøringer. Det er ikke mer moralsk å drepe noen, eller ikke bry seg om at noen blir drept, bare fordi de bor i et land som er ulikt vårt.

Orker ikke å gå dypt inn på emne nr. 2. Det blir litt for teit å kalle fedme for en pandemi og trekke inn demens, disse tingene har ikke noe med en pandemi å gjøre.

Enig med budskapet ditt om at mange blir vel hysteriske raskt. Mye av det, om ikke alt, bunner i at folk ikke har peiling på geopolitikk.

Endret av Nicathv
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Adobyen
Becky skrev (8 minutter siden):

Helt enig at man ikke bør gå rundt å bekymre seg. Men det er jo realiteten Europa står ovenfor. Kan ikke helt sammenlikne det med å bli redd for å bli påkjørt. Det å bli påkjørt kan man bli hver dag. En krig som dette, i Europa, så nære - ja, det er noe helt annet. 

Det kan også tenkes at de som er redde, blir trigget mye av bilder de ser etc. Noe som selvsagt er forståelig. Mennesker er forskjellig og reagerer forskjellig på frykt og bilder av mennesker som har det vondt. 

Jeg kjenner til høyest oppegående mennesker, som har følt på en bekymring de siste ukene. 

Ang dette med Kina er jeg enig. Det er urealistisk. Likevel er det ubehagelig at forholdet til Kina og Russland tilsynelatende er godt. 

Jeg leste at Russland hadde bedt Kina om militær hjelp.  Jeg er ikke særlig bekymret for det. Kina er flinke til å holde på pokerfjeset og vil ikke falle ut med noen.  Derfor tror vel Putin at de er mer russervennlige enn de er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Adobyen skrev (Akkurat nå):

Jeg leste at Russland hadde bedt Kina om militær hjelp.  Jeg er ikke særlig bekymret for det. Kina er flinke til å holde på pokerfjeset og vil ikke falle ut med noen.  Derfor tror vel Putin at de er mer russervennlige enn de er.

Det er slik jeg også har forstått det. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicathv skrev (14 minutter siden):

Ja, jeg er nokså enig med det første du skriver, det var det jeg mente med at jeg er delvis enig. Men dette er forklaringer, ikke rettferdiggjøringer. Det er ikke mer moralsk å drepe noen, eller ikke bry seg om at noen blir drept, bare fordi de bor i et land som er ulikt vårt.

Orker ikke å gå dypt inn på emne nr. 2. Det blir litt for teit å kalle fedme for en pandemi og trekke inn demens, disse tingene har ikke noe med en pandemi å gjøre.

Enig med budskapet ditt om at mange blir vel hysteriske raskt. Mye av det, om ikke alt, bunner i at folk ikke har peiling på geopolitikk.

Når en krig oppstår er det like grusomt uansett om det er i Sverige eller om det er i India for å trekke et eks. Det rettferdiggjør det på ingen måte, grusomt og inhumant er krig uansett hvor og hva!! Dette er egentlig en annen diskusjon, men for å gjøre det lettere for deg å forstå så kan jo jeg trekke er eks på dødsfall av nære relasjoner kontra en fremmed man leser i avisen. Dødsfall er dødsfall, men hvilke relasjon man har til personen avgjør mye på hvordan reaksjon man får og hvor mye det vil påvirke deg. Sånn er det med Ukraina også, fordi Norge har overordnet sett en mye nærere relasjon til Ukraina ift Afghanistan. Men så har du flere i Norge som har familie i Afghanistan og får situasjonen helt annerledes på seg. Det er veldig individuelt, men overordnet sett vil den første forklaringen min forklare også hvorfor Norge reagerer så sterkt. 

Og til siste svarer mitt. Fedme er irrelevant til denne saken, det er også demens. Men det var bare for å trekke inn at vanlige sykdommer/livsstil kan minst være like farlige som korona, faktisk farligere. Man blir litt blind oppi alt ståheie i korona pandemien, og tror at Norge aldri har sett verre.. Media gjør en blind og trangsynt. Er vel det jeg er ute etter med hele denne tråden 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ztinelize skrev (Akkurat nå):

Når en krig oppstår er det like grusomt uansett om det er i Sverige eller om det er i India for å trekke et eks. Det rettferdiggjør det på ingen måte, grusomt og inhumant er krig uansett hvor og hva!! Dette er egentlig en annen diskusjon, men for å gjøre det lettere for deg å forstå så kan jo jeg trekke er eks på dødsfall av nære relasjoner kontra en fremmed man leser i avisen. Dødsfall er dødsfall, men hvilke relasjon man har til personen avgjør mye på hvordan reaksjon man får og hvor mye det vil påvirke deg. Sånn er det med Ukraina også, fordi Norge har overordnet sett en mye nærere relasjon til Ukraina ift Afghanistan. Men så har du flere i Norge som har familie i Afghanistan og får situasjonen helt annerledes på seg. Det er veldig individuelt, men overordnet sett vil den første forklaringen min forklare også hvorfor Norge reagerer så sterkt. 

Og til siste svarer mitt. Fedme er irrelevant til denne saken, det er også demens. Men det var bare for å trekke inn at vanlige sykdommer/livsstil kan minst være like farlige som korona, faktisk farligere. Man blir litt blind oppi alt ståheie i korona pandemien, og tror at Norge aldri har sett verre.. Media gjør en blind og trangsynt. Er vel det jeg er ute etter med hele denne tråden 😊

Takk for at du overforklarer den delen jeg allerede har sagt meg enig i. Min kritikk er ikke så mye av enkeltpersoner, men av media som utelater ting.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

jeg er litt både og jeg. Føler meg ganske så trygg i Norge akkurat nå, men vil ikke være så naiv at jeg ikke tror at det er 0 eller nesten ingen sjans for at Russland angriper Norge i fremtiden Jeg vil heller ikke være så naiv at jeg tror 100 prosent at Putin ikke bruker atomvåpen, men jeg tror at det skal mye til før det evt blir tatt i bruk.

Slik jeg ser det så er vi og andre nato land kun så nogenlunde trygge så lenge nato ikke blander seg for mye inn. Det er 3 måter å få denne krigen til å eskalere på, som mest sannsynlig vil bli en 3 verdens krig om den eskalerer. 

De 3 metodene er:

1. Bomber ment for ukrainske formål blir ved en feiltagelse sluppet over grensen til feks nato landene Polen eller Romania. Skjer dette så blir nato nødt til å forsvare de landene,.

2. Russiske styrker angriper med vilje et nato land. Minst Sannsynlig, da Putin ikke ønsker å krige mot nato, uansett kan ikke utelukke det siden mange land nå har provosert han ved å feks sende våpen til Ukraina, eller annet millitært utstyr. Sanksjoner mot Russland er også en fiendtlig handling.

2. Nato griper for mye inn i Ukraina konflikten og klarer ikke å stå i mot presset fra den ukrainske presidenten. Ukraina har jo bedt om stenging av blant annet luftrom, men foreløpig har nato sagt nei. Uansett jo lenger tid krigen varer jo mer fare er det for at nato til slutt griper inn, til tross for at Ukraina ikke er et medlemsland. Nato vet at hvis de griper inn så er den 3. verdenskrig i gang.

...

jo raskere denne krigen avsluttes jo bedre er det for alle land. Det er derfor man må presse fram på å få diplomatiske løsninger. Jo raskere man får til en løsning mellom de to landene jo mindre fare for resten av verden, og mindre liv tapt. 

Jeg tenker også at Norge ikke var forberedt før den andre verdenskrig, og bør derfor være våkne denne gang.

Når det er sagt så er jeg enig i at det er mye skremselspropaganda i mediene. Det er gjerne en faretruende overskrift, men når man går inn og leser så var det visst ikke like farlig all like vel. Det jeg derimot reagerer også på er at saken kun fremstilles på en side. Jeg et ikke noen Putin tilhenger eller er for denne krigen så det er sagt, men Ukraina og Russland har hatt konflikter mellom seg i mange år. Ukraina er ikke uskyldig, så angrepet fra Russland sin side er ikke helt uprovisert selv om det er slik det blir lagt fram i mediene.

Som sagt tidligere feil å gå til millitært angrep uansett, men jeg skulle likt å lese om bakgrunnen til denne krigen. Det er alltid flere sider av en sak.  

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...