Gå til innhold

Ikke hatt mensen på 6 mnd. Hva gjør fastlegen?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Vi har bestemt oss for å begynne å prøve, men jeg har ikke hatt mensen på 6 mnd (etter 2. dose koronavaksine). Skal til fastlegen om en uke og lurer på hva jeg kan forvente. Vil han bare henvise til gynekolog? Ta noen prøver? (Isåfall hvilke?). Takker for svar fra noen som har vært i liknende situasjon. 

Anonymkode: 7ed1c...c60

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg dikk tilbud om p-piller for å kontrollere syklus:) 

Men jeg var hos fastlege og sa at jeg ville prøve på barn nå så fikk henvisning til gyn. Så er nok gyn som bestemmer hvilke tester du skal ta og slikt :) 

Anonymkode: ba139...153

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 hours ago, AnonymBruker said:

Men jeg var hos fastlege og sa at jeg ville prøve på barn nå så fikk henvisning til gyn. Så er nok gyn som bestemmer hvilke tester du skal ta og slikt :) 

Takk for svar. Så fastlegen gjorde ingen ting annet enn å henvise til gynekolog? Tenkte kanskje det ble tatt noe blodprøver eller noe… Lett å bli utålmodig når man først har bestemt seg for å prøve 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Albbas
4 hours ago, AnonymBruker said:

Takk for svar. Så fastlegen gjorde ingen ting annet enn å henvise til gynekolog? Tenkte kanskje det ble tatt noe blodprøver eller noe… Lett å bli utålmodig når man først har bestemt seg for å prøve 😅

Er som regel gynekolog som ber om disse blodprøvene. 

En sannsynlig behandling fra gynekolog kan være å prøve en kur med Primolut N. Den fremtvinger mensen. Krever ikke svar på blodprøver heller. Så du kan jo spørre fastlegen om å prøve det mens du venter på time til gynekolog. Det er samme piller som brukes for å forskyve mensen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Da jeg hadde samme problemet gikk jeg direkte til fertilitetsklinikk. Der tok de vaginal ultralyd for å se på eggstokker, eggledere osv. I mitt tilfelle viste det seg at jeg akkurat hadde hatt eggløsning, noe de så på ultralyd. Hadde jeg ikke hatt det ville de brukt kontrast for å sjekke om egglederne var åpne, og dermed kunne slippe ned egg eller ikke. Et par dager senere testet jeg positivt på graviditetstest, så trengte ikke dra tilbake 😊

Anonymkode: d1bdb...0f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Akkurat dette synes jeg er litt merkelig praksis. Uansett om man ønsker barn eller bare synes det er ekkelt at menssyklusen er ikkeeksisterende, så er jo ikke p-piller svaret. P-piller fungerer bare for de som enten ikke ønsker å bli gravid, eller for de som sliter med store smerter og/eller blødninger (eller uregelmessige blødninger).
P-pillene regulerer jo ikke den naturlige syklusen, de gir bare en ny, falsk syklus ofte uten eggløsning. Det utsetter bare problemet med tull i syklusen, for så snart man slutter på p-piller så får man som oftest tilbake den samme gamle syklusen som ikke fungerer som den skal, siden p-pillene ikke lenger overstyrer.
P-piller fjerner symptomene midlertidig, de løser dem jo ikke.

Som en annen sa så er det vel gynekologen som bør utrede dette, og da kan det blant annet tas blodprøver, innvendig ultralyd og eventuelt prøve av livmorslimhinnen. Dersom alt ellers er i orden kan man få Primolut-N eller lignende for å prøve å sparke i gang syklusen. Noen kan også tilby Provera, men etter min erfaring fungerer det kun for å stoppe langvarige blødninger.

Anonymkode: 35e84...e84

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...