Gå til innhold

Greit at samboer kommer hjem sent etter fest?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg (kvinne, 22) er litt delt i hva jeg syntes om festvanene til samboeren  min (mann, 24).

Vi har vært sammen i 4 år nå, og samboere i snart et år. Vi trives godt sammen, men det er et problem som dukker opp gang på gang. Nemlig festingen fra hans side. 

For meg ligger problemet i at han er ute hvert fall 3/4 helger. En fest i ny og ne unner jeg han virkelig. For meg er det veldig fint at han ser venner. Men ikke hver helg. Jeg er et irrasjonelt menneske på akkurat dette punktet, og irriterer meg over at han må på død og liv sosialisere alle andre enn meg. For han er det viktig å se venner ofte for å ikke gå glipp av noe, men som samboer så tenker jeg at den slags festkultur er noe som hører singellivet til. Jeg føler at behovene mine for at han ser meg og ønsker å være med meg ikke møtes. 

I tillegg må jeg skyte inn at det som gjør det vanskelig nå er at han ikke forstår at det å komme hjem sent (03:00 og utover) er en stressfaktor for meg. Med god grunn som jeg ikke skal gå innpå. Enten venter jeg hele natten på at han skal komme hjem, eller få en melding på at jeg skal hente han. Hva tenker dere? Er det irrasjonelt av meg å ta opp dette med han? Er det rettferdig av meg å be han om å minimere festingen, eventuelt be han om å komme tidligere hjem? I så fall, hvordan går jeg frem på dette?

Anonymkode: 195d3...946

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor vil du bestemme over han? Legg deg og sov og la han leve

Anonymkode: 76b75...383

• Liker 16
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor er du ikke med?

Personlig så hadde ikke jeg likt å beordret kjæresten min til noe fordi han hadde valgt å være med deg hvis han ville, han hadde vært hjemme hvis han ikke ville være ute. Så hvis du sier «blabla bli hjemme» og han slutter å gå ut så ofte så vet jo du at selv om han er hjemme med deg så vil han egentlig være ute.

Synes også det er en uting å skulle diktere hva den andre partneren tar seg til, det eneste du kan er å bestemme deg for om du kan slå deg til ro med situasjonen eller om det påvirker deg så mye at dere bør gå fra hverandre.

Så det hadde bekymret mer enn om du «får han til å bli mer hjemme».

Du kan selvfølgelig ta det opp med han og forklare hva du føler og tenker og håpe at han ser det fra en annen side, men hvis han ville vært mer med deg så hadde han jo gjort det fra før av. Verdt et forsøk kanskje, men hvis han ikke hører etter så må du velge om du kan leve med det eller dumpe han. 

Jeg hadde en eks som bare gamet dagen lang og jeg prøvde å tilbringe mer tid med han men han var totalt uinteressert, når han fikk ny dame sluttet han på dagen for han heller ville tilbringe tid med hun. 

Anonymkode: 4b1f5...0fc

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Han er ikke klar for samboerlivet. Du er god å ha til husarbeid, matlaging og sex, men han ville fra gutterommet til samboerliv med deg fordi det er behagelig for ham. Kjenner typen, og de er på samme måte 10 år frem i tid. Røm!

Anonymkode: 78dee...ff1

• Liker 9
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Når jeg var på deres alder, var jeg student og ute på byen like mye som samboeren din. Og vi som var ute sammen, var veldig sjelden hjemme før tre, ofte ble det senere også. Jeg syns ikke det er så rart å feste 3/4 helger i den alderen der, men problemet her er hvor ulike dere er på dette området. Når du ikke vil være med, så skjønner jeg det er kjipt. Har dessverre ingen gode råd, annet enn å snakke med han om å møtes på midten, spørre om han syns det er ok å gå ned til 2/4 helger, og tilbringe 2/4 helger med deg? Evt om du av og til kan være med på fest, og heller ta med dine venner i tillegg? 

Anonymkode: a658f...1a4

• Liker 10
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Han er ikke klar for samboerlivet. Du er god å ha til husarbeid, matlaging og sex, men han ville fra gutterommet til samboerliv med deg fordi det er behagelig for ham. Kjenner typen, og de er på samme måte 10 år frem i tid. Røm!

Hadde han vært 30-40 år og fortsatt holdt på med denne festingen, skulle jeg vært enig med deg. Men det er helt vanlig for unge mennesker tidlig i 20-årene å feste i helger.

• Liker 15
AnonymBruker
Skrevet

Han er ung. Helt normalt. La han leve og feste fra seg. Kunne kanskje holdt med 2 helger i måneden, men han burde få fortsette dra på narchiel det er jo halve morroa i den alderen. 

Anonymkode: c4700...bb5

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Hadde han vært 30-40 år og fortsatt holdt på med denne festingen, skulle jeg vært enig med deg. Men det er helt vanlig for unge mennesker tidlig i 20-årene å feste i helger.

Ja, men da bør han ikke ha samboer. Evt ha ei som er lik seg. 

• Liker 2
Skrevet

Synes det høres veldig spesielt ut å skulle bestemme når han skal komme hjem fra fest.. La han leve.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Dere er unge, det er helt normalt med slike festvaner i den alderen, samboer eller ikke. Det høres ikke ut som dere er en perfekt match

Anonymkode: c2a3b...fd8

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Dere høres veldig ulike ut. Er du sammen med venner i like stor grad som ham forresten, eller er dere veldig ulike her? Som godt voksen så ser jeg hvor ulike man kan være på det sosiale plan. Min mann og jeg er begge litt usosiale, og vi får mer enn nok sosial stimuli via jobb og egen familie/barn. Mens enkelte av mine venninner har huset fullt av barnas venner og dine egne venner hver eneste dag, noe som hadde vært helt drepen for meg. Hvis du trives best i eget selskap mens mannen din har masse venner og elsker sosialt liv, så er dere kanskje ikke kompatible på lang sikt. Det at han liker å feste syns jeg derimot ikke er så rart, med tanke på alderen hans. Jeg reagerer langt mer på at du fremstår som moren hans som skal oppdra ham og begrense ham. Du bør muligens finne deg en mann som er mye mer hjemmekjær, slik som deg. 

Anonymkode: be4a1...075

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Dere høres veldig ulike ut. Er du sammen med venner i like stor grad som ham forresten, eller er dere veldig ulike her? Som godt voksen så ser jeg hvor ulike man kan være på det sosiale plan. Min mann og jeg er begge litt usosiale, og vi får mer enn nok sosial stimuli via jobb og egen familie/barn. Mens enkelte av mine venninner har huset fullt av barnas venner og dine egne venner hver eneste dag, noe som hadde vært helt drepen for meg. Hvis du trives best i eget selskap mens mannen din har masse venner og elsker sosialt liv, så er dere kanskje ikke kompatible på lang sikt. Det at han liker å feste syns jeg derimot ikke er så rart, med tanke på alderen hans. Jeg reagerer langt mer på at du fremstår som moren hans som skal oppdra ham og begrense ham. Du bør muligens finne deg en mann som er mye mer hjemmekjær, slik som deg. 

Og *sine egne venner (ikke dine).

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Ja, men da bør han ikke ha samboer. Evt ha ei som er lik seg. 

Evt bør ts akseptere han som han er.

Anonymkode: a401b...505

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Der ja. Det mest stereotypiske kvinneguidensvaret av dem alle. Dette må være løsningen på 8/10 samlivsrelaterte problemstillinger her inne.

«Mannen bare utnytter deg, du er bare en hushjelp og en knulledukke for han, røm!»

Anonymkode: 9e827...5de

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg personlig er 25 år, ingen samboer enda, men om jeg hadde hatt en samboer på lik alder som meg så hadde jeg ikke taklet at han er ute hver helg til så langt på natt. Da hadde jeg tatt en prat med han og kommunisert at jeg føler meg lite prioritert. 

Det kan være at han tenker at dere bruker tiden sammen resten av uken uansett, og at det er fair for han å bruke helgene med kompisene sine. Feil er det ikke i det hele tatt, han får jo gjøre som han vil også, men jeg er enig i at du bør møte han på midten og komme til et kompromiss, da han også må ta hensyn til samboeren sin som også vil bruke tiden i helgene med han. 

For all del så kan det jo være at han ikke vet at du ikke liker det, og tror det er greit for deg. Ta en prat med han og se hvordan det blir. Mange her som sier "du trenger ikke bestemme over han" - er jo ikke det det handler om heller. TS nevner jo at dette er noe hun bare ikke liker, ikke at hun skal bestemme fritiden hans. Kompromiss er en bra løsning her, du kan jo også høre hva han selv synes og mener om situasjonen. Nevn også at du ikke mener å holde han igjen på noe som helst måte, men at du bare vil få frem din side av saken. Så tror jeg dette skal gå bra ☺️

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Her tror jeg dere må ta en prat. Det ene er at du må få et bilde av hvordan guttekveldene utspiller seg, det andre er at han må sette seg inn i hvilke utrygghet er han bringer inn i forholdet med sin oppførsel. Høres ikke helt ut som han er klar for noe familie liv. Evnt vil ha full ungdomstid og samboer liv parallelt. 

Sånn han holder på nå, ser jeg bare en fremtid der han gjør som han vil og du sitter hjemme med barn alene i helgene. Uansett kom deg ut mer selv med venninder. Ikke sitt hjemme å vent. Dere må komme frem til noen regler og kompromier dere begge syntes fungerer. 

Anonymkode: 22d58...86b

AnonymBruker
Skrevet

Han er nok fortsatt litt umoden, men helt på nivå med de fleste jevnaldrende gutter. Festing hører med i den alderen. Hvis du nekter ham det eller tvinger ham til å komme tidlig hjem setter du i tilfelle dine egne behov langt over hans. Og hvis han går med på det for din skyld kan han angre på det og føle at du er kontrollerende. Men du kan foreslå at dere oftere gjør ting sammen i helgene. Fortelle om dine behov. Bedre å få ham til å forstå slik at han vil endre seg selv, for å sjefe og kontrollere har jeg virkelig ikke sans for. Alle menn bør dumpe kontrollerende damer. 

Det høres egentlig ut som dere er på forskjellig plass i livet. Han er ikke ferdig med ungdomslivet ennå, men du er allerede klar for etablering. Høres ut som du hadde passet bedre sammen med en som er mer klar for voksenlivet. Jeg tror det er ganske vanlig at jenter og gutter i tidlig 20-årene er på helt forskjellig nivå, og så stabiliserer det seg mer etterhvert. 

Anonymkode: 00785...d75

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Er det sånn at han sier nei til ting du foreslår å finne på sammen, fordi han skal ut? Eller bare forventer du at dere skal sitte sammen og se film hver kveld i helgen?  Han er 24 år, det er jo helt normalt å være mye ute med gutta i den alderen. Du bør kanskje finne en som er mer lik deg selv, så slipper du å ønske være så kontrollerende? 

Anonymkode: b3f52...62a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Om problemet er at han vekker deg når han kommer hjem, så kan han legge seg på gjesterom eller sofa når han kommer hjem. Evt at han sover over hos en venn. Du kan si nei til å hente. Det finnes taxi. Har han vært utro, kan han finne seg en ny dame. Takler du ikke typer som fester hver helg, så finn deg en type som ikke fester hver helg.

Anonymkode: 2f303...c46

Gjest Dævendøtte
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Med god grunn som jeg ikke skal gå innpå.

Dette er jo litt relevant da. 

Hva er det egentlige problemet? 

Hadde i hvert fall aldri stått opp midt på natta og hentet han, jeg henter gjerne mannen min om det er noe, men i så fall blir det et par ganger i året. Vil han feste oftere, får han fikse seg skyss eller overnatting selv. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...