AnonymBruker Skrevet 11. mars 2022 #1 Skrevet 11. mars 2022 Vurderer å begynne å handle i fonder- kjøpe også selge. Jeg har 60 k. Er det mulligt å faktiskt tjene gode penger innen 2-3 års tid på dette? har dere Noen tips på fonder som kan gi god avkastning? Måle er å kunne leve på renter i fremtiden, slippe å jobbe så mye Anonymkode: 7936e...489
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2022 #2 Skrevet 11. mars 2022 Hvorfor skal andre hjelpe deg med dette? De virkelig smarte kommer ikke med gode råd. Det vil ikke fungere til slutt om alle skal bli rike. Anonymkode: a3844...1e2 3 1
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2022 #3 Skrevet 11. mars 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hvorfor skal andre hjelpe deg med dette? De virkelig smarte kommer ikke med gode råd. Det vil ikke fungere til slutt om alle skal bli rike. Anonymkode: a3844...1e2 Nei hjelpe sån men Noen tips på fonder eller generelle tips og råd. spiller da vel ingen rolle, du kan gå til en annen tråd Hvis du ikke har lyst å komme med tips hade Anonymkode: 7936e...489
Hårfarge Skrevet 11. mars 2022 #4 Skrevet 11. mars 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Vurderer å begynne å handle i fonder- kjøpe også selge. Jeg har 60 k. Er det mulligt å faktiskt tjene gode penger innen 2-3 års tid på dette? har dere Noen tips på fonder som kan gi god avkastning? Måle er å kunne leve på renter i fremtiden, slippe å jobbe så mye Anonymkode: 7936e...489 Sikkert du blir toppskattbetaler
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2022 #5 Skrevet 11. mars 2022 Hårfarge skrev (Akkurat nå): Sikkert du blir toppskattbetaler Ja det spiller ingen rolle, jeg har lyst. Jeg synes fond er gøy i tillegg. Anonymkode: 7936e...489
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2022 #6 Skrevet 11. mars 2022 det korte svaret er : nei For lite penger og investere, for liten tid, lite å leve av. Anonymkode: ef8e6...26d 2
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2022 #8 Skrevet 11. mars 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): det korte svaret er : nei For lite penger og investere, for liten tid, lite å leve av. Anonymkode: ef8e6...26d Men jeg har et fond jeg fikk av mamman min som har steget med 27% seneste 10 åren. Jeg har også mer penger. Men 60k som jeg Tenkte å begynne med Anonymkode: 7936e...489
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2022 #9 Skrevet 11. mars 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): åååå ikke og. Anonymkode: ef8e6...26d Okey mamma Anonymkode: 7936e...489
Nevian Skrevet 11. mars 2022 #10 Skrevet 11. mars 2022 Et godt fond vil kunne deg kanskje 1,5% avkastning per måned i snitt. Det gir deg 900 kroner avkastning første måned. Etter tre år vil verdien kanskje ligge rundt 100 000 hvis du ikke setter inn noe i mellomtiden. Etter tre år vil du ha rundt 1 500 kroner avkastning per måned - som du i tillegg må skatte av. Da er det nok fortsatt et stykke igjen til du kan leve av avkastningen. Og det er hvis samfunnet humper og går på vanlig vis - som de siste årene har vist at det slettes ikke gjør. 2
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2022 #11 Skrevet 11. mars 2022 Nevian skrev (Akkurat nå): Et godt fond vil kunne deg kanskje 1,5% avkastning per måned i snitt. Det gir deg 900 kroner avkastning første måned. Etter tre år vil verdien kanskje ligge rundt 100 000 hvis du ikke setter inn noe i mellomtiden. Etter tre år vil du ha rundt 1 500 kroner avkastning per måned - som du i tillegg må skatte av. Da er det nok fortsatt et stykke igjen til du kan leve av avkastningen. Og det er hvis samfunnet humper og går på vanlig vis - som de siste årene har vist at det slettes ikke gjør. Fast jeg finner fonder som gir 10-30% avkastning per år. Veldigt mange er energiforetak, industri etc. Jeg har selv en fond jeg har arvet som er langt øver 1,5% indexfonder og sånt vil jeg ikke kjøpe. Uten tenker mer på fonder i sellskap eller obligasjonsfonder Anonymkode: 7936e...489
Nevian Skrevet 11. mars 2022 #12 Skrevet 11. mars 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Fast jeg finner fonder som gir 10-30% avkastning per år. Veldigt mange er energiforetak, industri etc. Jeg har selv en fond jeg har arvet som er langt øver 1,5% indexfonder og sånt vil jeg ikke kjøpe. Uten tenker mer på fonder i sellskap eller obligasjonsfonder Anonymkode: 7936e...489 Hvis de klarer det i 5-10 år og mer, så er jo det fint. Å la fortiden spå fremtiden vil jo uansett alltid ha sin risiko.
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2022 #13 Skrevet 11. mars 2022 Det høres ikke helt ut som du har så mye kunnskap om fond og økonomi. Du blir ikke rik av å investere 70k i fond for å la det stå i 3 år mens det foregår en krig. Det går dårlig med verdens økonomi for tiden og dette gjenspeiler seg i fond. Det fondet du har, har du sjekket hvor mye det Jar gått i minus siden nyttår? Anonymkode: 225f9...c86 3
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2022 #14 Skrevet 12. mars 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det høres ikke helt ut som du har så mye kunnskap om fond og økonomi. Du blir ikke rik av å investere 70k i fond for å la det stå i 3 år mens det foregår en krig. Det går dårlig med verdens økonomi for tiden og dette gjenspeiler seg i fond. Det fondet du har, har du sjekket hvor mye det Jar gått i minus siden nyttår? Anonymkode: 225f9...c86 Såklart jeg vet dette. Er ikke helt dum i hode ass. har selv et fond og synes det er gøy derfør jeg vil lære meg mer. Men lurte på tips. Og har du ingen så trenger du ikke kommentere Anonymkode: 7936e...489
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2022 #15 Skrevet 12. mars 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det høres ikke helt ut som du har så mye kunnskap om fond og økonomi. Du blir ikke rik av å investere 70k i fond for å la det stå i 3 år mens det foregår en krig. Det går dårlig med verdens økonomi for tiden og dette gjenspeiler seg i fond. Det fondet du har, har du sjekket hvor mye det Jar gått i minus siden nyttår? Anonymkode: 225f9...c86 Og du virket heller ikke så veldigt insatt. Uansett om ekonomin går i dass så finnes det fortsatt fonder som går veldigt bra . Spørs Hvor en investerer Anonymkode: 7936e...489 1
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2022 #16 Skrevet 12. mars 2022 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Vurderer å begynne å handle i fonder- kjøpe også selge. Jeg har 60 k. Er det mulligt å faktiskt tjene gode penger innen 2-3 års tid på dette? har dere Noen tips på fonder som kan gi god avkastning? Måle er å kunne leve på renter i fremtiden, slippe å jobbe så mye Anonymkode: 7936e...489 Korte og greie svartet er ; nei. Med 60k og noe igjen mnd sparing antar jeg vil du høyst sannsynlig sitte igjen med typ 70-80 k etter kun 2-3år. Fond er ingen korttidssparing, for å full effekt bør man kunne la pengene stå i hvertfall 5-10 år. Og spare med faste trekk hver mnd i tillegg. For å kunne leve av fond på sikt, bør man tenke handlingsregelen og 4%. Da bør man i hvertfall ha rundt 10mil, personlig tenker jeg rundt 15mil og opp, etter skatter og avgifter. Først da vil man sitte igjen med en grei inntekt. Å komme seg til et titalls mil er åpenbart ikke gjort i en håndvending. Og tid i markedet vil ALLTID slå å prøve å time markedet. Fond er seigt og treigt, man kan tro man selger på topp men ikke blir handelen gjort umiddelbart og ofte er kursen forsinket med noen dager, moa du vet egentlig ikke hva du selger til. Egentlig mener jeg at alle bør spare i fond/aksjer og at dette bør tilrettelegges med skatter/avgifter slik at det også vil være lønnsomt for de som ikke vil nå flere titalls mil. MEN før man setter sparepenger over i fond er det viktig å tenke over et par punkter, dette er penger du ikke har tilgjengelig i årene som kommer. - Har man annen gjeld som må prioriteres først? - har man en solid Buffer konto som tåler både tannlege og strømregninger? - har man bolig hvor man ser for seg å bli de neste årene? Evt egen boligsparing utenfor pengene man ønsker å sette i fond? - er livssituasjon stabil, jobb/samliv/barn? Hvis man under noen omstendigheter er nødt å ta ut pengene om 1-2år er det høyst sannsynlig med tap etter skatt. Bransje fond som du nevner her er som alle andre fond umulig å time. Anonymkode: 864fa...5be
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2022 #17 Skrevet 12. mars 2022 Hvis jeg hadde sikre svar på dette ville jeg vært rik selv. Selv investeringsrådgivere har ikke det. Anonymkode: 63c83...0e5 1
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2022 #18 Skrevet 12. mars 2022 Fondets storhetstid er forbi. Du må inn med store beløp over lang tid. Anonymkode: 8d479...20a 1
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2022 #19 Skrevet 12. mars 2022 AnonymBruker skrev (21 timer siden): Vurderer å begynne å handle i fonder- kjøpe også selge. Jeg har 60 k. Er det mulligt å faktiskt tjene gode penger innen 2-3 års tid på dette? har dere Noen tips på fonder som kan gi god avkastning? Måle er å kunne leve på renter i fremtiden, slippe å jobbe så mye Anonymkode: 7936e...489 Skal du kjøpe og selge er det aksjer du må kjøpe, ikke fond. Fond er langsiktig investering over flere år. Og kunnskapsnivået ditt virker ekstremt lavt. Da blir du ikke rik. Mest sannsynlig taper du alt meld deg inn i noen aksjegrupper på face for å lære. Anonymkode: 91442...90f 5
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2022 #20 Skrevet 13. mars 2022 On 3/11/2022 at 11:03 PM, AnonymBruker said: Okey mamma Anonymkode: 7936e...489 Og fond ikke fonder Anonymkode: 3f1c6...921 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå