AnonymBruker Skrevet 12. mars 2022 #1 Skrevet 12. mars 2022 Jeg har et sterkt ønske om å slippe gjentatte vaginale undersøkelser under fødsel for å sjekke åpningen. Jeg synes alt som har med GU og livmorhals å gjøre er fryktelig smertefullt og trenger ikke å grue meg til dette i tillegg til selve fødselen. Har lest meg opp på temaet og det fremstår helt åpenbart at jordmor ikke MÅ gjøre dette for å se framgang under fødsel. Det finnes andre ytre tegn å se på. Jeg lurer derfor på om noen har født uten å bli undersøkt? Hva avgjør da om man får bli innlagt ved ankomst? Og setter de epidural? Anonymkode: 102b0...9f0 1
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2022 #2 Skrevet 12. mars 2022 Jeg hadde ikke mange undersøkelser. Kanskje 4. Når jeg ble lagt inn, når vannet gikk og når pressriene startet. Sist nevnte 2 ganger. Så får min del 3-4, 7 9 og 10 cm Anonymkode: 1b45c...62f
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2022 #3 Skrevet 12. mars 2022 Riene avgjør innleggelse ved ankomst. Åpningen avgjør om du får føderom eller ikke. Jeg ville heller ikke ha sjekk av åpning, men måtte da jeg hadde pressetrang ved 5 cm og måtte sjekke ståa. Opplevde sjekking av åpning som lite invaderende. Verre om man må settes igang, det krever mye graving der nede. Anonymkode: 55462...b70 1
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2022 #4 Skrevet 12. mars 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Riene avgjør innleggelse ved ankomst. Åpningen avgjør om du får føderom eller ikke. Jeg ville heller ikke ha sjekk av åpning, men måtte da jeg hadde pressetrang ved 5 cm og måtte sjekke ståa. Opplevde sjekking av åpning som lite invaderende. Verre om man må settes igang, det krever mye graving der nede. Anonymkode: 55462...b70 Korrigering: opplevde sjekking av åpning som lite invaderende når riene stod på som verst. Anonymkode: 55462...b70 1
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2022 #5 Skrevet 12. mars 2022 Det går i hvert fall an å be om og få minst mulig vaginale undersøkelser. Jeg grudde meg også til det på forhånd, ikke pga. smerter, men fordi jeg opplevde det invaderende. Under første fødsel ble åpningen sjekket én gang, da jeg kom inn. Jordmoren hadde mistanke om at jeg var kommet langt i fødselen, og det stemte også at jeg hadde nesten full åpning. I tillegg måtte de sette elektrode på babyens hode pga. dårlig hjertelyd og misfarget fostervann. Dette var ting jeg ikke kunne valgt bort, men det kjente jeg ikke noe ønske om heller da. Andre gang ble åpningen sjekket en gang på jordmors initiativ, det var også for å finne ut hvordan ståa var da jeg kom inn. Det var nok nødvendig på bakgrunn av første fødsel, og mistanke om at jeg var kommet langt i fødselen den gangen også (da var det bare 6 cm). Og så ba jeg om det selv en gang mot slutten fordi jeg var sliten, syns det tok veldig lang tid og lurte på hvor lenge det var igjen. Jeg har merket lite til disse undersøkelsene, riene tok alt fokuset da. Anonymkode: 44f32...831 1
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2022 #6 Skrevet 12. mars 2022 Det er ikke sikkert det trengs mange sjekker. Ble sjekket 1 gang ved ankomst, siste og andre sjekk når jeg kjente trykketrang. ved fødsel nr 1 hadde jeg flere sjekker, men opplevde det mest motiverende da jeg på denne måten fikk bekreftet fremgang. Opplevde det ikke ubehagelig på noen måte, ei heller smertefullt. Anonymkode: 94f0c...18b 1
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2022 #7 Skrevet 12. mars 2022 Jeg ble sjekket kun én gang ved begge mine fødsler, ved ankomst. Hadde 8 cm ved ankomst til sykehuset første gangen og 7 cm andre gangen. Det var ikke behov for flere sjekker. Merket ikke at de sjekket der for å være helt ærlig. Anonymkode: 4651f...f12 1
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2022 #8 Skrevet 12. mars 2022 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Jeg hadde ikke mange undersøkelser. Kanskje 4. Når jeg ble lagt inn, når vannet gikk og når pressriene startet. Sist nevnte 2 ganger. Så får min del 3-4, 7 9 og 10 cm Anonymkode: 1b45c...62f Er ikke 4 mange da?😅 Anonymkode: 4fc2e...42a 3
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2022 #9 Skrevet 12. mars 2022 Du må ikke bli sjekket hvis du ikke vil. Jeg takket nei ved ankomst, og tok også fostervannsprøve selv. Trenger ikke at en fremmed dame stikker en q-tips opp der, det klarer jeg jo fint selv. Ventet med sjekk til jeg fikk fødestue og møtte en jordmor jeg likte godt. Da ønsket jeg jo å vite det. Men man må altså ikke bli sjekket om man ikke vil. Neste gang skal jeg sjekke åpning selv, det går også an! Det er du som bestemmer over kroppen din. Anonymkode: 1e698...095 2
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2022 #10 Skrevet 12. mars 2022 I pasientrettighetsloven står det at all helsehjelp skal foregå med samtykke. Så du MÅ ingenting. Du kan si nei. De kan ikke tvinge deg. Anonymkode: 8b60e...541 4
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2022 #11 Skrevet 12. mars 2022 Jeg ville minst mulig, men når fødselen først var i gang fikk de undersøke så mye de ville omtrent. Ville heller vite hvordan det lå an med antall cm (hvor lenge det var før jeg var ferdig)😂 Anonymkode: 54c96...d2b 1
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2022 #12 Skrevet 12. mars 2022 De måler riene å sjekker åpning. Det er jo ingenting man MÅ. Hvis du ikke vil bli undersøkt sier du det. Du kjenner når du får pressrier å da presser du automatisk.. men kan være en fin ting at de sjekker åpning. Hvis du fks har lite effektive rier og har stått med 5cm åpning veeeeldig lenge så er jo ikke det bra heller. Man skal jo ha fremgang. Anonymkode: 599ff...8c0
Kardinal Skrevet 12. mars 2022 #13 Skrevet 12. mars 2022 Jeg ble bare sjekket 2 ganger😂 En gang ved innkomst og 1 gang når plutselig pressriene kom og en jordmor som ble tatt litt på senga😅 1
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2022 #14 Skrevet 12. mars 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): I pasientrettighetsloven står det at all helsehjelp skal foregå med samtykke. Så du MÅ ingenting. Du kan si nei. De kan ikke tvinge deg. Anonymkode: 8b60e...541 Det stemmer, men da får man helle rikke epidural for det settes ikke før aktiv fødsel eller veldig nær forløsning. Og uten sjekk vil man ikke vite dette. Anonymkode: f67cb...2a8 1
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2022 #15 Skrevet 12. mars 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Det stemmer, men da får man helle rikke epidural for det settes ikke før aktiv fødsel eller veldig nær forløsning. Og uten sjekk vil man ikke vite dette. Anonymkode: f67cb...2a8 Joda, det kan man få. Veldig nær forløsning setter man ikke epidural, da den ikke vil rekke å virke og de som regel skrur den av ved pressriene. Anonymkode: 02224...6c6
AprilLudgate Skrevet 12. mars 2022 #16 Skrevet 12. mars 2022 Om du skal føde må du finne deg i å få et par korte sjekker. Det kan også tenkes de må sette vakuum, elektroder på hodet til babyen osv. Om du har blitt utsatt for seksuelle overgrep/voldtekt og tenker du får helt knekken av dette grunnet PSTD eller traumer er nok det beste å vurdere keisersnitt. Det kan bli en kjapp fødsel hvor man ikke rekker en eneste sjekk omtrent, og det kan bli rene tivoliet. I sistnevnte tilfelle gir du nok flatt faen når du først er i situasjonen. Men du kan jo plages mye av angsten på forhånd. 3
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2022 #17 Skrevet 12. mars 2022 Tenker at det er flere ting som spiller inn i hvilken grad man trenger vaginal undersøkelse. Det er sant at man bestemmer over egen kropp, men samtidig ønsker man jo det beste for barnet, og enkelte situasjoner i en fødsel kan kreve at man får vaginal undersøkelse. Det vil nok være lurt for deg å snakke med jordmor på helsestasjonen om dette i forkant av fødsel. For å finne ut hva som gjør at du ikke ønsker undersøkelser, og i hvilke situasjoner du allikevel tenker det er greit. Så kan dere skrive dette ned sammen, slik at du kan vise til dette når du legges inn for å føde. Håper du finner ut av det, og får en fin fødselsopplevelse 😊 Anonymkode: 74548...317 2
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2022 #18 Skrevet 12. mars 2022 Har du født før? Det er nemlig ikke sikker du bryr deg når fødselen starter. Man går inn i en annen rolle, og det er babyens velbefinnende som betyr alt. Ens egen intimitetsgrenser betyr ikke noe. Det er i hvertfall min erfaring. Under fødsel blir jeg bare et redskap for å få ut babyen, og alle intimitetsgrenser forsvinner ut vinduet. Og etterpå med barsel også, jeg har fått ammehjelp, noe som utenfor den situasjonen hadde føltes svært invaderende. For meg, så går jeg utav meg selv, og bryr meg ikke om hvem som tar på meg hvor. Barnet skal ut. Og barnet må ha mat. Det er alt som bryr meg. Intimitetsgrensene kommer tilbake igjen senere da. 😊 Men hvis du har født før og dette ikke stemte for deg, eller du har opplevd overgrep el, så er det svært viktig at du snakker med føden om dette. Slik at de er klar over at dette er traumatisk for deg. De kan ikke hjelpe med ting de ikke vet om. Anonymkode: 1aaad...241 3
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2022 #19 Skrevet 12. mars 2022 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Du må ikke bli sjekket hvis du ikke vil. Jeg takket nei ved ankomst, og tok også fostervannsprøve selv. Trenger ikke at en fremmed dame stikker en q-tips opp der, det klarer jeg jo fint selv. Anonymkode: 1e698...095 Fostervannsprøve tas med nål gjennom magen og ikke med q-tips, så tviler på at det var den testen du tok. Anonymkode: a92aa...99f 1
Maiava88 Skrevet 12. mars 2022 #20 Skrevet 12. mars 2022 Med barn nr. 2 sjekket de ikke åpning en gang da jeg kom inn. Jordmor sa at hun ikke trengte det, da hun «så» at jeg var i aktiv fødsel. Men nr. 1 ble jeg sjekket ved ankomst, og hadde til både min og jordmors overraskelse 9 cm. Åpning. Det var derfor jeg ikke en gang ble sjekket ved andre fødsel 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå