Gå til innhold

Hvordan unngå å hele tiden ville kjøpe noe bedre?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Noen som har noen gode råd til hvordan en kan unngå å hele tiden ville kjøpe noe bedre enn det man allerede har?

Jeg har alltid vert slik, men spesielt i det siste har det blitt verre. Jeg tenker ofte på det jeg skulle ha kjøpt. Som f.eks klær. Selv om jeg har alt for mye klær så tenker jeg på hvilke klær jeg ønsker meg og bruker tid på nettbutikker for å se på klær. Ofte kjøper jeg klær også. Ett annet eksempel er kamera. Jeg er interessert i fotografering og har to kamera jeg kjøpte for noen år siden. Jeg tenker stadig på hvilket kamera jeg ønsker å kjøpe og gjør research på de forskjellige kameraene. Jeg trenger jo strengt tatt ikke noe nytt kamera da de jeg har fortsatt fungerer akkurat som før. 

Anonymkode: 2b95f...d27

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har vært slik før. Hele tiden man har kjøpt noe så kommer man over noe bedre. Men det er vel slik produsentene gjør det. De skal få folk til å kjøpe nytt. 

Det du må er å se på hvor fult det blir hjemme hos deg og regn ut hvor mye penger du har brukt på alt til sammen.

Jeg også går ofte i butikker og ser på nettbutikker, men det er bare for å fantasere om hvordan jeg kan ha det osv. Jeg har alt jeg trenger og forteller meg selv at om jeg kjøper det så har jeg bare brukt penger på noe unyttig igjen og jeg fyller opp skapet igjen. Hvor lang tid tar det før du jeg finner noe nytt jeg vil ha? 

AnonymBruker
Skrevet
Avstand skrev (22 timer siden):

Jeg har vært slik før. Hele tiden man har kjøpt noe så kommer man over noe bedre. Men det er vel slik produsentene gjør det. De skal få folk til å kjøpe nytt. 

Det du må er å se på hvor fult det blir hjemme hos deg og regn ut hvor mye penger du har brukt på alt til sammen.

Jeg også går ofte i butikker og ser på nettbutikker, men det er bare for å fantasere om hvordan jeg kan ha det osv. Jeg har alt jeg trenger og forteller meg selv at om jeg kjøper det så har jeg bare brukt penger på noe unyttig igjen og jeg fyller opp skapet igjen. Hvor lang tid tar det før du jeg finner noe nytt jeg vil ha? 

Motiverende å høre at det har blitt bedre. Håper på at det kan bli det for meg og. Jeg klarer jo ofte å unngå å kjøpe, men likevel kan jeg bruke mye tid på dette med å se på ting jeg ønsker meg. Er jo litt kjedelig. 

Skrevet

Jeg har hele tiden vært slik med iPhone. Jeg har alltid etter ett år alltid fått meg den nyeste modellen, hver eneste gang. Var det stor forskjell mellom de? Nei. Og verdt det var det heller ikke. 

Nå har jeg holdt meg med min nåværende iPhone i over to år. Jeg tvang meg selv til å legge fra meg tanken på å kjøpe ny, og har klart å holde meg. Det handler mye om sin egen vilje. Husk at dette bare er tanker som kommer, men du har en evne og en kraft til å kunne holde igjen disse tankene. Bruk hodet og tenk heller litt mer "hvorfor trenger jeg det?". Se også på forskjellene, er det stor forskjell fra det ene kameraet til det andre? Hvorfor trenger du alltid nye klær for eksempel? Blir du lei av de du allerede har? 

Når det gjelder klær, så er det kanskje litt mer forståelig på hvorfor man ofte vil kjøpe seg noe nytt. Slik er det jo med mote, man ser etter noe nytt hele tiden for å føle seg vel. Men her kan det også settes en grense. Hva med å sette et budsjett til maks sum du kan bruke på klær hver måned? Bruk teknikker som å tenke på fremtiden din, sparing osv for å gjøre det lettere for deg med å ikke bruke penger. Det er også praktisk å tvinge seg selv til å kunne kjøpe kun når ting er på salg. Jeg for eksempel kjøper nesten aldri klær, hudpleie eller kosmetikk med mindre jeg får tak i en rabattkode eller at det allerede er på salg. Hater virkelig å kjøpe ting til full pris og får sinnsykt dårlig samvittighet. 

AnonymBruker
Skrevet

Aner ikke. Ville bare fortelle dere om hvor fortreffelig jeg er som aldri har hatt denne trangen. Kjøper aldri noe nytt før jeg .

Anonymkode: 2d598...783

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Tenke på hvor mange arbeidstimer av livet ditt innkjøpet vil koste?

Anonymkode: 43e2e...d1b

• Liker 2
Gjest Blondie65
Skrevet

Budsjett, samt at man blir enig med seg selv om at dersom noe skal inn i hus så skal noe annet ut og dersom dette andre er "brukendes" så må det selges.

Gjest Blondie65
Skrevet

En annen ting man kan gjøre hvis det er slik at man har råd til dyre impulskjøp er å premiere seg selv ved å sette av de pengene man ikke brukte på ny jakke, kamera eller mobil over på en sparekonto. Jeg bruker Dreams appen selv. Kanskje det å se hvor mye penger man ikke har brukt på luksus motiverer?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har blitt fenget av minimalisme i det siste, og det er en filosofi som går på å å kvitte deg med tingene som står i veien for det som er viktig i livet. Mindre ting = mindre tid brukt på å skaffe og researche ting, og mer tid til relasjoner, hobbyer, å slappe av osv. 

Så du kan jo sjekke ut The minimalists på Netflix, det er en kort film. Ellers er  Simple happy zen fin på YouTube, hun kan gi deg råd til hvordan fokusere for ikke å havne i det hamsterhjulet du løper i nå. 

Anonymkode: 90571...bb9

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Noen som har noen gode råd til hvordan en kan unngå å hele tiden ville kjøpe noe bedre enn det man allerede har?

Jeg har alltid vert slik, men spesielt i det siste har det blitt verre. Jeg tenker ofte på det jeg skulle ha kjøpt. Som f.eks klær. Selv om jeg har alt for mye klær så tenker jeg på hvilke klær jeg ønsker meg og bruker tid på nettbutikker for å se på klær. Ofte kjøper jeg klær også. Ett annet eksempel er kamera. Jeg er interessert i fotografering og har to kamera jeg kjøpte for noen år siden. Jeg tenker stadig på hvilket kamera jeg ønsker å kjøpe og gjør research på de forskjellige kameraene. Jeg trenger jo strengt tatt ikke noe nytt kamera da de jeg har fortsatt fungerer akkurat som før. 

1. Tenke at det du kjøper SKAL vare i mange år. Det gir deg mindre grunn til å bytte ut med nytt. 

2. Å bytte ut krever at det går hardt ut over lommeboka og miljø. Du kan feks bruke pengene heller på en fin fotoreise som gir spennende motivet fremfor mer utstyr du ikke bruker 

3. Kamera utstyr trenger du ikke nytt av, så lenge du publiserer på nett. Gigantiske filer trenger du kun om bildene skal opp på bygninger. Så du trenger ikke skyte spurv med kanonene. Fortsetter du å bruke det utstyret di har, så blir du en mye bedre fotograf. Digg å fokusere på motivet og ikke kamera. Har hatt mitt i 7år...leverer fortsatt alldeles nydelig. Og kan det såpass godt at jeg bare trykker på i stillinger ol helt ubevisst. Forsk jeg vet hva jeg skal justere på feelingen. 

4. Hvor mange turbusser trenger du feks? Jeg har et par. Men bruker 1, den er ikke for varm i varmen eller kald i kulden. Tåler at jeg åker meg på bakken etter macro motiver med kamera. 

5. Rydd i klesskapet. Kast ut vanlig tøy du ikke har brukt på et år. Pentøy 2år. Sjekk ut kqpselgarderibe feks med max 37 plagg i skapet pr sesong. Kun lov til å kjøpe nytt når plagg går ut av skapet. Ved å bytte 4 sesonger, får du "ny" garderobe 4 ganger i året. 

6.sjekk kontoen og finn ut hvor ca mye du bruker på stæsj pr år. Og finn ut hva du egentlig heller vil bruke penger på

Anonymkode: be708...b14

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 12.3.2022 den 10.23):

Jeg har hatt en tendens til dette ,men da med interiør 😂 raider alle interiørbutikker jeg finner både på nett og i området her jeg bor ( mest i byen ) . Selv om jeg just har kjøpt noe så kan det  gå en dag og så ser jeg en ting som er akkurat lik bare litt dyrere og litt mer fin å se på ( tenker jeg ..det er bare tull men tenker sånn selv av og til ;) 

Da har jeg funnet ut at jeg bare lar være å surfe på alle nettbutikkene og går heller forbi butikker jeg fysisk skulle ha vært i , og i noen tilfeller lar jeg bare kortet bli hjemme ! 😆

AnonymBruker
Skrevet

Mye vil ha mer og faen vil ha fler! 

Anonymkode: 34fba...593

• Liker 1
Skrevet

Og en ting som har gjort at jeg har fått litt skrekken er hendelsen da jeg gikk gjennom kvitteringer og fant ut at jeg hadde svidd av 17000,- på kunstige/ tørka blomster og kvister på en og samme interiørbutikk i løpet av 3 uker....det var så flaut at jeg trodde jeg skulle dø for meg selv  !!😱 var innom annenhver dag en periode men tenkte ikke over beløpene som ble trukket der og da ....😶

Skrevet
milla80 skrev (2 timer siden):

Og en ting som har gjort at jeg har fått litt skrekken er hendelsen da jeg gikk gjennom kvitteringer og fant ut at jeg hadde svidd av 17000,- på kunstige/ tørka blomster og kvister på en og samme interiørbutikk i løpet av 3 uker....det var så flaut at jeg trodde jeg skulle dø for meg selv  !!😱 var innom annenhver dag en periode men tenkte ikke over beløpene som ble trukket der og da ....😶

Oi! Har du stort hus eller stor leilighet? 

Skrevet
Frida skrev (På 13.3.2022 den 16.32):

Oi! Har du stort hus eller stor leilighet? 

Har hus men det er allikevel ingen unnskyldning for å blåse bort så masse penger på noen kvister ..

En ting hadde vært om jeg i det minste hadde kjøpt en gedigen plante eller noe men dette var snakk om kvist blomster til rundt 80-90,- kr pr stk .... Fylte så mange vaser jeg kunne og stappet de tilslutt opp i poser inn i skapet 😱 Nå har jeg gitt mange av dem bort da så det ikke var forgjeves ihvertfall ... Ja ,jeg vet ...Er temmelig flaut faktisk å tenke på nå i ettertid 😆

• Liker 1
Skrevet
milla80 skrev (20 minutter siden):

Har hus men det er allikevel ingen unnskyldning for å blåse bort så masse penger på noen kvister ..

En ting hadde vært om jeg i det minste hadde kjøpt en gedigen plante eller noe men dette var snakk om kvist blomster til rundt 80-90,- kr pr stk .... Fylte så mange vaser jeg kunne og stappet de tilslutt opp i poser inn i skapet 😱 Nå har jeg gitt mange av dem bort da så det ikke var forgjeves ihvertfall ... Ja ,jeg vet ...Er temmelig flaut faktisk å tenke på nå i ettertid 😆

Forstår følelsen, men kanskje var det akkurat hva du trengte akkurat da?

Litt sprø innfall får vi vel alle innimellom, bare med forskjellige ting.  Jeg ser ofte på sånne ting, men klarer aldri bestemme meg. Så jeg går ut av butikken uten noe. Irriterende det også, men hvem av oss er perfekt?? 

Tekstiler derimot, det kunne jeg hamstret i lange baner, men har blitt flinkere til å begrense meg med årene. Men det lageret jeg hadde før... 😬

• Hjerte 1
Skrevet
Frida skrev (19 timer siden):

Forstår følelsen, men kanskje var det akkurat hva du trengte akkurat da?

Litt sprø innfall får vi vel alle innimellom, bare med forskjellige ting.  Jeg ser ofte på sånne ting, men klarer aldri bestemme meg. Så jeg går ut av butikken uten noe. Irriterende det også, men hvem av oss er perfekt?? 

Tekstiler derimot, det kunne jeg hamstret i lange baner, men har blitt flinkere til å begrense meg med årene. Men det lageret jeg hadde før... 😬

ååh takk takk Frida 🥰 du er go ' !  Jeg følte virkelig at jeg trengte dem der og da ja ;)

Samboer synes det ble litt vel mye planter. Han sa det så ut som en skog til slutt i alle vinduskarmer 🤭 Først reagerte han ikke ,for jeg startet nemlig med å sette ut en og en vase ...( Ja ,jeg vet ... jeg var utspekulert ) for deretter å til slutt sette opp alle sammen og først da la han merke til det 😆 Men som du sier , alle har vel noen spontane øyeblikk av og til i løpet av sitt liv !

(Det er ihverfall det jeg forteller meg selv når slikt skjer ...;) ) 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjenner meg igjen i TS. Jeg er akkurat på samme måten. For meg har det blitt et stort problem fordi jeg bruker nesten hele lønningen min hver måned på å oppgradere alt mulig jeg har i hjemmet mitt. De fleste har vel en viss grad av dette, men for noen er det er stort problem. For min del går det ofte mer penger ut enn det kommer inn, og jeg klarer så vidt å betale regningene når de kommer. Jeg forsøker nå å skjerpe meg. Tiden vil vise om jeg klarer det… 

Det kan være mange grunner til at man får denne adferden. Ofte ser man slik adferd hvis man har det vanskelig eller stressende. Når man finner de gode tilbudene, og får tak i noe som føles bra – aktiveres belønnings systemet i hjernen vår. Det frigjøres dopamin. Det er samme stoffet som frigjøres når vi er forelsket, har hatt sex, ruser oss, eller føler ekstrem glede over noe. Vi får derfor en kortvarig gledesrus over det vi har klart å få tak i. Hvis man har en stressende hverdag, eller får lite glede på andre områder i livet, kan man til slutt komme inn i en spiral hvor man bruker shopping til å trigge de gode følelsene. Siden lykke følelsen er noe av det sterkeste som bor i oss, kan dette være med på å skape en avhengighet. 

Dessverre er det slik med shopping som med forelskelse og rusmidler. Effekten avtar over tid, og man må stadig jakte på mer for å finne den gode følelsen. For de som ruser seg handler det å ruse seg oftere. Andre bytter partner ofte for å kjenne på spenning og den gode følelsen en forelskelse gir. Til slutt kan alt dette gå ut over alt i livet og man mistet kontrollen. Det ender også ofte opp i depresjon og fortvilelse. Det samme med shopping avhengighet. All avhengighet handler om jakten på å stimulere belønningssenteret i hjernen vår. Man kan bli like avhengig av shopping som av heroin.

For min egen del handler shopping avhengigheten mest om at jeg har ADHD, og derfor er veldig impulsiv. Man blir på en måte manisk. Ser jeg et bra tilbud handler jeg på autopilot uten å tenke så nøye gjennom det. Jeg finner ikke roen før jeg har fått det jeg vil ha. Jeg glemmer også lett hva jeg har fra før. Det som gir meg en viss effekt fra å stå imot shopping er å ikke se gjennom så mye reklame. Prøve å blokkere mest mulig mailer med reklame og liknende. Jeg har også en fin lapp på postkassen med «Neitakk til reklame».  Jeg prøve også å holde meg mest mulig unna kjøpesenter. Ofte kjøper jeg noe impulsivt hvis jeg bare tar meg en spontan tur på senteret. 

Jeg ser ofte gjennom regninger som ligger til forfall for å bli bevisst hvor mye penger som går til faste utgifter. Det skremmer meg litt, og får meg til å holde litt mer igjen. Til slutt hjelper det også å erstatte den tiden man hadde brukt på shopping eller å bla gjennom reklame med noe annet som kan gi glede på andre måter. For eksempel ta seg en tur på trening. Besøk en venn. Gå en tur. Bruk tid på hobbyer (hvor man ikke trenger å shoppe inn så mye utstyr). Da blir det lettere å erstatte den negative adferden med noe mer konstruktivt. Dette er også ting som kan gi glede, også mer langvarig glede. Det som også gir meg en del glede er å selge ting. Jeg har derfor i det siste forsøkt å selge mer enn jeg kjøper. Jeg må bare passe på at jeg ikke blir fristet til å shoppe mer. 

Anonymkode: b739d...f14

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...