Gå til innhold

Hvordan akseptete ufrivillig vektoppgang tidlig i svangerskapet?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ikke halshugg meg.

Jeg er en person som hele livet har vært "fit" og aktiv. Liker å spise sunn mat og gi det kroppen og hodet trenger som jeg samtidig driver med aktiv trening for velvære og overskudd.

Nå er jeg gravid i første trimester, og tipper jeg har lagt på meg 5 kilo... jeg er pløsete, oppblåst overalt og ser ut som en ballong. Jeg er så kvalm og dårlig at det eneste jeg orker  å spise uten å kaste opp er usunn mat som pølser, pizza, nudler, potegull, love hearts o.l.

Det er helt grusomt. Og nei, det er ikke bare å ta seg sammen og slutte med usunn mat. Det er fortvilende for meg også, fordi jeg til vanlig ikke spiser usunn mat. Ikke kan jeg trene som normalt lengre heller. Dagene tilbringes på sofaen med spybøtta ved siden av.

Jeg lever en latmanns livsstil med sofaligging, inaktivitet og drittmat - helt ufrivillig! Dette er ikke meg, men det er det eneste jeg klarer for tiden. Hater dette :( hater at jeg legger på meg fordi jeg spiser som jeg gjør. Men klarer ikke annen mat pga kvalmen. Jeg hadde aldri levd som jeg gjør nå hadde jeg ikke vært gravid. Og dette handler virkelig ikke om viljestyrke! Synes det er helt grusomt. 

Sikkert noen som kommer til å dømme meg nå :(

Anonymkode: 10d7e...80e

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Finnes massevis av fatspiration på Insta, du kan jo sjekke noen profiler av store flotte damer der.

Anonymkode: 6c186...049

AnonymBruker
Skrevet

Kroppen er i en unntakstilstand under en graviditet, for min del hjelper det å tenke at det er en relativt kort del av livet det står på.

Første trimester er for de fleste den verste, med lite energi, kvalme/oppkast osv., men det blir bedre. At kroppen forandrer seg kommer du ikke unna uansett, men energinivået vil bli bedre etterhvert som du kommer lengre ut i svangerskapet. 

Anonymkode: 04964...c69

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Er ikke i samme båt som deg, men jeg er gravid med alt det det medfører av forandringer.

Dette er bare for en periode. Det går over :) du er fit og aktiv, og det vil du igjen bli. Første trimester er ofte det mest trøblete, så det kan endre seg fra uke til uke.

Det er verdt det når lille kommer 💙

Anonymkode: 933a8...600

AnonymBruker
Skrevet

Ingen dømmer deg vel.

Men du er jo litt heldig som har appetitt i alle fall. Jeg er i uke 11+6 og har det motsatte problemet med mat. Føler at nesten alt gjør meg kvalm, og spiser bare når jeg fysisk har vondt i magen fordi det er lenge siden sist jeg spiste.

Klarer bare å spise ting som ikke gjør meg veldig mett med en gang; knekkebrød, epler, bananer, toastet polarbrød med hardkokt egg, appelsinjuice. Klarer knapt å pusse tennene uten å få brekningsfornemmelser.

Håper kvalmen gir seg snart, og da kommer vel kiloene også.

Anonymkode: 49081...c25

Skrevet

Jeg skjønner at det føles vanskelig for deg. Men du må nesten fokusere på det du sa her. Det handler ikke om viljestyrke eller evne, så du kommer til å kunne trene igjen og ha din livsstil igjen. Men akkurat nå driver kroppen din et stort arbeid med å produsere et barn, og for de fleste roer kvalmen seg etterhvert og du får kanskje mer lyst på andre mattyper igjen. Kropper reagerer så forskjellig på å være gravid, så du må nesten bare fokusere på at du må spille på lag med kroppen din og at den styrer litt akkurat nå. Snakk med jordmor/lege på kontrollene etterhvert når du går til jevnlige kontroller hvis du fortsetter å ha vanskeligheter med det. Dette går over! 

AnonymBruker
Skrevet

Hadde det som deg, var tynn og atletisk. Gikk opp hvertfall 30 kg. Dette forsvant ganske fort igjen etter fødsel. Tenk mindre på vekten og sofaliggingen, men mer på at du og baby i magen skal trives. Det er det viktigste for deg akkurat nå. Kroppen din sier «ro ned», så da er det lurt å lytte til den. Jeg også syns det var noe herk å ikke ha energi osv. Man må bare akseptere at dette er en unntakstilstand og varer bare en liten periode. Kiloene går bort igjen, tro det eller ei.  Og energien kommer tilbake! 

Anonymkode: 28662...205

AnonymBruker
Skrevet

Så snille dere er, takk ☺

TS

Anonymkode: 10d7e...80e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...