GÃ¥ til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei jenter 💕 jeg lurer virkelig på en ting… jeg sliter kraftig med forstoppelse, og har prøvd alt av microlax, lakctulose, Biola, svisker, yoghurt, mye væske og sliter med hemorider i tillegg.

Jeg klarer virkelig ikke å gå på do, selv etter 4 klyx. Dette skjer allerede i uke 11, og jeg føler at det står fast i endetarmen nå… har dere noe forslag? 🥺 

Anonymkode: f427a...525

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hei jenter 💕 jeg lurer virkelig på en ting… jeg sliter kraftig med forstoppelse, og har prøvd alt av microlax, lakctulose, Biola, svisker, yoghurt, mye væske og sliter med hemorider i tillegg.

Jeg klarer virkelig ikke å gå på do, selv etter 4 klyx. Dette skjer allerede i uke 11, og jeg føler at det står fast i endetarmen nå… har dere noe forslag? 🥺 

magetrøbbel er vanlig. Du har lov å ta Laktulose olja som gravid.

Duphalac f.eks. Den hjelper godt. Hvis du sitter og presser så får du hemorider, så det er mye bedre å ta olja den gjør at magen holdes i gang. F.eks 10ml morgen og ettermiddag (sånn du er ferdig å bæsje før sovetid ;) )

Anonymkode: 88973...7e8

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Å.. Leste hele nå, nei vettu hva da hadde jeg bedt om legetime og bedt om hjelp til å få tømmet tarmen.

Kan du ha melkeallergi eller noe?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Spør legen om du får lov å ta movicol. Kanskje du får kombinere movicol, laktulose og i tillegg hive innpå med svisker (obs husk fiber og masse væske).

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Graviditet
Kan brukes av gravide.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde konstant det problemet. Begynte å gå tur hver dag og da løste det seg. Måtte alltid springe inn på do når jeg kom hjem. Men det er ikke sikkert det er løsningen for alle.

Anonymkode: 39042...cae

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Legetime, som akutthjelp. Hvis du ikke kommer deg på do etter fire klyx, trenger du profesjonell hjelp - dette er farlig! 

Anonymkode: cee45...a56

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Å.. Leste hele nå, nei vettu hva da hadde jeg bedt om legetime og bedt om hjelp til å få tømmet tarmen.

Kan du ha melkeallergi eller noe?

Hei, 

ja, den er laktoseintolerant egentlig men har prøvd å få i meg vanlig melk også. Det hjelper heller ikke 😣😔

ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Legetime, som akutthjelp. Hvis du ikke kommer deg på do etter fire klyx, trenger du profesjonell hjelp - dette er farlig! 

Anonymkode: cee45...a56

Ja ringte legevakten, men de sa de ikke har noe de kan tilby meg men at en lege kan ringe meg om noen timer for å gi meg noen råd.. 😢😣🥺

ts

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hei, 

ja, den er laktoseintolerant egentlig men har prøvd å få i meg vanlig melk også. Det hjelper heller ikke 😣😔

ts

kan ha med melkeallergien og gjøre at den har blitt forverret at du ikke tåler laktose heller nå. Har du prøvd disse oatly og havremelk og govegan ost og det i stedet? Som mamma til en melkeallergiker hørtes dette veldig relevant ut. Man blir jo ofte litt mer sensitiv under svangerskap også.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hei, 

ts

mange melkallergikere har forresten dårlig effekt av laktose (olja) siden de reagerer på det. De får oftest movicol fra legen for forstoppelsen som er sånn standard problem. Ungen med melkeallergi må ha 1 nestle sviskeglass hver dag. Prøv å spise det, det er 3for2 på helgø meny til fast pris på nestle sviske (i babyhyllene).

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

mange melkallergikere har forresten dårlig effekt av laktose (olja) siden de reagerer på det. De får oftest movicol fra legen for forstoppelsen som er sånn standard problem. Ungen med melkeallergi må ha 1 nestle sviskeglass hver dag. Prøv å spise det, det er 3for2 på helgø meny til fast pris på nestle sviske (i babyhyllene).

Hmm, ja kanskje jeg bør prøve det. Jeg klarer i allefall ikke å spise 12 svisker om dagen, da blir det heller sviskeglass. Laktose olja gir meg bare masse luftplager i magen.

ts. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har ikke sjekka hva som er trygt å bruke som gravid. Men her er noen ting som ikke er nevnt: 

- laxoberaldråper

- toilax-tabletter

- hamburger-te (kalles i alle fall dette blant oss sykepleiere) 

Anonymkode: 8bf5f...2e7

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hmm, ja kanskje jeg bør prøve det. Jeg klarer i allefall ikke å spise 12 svisker om dagen, da blir det heller sviskeglass. Laktose olja gir meg bare masse luftplager i magen.

ts. 

ja i følge disse babygruppene for mødre med barn med melkeallergi (og egen erfaring) så blir mange melkeallergikere enda dårligere i magen av laktulose (olja) enn uten.
Den der maltakstrakt fra matbutikken er det også mange som får utfordringer av men den tror jeg ikke du må ta som er gravid for det er ikke noe info på det så da må du nok snakke med legen om maltekstrakt og spørre om lov.
Ville heller kjøpt nestle sviskeglass de smaker svinaktig godt også og hvis du ikke liker smaken så smaker de enda bedre om du legger dem i varmt bad og får litt temperatur på de. Du kan også blande dem inn i f.eks grøt eller youghurt (obs melkefri, den som er på coop som heter kokos vanilje er skamgod) hvis det er mer attraktivt i lengden.

AnonymBruker
Skrevet

Movicol!! Var redningen min

Anonymkode: bc592...13d

AnonymBruker
Skrevet

Sett deg på huk på gulvet. Det hjelper det å komme helt ut ergonomisk sett 

Anonymkode: 5067a...e45

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...