Gå til innhold

Overdramatisk?

ztinelize

Anbefalte innlegg

Nå har Ukraina konflikten pågått i over 2 uker, noe som i seg selv er umenneskelig tragisk og meningsløs. Men en ting jeg har bitt meg i blant den norske befolkningen er mangel på rasjonell sans? Folk tømmer hyllene på apoteket på Jodix (selv de over 40 der det ikke har noen effekt), det mest søkte ordet blant oss er "bomberom" og vi snakker som om krigen slår til i Norge når som helst. 

Jeg har full forståelse for at folk er redd og dette er en ny og anspent situasjon for mange av oss. Men jeg mener at man bør klare å ikke miste "befatningen" helt. Norge skal bistå der en kan - militært utstyr, våpen, mat og annet nødverge. Men der sitter nordmenn å direkte hyler i kommentarfeltene på VG at vi må for Guds skyld ikke bistå de med våpen fordi da blir vi involvert? Men så tenker man ikke på at Finland også bistår ikke er NATO medlem og har en grense til Russland på 932 km, Norge har bare 198 km??? Hva med de.. 

Folk snakker som at atomvåpen brukes støtt og stadig og at det hjelper å krype ned i bomberom. Fakta er at det ikke er brukt atomvåpen siden 1945 i Japan, det er første og "siste" gang det har blitt brukt i krigføring. Kriger har det vært masse av derimot. Blir en atombombe slippet over Oslo feks vil de fleste sentrale bomberom være ubrukelig, da disse ble bygget i en helt annen tid og har ikke i nærheten av kapasitet til å tåle trykket av en atombombe på kloss hold. Det sies at vanlige bomberom skal tåle et trykk på 5 tonn, men om en atombombe sprenges over Oslo (Tjuvholmen) feks ville det gjort alt mellom Asker og Lillestrøm til pinnevev. Det er over 4 MIL! Noe som sier at bomberom i gamle bunkerser eller tilfluktsrom hadde knapt ikke hatt noe å si. Også vet man aldri hvor bomben hadde slått ned, se for deg kaoset av Oslo når ALLE skal ut av byen..

Poenget er at folk MÅ slutte å være så hysterisk, det blir ikke atomkrig og det blir ikke krig i Norge. Voksne og unge må lære seg å være litt kritisk til det de leser og ikke sluke alt rått, for det er seriøs skremselspropaganda mange mediehus driver med nå. 
Putin har truet med bruk av atomvåpen flere ganger, det har også Nord Korea også mot USA da Donald Trump satt som president. Der de truet med "atomkrig" om amerikanske fartøy kom for tett på NK ifb med en militær øvelse med Sør- Korea. Dette er beinharde trusler, og jeg vil påstå at Kim klin galen, faktisk verre enn Putin. Dere må huske på at når faren til Kim døde i 2011 ble det laget en seremoni for å sørge over faren, menneskene som ikke gråt eller viste fortvilelse på bortført og skutt??!? 

Putin er kanskje galen, men han er faktisk godt utdannet. Han ble som feks Kim ikke oppvokst under overdådige kår med kvalmende rikdom som Kim. Putin ble født inn i en fattig arbeiderklasse i Leningrad der de bodde i en kommunal leilighet. Moren var vaskehjelp og faren jobbet på en tog fabrikk. Putin har faktisk en universitetsgrad i juss der han skrev hovedoppgaven sin om folkerett og rettsforholdene mellom selvstendige stater. Høres kanskje sprøtt ut, men fyren er faktisk "smartere" enn man tror. 
Poenget er at ved bruk av atomvåpen på andre NATO land, der han allerede har gravd sin økonomiske og politiske grav med hele EU ,USA og Australia som nylig bistod med over 450 mill NOK i militært utstyr - også skarpt. Så kan han egentlig gjøre som sin likesinnede Hitler i 1945, gå ned i en bunkers og ta en kule for landet. For selv om Russland har verdens største arsenal av både atombombe og militært utstyr stammer mye av det fra Sovjetunionens tid, og er gammelt og utdatert, NATO alliansen besitter både mer atomvåpen og et mer moderne og presist militært utstyr. Maritimt rekker ikke Russland USA til knærne en gang, både når det gjelder ubåter, hangarskip og annet fartøy. 

Folk må skjønne at sammen står vi sterkere! MYE sterkere.. Det han gjør kalles skyggeboksing, han truer uten hold i truslene for å få det som han vil. Han er en narsissistisk og kynisk, men han er faktisk ikke så dum at han går steget med atomvåpen. Og som de øverste militære ledere har sagt i Norge er at selv om Putin mot formodning skulle beordret staben om å utløse en atomkrig mot vesten/Ukraina. Så er det ikke gitt at staben hadde fulgt ordren, de hadde gått mot han fordi de vil nok se de fatale konsekvensene i vente, også mot de selv. Folket kan vende han ryggen også, selvom det kanskje ser usannsynlig ut. 

Men vær så snill! Ikke gå krakilsk og mist hodet helt. Det ordner seg! Bistå Ukraina med det en kan og gjør det beste ut av denne forferdelige, tragiske og urettferdige situasjonen flere millioner uskyldige ukrainere står oppi nå. 

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg skylder masse på avisene for at folk får panikk og går og "gjemmer" seg ! 

De bruker gigantiske overskrifter for å virke mest mulig dramatiske ! Dommedag burde ha vært her for lengst sånn som de beskriver det !😱

Men helt enig med deg , det ordner seg nok 😉 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke så lett. Jeg tror den mentale helsen i befolkningen ikke er så god akkurat nå. Man blir mer hysterisk, selv om det ikke er rasjonelt.

For min egen del har jeg hatt knalltøft den siste tiden av flere grunner, men at det er stor og voldsom krig i Europa er definitivt noe gjør meg mye mer urolig. Vi har levd med en pandemi i så lang tid, ting blir bedre. Men hva får vi istedenfor? En krig der stormakten Russland er involvert.Ukraina blir invadert og store ødeleggelser følger. Mange døde og mange flykter. Det er så vanvittig sterkt.  Jeg føler for å gråte daglig av bildene og nyhetene fra Ukraina. 

Endret av Kågebruker
  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kågebruker skrev (9 minutter siden):

Det er ikke så lett. Jeg tror den mentale helsen i befolkningen ikke er så god akkurat nå. Man blir mer hysterisk, selv om det ikke er rasjonelt.

For min egen del har jeg hatt knalltøft den siste tiden av flere grunner, men at det er stor og voldsom krig i Europa er definitivt noe gjør meg mye mer urolig. Vi har levd med en pandemi i så lang tid, ting blir bedre. Men hva får vi istedenfor? En krig der stormakten Russland er involvert.Ukraina blir invadert og store ødeleggelser følger. Mange døde og mange flykter. Det er så vanvittig sterkt.  Jeg føler for å gråte daglig av bildene og nyhetene fra Ukraina. 

Det forstår jeg, men samtidig så mener jeg at man av og til må prøve å la ikke følelser og hodet løpe løpsk. Unge er mer lettpåvirkelige og usikre enn eldre, men referer jeg gjerne til godt voksne mennesker som lirer av seg de mest hysteriske kommentarene på VG sine saker feks. Dette er mennesker som også har opplevd den kalde krig, Balkan krigen, 9/11 og 20 år med krig i Afghanistan.. for å nevne noe. 

De har stått i urolige tider før. Medie har en helt annen makt enn for bare 10 år siden, alt blir på en måte mer nært og intens når man får det kastet i «trynet» hver gang man åpner tlf.. Men da er det viktig å snakke med noen som kan gi deg ro og trygghet, ikke spre enda mer frykt og dele falsk og virkelighetsfjerne tanker som snart atomkrig, frykter for krig i Norge og presse andre til å kjøpe jodix tabletter. 
Pust med magen og les deg litt opp, og hør på ekspertene!

Endret av ztinelize
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samtidig, kan en jo faktisk diskutere at det muligens ikke har vært nok opplysning om hvem som bør kjøpe jodix eller ei før det omtrent var utsolgt. På mange beredskapslister er ikke dette listet opp. Samtidig så kan en diskutere hvordan det oppstod situasjoner ved to av kjernekraftverkene i Ukraina; skyting på selve bygget, brann og mistet strømmen (før den kom på tidlig i dag med bekreftelse fra trygge kilder). De fleste følger ikke med fra dag til dag hvor det blåser, skulle det blåst hitover er det smart å ha jod.

Bomberom i Norge er en skam, det er under halvparten som i det hele tatt har plass. Mesteparten er skoler der det bare skal dekkes for skolebarna (og derav ikke for alle), mange av de andre bomberommene er i for dårlig stand. Uansett om det ikke blir en bombe i Norge i dag, og sannsynligheten ikke er veldig høy for det i nærmeste fremtid uansett betyr ikke at en ikke bør ha bomberom til nok nordmenn på sikt. En kan virkelig si uansett at Russland og Norges relasjon er betydelig svekket av dette, selv om det gjelder andre land og. Samtidig bør egentlig alle ha litt innsikt i hvor de nærmeste bomberommet er. Selvfølgelig har ukraina vært i konflikt med Russland, men til og med mange av ukrainere dagen før trodde det ikke ble krig. Synes selv ikke det er overdramatisk å sette seg inn i hvor bomberom er, eller ønske om at Norge ivaretar bomberommene sine i større grad. Det er mange bomber som ikke er atombomber og.

Forstår ikke helt argumentet med at utdanning og at han er smart er et argument for at han ikke dropper atombomber heller. Folk kan bli gale, det er også ofte snakket om folk som har mye makt i lang tid som blir stormansgale. Dessuten synes jeg handlingene hans viser at han åpenbart har mangel på empati.

En kan forstatt ønske å ha beredskap uten å være hysterisk, og det er lov å være føre-var også. Forstår at mange dessverre er hysteriske, og det er trist, men det gjelder ikke alle. Personlig anser jeg ikke meg selv som hysterisk, men kan si jeg ikke stoler på Russland lengre. Og stoler i hvert fall ikke på at de ikke får en krise med et kjernekraftverk etter alt det tullet som var hovedgrunnen til at jeg kjøpte jod (dog er jeg under 40) 😂. Så kan det nevnes at jeg har et lite matlager, og vann. men den interessen kom da det ble snakk om strømbrudd av naturkatastrofer, eller strømbrudd og cyberkrig. (Russland og Kina har jevnt og trutt drevet med cyberkrig mot Norge i lengre tid). En kjapp kutt i strøm. Strømledninger som blir kuttet av tre. etc. Er det fint å være føre var. Og en trenger ikke bare å basere beredskap på fysisk krig.

Føler synspunktene presentert av ts er viktige for de som er hysteriske for å dempe angst hos enkelte. Samtidig ønsker jeg å belyse litt at det er lov å følge beredskap og være føre-var uten å bli stemplet som hysterisk.

Endret av Stressedoutgurl
skrivefeil
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ztinelize skrev (9 timer siden):

Nå har Ukraina konflikten pågått i over 2 uker, noe som i seg selv er umenneskelig tragisk og meningsløs. Men en ting jeg har bitt meg i blant den norske befolkningen er mangel på rasjonell sans? Folk tømmer hyllene på apoteket på Jodix (selv de over 40 der det ikke har noen effekt), det mest søkte ordet blant oss er "bomberom" og vi snakker som om krigen slår til i Norge når som helst. 

Jeg har full forståelse for at folk er redd og dette er en ny og anspent situasjon for mange av oss. Men jeg mener at man bør klare å ikke miste "befatningen" helt. Norge skal bistå der en kan - militært utstyr, våpen, mat og annet nødverge. Men der sitter nordmenn å direkte hyler i kommentarfeltene på VG at vi må for Guds skyld ikke bistå de med våpen fordi da blir vi involvert? Men så tenker man ikke på at Finland også bistår ikke er NATO medlem og har en grense til Russland på 932 km, Norge har bare 198 km??? Hva med de.. 

Folk snakker som at atomvåpen brukes støtt og stadig og at det hjelper å krype ned i bomberom. Fakta er at det ikke er brukt atomvåpen siden 1945 i Japan, det er første og "siste" gang det har blitt brukt i krigføring. Kriger har det vært masse av derimot. Blir en atombombe slippet over Oslo feks vil de fleste sentrale bomberom være ubrukelig, da disse ble bygget i en helt annen tid og har ikke i nærheten av kapasitet til å tåle trykket av en atombombe på kloss hold. Det sies at vanlige bomberom skal tåle et trykk på 5 tonn, men om en atombombe sprenges over Oslo (Tjuvholmen) feks ville det gjort alt mellom Asker og Lillestrøm til pinnevev. Det er over 4 MIL! Noe som sier at bomberom i gamle bunkerser eller tilfluktsrom hadde knapt ikke hatt noe å si. Også vet man aldri hvor bomben hadde slått ned, se for deg kaoset av Oslo når ALLE skal ut av byen..

Poenget er at folk MÅ slutte å være så hysterisk, det blir ikke atomkrig og det blir ikke krig i Norge. Voksne og unge må lære seg å være litt kritisk til det de leser og ikke sluke alt rått, for det er seriøs skremselspropaganda mange mediehus driver med nå. 
Putin har truet med bruk av atomvåpen flere ganger, det har også Nord Korea også mot USA da Donald Trump satt som president. Der de truet med "atomkrig" om amerikanske fartøy kom for tett på NK ifb med en militær øvelse med Sør- Korea. Dette er beinharde trusler, og jeg vil påstå at Kim klin galen, faktisk verre enn Putin. Dere må huske på at når faren til Kim døde i 2011 ble det laget en seremoni for å sørge over faren, menneskene som ikke gråt eller viste fortvilelse på bortført og skutt??!? 

Putin er kanskje galen, men han er faktisk godt utdannet. Han ble som feks Kim ikke oppvokst under overdådige kår med kvalmende rikdom som Kim. Putin ble født inn i en fattig arbeiderklasse i Leningrad der de bodde i en kommunal leilighet. Moren var vaskehjelp og faren jobbet på en tog fabrikk. Putin har faktisk en universitetsgrad i juss der han skrev hovedoppgaven sin om folkerett og rettsforholdene mellom selvstendige stater. Høres kanskje sprøtt ut, men fyren er faktisk "smartere" enn man tror. 
Poenget er at ved bruk av atomvåpen på andre NATO land, der han allerede har gravd sin økonomiske og politiske grav med hele EU ,USA og Australia som nylig bistod med over 450 mill NOK i militært utstyr - også skarpt. Så kan han egentlig gjøre som sin likesinnede Hitler i 1945, gå ned i en bunkers og ta en kule for landet. For selv om Russland har verdens største arsenal av både atombombe og militært utstyr stammer mye av det fra Sovjetunionens tid, og er gammelt og utdatert, NATO alliansen besitter både mer atomvåpen og et mer moderne og presist militært utstyr. Maritimt rekker ikke Russland USA til knærne en gang, både når det gjelder ubåter, hangarskip og annet fartøy. 

Folk må skjønne at sammen står vi sterkere! MYE sterkere.. Det han gjør kalles skyggeboksing, han truer uten hold i truslene for å få det som han vil. Han er en narsissistisk og kynisk, men han er faktisk ikke så dum at han går steget med atomvåpen. Og som de øverste militære ledere har sagt i Norge er at selv om Putin mot formodning skulle beordret staben om å utløse en atomkrig mot vesten/Ukraina. Så er det ikke gitt at staben hadde fulgt ordren, de hadde gått mot han fordi de vil nok se de fatale konsekvensene i vente, også mot de selv. Folket kan vende han ryggen også, selvom det kanskje ser usannsynlig ut. 

Men vær så snill! Ikke gå krakilsk og mist hodet helt. Det ordner seg! Bistå Ukraina med det en kan og gjør det beste ut av denne forferdelige, tragiske og urettferdige situasjonen flere millioner uskyldige ukrainere står oppi nå. 

Helt enig i det du skriver. Men samtidig er det ikke så rart at folk blir hysteriske nå, vi har tross alt en forferdelig krig i Europa. Men igjen så er ikke akkurat media med på å roe ned skremselen.

Har selv vært og kjøpt Jodix, men det er på grunn av mine barn. Utover det så må si at jeg ikke orker å følge med på nyhetene i like stor grad lenger. Klarer rett og slett ikke å ta innover meg så mye mer. Dette har virkelig gått innpå meg, og har mest vondt av alle i Ukraina😔

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Stressedoutgurl skrev (1 time siden):

Samtidig, kan en jo faktisk diskutere at det muligens ikke har vært nok opplysning om hvem som bør kjøpe jodix eller ei før det omtrent var utsolgt. På mange beredskapslister er ikke dette listet opp. Samtidig så kan en diskutere hvordan det oppstod situasjoner ved to av kjernekraftverkene i Ukraina; skyting på selve bygget, brann og mistet strømmen (før den kom på tidlig i dag med bekreftelse fra trygge kilder). De fleste følger ikke med fra dag til dag hvor det blåser, skulle det blåst hitover er det smart å ha jod.

Bomberom i Norge er en skam, det er under halvparten som i det hele tatt har plass. Mesteparten er skoler der det bare skal dekkes for skolebarna (og derav ikke for alle), mange av de andre bomberommene er i for dårlig stand. Uansett om det ikke blir en bombe i Norge i dag, og sannsynligheten ikke er veldig høy for det i nærmeste fremtid uansett betyr ikke at en ikke bør ha bomberom til nok nordmenn på sikt. En kan virkelig si uansett at Russland og Norges relasjon er betydelig svekket av dette, selv om det gjelder andre land og. Samtidig bør egentlig alle ha litt innsikt i hvor de nærmeste bomberommet er. Selvfølgelig har ukraina vært i konflikt med Russland, men til og med mange av ukrainere dagen før trodde det ikke ble krig. Synes selv ikke det er overdramatisk å sette seg inn i hvor bomberom er, eller ønske om at Norge ivaretar bomberommene sine i større grad. Det er mange bomber som ikke er atombomber og.

Forstår ikke helt argumentet med at utdanning og at han er smart er et argument for at han ikke dropper atombomber heller. Folk kan bli gale, det er også ofte snakket om folk som har mye makt i lang tid som blir stormansgale. Dessuten synes jeg handlingene hans viser at han åpenbart har mangel på empati.

En kan forstatt ønske å ha beredskap uten å være hysterisk, og det er lov å være føre-var også. Forstår at mange dessverre er hysteriske, og det er trist, men det gjelder ikke alle. Personlig anser jeg ikke meg selv som hysterisk, men kan si jeg ikke stoler på Russland lengre. Og stoler i hvert fall ikke på at de ikke får en krise med et kjernekraftverk etter alt det tullet som var hovedgrunnen til at jeg kjøpte jod (dog er jeg under 40) 😂. Så kan det nevnes at jeg har et lite matlager, og vann. men den interessen kom da det ble snakk om strømbrudd av naturkatastrofer, eller strømbrudd og cyberkrig. (Russland og Kina har jevnt og trutt drevet med cyberkrig mot Norge i lengre tid). En kjapp kutt i strøm. Strømledninger som blir kuttet av tre. etc. Er det fint å være føre var. Og en trenger ikke bare å basere beredskap på fysisk krig.

Føler synspunktene presentert av ts er viktige for de som er hysteriske for å dempe angst hos enkelte. Samtidig ønsker jeg å belyse litt at det er lov å følge beredskap og være føre-var uten å bli stemplet som hysterisk.

Jeg studerer samfunnsplanlegging og skal ta master i samfunnsikkerhet og beredskap til høsten. Jeg er fult klar over at Norge skal være beredt, innenfor flere områder. Vi har egne mennesker som sitter i direktorat for strålevern og atomsikkerhet. Samt justisdepartementet, PST og etterretningstjenesten som stadig analyserer sikkerhet i Norge knyttet til trusler mot Norge innenfor alle disse feltene. Og jeg vet at Norge gjør en utrolig bra innsats, da jeg kjenner en som tidligere har jobbet i etterretningstjenesten i nord. Jeg bor selv ganske langt nord, ikke så langt unna grensen til Russland! 

Vi må stole på systemet vi har, at de varsler i tide og at det er ikke opp til oss å avgjøre trusselfaren for krig og annet elendighet. Vi har dyktige folk som gjør det for oss! 
Men at Norge bør oppruste bomberommene sine og beredskap knyttet til krigsforbrytelser i Norge kan vi vel alle være enige om. 
Men samtidig kan vi også være enige om at sannsynligheten er såpass liten at det vil være andre tiltak som kanskje vil være mer aktuell om en slike hendelser inntreffer.

Endret av ztinelize
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MrsMacchiato

Jeg gjetter at de som er hysteriske nå, er de samme som var hysteriske for ganske nøyaktig to år siden. Mediehusene elsker slike mennesker, og mater dem med frykt og angst hver eneste dag. At folk gidder å gå rett i fella hver gang klarer jeg bare ikke forstå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ztinelize skrev (På 12.3.2022 den 11.59):

Veldig mye av det du skriver er jeg enig i. Det er lett for mange å ty til hysteri i situasjoner som er skremmende. Jeg på den andre siden, kan forstå at noen blir hysteriske. Nå er det viktig å nevne at hysteri og det å være redd og/eller forberedt er to forskjellige ting. 

Jeg vil påpeke at det er helt naturlig at flere er redde for hva som skjer i Europa nå. Det er den største konflikten i Europa siden 2.verdenskrig. I mine øyne stusser jeg mer på de som virker uberørt av krigen. Da har jeg lett for å tenke at de er naive, ignorante eller lite opplyst. 

De som opptrer hysterisk, altså patikkanfall m.mer , har jo gjerne noe underliggende som gjør at de blir ekstra trigget av denne krigen. Vi mennesker er også forskjellige. Er man litt den følsomme typen, som jeg er, har man lett for å ta alt mer inn på seg. Til tross for å være en følsom type har jeg forholdt meg rasjonelt til krigen. Med rasjonelt mener jeg med moderat frykt som gjerne kan trigges. Jeg syntes alle skal få love til å føle på det man føler, uten å bli kalt hysteriske. 

Det er ikke hysteri å passe på at man har Jodd piller, spesielt når Russland driver en krig i et land hvor kjernekraftverkene er utsatt. Jeg vil ikke akkurat si at sannsynligheten er «liten» for at ting eskalerer i Ukraina og noe blir truffet ved et «uhell» heller. Altså , krig kan være vanskelig å kontrollere. 

Dog er jeg enig at atombomber er usannsynlig. Da jeg også tenker at dette ville tatt vekk hele poenget ved invasjonen av Ukraina. Dog vet jeg ikke helt om det er det folk flest er redd for. For min del ligger det mer i en «uheldig» innblanding av nato, på et eller annet vis. Betryggende er heller ikke Kina’s støtte. Jo lengre krigen går jo større er risikoen ifh til tidsperspektiv. 
Det er liksom litt vanskelig å se hvor dette vil ende. Jeg tror og håper at det kommer til å ende med at Russland trekker seg ut. 

Dette vet ingen. Derfor, jeg som flere her inne, liker å lese seg opp på emnet for å få en slags forståelse over situasjonen. Det tror jeg også den gjennomsnittlige nordmannen har gjort de siste 2 ukene, og det skulle vel egentlig bare mangle. 

Selvsagt overdriver og skremmer media , det er det ingen tvil om! Og jeg tror den yngre garden vet mer enn du skulle tro. De har tross alt vokst opp med internett.

Til slutt vil jeg si at jeg hører støtt og stadig at Putin er så intelligent. Det er ingen betryggelse, da de fleste kommunistiske ledere var og er smarte menn. Smarte mennesker kan (også) gjøre dumme valg, spesielt i en presset situasjon. Selv er jeg enig at jeg også tror at Putin er for glad i livet sitt til å risikere en verdenskrig. Dog syntes jeg han er kald og kynisk. Det er hele stabelen hans. 

Endret av Becky
Rettelse
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Becky skrev (5 minutter siden):

Jeg vil påpeke at det er helt naturlig at flere er redde for hva som skjer i Europa nå. Det er den første krigen i Europa siden 2.verdenskrig. I mine øyne stusser jeg mer på de som virker uberørt av krigen. Da har jeg lett for å tenke at de er naive, ignorante eller lite opplyst. 

Det er da ikke sant i det hele tatt.

1988-1994 Krig i Nagorno-Karabakh

1991-1992 Krig Georgia/Russland

1991-1993 Borgerkrig Georgia

1991-1995 Kroatisk uavhengighetskrig

1992 Transnistriakrigen

1992-1993 Krig i Abkhazia

1992-1995 Krig i Bosnia

1994-1995 Første Tsjetsjeniakrig

1997 Borgerkrig i Albania 

1998-1999 Kosovokrigen

1998 Krig i Abkhazia

1999 Krig i Dagestan

1999-2009 Andre Tsjetsjeniakrig

2007-2015 Borgerkrig i Ingusjetia

2008 Georgisk-Russisk krig

2020 Armenia-Aserbajan krig

Har ikke tatt med de titalls av mindre interne konflikter og grenseskytinger og trefninger med få døde.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicathv skrev (19 minutter siden):

Det er da ikke sant i det hele tatt.

1988-1994 Krig i Nagorno-Karabakh

1991-1992 Krig Georgia/Russland

1991-1993 Borgerkrig Georgia

1991-1995 Kroatisk uavhengighetskrig

1992 Transnistriakrigen

1992-1993 Krig i Abkhazia

1992-1995 Krig i Bosnia

1994-1995 Første Tsjetsjeniakrig

1997 Borgerkrig i Albania 

1998-1999 Kosovokrigen

1998 Krig i Abkhazia

1999 Krig i Dagestan

1999-2009 Andre Tsjetsjeniakrig

2007-2015 Borgerkrig i Ingusjetia

2008 Georgisk-Russisk krig

2020 Armenia-Aserbajan krig

Har ikke tatt med de titalls av mindre interne konflikter og grenseskytinger og trefninger med få døde.

For å rette, som du sikkert forstod: I en slik skala som vi ser nå. Det er den største konflikten som har vært i Europa siden andre verdenskrig. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Becky skrev (13 minutter siden):

For å rette, som du sikkert forstod: I en slik skala som vi ser nå. Det er den største konflikten som har vært i Europa siden andre verdenskrig. 

Jeg synes det er viktig å være nøyaktig når man diskuterer såpass alvorlige emner.

Om dette er den største konflikten kommer også an på. Størst i geografisk utstrekning og storpolitiske konsekvenser, ja. Størst i antall kjempende, muligens. Størst i antall flyktninger, nei. Størst i antall døde, nei, ikke på langt nær.

Dette er litt flisespikkeri, da, jeg ville ikke i utgangspunktet ha reagert på om noen kaller det den største konflikten, da det er riktig under visse parametere. Men det er ekstremt misvisende og uriktig å si at dette er den eneste krigen siden 2.vk,  og så bare anta at alle som leser kjenner til alle de andre krigene og er klare over at påstanden er usann men egentlig betyr noe annet.

Endret av Nicathv
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicathv skrev (34 minutter siden):

Jeg synes det er viktig å være nøyaktig når man diskuterer såpass alvorlige emner.

Om dette er den største konflikten kommer også an på. Størst i geografisk utstrekning og storpolitiske konsekvenser, ja. Størst i antall kjempende, muligens. Størst i antall flyktninger, nei. Størst i antall døde, nei, ikke på langt nær.

Dette er litt flisespikkeri, da, jeg ville ikke i utgangspunktet ha reagert på om noen kaller det den største konflikten, da det er riktig under visse parametere. Men det er ekstremt misvisende og uriktig å si at dette er den eneste krigen siden 2.vk,  og så bare anta at alle som leser kjenner til alle de andre krigene og er klare over at påstanden er usann men egentlig betyr noe annet.

Helt enig med deg. Det er veldig mange andre kriger som skulle fortjent den oppmerksomheten Ukraina Russland krigen nå får. Men som du sikkert forstod, så diskuterer vi denne krigen. Som uten tvil også bærer en trussel også mot Europa. 

Endret av Becky
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Becky skrev (48 minutter siden):

Jeg tror at hadde vi hatt media og smart tlf under Bosnia krigen i på 90 tallet så hadde den også blitt enda mer intens for omverden enn det den var. Over 100.000 døde og 35/40 % var sivile. Alt blir liksom så intens med verden i lommen. Tenk krigen i Afghanistan som har pågått i 20 år? Hadde alle hatt smart tlf på begynnelsen av 2000 tallet etter 9/11 hadde det også blitt rabalder uten like. Mennesker reagerer annerledes fordi vi får alt så mye nærmere på oss enn det vi gjorde før. En ulempene med den heftige globaliseringen vi har sett siden starten av 2000 tallet.

Det samme med koronapandemien, pandemier har det vært mye av! Men pandemien har aldri vært så voldsom og «dødelig» som nå pgr media og skremselspropaganda mediehusene driver med. Gjennom historien er korona er svært lite dødelig virus sammenlignet med spanskesyken feks. Alle virus er dødelig så lenge det er nytt og vi enda ikke er immun gjennom vaksine. Tenk at på 1900 tallet var HIV/AIDS en dødsdom, mens i dag lever de aller fleste med det uten noen fysiske problemer - annet enn stigma rundt det. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Becky skrev (1 time siden):

Helt enig med deg. Det er veldig mange andre kriger som skulle fortjent den oppmerksomheten Ukraina Russland krigen nå får. Men som du sikkert forstod, så diskuterer vi denne krigen. Som uten tvil også bærer en trussel også mot Europa. 

Jepp.

PS. Din siste setning er utvilsomt sann, siden hele Ukraina er i Europa. ;) Evt. er den ikke sann i det hele tatt, siden det ikke er noen fare for at kontinentet Europa vil forsvinne.

Ok ok skal slutte å kverulere. Regner med du mente EU/EØS-land.

ztinelize skrev (38 minutter siden):

Jeg tror at hadde vi hatt media og smart tlf under Bosnia krigen i på 90 tallet så hadde den også blitt enda mer intens for omverden enn det den var. Over 100.000 døde og 35/40 % var sivile. Alt blir liksom så intens med verden i lommen. Tenk krigen i Afghanistan som har pågått i 20 år? Hadde alle hatt smart tlf på begynnelsen av 2000 tallet etter 9/11 hadde det også blitt rabalder uten like. Mennesker reagerer annerledes fordi vi får alt så mye nærmere på oss enn det vi gjorde før. En ulempene med den heftige globaliseringen vi har sett siden starten av 2000 tallet.

Det samme med koronapandemien, pandemier har det vært mye av! Men pandemien har aldri vært så voldsom og «dødelig» som nå pgr media og skremselspropaganda mediehusene driver med. Gjennom historien er korona er svært lite dødelig virus sammenlignet med spanskesyken feks. Alle virus er dødelig så lenge det er nytt og vi enda ikke er immun gjennom vaksine. Tenk at på 1900 tallet var HIV/AIDS en dødsdom, mens i dag lever de aller fleste med det uten noen fysiske problemer - annet enn stigma rundt det. 

Delvis enig med første avsnitt, men vi hører generelt svært lite fra vestens kriger i Afrika og Asia, selv krigene som har vært etter smarttelefonen kom. Hvor mange her vet at Frankrike årlig har drept titalls sivile i Vest-Afrika? Hvor mange vet at Frankrike kriger der i det hele tatt? Hvor mye hører vi om den britisk og amerikansk-støttede krigen Saudi-Arabia og Emiratene fører i Jemen, hvor dødstallene og den humanitære katastrofen er mange ganger verre enn i Ukraina?

Andre avsnitt er jeg mer uenig i. Ja, covid er ikke så veldig dødelig i dødsfall som prosent av smittede, men du kan telle på én hånd hvor mange pandemier som har drept flere mennesker enn covid i hele menneskehetens historie, og det var ganske stor oppstandelse om de to andre store pandemiene de siste hundre årene.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicathv skrev (8 timer siden):

Jepp.

PS. Din siste setning er utvilsomt sann, siden hele Ukraina er i Europa. ;) Evt. er den ikke sann i det hele tatt, siden det ikke er noen fare for at kontinentet Europa vil forsvinne.

Ok ok skal slutte å kverulere. Regner med du mente EU/EØS-land.

Delvis enig med første avsnitt, men vi hører generelt svært lite fra vestens kriger i Afrika og Asia, selv krigene som har vært etter smarttelefonen kom. Hvor mange her vet at Frankrike årlig har drept titalls sivile i Vest-Afrika? Hvor mange vet at Frankrike kriger der i det hele tatt? Hvor mye hører vi om den britisk og amerikansk-støttede krigen Saudi-Arabia og Emiratene fører i Jemen, hvor dødstallene og den humanitære katastrofen er mange ganger verre enn i Ukraina?

Andre avsnitt er jeg mer uenig i. Ja, covid er ikke så veldig dødelig i dødsfall som prosent av smittede, men du kan telle på én hånd hvor mange pandemier som har drept flere mennesker enn covid i hele menneskehetens historie, og det var ganske stor oppstandelse om de to andre store pandemiene de siste hundre årene.

Vi hører om det, men det går ikke like lett innpå oss fordi det er langt vekke. Du må også tenke på at Ukraina er et demokratisk fritt land, som har en noenlunde velfungerende politisk system. Så at slike kriger skjer med et land ikke langt fra Norge treffer oss på en helt annen måte enn feks borgerkrigen i Rwanda eller Gaza krigen feks. Fordi dette er land som er gjennomsyret av korrupsjon, styreformen er diktaturpreget, « islamifisert» / sterkt religiøst preget og vi har egentlig veldig lite til felles med de ift Ukraina feks. Ukraina er mer moderne og vestlig kulturelt preget, likestilling osv er mer sammenlignet med Norge. Blir noe helt annet enn i land som Afghanistan, Syria, Afrika osv. 

Og det siste der er helt feil, korona har faktisk veldig lite dødelighet ift pandemier gjennom menneskets historier. Totalt er det var det vel litt over 5 millioner som døde av korona. 

Turberkolose tar liv av ca 2 MILL årlige !! Som er MYE mer enn korona. De sier at turbekrolose er farligere enn krig. Som sier sitt. Men dette er en sykdom som forbindes med fattigdom. Fordi i Norge/Europa er det så og si utryddet. Så da går vi innpå dette med at når hendelser skjer langt vekke preger og i land uten god infrastruktur preger det oss i vesentlig mindre grad! 

HIV - 35 mill 

Den justinaniske pesten - 30-50 mill døde.

Svartedauen - 200 MILL! Døde

Kopper - 56 mill døde 

Den tredje pest epidemien - 12 mill døde 

Spanskesyken - 50-100 mill døde 

Og visste du at demens tar mer liv enn korona ? 
I tillegg er fedme og overvekt den farligste «sykdommen» i verden i dag (vesten) pgr hjerte problemer og hjerterelaterte dødsfall ? Fedme er en pandemi som tar livet av 4 mill + årlig og koster Norge 68 milliarder kr i året. Og vi blir bokstavelig bare feitere og feitere. Er livsfarlig, over 70 % av Norge regnes som overvektig nå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Nå er det mange (som meg) som blir litt hysterisk....du skriver at det vil ikke bli krig i Norge..eller bruk av atom våpen...

Men se nå...nå har Russland begynt å skyte militær base som de trener NATO soldater i...og bare vent...Putin er en som ikke bryr seg...og skyter han noen rakketer over i Polen...da kjører NATO på..og det vil bli krig og atom våpen i hele verden....det skal ikke mye til nå...

Så at du sitter og sier at det ikke blir krig...kan du aldri gå god for. Ingen kan det. Og derfor folk har kjøpt inn ting...om strømmen går eller noe skulle skje ..vi er redde og vi kan ikke kontrollere dette..men vi kan vøre litt forbedret

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sofakona skrev (1 time siden):

Nå er det mange (som meg) som blir litt hysterisk....du skriver at det vil ikke bli krig i Norge..eller bruk av atom våpen...

Men se nå...nå har Russland begynt å skyte militær base som de trener NATO soldater i...og bare vent...Putin er en som ikke bryr seg...og skyter han noen rakketer over i Polen...da kjører NATO på..og det vil bli krig og atom våpen i hele verden....det skal ikke mye til nå...

Så at du sitter og sier at det ikke blir krig...kan du aldri gå god for. Ingen kan det. Og derfor folk har kjøpt inn ting...om strømmen går eller noe skulle skje ..vi er redde og vi kan ikke kontrollere dette..men vi kan vøre litt forbedret

Måten du skriver på å reagerer på er et godt eksempel på hva jeg vil frem til - man sluker alt rått og tolker det verst mulig. 
Ja, de har skutt på en militær base som er NÆR Polen, men ikke i Polen. Den er brukt til å trene UKRAINSKE soldater, der de har fått tilsendt instruktører som tilhører NATO. Men ikke at de trener NATO soldater der? Ganske stor forskjell bare der. Det er gjort fordi Ukraina får våpenleveranse fra vesten og det er en reaksjon for å skremme og true fremtidige våpenleveranser. Jeg mener at du ikke ser hele konteksten og putter ord her og der, også blir det vesentlig feilinformasjon. Er ingen nato soldater involvert i den militærbasen der nå. 

Russland skyter ikke bare over raketter til Polen og det blir ikke atomvåpen over hele verden, hallo?😅 Roe deg.. Da kan du like godt ta noen dråper arsenikk i kaffen din og si takk for meg, for da er vi alle dødsdømt. Så galen er ikke politiske ledere, kjære deg. At situasjonen kan eskalere og bli enda mer brutal, det tror jeg. 
Men atomkrig, 3 verdenskrig og dommedag blir det ikke! 

Antar du også har fått med deg at Russland tigger etter militær bistand fra Kina? Både våpen og styrker.. De har møtt mye mer motstand enn de så for seg fra Ukraina.. Og de insane økonomiske sanksjonene de har fått… Tror ikke de skal begi seg ut med NATO når de alt trenger bistand og økonomen struper allerede.. Tenke, bruke hodet og vær rasjonell please🥰

Endret av ztinelize
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ztinelize skrev (1 time siden):

Måten du skriver på å reagerer på er et godt eksempel på hva jeg vil frem til - man sluker alt rått og tolker det verst mulig. 
Ja, de har skutt på en militær base som er NÆR Polen, men ikke i Polen. Den er brukt til å trene UKRAINSKE soldater, der de har fått tilsendt instruktører som tilhører NATO. Men ikke at de trener NATO soldater der? Ganske stor forskjell bare der. Det er gjort fordi Ukraina får våpenleveranse fra vesten og det er en reaksjon for å skremme og true fremtidige våpenleveranser. Jeg mener at du ikke ser hele konteksten og putter ord her og der, også blir det vesentlig feilinformasjon. Er ingen nato soldater involvert i den militærbasen der nå. 

Russland skyter ikke bare over raketter til Polen og det blir ikke atomvåpen over hele verden, hallo?😅 Roe deg.. Da kan du like godt ta noen dråper arsenikk i kaffen din og si takk for meg, for da er vi alle dødsdømt. Så galen er ikke politiske ledere, kjære deg. At situasjonen kan eskalere og bli enda mer brutal, det tror jeg. 
Men atomkrig, 3 verdenskrig og dommedag blir det ikke! 

Antar du også har fått med deg at Russland tigger etter militær bistand fra Kina? Både våpen og styrker.. De har møtt mye mer motstand enn de så for seg fra Ukraina.. Og de insane økonomiske sanksjonene de har fått… Tror ikke de skal begi seg ut med NATO når de alt trenger bistand og økonomen struper allerede.. Tenke, bruke hodet og vær rasjonell please🥰

Først, må jeg bare si at kommentarer som «kjære deg» og «ro deg» virker litt feilplassert, men ok. 

Jeg ønsker egentlig ikke å sprekke noe boble og det er jo bra for deg at du er rolig og «avbalansert» i forhold til krigen. Men slik er det ikke for alle. Det er ikke sånn at noen sitter på en fasit her. Og de tankene @Sofakona har er det mange som har opplevd den siste tiden. Det er like rasjonelt å tenke at dette kan eskalere som at det ikke kan eskalere (Merk: det ligger mye i ordet eskalere, som forlenget krig, større trusler etc). Man tror selvsagt at dette kommer til å gå veldig «bra», og man håper på det. Men ingen vet. Og hva betyr egentlig bra etter en sånn krig? Det er jo ikke positivt på noen måte.

Du har på en måte ikke helt «rett» til å uttale deg som om at de som føler på en viss bekymring ikke opptrer rasjonelle.  Jeg vet at det er ment i beste mening, så derfor vil jeg ikke gå så hardt inn her. 

Og nei, det er ikke sannsynlig at Russland fyrer opp atomvåpen. Men om denne krigen eskalerer: så mye som en bombe fyrt av i «feil» retning eller ved et «uhell», er det i gang. De fleste vet også at det meste gjøres for å få løst konflikten så fort som mulig, fordi med tid, er sjansen større for en bredere konflikt. Sånn er det bare i krig. Og sist men ikke minst, Kina har tilsynelatende visst om denne krigen lenge før den brøt ut. De har også delt mye motsigelse holdninger ifh til Russland. Eksperter mener deres forhold er tight. Du ser på disse nyhetene som nesten «gode» nyheter og at det kun viser at Russland sliter, men sannheter er at OM Kina faktisk bidrar med våpen m.mer blir dette en enda større konflikt. Dette scenarioet er dog urealistisk, men..

Hadde delt holdningen din helt og fult om det var store fremskritt hver dag. Men dette ser man ikke så mye til. Problemet med krigen er at det er så mange scenarioer som kan utspille seg (som i alle kriger). Når man da følger mye med på nyhetene er det fort gjort å tenke til seg utfall. Men dette er noe NATO og Europa har full kontroll over antageligvis og forhåpentligvis. 

Uansett, det er bra at du ikke lar dette gå for mye inn på deg.  Sånn helt ærlig. Det er ingenting man får gjort fra eller til. Jeg vil heller ikke bidra til å skremme noen. Og er helt enig at man må prøve å ha et rolig forhold til dette. Men jeg vil i alle fall si at det er lov å være litt bekymret uten å være hysterisk. Det er lov å kjenne på frykt og sorg ovenfor Ukraina. Alle er forskjellige.  

Endret av Becky
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Becky skrev (17 minutter siden):

Først, må jeg bare si at kommentarer som «kjære deg» og «ro deg» virker litt feilplassert, men ok. 

Jeg ønsker egentlig ikke å sprekke noe boble og det er jo veldig fint for deg at du er så rolig og «avbalansert» i forhold til krigen. Men slik er det ikke for alle. Det er ikke sånn at noen sitter på en fasit her. Og de tankene @Sofakona har er det mange som har opplevd den siste tiden. Det er like rasjonelt å tenke at dette kan eskalere som at det ikke kan eskalere, vi tror selvsagt at dette kommer til å gå veldig «bra», vi håper på det. Men ingen vet.

Du har på en måte ikke helt «rett» til å uttale deg som om at de som føler på en viss bekymring ikke opptrer rasjonelle.  Jeg vet at det er ment i beste mening, så derfor vil jeg ikke gå så hardt inn her. 

Og nei, det er ikke sannsynlig at Russland fyrer opp atomvåpen. Men om denne krigen eskalerer: så mye som en bombe fyrt av i «feil» retning eller ved et «uhell», er det i gang. Det vet alle. De fleste vet også at det meste gjøres for å få løst konflikten så fort som mulig, fordi med tid, er sjansen større for en bredere konflikt. Sånn er det bare i krig. Og sist men ikke minst, Kina har tilsynelatende visst om denne krigen lenge før den brøt ut. De har også delt mye motsigelse holdninger ifh til Russland. Eksperter mener deres forhold er tight. Du ser på disse nyhetene som nesten «gode» nyheter og at det kun viser at Russland sliter, men sannheter er at OM Kina faktisk bidrar med våpen m.mer blir dette en enda større konflikt. Hvor sjanksoner blir vanskelig å innfører på grunn av vår avhengighet av kinesiske produkter. 

Hadde delt holdningen din helt og fult om det var store fremskritt hver dag. Men det ser man ikke mye til. 

Uansett, det er bra at du ikke lar dette gå for mye inn på deg.  Sånn helt ærlig. Det er ingenting man får gjort fra eller til. Jeg vil heller ikke bidra til å skremme noen. Og er helt enig at man må prøve å ha et rolig forhold til dette. Men jeg vil i alle fall si at det er lov å være litt bekymret uten å være hysterisk. Det er lov å kjenne på frykt og sorg ovenfor Ukraina. Alle er forskjellige. 

Nei, ingen vet noen ting. Ingen kan spå fremtiden. Men å gå rundt å tro at krigen kommer til Norge og at plutselig blir avfyrt skudd som kan eskalere til at NATO involveres, blir litt som å gå å tro at i morgen kan jeg dø i en trafikkulykke på vei til jobb. For det er jo en realitet i det, selvom det er lite sannsynlig. Det hjelper ikke situasjonen å tenke så mye på ting man egentlig ikke kan påvirke så veldig mye i det store bildet. 

Jeg kan nesten garantere at Kina vil holde seg nøytral og ikke ta parti med Russland, eller noen parter. Du må tenke på at Kina er også svært avhengig av vesten og Europa, nesten alt som blir produsert der blir jo eksportert ut av Kina til Europa, USA og andre land.. Det er nesten kroken på døren om vesten skulle trekket seg ut av Kina som man ser med Russland. Tenk bare Apple som produser alt av sine produkter der, og hvor stor aktør de er. 
Veldig lite som produseres i Russland ift til Kina knyttet til vesten. Så det er så mye sørre konsekvenser, Kina er en av verdens økonomiene, tror de er 2 plass.. det er ikke Russland, ikke i nærheten. 11 plass til forhold mener jeg 

Endret av ztinelize
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...