Gå til innhold

Vi har plutselig fått marsvin! -Tips?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi endte plutselig opp med 3 marsvin, noen som har tips? 

Har lest mye i dag og funnet ut hva de kan spise og ikke, men hva annet må vi vite? 
De har fått stort bur og stor plass utenfor buret. Kan de gå fritt i huset? 

Hvor ofte må de til veterinærsjekk? Må man klippe klørne? Sjekke tenner? Skal marsvin ha vaksiner? 

Vet at de skal ha vitaminer i vannet sitt. 

Anonymkode: 918f2...c19

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Marsvin er herlige dyr, har selv to stykker. Jeg gir de c-vitamin i maten, ikke i vannet. Altså, drypper c-vitaminet over grønnsakene som jeg gir dem. 

Anonymkode: 89650...72a

AnonymBruker
Skrevet

Må klippe klør ja.

Alltid ha dem under oppsyn når de er løse, de kan gnage på ledninger og diverse.

Anonymkode: 9e95c...3a0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Marsvin er herlige dyr, har selv to stykker. Jeg gir de c-vitamin i maten, ikke i vannet. Altså, drypper c-vitaminet over grønnsakene som jeg gir dem. 

Anonymkode: 89650...72a

Okei, visste ikke at det var et alternativ. :) 

Gir du de grønnsaker hver dag? 

AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Må klippe klør ja.

Alltid ha dem under oppsyn når de er løse, de kan gnage på ledninger og diverse.

Hvor ofte må de klippe klør? 

Forstår at de må være under oppsyn. :) Vi har laget en slags innhengning til de utenfor buret nå så de kan bevege seg mye, men gå og gjemme seg hvis de har lyst. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvor ofte må de klippe klør? 

Forstår at de må være under oppsyn. :) Vi har laget en slags innhengning til de utenfor buret nå så de kan bevege seg mye, men gå og gjemme seg hvis de har lyst. 

Det finner du nok ut etter hvert, husker ikke helt hvor ofte vi klippet. Det var synlig når de var blitt altfor lange så de krøllet seg, klipp i god tid før det ;) Lettere å klippe lyse enn mørke klør men man får dreisen på det etter hvert, klipp litt og litt.

Artige dyr altså! De finner på mye rare sprell når de er løse. 

AnonymBruker
Skrevet

ANbefaler skinnypigs1 på youtube.

Anonymkode: 2f99d...d07

Skrevet (endret)

Åh, jeg savner marsvin! De er så fine kjæledyr! Når de blir riktig glade og fryder seg, gjør de noe man kaller "popcorning". De spretter litt opp i lufta og gjør et sprell. Som et popcorn som popper i gryta. Våre pleide å gjøre det når jeg satte dem tilbake i buret etter rengjøring og bytting av sponet i bunnen av buret, nytt høy, ny mat osv. Når de da ble satt ned i alt det nye, deilige og rene, så begynte de med popcorning fordi de ble så fornøyde og glade :)

Om sommeren kan du gå ut og klipper store bunter med ferskt, grønt gress til dem. Løvetannblader kan de også få. De ELSKER det. Gress og løvetann ble foretrukket av mine marsvin fremfor all annen mat. Og det er jo gratis, sunt for dem også, så bare å gi dem masser av det. Mine lærte ordet gress. Så når jeg sa ordet "gress!" begynte de å rase rundt i sirkler i buret og pipe i vei, fordi da visste de at favorittmaten var på vei.

Kan anbefale deg boken Marsvinet mitt av Immanuel Birmelin. Kjempeinformativ og nyttig lesning!

Marsvin trenger ikke c-vitaminer i vannet sitt, hvis du gjør som oss og gir dem masse grønnsaker daglig. Rød paprika for eksempel, og alt annet du finner av grønnsaker. Hver dag. Det er masse c-vitaminer naturlig i grønnsaker. Marsvin er bunnløse sluk når det kommer til grønnsaker. De spiser masser av det! Mine likte ikke gulrøtter, men andre marsvin kan gjøre det. Smak og behag. Agurk er de glad i, men det er stort sett bare vann. 

EDIT;

jeg ser nå at boken jeg anbefalte ikke lenger finnes i sortimentet til forlaget. Kanskje bokhandelbutikker har den likevel? Se om du får kjøpt den brukt?

Endret av Million
  • Liker 2
  • Hjerte 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Du har fått masse tips her, men jeg har ett også, hold de unna langt hår! Når dere koser med de, ikke la de komme nær håret deres, de gnager det rett av og blir syke om de svelger det. 

Når jeg hadde marsvinet mitt så endte jeg opp med å måtte klippe 10cm hos frisør for å jevne ut det han gnaga av en kveld han lå og kosa på brystet mitt. Heldigvis spiste han det ikke, bare bet av lag på lag. 

Anonymkode: a639a...7d8

• Liker 1
Gjest GulSol
Skrevet

Hvordan ender man plutselig opp med 3 marsvin?

Skrevet
GulSol skrev (10 timer siden):

Skal jeg gjette, har de tatt i mot fra noen bekjente eller venner/familie som ikke ville ha dem lenger og spurte om noen var interessert i å ta over.

Kjæledyr er noe barna gjerne maser seg til, og så når de har hatt den/dem en stund, blir de lei og kjæledyret blir neglisjert og oversett, og alt stell barna sverget på å ta seg av, blir overlatt til foreldrene. Som blir lei... og vil gi vekk dyret/dyrene. Kaniner er særlig utsatte for dette, har jeg lest mange ganger. Men sikkert typisk for burdyr generelt. 

Så kanskje ts har blitt en av de som overtar noen slike forsømte og/eller "glemte" kjæledyr i en barnefamilie. Men det er bare gjetting.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Har lest mye i dag og funnet ut hva de kan spise og ikke, men hva annet må vi vite? 

Hvor ofte må de til veterinærsjekk? Må man klippe klørne? Sjekke tenner? Skal marsvin ha vaksiner? 

Masete pipende, dustedyr. Bare ett pes og de lever lenge, bæsjer og tisser overalt. Skjønner ikke hva toalettet er til, slik som mindre dyr som hamster til og med forstår, neida, der skal vi sove. Dumme dyr. Du må være innstilt på å skifte i buret ofte og er det fler mannlige, så kommer di til å sloss. Værste husdyret du kan han. Hadde en selv i nesten to år, ville ikke ha han. Ga han bort fordi han fortjente mer enn jeg kunne gi. 

Anonymkode: 6f5de...41d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Har selv hatt marsvin. Tips er å holde buren ren til tider, Rengjøre å bytte sågspån/ hø hvar uke. Så at dem har det rent og fint. 

dem er veldigt glade i gullrøtter, blader. Om sommeren kan en kjøpe større bur og ha ute i hagen så dem kan spise ugress. 

ikke slipp dem ut i hjemmet eller ute. DeM løper vekk, eller tisser over alt. Kun slipp dem ut når du er till stede :) 

klipp marsvinen, klipp neglene og hold dem ”freshe” 

dyr ska egt ikke være i bur derfør har jeg ikke marsvin lengre. Så ska en ha det så se til og passe på dem og hold det freshe:) 

veldigt korselige dyr, søte og lager morsomme lyder. 

Anonymkode: 6324e...fc1

AnonymBruker
Skrevet
GulSol skrev (11 timer siden):

Million skrev (25 minutter siden):

Skal jeg gjette, har de tatt i mot fra noen bekjente eller venner/familie som ikke ville ha dem lenger og spurte om noen var interessert i å ta over.

Kjæledyr er noe barna gjerne maser seg til, og så når de har hatt den/dem en stund, blir de lei og kjæledyret blir neglisjert og oversett, og alt stell barna sverget på å ta seg av, blir overlatt til foreldrene. Som blir lei... og vil gi vekk dyret/dyrene. Kaniner er særlig utsatte for dette, har jeg lest mange ganger. Men sikkert typisk for burdyr generelt. 

Så kanskje ts har blitt en av de som overtar noen slike forsømte og/eller "glemte" kjæledyr i en barnefamilie. Men det er bare gjetting.

Ja, faktisk var det omtrent slik! Noen var lei av dem og ville slippe dem i skogen, så jeg sa at vi ville ha de. 

Så, nå har vi plutselig tre marsvin og de skal selvsagt få det beste livet vi kan tilby de. 

Når det gjelder marsvinmat, er det noen typer som er bedre enn andre? 
Jeg kjøpte denne. 
https://www.dyrenesbutikk.no/products/brit-marsvin-complete-15kg?gclid=CjwKCAiAprGRBhBgEiwANJEY7Pw62R2nPntmMzEqA2gkHJKitePjA7CVTofcgO8sB_S5oL--UceirRoCd3MQAvD_BwE

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Masete pipende, dustedyr. Bare ett pes og de lever lenge, bæsjer og tisser overalt. Skjønner ikke hva toalettet er til, slik som mindre dyr som hamster til og med forstår, neida, der skal vi sove. Dumme dyr. Du må være innstilt på å skifte i buret ofte og er det fler mannlige, så kommer di til å sloss. Værste husdyret du kan han. Hadde en selv i nesten to år, ville ikke ha han. Ga han bort fordi han fortjente mer enn jeg kunne gi. 

I alle dager

Anonymkode: a4e6b...2cb

• Liker 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Ja, faktisk var det omtrent slik! Noen var lei av dem og ville slippe dem i skogen, så jeg sa at vi ville ha de. 

Så, nå har vi plutselig tre marsvin og de skal selvsagt få det beste livet vi kan tilby de. 

Når det gjelder marsvinmat, er det noen typer som er bedre enn andre? 
Jeg kjøpte denne. 
https://www.dyrenesbutikk.no/products/brit-marsvin-complete-15kg?gclid=CjwKCAiAprGRBhBgEiwANJEY7Pw62R2nPntmMzEqA2gkHJKitePjA7CVTofcgO8sB_S5oL--UceirRoCd3MQAvD_BwE

Kjøp kvalitetsfôr til marsvinene deres. Det beste som er å gi til dem er Oxbow. Det får du kjøpt på nettet eller hos en del veterinærer. Du kan se eksempel på det her eller her. De selger både høy og basis-tørrfôr (pellets) til marsvinene. Et godt tips er å kjøpe pellets som tørrfôr, der alle bitene er like. Da kan ikke marsvinene pelle ut bare godbitene og la alt det andre (som er sunt for dem) bli liggende igjen i skålen. 

Men Oxbow marsvinmat er altså det beste! Du trenger ikke kjøpe høyet derfra også, men når du skal se etter høy, se etter et som ser litt lyst, grønnaktig ut. Det er det ferskeste og beste høyet. Ikke kjøp gulnet eller grått høy.

Endret av Million
stavefeil rettet
Skrevet

Marsvins "popcorning" forklart (hvorfor de gjør det) og vist på video :- )

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke hatt marsvin selv, men kjenner noen som har det. De bruker håndkle i buret, men husker ikke om de gjør det i stedet for spon, eller om de bare bruker mindre spon av det. 

Anonymkode: ba4e6...213

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Heh, akkurat det der er sant da, de er ikke så nøye på hvor de gjør fra seg. Jeg strikket og tovet en hengekøye til mine, den var superpopulær men måtte etter hvert kaste den fordi de tissa den ned mens de lå og slappa av der 😕 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Du har fått masse tips her, men jeg har ett også, hold de unna langt hår! Når dere koser med de, ikke la de komme nær håret deres, de gnager det rett av og blir syke om de svelger det. 

Når jeg hadde marsvinet mitt så endte jeg opp med å måtte klippe 10cm hos frisør for å jevne ut det han gnaga av en kveld han lå og kosa på brystet mitt. Heldigvis spiste han det ikke, bare bet av lag på lag. 

Anonymkode: a639a...7d8

Haha ja, dette husker jeg godt fra da jeg hadde marsvin. Lå i sengen og koste, han lå innunder nakken min og plutselig lugget det så vidt til i nakken. Der satt han og spiste hår 😅

Anonymkode: 8733e...87b

AnonymBruker
Skrevet

Mitt heteste tips; ikke send SNAP av dem. Andre mennesker er ikke interessert i marsvinene dine.

( Og ja, jeg har en bekjent som snapper de jævla marsvinene sine).

Anonymkode: 55cca...228

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...