chi Skrevet 13. mars 2022 #21 Skrevet 13. mars 2022 Kjære deg, skjønner det er tungt, men du er på vei ut av det! Mannen min var spilleavhengig, og hadde kredittkort gjeld på ca 400.000,- Det ordnet seg til slutt med knallhard nedbetaling over 5 år. Kanskje du kan prate med fastlegen din for å få en sparringspartner for tankene dine?
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2022 #22 Skrevet 13. mars 2022 10 hours ago, AnonymBruker said: Som ung var jeg en blid gutt som var god i fotball, mye av gnisten har de siste årene forsvunnet. Anonymkode: 0e52c...d51 I tillegg til alle gode tips du har fått her, hang jeg meg opp i dette. Har du sjekket om det finnes noen grupper i nærområdet du kan spille fotball med? Fysisk aktivitet er veldig godt for mental helse og søvn. Anonymkode: 182f5...e01 2 2
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2022 #23 Skrevet 13. mars 2022 AnonymBruker skrev (På 12.3.2022 den 7.04): Hei, Jeg er en 22 år gammel gutt. Jeg har siden jeg var 17 år gammel hatt en mørk hemmelighet som jeg har bært helt alene. Jeg ble spillavhengig og har frem til for 1 og 1/2 år siden sluttet helt. Jeg har mistet det som skulle være den beste tiden av mitt liv og jeg gjør ikke annet enn å jobbe ved siden av studier for å kunne betjene lånene mine. Jeg har en forbruksgjeld på 130.000. Jeg skjønner virkelig ikke hvordan jeg skal komme ut av denne møkka. Jeg prøver å se fremover, og tenke positivt. Jeg har gjort noen ekstremt dårlige valg, så jeg kan vel bare skylde meg selv. Dersom det er noen av dere som leser dette innlegget og føler noen som helst sympati hadde jeg vært evig takknemlig for alle gode råd eller økonomisk støtte dersom gud leser dette. Jeg har prøvd alt mulig av å refinansiere osv. Håper på gode tilbakemeldinger fra eventuelle lesere. Ha en fin helg! Anonymkode: 0e52c...d51 Økonomisk støtte? Jeg vil tro 90% av brukerene her inne har langt større gjeld enn du har. Gjelden din er ikke stor, og noe du lett kan betale ned selv siden du jobber. Ikke stress! Du er fortsatt veldig ung, dette ordner seg. Anonymkode: a3f70...436 1
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2022 #25 Skrevet 13. mars 2022 AnonymBruker skrev (På 12.3.2022 den 7.04): Hei, Jeg er en 22 år gammel gutt. Jeg har siden jeg var 17 år gammel hatt en mørk hemmelighet som jeg har bært helt alene. Jeg ble spillavhengig og har frem til for 1 og 1/2 år siden sluttet helt. Jeg har mistet det som skulle være den beste tiden av mitt liv og jeg gjør ikke annet enn å jobbe ved siden av studier for å kunne betjene lånene mine. Jeg har en forbruksgjeld på 130.000. Jeg skjønner virkelig ikke hvordan jeg skal komme ut av denne møkka. Jeg prøver å se fremover, og tenke positivt. Jeg har gjort noen ekstremt dårlige valg, så jeg kan vel bare skylde meg selv. Dersom det er noen av dere som leser dette innlegget og føler noen som helst sympati hadde jeg vært evig takknemlig for alle gode råd eller økonomisk støtte dersom gud leser dette. Jeg har prøvd alt mulig av å refinansiere osv. Håper på gode tilbakemeldinger fra eventuelle lesere. Ha en fin helg! Anonymkode: 0e52c...d51 Prøv å se fremover Du har god tid til å ta gode valg resten av livet, så du må ikke miste motet. Jeg er over 30 og har nettopp klart å nedbetale forbruksgjeld på ca. 150.000. Jeg har jobbet hardt og nesten ikke hatt et sosialt liv. Det har vært kjipt, men verdt den gode mestringsfølelsen nå når jeg endelig har klart det. Nå har jeg til og med begynt å spare for første gang i mitt liv (sist lønning kunne jeg overføre 10.000 kr til bufferkonto). Noe som har vært viktig for meg er å gå i terapi hos psykolog. Vet det kan ta tid å få hjelp, men hjelpetelefoner og lavterskeltilbud kan også være nyttig. Som noen har nevnt har NAV gratis økonomisk rådgivning du bør benytte deg av. Det er hyggelige folk som har sett MYE værre situasjoner enn din. Å få hjelp til å sette opp budsjett og planlegge nedbetaling, kan hjelpe å få bekymringene mer ut av hodet (gjorde i hvert fall for meg...) Å ha økonomiske bekymringer kan gå hardt utover psyken. Ved hjelp av psykolog har jeg lært metoder som gjør at jeg skal unngå å havne i økonomiske problemer senere. For min del begynte det i 20-årene da jeg mistet et familiemedlem. Min måte å håndtere sorgen var å shoppe og feste ekstremt mye. Spillavhengighet er egentlig samme greia, en flukt fra virkeligheten. Hvis jeg har det kjipt nå, stikker jeg heller en tur på trening En annen viktig ting jeg har gjort, er å være ærlig med venner om min økonomiske situasjon. Jeg skammet meg utrolig mye og brukte mye energi på å skjule det. Men jeg ble kun møtt med forståelse og en venn (som er utdannet revisor og som utad virker perfekt) fortalte at han hadde vært i samme situasjon. Det ble lettere for meg å si nei til å bli med på byen feks. eller foreslå et billigere spisested, når de visste at jeg måtte være nøye med pengene. Ser du skriver at du savner å spille fotball. Selv om du kanskje vil jobbe mest mulig for å bli kvitt gjelden, vil jeg tro det er verdt å sette av tid til aktiviteter som gir glede også! Ønsker deg lykke til, dette klarer du! Anonymkode: 08fc0...f92
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2022 #26 Skrevet 16. mars 2022 Jeg har absolutt ikke noe tro på noe økonomisk hjelp. Dette var bare et desperat forsøk på å prøve. Jeg har bestemt meg for å ikke holde alt inne lenger og heller spørre om hjelp. Det verste man får er et nei. Jeg har tatt hele prosessen som en lærepenge, men dette har bare ødelagt livet mitt. Håper at alt en dag blir bra, dette er litt uutholdelig. Takk for mange fine svar. Anonymkode: 0e52c...d51
Million Skrevet 16. mars 2022 #27 Skrevet 16. mars 2022 Kanskje du kan ta ett års pause fra studiene, jobbe som en helt i det året så mye du bare klarer heltid og overtid, og så nedbetale alt sammen på ett år? Det kan la seg gjøre, dersom du fortsetter å bo billig som student og leve på studentbudsjett det jobbåret. Det kan være verdt det å bli ferdig ett år senere med studiene, og gjøre resten av studietiden lettere, når du er kvitt det tunge åket av gjeldsbyrden.
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2022 #28 Skrevet 16. mars 2022 Jeg håper at du oppsøker hjelp og får sortert tankene dine. 130 000kr er egentlig ikke så mye penger i det store bildet, det klarer du fint å betale ned 🙂 Men jeg mistenker at du sliter med endel skam for det du har gjort, og at det er tankene dine som gjør at du ser litt mørkt på livet. Men du har hele livet forran deg og det kommer til å fikse seg. Er lett for meg å si at om jeg BARE hadde 130k i gjeld så hadde det vært halleluja stemning,men som voksen har jeg både studielån og ganske stort boliglån. Har over 3 millioner i lån om det er noe trøst. Jeg heier på deg, og det vil ordne seg🙂 Anonymkode: 2192b...a7b 1 1
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2022 #29 Skrevet 16. mars 2022 Har bedt om en time med fastlegen min ettersom min situasjon ikke er på topp nå. Hun har tidligere nevnt at jeg trenger å slappe av ettersom jeg ikke gjør annet enn å lese og jobbe. Da mener hun at en sykemelding skal hjelpe? Hva skal det hjelpe meg som må bli ferdig med å betale for faenskap jeg gjorde for mange herrans år siden. Livet er ikke lett. Anonymkode: 0e52c...d51
Majer Skrevet 16. mars 2022 #30 Skrevet 16. mars 2022 Det er synd det vil forsinke din inngang på boligmarkedet og tilsvarende prisstigning i tillegg til gjelden du allerede har, men det kan hende du vil komme ut i pluss på sikt. Husk at du har åtti år å ta gode valg på hvor andre dummer seg ut. Ville sett litt på hva som gjorde deg avhengig. Var det mobbing, add eller andre ting? Bedre at du havnet i denne situasjonen nå enn når du er 40 og har hus og barn!
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2022 #31 Skrevet 16. mars 2022 Det stemmer. Takk for fint innspill Anonymkode: 0e52c...d51
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2022 #32 Skrevet 16. mars 2022 Den beste tiden av livet er ikke før etter 35, så du har god tid. 150.000 er ikke spesielt mye gjeld, selv om det føles sånn. Jeg hadde vurdert å ta opp studielån og betale inn gjelda med det, men ikke sikkert det er mulig for deg. En lenke som kanskje er nyttig: https://www.inkassoguiden.no/inkassosporsmal/155-inkassopagang-mot-mindrearige Anonymkode: 36843...f7a
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2022 #33 Skrevet 16. mars 2022 AnonymBruker skrev (På 12.3.2022 den 7.04): Hei, Jeg er en 22 år gammel gutt. Jeg har siden jeg var 17 år gammel hatt en mørk hemmelighet som jeg har bært helt alene. Jeg ble spillavhengig og har frem til for 1 og 1/2 år siden sluttet helt. Jeg har mistet det som skulle være den beste tiden av mitt liv og jeg gjør ikke annet enn å jobbe ved siden av studier for å kunne betjene lånene mine. Jeg har en forbruksgjeld på 130.000. Jeg skjønner virkelig ikke hvordan jeg skal komme ut av denne møkka. Jeg prøver å se fremover, og tenke positivt. Jeg har gjort noen ekstremt dårlige valg, så jeg kan vel bare skylde meg selv. Dersom det er noen av dere som leser dette innlegget og føler noen som helst sympati hadde jeg vært evig takknemlig for alle gode råd eller økonomisk støtte dersom gud leser dette. Jeg har prøvd alt mulig av å refinansiere osv. Håper på gode tilbakemeldinger fra eventuelle lesere. Ha en fin helg! Anonymkode: 0e52c...d51 Det er ikke noe høy gjeld i det hele tatt. Er rentene som er ille på kredittkort, men selve beløpet er overhodet ikke i nærheten av å være ille. Dette er enkelt å løse. Hvis du har generell studiekompetanse, noe de aller, aller fleste har, så meld deg bare opp i et årsstudium innen 15.april, eller en eller annen tullete bachelor, så refinansierer du det du skylder i kreditt, med lånet fra Lånekassen. Plukk bare ut noen lette fag som er lette å bestå - alt du trenger er karakter E. Så betaler du heller til Lånekassen, i stedet for alle disse kredittkort selskapene med brutal blodrente på minst 20%. Anonymkode: c10dd...d34 4
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2022 #34 Skrevet 16. mars 2022 AnonymBruker skrev (På 12.3.2022 den 7.04): Hei, Jeg er en 22 år gammel gutt. Jeg har siden jeg var 17 år gammel hatt en mørk hemmelighet som jeg har bært helt alene. Jeg ble spillavhengig og har frem til for 1 og 1/2 år siden sluttet helt. Jeg har mistet det som skulle være den beste tiden av mitt liv og jeg gjør ikke annet enn å jobbe ved siden av studier for å kunne betjene lånene mine. Jeg har en forbruksgjeld på 130.000. Jeg skjønner virkelig ikke hvordan jeg skal komme ut av denne møkka. Jeg prøver å se fremover, og tenke positivt. Jeg har gjort noen ekstremt dårlige valg, så jeg kan vel bare skylde meg selv. Dersom det er noen av dere som leser dette innlegget og føler noen som helst sympati hadde jeg vært evig takknemlig for alle gode råd eller økonomisk støtte dersom gud leser dette. Jeg har prøvd alt mulig av å refinansiere osv. Håper på gode tilbakemeldinger fra eventuelle lesere. Ha en fin helg! Anonymkode: 0e52c...d51 Jeg synes det er flott at du har innsett at du har et problem og jobber for å rette opp i feila du har gjort! All ære til deg for det. Det betyr at du er voksen og tar ansvar for det du har gjort. 130 000 er IKKE mye penger, sånn egentlig. Men når det er dyre kredittlån så er det sykt vanskelig å betale ned foe det renter seg mer enn man får betalt inn nesten. Jeg vil anbefale deg å snakke med foreldrene dine, slektning, eller til slutt banken din, hvis ikke familie hjelper. Prøv å få til et lån med lavere renter! Til familie forteller du det slik som det er. Ha med et gjeldsbrev der du tilbyr å betale 2,5% rente og har en nedbetalingsplan som viser når og hvor mye du skal betale ned pr.mnd. og over hvor lang tid. Det viser at du har en plan og er seriøs om å betale tilbake. Hadde jeg hatt pengene så skulle jeg lånt de til deg selv. Anonymkode: 61308...9af
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2022 #35 Skrevet 16. mars 2022 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Det er ikke noe høy gjeld i det hele tatt. Er rentene som er ille på kredittkort, men selve beløpet er overhodet ikke i nærheten av å være ille. Dette er enkelt å løse. Hvis du har generell studiekompetanse, noe de aller, aller fleste har, så meld deg bare opp i et årsstudium innen 15.april, eller en eller annen tullete bachelor, så refinansierer du det du skylder i kreditt, med lånet fra Lånekassen. Plukk bare ut noen lette fag som er lette å bestå - alt du trenger er karakter E. Så betaler du heller til Lånekassen, i stedet for alle disse kredittkort selskapene med brutal blodrente på minst 20%. Anonymkode: c10dd...d34 Dette var faktisk en veldig god idé!! Hvis det ikke ordner seg hos familien, så gjør dette! Anonymkode: 61308...9af
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2022 #36 Skrevet 16. mars 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg håper at du oppsøker hjelp og får sortert tankene dine. 130 000kr er egentlig ikke så mye penger i det store bildet, det klarer du fint å betale ned 🙂 Men jeg mistenker at du sliter med endel skam for det du har gjort, og at det er tankene dine som gjør at du ser litt mørkt på livet. Men du har hele livet forran deg og det kommer til å fikse seg. Er lett for meg å si at om jeg BARE hadde 130k i gjeld så hadde det vært halleluja stemning,men som voksen har jeg både studielån og ganske stort boliglån. Har over 3 millioner i lån om det er noe trøst. Jeg heier på deg, og det vil ordne seg🙂 Anonymkode: 2192b...a7b Skriver under på denne jeg! Enig i alt som er sagt, og jeg heier med hele meg! 😊😊 Anonymkode: 61308...9af
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2022 #37 Skrevet 16. mars 2022 130.000 kr igjen eller 130.000 kr fra start. Har du nedbetalt noe utover den faste nedbetalingssummen i måneden? Hvor mye betaler du ned i måneden? Jeg klarte å nedbetale 70.000kr i gjeld etter 6 måneder, selv som deltidsjobb. Kjipe måneder å leve på absolutt, men ta alle de godt betalte vaktene du kan få, egentlig alt du kan, så er du ferdig nedbetalt på 1 år. Anonymkode: 13c21...ac6
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2022 #38 Skrevet 16. mars 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Har bedt om en time med fastlegen min ettersom min situasjon ikke er på topp nå. Hun har tidligere nevnt at jeg trenger å slappe av ettersom jeg ikke gjør annet enn å lese og jobbe. Da mener hun at en sykemelding skal hjelpe? Hva skal det hjelpe meg som må bli ferdig med å betale for faenskap jeg gjorde for mange herrans år siden. Livet er ikke lett. Anonymkode: 0e52c...d51 Nei, livet kan være et j**la slit, skal jeg si deg... Men, du er ung. Det vil bli bedre! Du har bæsja på leggen... Nå må du spyle det av og vaske deg. Ingen unge folk som prøver så hardt som du gjør, skal mislykkes og få livet sitt ødelagt for skarve 130K... Det blir for dumt, rett og slett... Forstår at det er ekstra ille nå, og alt ser svart ut, og detta er ikke det du egentlig vil høre men...Detta fikser du! Hvis ikke det går bra, så går det over! Jeg har trua 😊 Anonymkode: 61308...9af
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2022 #39 Skrevet 16. mars 2022 Sender deg denne som en oppmuntring 😊 Anonymkode: 61308...9af
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2022 #40 Skrevet 16. mars 2022 Jeg tenker det viktigste er du tar vare på deg selv og er snill med deg selv. Du har ingenting å skamme deg over. De aller fleste tråd feil noen ganger i livet. For deg ble det dette. Det viktigste er du tar vare på deg selv. Syns det med lånekassen virket interessant. Om det virkelig kan gå ville jeg seriøst skjekket det ut. Rene der en er snill. Men hold kontakten med fastlegen ja. Det virker som du er deprimert. Ikke så rart, men viktig å ta på alvor. Helsa er viktig. Jeg skjønner det er stritt og tungt og en har tunge tanker. Men du har ingenting å skamme deg over. Folk trår feil. Og avhengighet er en ting en ikke rår over. Det er derfor det kalles avhengighet (Tørrlagt alkis her) Du kan være stolt: du slutta. Er du klar over hva for en prestasjon det er .. Depresjon er en sykdom så lumsk og farlig. Det fylle hodet med bullshit om at alt er håpløst, at det aldri vil bli bedre og at en er ett dritt-menneske og at det kanskje hadde vært best å dø. Depresjonen er slik. Alle som er deprimert tenker dette. De tenker likt. Det er sykdommens faenskap de hører i hue. Det er ikke sant. Ikke hør etter. Depresjon er å tenke sånn. Det er det som er depresjon. Da er en syk. Jeg sier ikke du er syk, min mann. Det vet jo ikke jeg. Ville bare nevne det. Ta vare på deg selv. Alle trår feil i løpet ab livet. Stolt av at du har klart å fighte en avhengighet altså. Avhengighet er alvorlig . Det er det manege mange mange som ikke klarer. Du klarte det. Anonymkode: 59d8e...b5e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå