AnonymBruker Skrevet 12. mars 2022 #1 Skrevet 12. mars 2022 Hei, Jeg er en 22 år gammel gutt. Jeg har siden jeg var 17 år gammel hatt en mørk hemmelighet som jeg har bært helt alene. Jeg ble spillavhengig og har frem til for 1 og 1/2 år siden sluttet helt. Jeg har mistet det som skulle være den beste tiden av mitt liv og jeg gjør ikke annet enn å jobbe ved siden av studier for å kunne betjene lånene mine. Jeg har en forbruksgjeld på 130.000. Jeg skjønner virkelig ikke hvordan jeg skal komme ut av denne møkka. Jeg prøver å se fremover, og tenke positivt. Jeg har gjort noen ekstremt dårlige valg, så jeg kan vel bare skylde meg selv. Dersom det er noen av dere som leser dette innlegget og føler noen som helst sympati hadde jeg vært evig takknemlig for alle gode råd eller økonomisk støtte dersom gud leser dette. Jeg har prøvd alt mulig av å refinansiere osv. Håper på gode tilbakemeldinger fra eventuelle lesere. Ha en fin helg! Anonymkode: 0e52c...d51
klondrik Skrevet 12. mars 2022 #2 Skrevet 12. mars 2022 Dersom du synes det er komplisert eller vanskelig å ta opp med de nærmeste så foreslår jeg at du først ringer anonym hjelpelinje for spilleavhengighet. Tlf: 800 800 40 6 2
Mt3 Skrevet 12. mars 2022 #3 Skrevet 12. mars 2022 Det virker sikkert uoverkommelig nå, men alt vil ordne seg så lenge du sakte men sikkert betaler ned på gjelden. Og når du er ferdig med studier og kan jobbe mer så vil nedbetalingen gå fortere. Du kan ringe kreditorene og forklare hvor mye gjeld du har og hvor liten inntekt du har, spør de om de kan stoppe/sette ned rentene så kan du jobbe ekstra nå i sommer og betale ned fortere. Det høres ut til at du har flere små lån, og da må du se på en plan for om det vil være best for deg å betale ut de minste først eller de med høyest rente. Du er langt fra alene om å ha gjort dumme valg, det viktige er at du har gjort en endring. Og som klondrik skrev så finnes det hjelpelinjer en kan kontakte om en ikke føler for/har en venn/familie en kan snakke med, alt blir lettere når en slipper å bære det helt alene. 11
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2022 #4 Skrevet 12. mars 2022 Tror ikke det hjelper å fiske etter økonomisk støtte her inne, eller tro og håpe at noen betaler gjelden din. Men jeg har sympati! spilleavhengighet er seriøst, så jeg tror det ville vært bra å ta ordentlig tak i det og få hjelp. Det er ressurser, hjelp og alternativer til problemene dine. Det er en ond sirkel å være i helt alene. 130 000 kr er mye, men ikke uoverkommelig! Dumt valg, men du er ung og du har en lang fremtid forran deg og tid til å ordne opp. Det er bare å starte 😊 Masse lykke til, det ordet seg garantert! Anonymkode: 4a79e...3a0 6
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2022 #5 Skrevet 12. mars 2022 Hvis du har en jobb så klarer du fint å nedbetale 130.000 på under to år om du er lavtlønnet, ett år som høytlønnet. Anonymkode: 43ad7...79f 8
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2022 #6 Skrevet 12. mars 2022 Har hatt så mange dystre tanker den siste tiden. Jeg håper alt vil bli bra og at jeg kommer meg gjennom dette. Takk for at dere har tatt dere tid til å svare meg. Det meste som er skrevet har blitt gjort. Etter å ha mistet 5 år med lite søvn og ingen minner, håper jeg på en ny start etterhvert. Anonymkode: 0e52c...d51
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2022 #7 Skrevet 12. mars 2022 God klem 🧡 Mannen min var i samme "klemma" med nesten 250k i spillegjeld. Kom seg ut av avhengigheten med god hjelp fra lege og psykolog. Er nå gjeldsfri, har full kontroll på økonomi, og hjelper andre med samme utfordring. Masse lykke til! Du kommer deg igjennom dette. Ikke la det definere livet ditt videre 🥰 Anonymkode: b2f83...ae1 3
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2022 #8 Skrevet 12. mars 2022 Hei. Du har den beste tiden forran deg. Jeg forstår det slik at du har lært av dette. Du jobber. Du betaler. Det kommer til å gå bra. Anonymkode: 49796...cea 1 1
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2022 #9 Skrevet 12. mars 2022 Det er menneskelig å feile, ikke bryt deg selv ned på grunn av at du har gjort feil i dine unge år. Du har tatt tak i problemene dine og kommet det ut av avhengigheten - det står det respekt av! Du har gjort den vanskeligste jobben allerede. Å betale ned 130.000 er tungt, men absolutt ikke uoverkommelig. Dette klarer du! Ønsker deg all lykke til videre 💙 Anonymkode: cadfa...461 1
Gjest Jaconandersen Skrevet 12. mars 2022 #10 Skrevet 12. mars 2022 (endret) Jeg har selv vært gjeldsrådgiver og er nok redd for at du ikke har noe annet valg enn å betale for deg gjennom å arbeide. Du burde også undersøke om du kan få bedre betingelser hos andre selskap (noe jeg tipper du alt har gjort). Dersom du har veldig snille foreldre, kan de kanskje hjelpe deg gjennom å låne opp på huset, så kan du heller betale til dem. Men det vet jeg ikke er mulig for alle. Endret 12. mars 2022 av Jaconandersen
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2022 #11 Skrevet 12. mars 2022 Dette tror jeg du kan klare å komme opp igjen fra altså. 130.000 kr er endel penger, men ikke helt umulige summer å få betalt. Er du i kontakt med økonomisk rådgiver? Det kunne absolutt vært mye bedre for deg - men også mye verre i den forstand at du jo nå har satt en stopp. Du er bare 22 år, dette går bra sålenge du jobber det du klarer og lever på sparebluss for å få betalt gjelda. Anonymkode: 06ab9...d9a 2
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2022 #12 Skrevet 12. mars 2022 Så bea at du ikke har spilt på 1.5 år. Veldig godt at du har tatt tak og betaler ned gjelden din. Jeg har hatt forbrukslånn for mange år siden. Jeg ordnet opp og har mye bedre kontroll nå. Anonymkode: a2068...c0d 1
Havspeil Skrevet 12. mars 2022 #13 Skrevet 12. mars 2022 (endret) For det første : det finnes hjelp å få ❤For det andre og viktigst : Du trenger å sove godt om natten! Dette er overkommelig. På Nav kan du bestille time med en rådgiver som hjelper deg med en plan . Gjør det på mandag . Nr.er 55553333. 🙂 Kjør helt åpne linjer, så får du hjelp. Til manøvrering og kontakt med kreditorer. Om ting har gått til namsmannen, så opplys rådgiveren om dette. Det er 1.prioritet 🙂 Du har allerede gjort den viktigste jobben: å kutte ut spillingen. 💪 Det står det respekt av ! Viktig at du ikke er redd. De er der for å hjelpe ❤ Så bare vær ærlig ,helt uten filter. Lykke til ! Endret 12. mars 2022 av Havspeil 3
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2022 #14 Skrevet 12. mars 2022 Takk. Skal være så ærlig å si at jeg har tenkt mye skummelt. Dette kan jo komme av depresjon pga lite søvn og at man ikke har noe liv å leve annet enn å jobbe. Livet har stått stille hele mitt liv grunnet dumme valg og en avhengighet. Jeg har ikke så mange i min familie jeg kan snakke med av personlige årsaker. Ble mer motivert nå, dersom jeg får barn noen gang skal jeg lære de mye og følge opp tett. Takk for deres godhet. Som ung var jeg en blid gutt som var god i fotball, mye av gnisten har de siste årene forsvunnet. Anonymkode: 0e52c...d51 2 1
Eneri Skrevet 12. mars 2022 #15 Skrevet 12. mars 2022 Jeg støtter det med å søke rådgivning hos NAV. Så lurer jeg på om du fikk sette deg i gjeld allerede FØR fylte 18 år? Ikke engang skoleelever på hybel mens de går videregående får studielån hos Lånekassen,så lenge de er under myndighetsalder. Dersom noe gjeld er fra FØR du ble 18 (siden du sier dette startet da du var kun 17) kan de kanskje ikke kreve det inn? Dette må du også nevne for saksbehandleren du får. Så bra du har tatt tak i dette selv! Kommet deg ut av avhengigheten, jobber for å få ned gjelda samtidig som du tar utdannelse. Det er sterkt og bra, nå har DU tatt kontroll over situasjonen . 1
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2022 #16 Skrevet 12. mars 2022 Jeg har også vært spilleavhengig. Heldigvis var det ikke mye penger involvert. Tid, derimot... I over et år bestod livet mitt av jobbe, sove, spille. Hva har jeg igjen for det? Ingenting. Jeg tror det viktigste er å se fremover, heller enn å bedrive mental selvskading ved å tenke hvor idiot man var. Jeg prøver det, i hvert fall. La derfor planer for ting jeg ville gjøre fremover, for å se frem til glede, heller enn å se på elendigheten i fortida. Slik begynte jeg å tenke i begynnelsen av 2020... :') Uansett, du er på god vei, og jeg ønsker deg lykke til! Anonymkode: d6aa3...2a2
jabx Skrevet 13. mars 2022 #17 Skrevet 13. mars 2022 AnonymBruker skrev (18 timer siden): Hei, Jeg er en 22 år gammel gutt. Jeg har siden jeg var 17 år gammel hatt en mørk hemmelighet som jeg har bært helt alene. Jeg ble spillavhengig og har frem til for 1 og 1/2 år siden sluttet helt. Jeg har mistet det som skulle være den beste tiden av mitt liv og jeg gjør ikke annet enn å jobbe ved siden av studier for å kunne betjene lånene mine. Jeg har en forbruksgjeld på 130.000. Jeg skjønner virkelig ikke hvordan jeg skal komme ut av denne møkka. Jeg prøver å se fremover, og tenke positivt. Jeg har gjort noen ekstremt dårlige valg, så jeg kan vel bare skylde meg selv. Dersom det er noen av dere som leser dette innlegget og føler noen som helst sympati hadde jeg vært evig takknemlig for alle gode råd eller økonomisk støtte dersom gud leser dette. Jeg har prøvd alt mulig av å refinansiere osv. Håper på gode tilbakemeldinger fra eventuelle lesere. Ha en fin helg! Anonymkode: 0e52c...d51 Du er fortsatt ung som bare det. Du har dine beste år foran deg.
Tøvftta Skrevet 13. mars 2022 #18 Skrevet 13. mars 2022 Du er som mange skriver, ung. Du har innsett dine feil og jeg håper du aldri ramler tilbake til spilling igjen. Nå kan det bare gå en vei, selv om det er tungt 💓 Og tenk så fornuftig og god du kommer til å bli med økonomi nå fremover. Har troa på deg, stå på så ordner det seg 💪🏻 Har du dårlig betalt jobb og ikke noe utdanning? Ta kontakt med nav og spør om du kan få voksenopplæring på førerkort til lastebil. Det trenges sjåfører og jobbene er ofte godt betalt Lykke til, dette går godt skal du se.
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2022 #19 Skrevet 13. mars 2022 AnonymBruker skrev (18 timer siden): Hei, Jeg er en 22 år gammel gutt. Jeg har siden jeg var 17 år gammel hatt en mørk hemmelighet som jeg har bært helt alene. Jeg ble spillavhengig og har frem til for 1 og 1/2 år siden sluttet helt. Jeg har mistet det som skulle være den beste tiden av mitt liv og jeg gjør ikke annet enn å jobbe ved siden av studier for å kunne betjene lånene mine. Jeg har en forbruksgjeld på 130.000. Jeg skjønner virkelig ikke hvordan jeg skal komme ut av denne møkka. Jeg prøver å se fremover, og tenke positivt. Jeg har gjort noen ekstremt dårlige valg, så jeg kan vel bare skylde meg selv. Dersom det er noen av dere som leser dette innlegget og føler noen som helst sympati hadde jeg vært evig takknemlig for alle gode råd eller økonomisk støtte dersom gud leser dette. Jeg har prøvd alt mulig av å refinansiere osv. Håper på gode tilbakemeldinger fra eventuelle lesere. Ha en fin helg! Anonymkode: 0e52c...d51 Vær flink og prøv å betale ned gjelda på 2 år. Da vil du bare være 24/25 år og har fått en viktig erfaring i livet du kan ta med seg videre i livet. Kanskje du kan hjelpe andre. Jeg begynte ikke på livet mitt før jeg var 30 pga psykisk sykdom, så vet hvor vanskelig det er å sette livet pga stengte dører og begrensninger i livet. Anonymkode: c29d0...851
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2022 #20 Skrevet 13. mars 2022 Jeg mener, det er folk som ikke begynner å spare før de er 40, eller det er 80-åringer med masse gjeld og som har mistet all kontakt med barn og barnebarn og dør i ensomhet og med gjelden. Anonymkode: c29d0...851
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå