Gå til innhold

Hvor godt hører man balansert ventilasjon i blokkleiligheter?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker på å legge inn bud på en blokkleilighet som fikk installert balansert ventilasjon for fem år siden.

Har enda ikke vært på visning så jeg har ikke opplevd vært der ennå, men er på leting etter bolig og har veldig lyst på denne leiligheten.

Jeg er lydsensitiv på grunn av en hodeskade etter ulykke, og blir sliten i hodet av susing, av tekniske lyder og konstant during som for eksempel gamle varmepumper og balansert ventilasjon som suser mye.

Er jeg på hotell har jeg ofte ikke fått sovet om natten fordi jeg ligger og hører på ventilasjonsanlegget som durer, men vet jo at det ofte lager mer lyd på hotell en private boliger.

Anonymkode: eb8fd...fa2

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Jeg tenker på å legge inn bud på en blokkleilighet som fikk installert balansert ventilasjon for fem år siden.

Har enda ikke vært på visning så jeg har ikke opplevd vært der ennå, men er på leting etter bolig og har veldig lyst på denne leiligheten.

Jeg er lydsensitiv på grunn av en hodeskade etter ulykke, og blir sliten i hodet av susing, av tekniske lyder og konstant during som for eksempel gamle varmepumper og balansert ventilasjon som suser mye.

Er jeg på hotell har jeg ofte ikke fått sovet om natten fordi jeg ligger og hører på ventilasjonsanlegget som durer, men vet jo at det ofte lager mer lyd på hotell en private boliger.

På hotell er det installert air condition/varmepumpe. Dette blåser omtrent ca. 10 ganger så mye luft som balansert ventilasjon. Balansert ventilasjon er ikke noe lydproblem.

Anonymkode: 53156...2bc

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ble gal av den konstante lyden fra balansert ventilasjon i min forrige leilighet. Det var ikke en høy lyd, men likevel forstyrrende. Kunne aldri skru den av, og hvis jeg hadde den for lavt gikk det merkbart utover luftkvaliteten. Bor nå i en gammel leilighet og sitter støtt og stadig og bare hører på stillheten. Det er digg.

Vil anbefale deg å spørre om visning utenfor oppsatt visningstidspunkt. Da blir det mindre bråk når du er der, så du kan sitte stille og høre etter.

Anonymkode: 4fec5...d80

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg bor i blokk fra 2018 med balansert ventilasjon. Null støy. Selve "driftsenheten" står inne på et teknisk rom/bod. Den lager en liten summelyd, men er kun hørbar om du er inni boden. Du kan jo sjekke om f.eks. soverom har felles vegg med bod/der "enheten" er plassert. 

Anonymkode: 94afc...45a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg ble gal av den konstante lyden fra balansert ventilasjon i min forrige leilighet. Det var ikke en høy lyd, men likevel forstyrrende. Kunne aldri skru den av, og hvis jeg hadde den for lavt gikk det merkbart utover luftkvaliteten. Bor nå i en gammel leilighet og sitter støtt og stadig og bare hører på stillheten. Det er digg.

Vil anbefale deg å spørre om visning utenfor oppsatt visningstidspunkt. Da blir det mindre bråk når du er der, så du kan sitte stille og høre etter.

Anonymkode: 4fec5...d80

Du skal ikke drive å skru på balansert ventilasjon selv, hvis du tror det. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du skal ikke drive å skru på balansert ventilasjon selv, hvis du tror det. 

Hehe, jo det skal man faktisk. Den kan økes for å øke ventilasjonen i leiligheten (f.eks ved dusj, klestørking eller matlaging), eller senkes når man f.eks er vekkreist og ikke trenger at det går for fullt. 

Ts du må rett og slett høre hvordan det er der du vurderer å kjøpe. Jeg legger ikke merke til det, men har naboer som pleier å skru det helt ned på nattestid for å få sove skikkelig. 

Anonymkode: 3ce87...e10

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg bor i blokk fra 2018 med balansert ventilasjon. Null støy. Selve "driftsenheten" står inne på et teknisk rom/bod. Den lager en liten summelyd, men er kun hørbar om du er inni boden. Du kan jo sjekke om f.eks. soverom har felles vegg med bod/der "enheten" er plassert. 

Anonymkode: 94afc...45a

I denne blokken er det 25 leiligheter, så regner med at ikke hver leilighet har sitt tekniske rom?

Ts

AnonymBruker
Skrevet

Du vil nok høre både susing fra ventilene og during fra selve boksen. Du får sjekke hvor soverommet ligger i forhold til boksen.

Anonymkode: 96c70...697

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...