AnonymBruker Skrevet 12. mars 2022 #1 Skrevet 12. mars 2022 Jeg er over 40 år. Men jeg kan iblant bli litt nærtaken over hvordan min mor kan snakke til meg på. Vi snakket i telefonen om dagen i forbindelse med at et av mine voksne barn hadde fått påvist en sykdom. Jeg fortalte at jeg hadde hørt om andre kvinner med sykdommen, og plutselig sa hun at jeg er så opptatt av kvinner. Slutt å vær opptatt av det. Nå snakker vi om datteren. Jeg ble rett og slett sjokket for jeg tolket kommentaren som om hun trodde jeg var noe jeg ikke var, nemlig lesbe. Jeg forklarte henne at jeg var bare i gang med å fortelle om andre som hadde sykdommen. Kun for å fortelle hvordan de levde med den. Hun har en tendens til å snakke til meg som et barn. Og avbryte pluss lede samtalen. Jeg må bare legge det bak meg. Og tilgi min mor. Normalt av en mor å bli litt anderledes med årene gjerne? Overtolket jeg situasjonen? Er det slik folk faktisk prater med hverandre i nærmeste familie? Anonymkode: d77e6...cd9
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2022 #2 Skrevet 12. mars 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg er over 40 år. Men jeg kan iblant bli litt nærtaken over hvordan min mor kan snakke til meg på. Vi snakket i telefonen om dagen i forbindelse med at et av mine voksne barn hadde fått påvist en sykdom. Jeg fortalte at jeg hadde hørt om andre kvinner med sykdommen, og plutselig sa hun at jeg er så opptatt av kvinner. Slutt å vær opptatt av det. Nå snakker vi om datteren. Jeg ble rett og slett sjokket for jeg tolket kommentaren som om hun trodde jeg var noe jeg ikke var, nemlig lesbe. Jeg forklarte henne at jeg var bare i gang med å fortelle om andre som hadde sykdommen. Kun for å fortelle hvordan de levde med den. Hun har en tendens til å snakke til meg som et barn. Og avbryte pluss lede samtalen. Jeg må bare legge det bak meg. Og tilgi min mor. Normalt av en mor å bli litt anderledes med årene gjerne? Overtolket jeg situasjonen? Er det slik folk faktisk prater med hverandre i nærmeste familie? Anonymkode: d77e6...cd9 Min mor har hakket på meg siden jeg ble født, så jeg er vant til skarp irettesetting. Ser i "normale" familier at eldre også blir surere og mer navlebeskuende, spesielt som pensjonister. Anonymkode: 9551f...718 4 1
tussi680 Skrevet 12. mars 2022 #3 Skrevet 12. mars 2022 Jeg har en datter som har noen år igjen til hun blir 40, men oppfattelsen hennes av meg vet jeg ikke så mye om. Prøver å være en snill mamma fortsatt, men jeg vil ikke gå inn i hennes liv og be ho om å skjerpe seg. Fikk oppleve dette som ts skriver om i forhold til min egen mamma. Prøver å holde meg langt unna sånn "dikkedikkedikk", da jeg vet hvordan det føles. Nemlig nedverdigende. Man er ikke barn lenger. 2 1
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2022 #4 Skrevet 12. mars 2022 3 minutter siden, AnonymBruker said: Min mor har hakket på meg siden jeg ble født, så jeg er vant til skarp irettesetting. Ser i "normale" familier at eldre også blir surere og mer navlebeskuende, spesielt som pensjonister. Anonymkode: 9551f...718 Det er ofte det kommer ord fra henne som er sure og skarp irettesetting. Stakkars deg. Min mor var ikke slik tidligere men hun har forandret seg. Men hun har alltid vært en overbeskyttende mor. Foreks hvis jeg holder på å kutte opp pizza med en pizzaskjærer så sier hun at det klarer ikke du. Jeg sier : du verden jeg er over 40 år!. Mye kommentarer og ting hun kommenterer og blander seg inn i. Men jeg må bare tilgi det. Er nok alderen og noen er jo slik hele livet. Anonymkode: d77e6...cd9 1
tussi680 Skrevet 12. mars 2022 #5 Skrevet 12. mars 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det er ofte det kommer ord fra henne som er sure og skarp irettesetting. Stakkars deg. Min mor var ikke slik tidligere men hun har forandret seg. Men hun har alltid vært en overbeskyttende mor. Foreks hvis jeg holder på å kutte opp pizza med en pizzaskjærer så sier hun at det klarer ikke du. Jeg sier : du verden jeg er over 40 år!. Mye kommentarer og ting hun kommenterer og blander seg inn i. Men jeg må bare tilgi det. Er nok alderen og noen er jo slik hele livet. Anonymkode: d77e6...cd9 Det du beskriver der, opplevde jeg som ung voksen, den kjennes godt igjen. 1 1
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2022 #6 Skrevet 12. mars 2022 Virker også som om min mor tror at jeg er lesbe fordi hun vet at etter lang tids forsøk på å få barn så mottok jeg egg fra en annen kvinne for å prøve å bli gravid. Hun fikk på hjernen om hvor ekkelt det var å få egg inni seg fra en annen kvinne. Dermed så sa hun vel at jeg er så opptatt av kvinner av den grunn. Men jeg er ikke lesbe. Overhodet ikke. Anonymkode: d77e6...cd9
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2022 #7 Skrevet 12. mars 2022 Som barn følte jeg at mamma visste alt. Hun var så trygg og stødig. Dette har sakte men sikkert endret seg etter at jeg fylte 20, 25, 30 osv. Nå er jeg 40 og jeg føler nå at rollene har snudd og at jeg er forbi mamma på veldig mange måter både kunnskapsmessig og i måte jeg ser verden på. Hun er ikke helt av samme oppfatning merker jeg, men jeg lar henne styre på. Sånn er livet. Styrkeforholdet endres. Det er lett å snuble når rollene er i ferd med å snu, og når man skal akseptere at ens egne barn er voksne og at man kanskje blir forbigått i fht å være den ressurssterke. Anonymkode: bca3b...6e3 4
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2022 #8 Skrevet 12. mars 2022 4 hours ago, AnonymBruker said: Som barn følte jeg at mamma visste alt. Hun var så trygg og stødig. Dette har sakte men sikkert endret seg etter at jeg fylte 20, 25, 30 osv. Nå er jeg 40 og jeg føler nå at rollene har snudd og at jeg er forbi mamma på veldig mange måter både kunnskapsmessig og i måte jeg ser verden på. Hun er ikke helt av samme oppfatning merker jeg, men jeg lar henne styre på. Sånn er livet. Styrkeforholdet endres. Det er lett å snuble når rollene er i ferd med å snu, og når man skal akseptere at ens egne barn er voksne og at man kanskje blir forbigått i fht å være den ressurssterke. Anonymkode: bca3b...6e3 Jeg følte det om min mor også. Opplever det på samme måte. Dersom mannen ikke er hjemme så pleier hun å ønske å vite at jeg kommer meg tryggt hjem fra jobb. Akkurat som om det er stor fare for at jeg ikke klarer å komme meg tryggt hjem de 10 minuttene det tar å gå. Jeg bodde i 9 år som singel og da måtte hun ikke kontrollere alt det 😅. Jaja. Hun er veldig å skulle kontrollere som om jeg fortsatt er et lite barn. Rar er hun. Men får bare akseptere at hun er som hun er. Er mulig en del av morsinstinktet som slår inn. Anonymkode: d77e6...cd9 1
Urwa Skrevet 12. mars 2022 #9 Skrevet 12. mars 2022 Mamman min sier mye rart men jeg tar det inn det ene øret og ut den andre😅😅 Kan ikke henge oppi det føler jeg. Er jo tross alt mamma🥰 Og man har bare en❤️ 1 1
Gjest Suzanne Skrevet 12. mars 2022 #10 Skrevet 12. mars 2022 Jeg kjenner meg meg veldig godt igjen. Grunnen til at vi kan oppleve dem som "surere" er blant annet at noe av omsorgsdelen i "morsinstinktet" forsvinner etter overgangsalderen. Det har jeg hørt fra flere ærlige damer på 60+. Dette snakkes egentlig ikke så om, men har visst med hormoner å gjøre. Jeg tror at mødre som selv hadde bitre, sure mødre, og opplevde mye "bitching", kan bevisst prøve å utvikle seg til det motsatte ovenfor sine barn. Det kan også være en generasjons- greie. Jeg er også 40+ og moren min var ung på 60- tallet. Den generasjonen vokste gjerne opp med lite (etterkrigstiden), men fikk enorme økonomiske fordeler. Blant annet fikk de boliger (og tomter) nærmest kastet etter seg. Pensjonsavtalene var mye bedre for dem enn oss, og de skjønner ikke hvor dyrt det er å bo nå for tiden. De tilhører "Gullgenerasjonen". Og; mennesker blir mer egoistiske med alderen.
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2022 #11 Skrevet 12. mars 2022 Ts, det er et veldig rart spørsmål du stiller. Du er over førti år og skjønner ikke at folk forandrer seg litt når det blir gamle? Du tror at moren din antyder at du er lesbisk fordi du fikk barn ved eggdonasjon, og blir sjokkert??? Hæ? Alt dette høres helt merkelig ut. De fleste over førti har vel erfaring med eldre mennesker og «aldrende foreldre»er et hyppig samtaletema etter hvert. Moren din har kjent deg i over førti år, hvorfor skulle hun plutselig tro du er lesbisk, nå? Og hvorfor virker du så stresset over det i så fall? Anonymkode: 8282e...9b5 2
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2022 #12 Skrevet 12. mars 2022 Jeg tenker du bør være obs på din mors forandring i atferd. Jeg ønsker ikke å være Dr. Kvinneguiden, men jeg har opplevd det med et familiemedlem og det var alvorlig demens. Anonymkode: aa931...53a 1 1
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2022 #13 Skrevet 12. mars 2022 44 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg tenker du bør være obs på din mors forandring i atferd. Jeg ønsker ikke å være Dr. Kvinneguiden, men jeg har opplevd det med et familiemedlem og det var alvorlig demens. Anonymkode: aa931...53a Jeg er glad i min mor. Man har bare en mor som en lenger oppe i tråden sier ❤. Hun har en ganske stor forandring. Det er derfor jeg reagerer. Jeg vet at folk forandrer seg litt med årene, men dette er til å bli sin rake motsetning. Men jeg tror ikke det er demens. Håper at det kun er at hun har forandret seg. Men takk for at du sier det. Skal være obs. Jeg er mest oppgitt av at jeg automatisk forsøker å trekke meg litt unna for mye kontakt med henne. Jeg er glad i henne. Men det er ikke kjekt å bli snakket til som om jeg er et lite barn som ikke klarer å ta vare på meg selv. Hun har alltid vært overbeskyttende, men hun har aldri vært så temperamentsfull når hun pratet med meg som nå. Hun kan rette på meg når jeg snakker på en sinna måte. Men jeg bør nok bli flinkere å ignorere det og ikke legge vekt i det hun sier. Min mor begynner ofte å prate om en del ting som ikke er helt greit å si. Hun var ikke slik før. Hun var en rolig, tålmodig sjel tidigere. Det er forandret. Hun er blitt svært utålmodig. Anonymkode: d77e6...cd9
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2022 #14 Skrevet 12. mars 2022 5 hours ago, Urwa said: Mamman min sier mye rart men jeg tar det inn det ene øret og ut den andre😅😅 Kan ikke henge oppi det føler jeg. Er jo tross alt mamma🥰 Og man har bare en❤️ Enig i det ❤🥰. Jeg skal forsøke å ignorere det. Blir bare litt oppgitt når vi prates på telefon og hun begynner å snakke krasst til meg. Men jeg er glad i henne tiltross for det. Anonymkode: d77e6...cd9 1
Urwa Skrevet 12. mars 2022 #15 Skrevet 12. mars 2022 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Enig i det ❤🥰. Jeg skal forsøke å ignorere det. Blir bare litt oppgitt når vi prates på telefon og hun begynner å snakke krasst til meg. Men jeg er glad i henne tiltross for det. Anonymkode: d77e6...cd9 Ikke alltid lett nei😅. Så skjønner deg🙈🙊🙉 1
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2022 #16 Skrevet 12. mars 2022 10 hours ago, tussi680 said: Jeg har en datter som har noen år igjen til hun blir 40, men oppfattelsen hennes av meg vet jeg ikke så mye om. Prøver å være en snill mamma fortsatt, men jeg vil ikke gå inn i hennes liv og be ho om å skjerpe seg. Fikk oppleve dette som ts skriver om i forhold til min egen mamma. Prøver å holde meg langt unna sånn "dikkedikkedikk", da jeg vet hvordan det føles. Nemlig nedverdigende. Man er ikke barn lenger. Ja du beskriver hvordan det føles med den "dikkedikkedikk" 😅. Der føles nedverdigende. Itillegg får jeg krass tilsnakk selv om jeg forsøker å være hyggelig. Etter at jeg fikk et barn i starten av tyvetallet begynte hun å ringe meg å blande seg inn i prevensjon. Hun mente at hvis man elsker barnet sitt så trenger man ikke flere. Hun har fått 3 barn selv. Jeg hørte selvsagt ikke på henne. Er viktig at foreldre lar barna styre på selv og velge sitt liv selv. Råd kan man gi men enkelte råd er ikke noe man ønsker å høre. Tror du forstår det. Er ikke meningen å skrive dette om henne. Men det er anonymt og jeg er uansett veldig glad i henne. Skal forsøke å ignorere det som hun sier som er rart. Anonymkode: d77e6...cd9
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2022 #17 Skrevet 12. mars 2022 11 minutter siden, Urwa said: Ikke alltid lett nei😅. Så skjønner deg🙈🙊🙉 Takk 😅🙈🙉 ja er ikke lett å forholde seg til sinte mennesker som blander seg inn i alt de ikke har med å gjøre. Dersom hun var en venninne så hadde jeg ikke orket av kontakt med henne. Men dette er min mor, og derfor vil jeg allikevel være der for henne.❤ Men jeg forsøker å distansere meg litt iblant. Men skal gjøre som mange sier: ignorere hvis hun sier noe dumt. Anonymkode: d77e6...cd9 1
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2022 #18 Skrevet 12. mars 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ts, det er et veldig rart spørsmål du stiller. Du er over førti år og skjønner ikke at folk forandrer seg litt når det blir gamle? Du tror at moren din antyder at du er lesbisk fordi du fikk barn ved eggdonasjon, og blir sjokkert??? Hæ? Alt dette høres helt merkelig ut. De fleste over førti har vel erfaring med eldre mennesker og «aldrende foreldre»er et hyppig samtaletema etter hvert. Moren din har kjent deg i over førti år, hvorfor skulle hun plutselig tro du er lesbisk, nå? Og hvorfor virker du så stresset over det i så fall? Anonymkode: 8282e...9b5 Jeg reagerte også på dette, 40 år gammel og lurer på om eldre mennesker forandrer seg. Altså hallo?? Alle har erfaring fra er eller annet punkt, om at eldre mennesker forandrer seg og blir syke. Dette er ikke noe nytt. Mistenker jo at TS er svært kunnskapsløs her. Anonymkode: e2422...d81
tussi680 Skrevet 12. mars 2022 #19 Skrevet 12. mars 2022 Livet er ingen dans på roser bestandig, hun behøver ikke være kunnskapsløs om temaet likevel. Det vet ikke vi her inne noe om. Er en grunn til at hun henvender seg hit, (ingen har fasitsvar dessverre), men greit å vite og å få reale svar om andres opplevelser. 1
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2022 #20 Skrevet 12. mars 2022 Min mor forandret seg ikke med alderen. Hun var like omsorgsfull og klok som 50-åring- 60+ og nå 80. Min svigermor derimot gikk fra snill til uforståelig slem ig egoistisk, og det var dessverre demens. Anonymkode: 718fd...849 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå