Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Og fond ikke fonder

Anonymkode: 3f1c6...921

Okey , er du Noen form av lærer inne på kg? 

Anonymkode: 7936e...489

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Og fond ikke fonder

Får du betalt for å lære ut på kg? Bruker du hele dagene på å rettstave folk her inne på kg? For et kjedeligt liv 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Korte og greie svartet er ; nei. 

Med 60k og noe igjen mnd sparing antar jeg vil du høyst sannsynlig sitte igjen med typ 70-80 k etter kun 2-3år. 

Fond er ingen korttidssparing, for å full effekt bør man kunne la pengene stå i hvertfall 5-10 år. Og spare med faste trekk hver mnd i tillegg. 

For å kunne leve av fond på sikt, bør man tenke handlingsregelen og 4%. Da bør man i hvertfall ha rundt 10mil, personlig tenker jeg rundt 15mil og opp, etter skatter og avgifter. Først da vil man sitte igjen med en grei inntekt. 

Å komme seg til et titalls mil er åpenbart ikke gjort i en håndvending. Og tid i markedet vil ALLTID slå å prøve å time markedet. Fond er seigt og treigt, man kan tro man selger på topp men ikke blir handelen gjort umiddelbart og ofte er kursen forsinket med noen dager, moa du vet egentlig ikke hva du selger til.

Egentlig mener jeg at alle bør spare i fond/aksjer og at dette bør tilrettelegges med skatter/avgifter slik at det også vil være lønnsomt for de som ikke vil nå flere titalls mil. 

MEN før man setter sparepenger over i fond er det viktig å tenke over et par punkter, dette er penger du ikke har tilgjengelig i årene som kommer. 

- Har man annen gjeld som må prioriteres først? 

- har man en solid Buffer konto som tåler både tannlege og strømregninger? 

- har man bolig hvor man ser for seg å bli de neste årene? Evt egen boligsparing utenfor pengene man ønsker å sette i fond?

- er livssituasjon stabil, jobb/samliv/barn?

Hvis man under noen omstendigheter er nødt å ta ut pengene om 1-2år er det høyst sannsynlig med tap etter skatt. Bransje fond som du nevner her er som alle andre fond umulig å time.

Anonymkode: 864fa...5be

Tusen Takk for svar! Ska ta med dette nå når jeg ser på fonder og aktier :) 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Hvis jeg hadde sikre svar på dette ville jeg vært rik selv. Selv investeringsrådgivere har ikke det.

Anonymkode: 63c83...0e5

Hehe okey Takk, mente kanske ikke å bli ”rik” uten mer å få god avkastning. Kan rekke med 5 k i mnd. Så kan en jobbe lit mindre ☺️

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Skal du kjøpe og selge er det aksjer du må kjøpe, ikke fond. Fond er langsiktig investering over flere år. Og kunnskapsnivået ditt virker ekstremt lavt. Da blir du ikke rik. Mest sannsynlig taper du alt meld deg inn i noen aksjegrupper på face for å lære. 

Anonymkode: 91442...90f

Ja det er jo derfør jeg driver å lærer. Alle må jo begynne et sted sant. Ska ta en titt på Facebook Takk ☺️

AnonymBruker
Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker said:

Okey , er du Noen form av lærer inne på kg? 

noen med liten n

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker said:

Får du betalt for å lære ut på kg? Bruker du hele dagene på å rettstave folk her inne på kg? For et kjedeligt liv 

Er flere her som har påpekt feilene du skriver ikke bare jeg😉

• Liker 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (På 11.3.2022 den 22.52):

Vurderer å begynne å handle i fonder- kjøpe også selge. Jeg har 60 k. Er det mulligt å faktiskt tjene gode penger innen 2-3 års tid på dette? 
har dere Noen tips på fonder som kan gi god avkastning? 

Måle er å kunne leve på renter i fremtiden, slippe å jobbe så mye :) 

Hvis du tror at du kan bruke 60k, for så å leve av rentene om noen få år, så vær så snill ikke bruk en krone, du har åpenbart ikke den fjerneste anelse om økonomi, fond, aksjer og risiko.

Endret av K.B.
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Mm er det gøy? Kan like gjerne bare ta livet av meg! Klarer ikke å skrive å snakke norsk til 100% og normen hater jo folk som sier eller staver noe feil på norsk! Vi er smuss i dette landet 

hade

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg har dysleksi - er norsk men far er norsk og mor har en annen etnicitet! 

Vi er smuss! Takk vare sånne som deg 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Mm er det gøy? Kan like gjerne bare ta livet av meg! Klarer ikke å skrive å snakke norsk til 100% og normen hater jo folk som sier eller staver noe feil på norsk! Vi er smuss i dette landet 

hade

That Escalated GIF - That Escalated Quickly - Discover & Share GIFs

Anonymkode: f4556...6f3

• Liker 7
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 11.3.2022 den 22.52):

Vurderer å begynne å handle i fonder- kjøpe også selge. Jeg har 60 k. Er det mulligt å faktiskt tjene gode penger innen 2-3 års tid på dette? 
har dere Noen tips på fonder som kan gi god avkastning? 

Måle er å kunne leve på renter i fremtiden, slippe å jobbe så mye :) 

Nei, du kan ikke bli rik på noe. Veldig få som tar deg seriøst og vil hjelpe deg når du ikke kan uttrykke deg riktig skriftlig og muntlig 🤷‍♀️

Anonymkode: 9660c...73a

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

hade

Det var da voldsomt til drama. Du fikk et helt enkelt tips om hvordan du skriver ordet du har forsøkt å bruke et titalls ganger i tråden. Det er ikke snakk om å skrive 100%, det løpet er nok kjørt for lenge siden.

Anonymkode: 9ae54...c07

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Hehe okey Takk, mente kanske ikke å bli ”rik” uten mer å få god avkastning. Kan rekke med 5 k i mnd. Så kan en jobbe lit mindre ☺️

Du skal ha mye mer enn 60k i aksjer før du får 5k i utbytte i måneden. Og hvis du har 60k i fond og de går opp 5k på en måned - noe som kan skje på en god måned - så er det ikke vanlig å selge fond for 5k. Man lar dem stå, for å få rentes rente-effekten på sikt. Dessuten kan fondet gå ned 5k måneden etter. 
Jeg tror du har et helt urealistisk forhold til hvor mye penger man kan tjene på aksjemarkedet, risiko, tap, investeringshorisont og hvor lite 60k egentlig er i denne sammenhengen. Hvis du skal bli «rik» nytter det ikke med fond med så lite penger, da må man drive med enkeltaksjer. Men da må du treffe på vinnerne, som går opp med flere hundre prosent hvert år. Problemet er at det er vanskelig å finne disse aksjene før det er for sent - og risikoen er skyhøy. Høyst sannsynlig vil du som nybegynner satse på feil hest, og tape det meste/alt. 

Anonymkode: 5bdf7...468

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Kjøp heller fondue, lettere å forstå seg på og smaker bedre.

Anonymkode: 1cbe4...9bd

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er så underholdende å lese slike tråder som tydeligvis bare er troll og tull. Fikk noen gode latterstunder av denne😉

Anonymkode: b7c60...ed1

• Liker 3
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...