AnonymBruker Skrevet 12. mars 2022 #1 Skrevet 12. mars 2022 Hvor vanlig er det, at man ikke blir avsluttet? Jeg har kjent min psykiater i 11 år. Har det sånn at jeg kan ta kontakt ved behov. En periode var det ingen kontakt på to år, andre perioder har det vært feks tre-fire ganger i halvåret, alt etter hvordan livet og sykdommen har forløpt. Er voksen og har barn og jobb og fungerer i hverdagen. Begynte plutselig å tenke over det, hvor sjuk jeg fremkommer når jeg har en så langvarig kontakt med en behandler på «CV-en». Hva er vanlig? For dere andre med kroniske lidelser men god funksjon, har dere en fast behandler gjennom år eller er dere innom og får et behandlingsforløp som avsluttes? Snakket med en venn som er psykolog, han falt nesten av stolen da jeg sa at jeg har gått hos min behandler i flere år, sa ikke en gang hvor mange. Skjønte at han arbeider med 8-14 terapitimer og deretter avslutter klienten. Anonymkode: e89fb...07b
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2022 #2 Skrevet 12. mars 2022 Oi, ser at jeg bomma med forum å poste dette i. Skulle sikkert vært i helde-forumet, beklager. ts Anonymkode: e89fb...07b
Akebrett Skrevet 12. mars 2022 #3 Skrevet 12. mars 2022 (endret) Føler du det har vært til hjelp? Hjelpen altså, tenker at om du kan ta kontakt ved behov, så kan det være fint med langvarig kontakt ut fra individuelle behov. Så sant du føler deg ivaretatt av behandler. Er det privat eller offentlig? ❤️ Endret 12. mars 2022 av Akebrett Mer å skrive
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2022 #4 Skrevet 12. mars 2022 Jeg gikk til min psykolog i over 5 1/2år. Har åpen retur til henne, men da må jeg betale full pris på timen siden hun har ny jobb og ikke er privatpraktiserende med helfo-avtale lengre. Anonymkode: cc826...1e9
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2022 #5 Skrevet 12. mars 2022 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Oi, ser at jeg bomma med forum å poste dette i. Skulle sikkert vært i helde-forumet, beklager. ts Anonymkode: e89fb...07b Du kan bare rapportere tråden din og be de om å flytte den😊 Anonymkode: cc826...1e9
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2022 #6 Skrevet 12. mars 2022 Jeg går periodevis i behandling, og har samme behandler nå som da jeg fikk diagnosen i 2003. Har pga psykologens endringer i arbeidssted prøvd noen andre behandlere i kortere perioder, men de har ikke klart å hjelpe. Så kjenner han min historie veldig bra, slipper å starte på nytt hele tiden. Anonymkode: bc1aa...453
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2022 #7 Skrevet 12. mars 2022 Akebrett skrev (2 timer siden): Føler du det har vært til hjelp? Hjelpen altså, tenker at om du kan ta kontakt ved behov, så kan det være fint med langvarig kontakt ut fra individuelle behov. Så sant du føler deg ivaretatt av behandler. Er det privat eller offentlig? ❤️ Takk for hyggelig svar 🙂 Ja, terapeuten er til stor hjelp. Jeg behover medisinsk oppfølging og regulering av disse innimellom, dermed er hennes medisinfaglige kompetanse på sett og vis også en vel så viktig del som samtaleterapeut. Jeg er stort sett frisk men kan bli periodevis sjuk og da er det fint å kunne ta kontakt. Også i friske perioder kan jeg det, er like velkomne da. Men da er jo ikke behover for terapi eller medisinvurdering der. Fint å se at flere har kontakt med samme behandler i «evigheter». Terapeuten er ikke privat, så dyrt er det ikke. Anonymkode: e89fb...07b
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2022 #8 Skrevet 12. mars 2022 Jeg har det, gikk i flere år til min terapeut. Og kan fortsatt ta kontakt om det skulle trengs. Anonymkode: f0bff...637
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2022 #9 Skrevet 12. mars 2022 Å gå til psykiater er noe annet enn å gå til psykolog. Siden man også har regulering av medisin. Vet om noen som har gått til samme behandler i 19 år. Men ikke alle år det har vært behov for samtaleterapi, men medisinsk oppfølging er viktig. Kjenner flere som har gått år i terapi. Jeg ser ikke noe galt i det. Det er mye god helse i det. Og mye forebygging som hindrer andre i å bli syke. Man har så ulike behov og livssituasjoner. Noen opplever stadig nye livskriser, da tar det lengre tid. Også kommer det an på type behandling/ metode man bruker. Anonymkode: 71564...777
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2022 #10 Skrevet 12. mars 2022 AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Å gå til psykiater er noe annet enn å gå til psykolog. Siden man også har regulering av medisin. Vet om noen som har gått til samme behandler i 19 år. Men ikke alle år det har vært behov for samtaleterapi, men medisinsk oppfølging er viktig. Kjenner flere som har gått år i terapi. Jeg ser ikke noe galt i det. Det er mye god helse i det. Og mye forebygging som hindrer andre i å bli syke. Man har så ulike behov og livssituasjoner. Noen opplever stadig nye livskriser, da tar det lengre tid. Også kommer det an på type behandling/ metode man bruker. Anonymkode: 71564...777 Man kan fint gå til en psykiater uten å være medisinert... Anonymkode: cc826...1e9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå