AnonymBruker Skrevet 11. mars 2022 #1 Skrevet 11. mars 2022 Jeg var i dagligvarebutikk i dag for å handle. Foran meg i køen står en dame som betaler alt med mynt og kronestykker. Først blir jeg litt irritert fordi det tar så lang tid. Men irritasjonen forsvinner fort når hennes siste kronestykke blir telt med og hun fortsatt ikke har nok til varene sine. Litt fortumlet sier hun at hun da ikke vil ha osten og vedkommende i kassen slår den ut og hun betaler. Jeg kjente at jeg fikk vondt i meg. Jeg vet ingenting om denne damen - kanskje er hun fattig og sliter, kanskje har hun brukt pengene sine feil. Jeg aner ikke. Selv er jeg på ingen måter rik, men hadde hatt råd til å betale dette for henne. Noe jeg vurderte å gjøre. Var hun bare dum eller betydde dette at hun i helgen ikke en gang ville ha ost på brødskiva? Jeg tilbød meg ikke å betale fordi jeg visste ikke hennes situasjon og hvordan hun ville reagere. Vil folk generelt bli glad eller fornærmet om man tilbyr seg i en slik situasjon? Siden hun betalte mynt for mynt uten kort så antar jeg at hun ikke hadde store økonomiske midler. Jeg vil hjelpe, men vil ikke sette henne i forlegenhet. Hva gjør man i en slik situasjon? Anonymkode: ca602...e7e 1 4
Brunello Skrevet 11. mars 2022 #2 Skrevet 11. mars 2022 Man ser an. Opplevd noe av det samme, men med unger. De manglet noen kroner for å betale for isen sin. Jeg betalte det de manglet. 7 2
AprilLudgate Skrevet 11. mars 2022 #3 Skrevet 11. mars 2022 Det spørs nok veldig. Om noen har endel varer og legger bort en ikke typisk viktig bare gjør jeg ingenting. Ønsker ikke å sette folk i forlegenhet. Men ved nedstengningen var det ei dame foran mannen min i køen som åpenbart ikke hadde råd til det essensielle - og folk hamstret jo veldig inn på den tiden i tillegg. Han tilbød seg å betale og denne damen gråt av takknemlighet. Men det kunne jo blitt annerledes 🤷♀️ Vet ikke. Om noen må legge fra seg bleiepakka eller brødet/den ene melka tilbyr jeg meg. Men om det er en tilfeldig bare på en ellers OK nok handletur dropper jeg det. 5
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2022 #4 Skrevet 11. mars 2022 Jeg tenker at betaler folk med mynter, og ikke har råd til å ta resten på kortet så har man faktisk ikke råd, jeg har vært en av de i det siste der jeg måtte ha pantet flasker og tømme sparegrisen grunnet lang saksbehandlingstid på sykepenger. selvom du ikke vet situasjonen, så er jeg ganske sikker på at personen hadde blitt glad, for betaler man med mynt så kjøper man jo bare det aller mest nødvendige, tenker den osten var ganske nødvendig og at hun hadde blitt veldig glad. Anonymkode: 421a6...6f6 18
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2022 #5 Skrevet 11. mars 2022 hm.. Kanskje jeg ville gjort det litt diskre om det var mulig. Hadde vært så fint å kjøpt den osten og så gitt den til henne sånn litt privat etterpå og ikke foran alle. men vet ikke helt hvordan du skulle fått det til. Men en vet aldri nei. Noen er stolte. Anonymkode: 4d631...7cd 3
Havspeil Skrevet 11. mars 2022 #6 Skrevet 11. mars 2022 (endret) Jeg ville tilbydd meg å betale resterende. Om hun var fattig eller ikke, så var det sikkert ikke mange kronene. ? Ville da tatt en vinkling som : åhh, sånn som skjer, - unødvendig at du skal ta handleturen 2 ganger ...😊 Ingen blir fattige av en hundrelapp eller to. At hun betalte med mynt kan tyde på dårlig råd . Ingen god følelse. Endret 11. mars 2022 av Havspeil 10 2
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2022 #7 Skrevet 11. mars 2022 Ja, man ser det an. Har opplevd det med unger som teller og skal bytte også, da har jeg lagt til de få kronene det har vært snakk om. Har betalt en gang for en mann som ikke hadde nok, men lot være å betale for en annen. Husker ikke helt hvorfor. Greit å være litt diskré. Husker ikke helt hva jeg gjorde, men jeg tror jeg bare sa at jeg tok den sammen med varene mine eller noe. Anonymkode: a1272...516 2 1
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2022 #8 Skrevet 11. mars 2022 Hadde betalt. Har også betalt et par øl for en skjelvende tydelig abstinent alkoholiker som fikk kortet avvist. Anonymkode: 91190...7e8 4 13
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2022 #9 Skrevet 11. mars 2022 Hadde betalt. betalte forrige uke for 1 liter melk til en mann. Det var det eneste han skulle ha, og kortet ble avvist, og han hadde skarve 6kr i lommeboken sin. En velstelt eldre herremann. Fikk helt vondt inni meg. Anonymkode: f52a8...c1f 10 7
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2022 #10 Skrevet 12. mars 2022 Jeg har betalt noen ganger som jeg har opplevd lignende. Har bare vært snakk om mellom 20 og 100 kroner, så det betyr ingenting for meg å spandere det, men det betydde mye for de som sto der og hadde for lite. Synes også det var en fin ordning før jul, der voksne og barn med dårlig råd kunne feste små lapper på et juletre, der det sto ting de ønsket seg. Så kunne man velge ut noen lapper og gå til butikken og betale. Den enkelte butikken tok deretter kontakt med den det gjaldt, og så kunne hun/han komme innom og hente gaven. Fint å kunne legge ved en liten hilsen. Anonymkode: 86de0...62b 9 2
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2022 #11 Skrevet 15. mars 2022 Jeg opplevde en lignende situasjon, betalte for osten, mens vi pakket sa jeg til han som ikke hadde råd til den, oi, den havnet visst hos meg, ha en god helg. Anonymkode: 0f3f6...40e 7 1
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2022 #12 Skrevet 15. mars 2022 AnonymBruker skrev (På 11.3.2022 den 19.17): Hadde betalt. Har også betalt et par øl for en skjelvende tydelig abstinent alkoholiker som fikk kortet avvist. Anonymkode: 91190...7e8 Da gjør du han jo bare en bjørnetjeneste.. Anonymkode: ada35...b19
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2022 #13 Skrevet 15. mars 2022 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Jeg opplevde en lignende situasjon, betalte for osten, mens vi pakket sa jeg til han som ikke hadde råd til den, oi, den havnet visst hos meg, ha en god helg. Anonymkode: 0f3f6...40e Det var en fin måte å gjøre det på Anonymkode: a0361...3ae 3
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2022 #14 Skrevet 15. mars 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Da gjør du han jo bare en bjørnetjeneste.. Anonymkode: ada35...b19 Alkoholabstinenser kan være ekstremt alvorlige, til og med dødelige. Det er derfor man avruses under kontrollerte forhold. Så nei, hen du siterer gjorde ingen "bjørnetjeneste". Tvert imot kan hen ha reddet et liv. Anonymkode: 848f8...4b7 24 1
Leo Skrevet 15. mars 2022 #15 Skrevet 15. mars 2022 (endret) De gangene det har skjedd meg og det er snakk om noe småtteri har jeg bare bedt den som sitter i kassa fortsette å slå inn varer og sagt at jeg betaler for alt. Da blir det litt mer diskret og problemet blir mitt ansvar uten at hele køen trenger å legge merke til det. Og betaler jeg for et par pils til noen som er så alkoholisert at det er synlig for en hver så utgjør det neppe noen forskjell med tanke på hans eller hennes rusproblemer. Endret 15. mars 2022 av Leo 8
Jdz Skrevet 15. mars 2022 #16 Skrevet 15. mars 2022 I den situasjonen, i alle fall her jeg bor nå, så ville jeg nok litt diskre tilby meg å betale. Nordmenn er kanskje litt mer selvhøytidelige, men tror nok ikke man hadde gjort vedkommende forlegen. Er noen fattige / uteliggere i området jeg bor i og det hender jeg handler mat for de hvis de spør. De spør aldri etter noe annet, det koster meg så lite og de setter så tydelig pris på det. 3
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2022 #17 Skrevet 15. mars 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Alkoholabstinenser kan være ekstremt alvorlige, til og med dødelige. Det er derfor man avruses under kontrollerte forhold. Så nei, hen du siterer gjorde ingen "bjørnetjeneste". Tvert imot kan hen ha reddet et liv. Anonymkode: 848f8...4b7 Hvem har kontroll? Anonymkode: ada35...b19
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2022 #18 Skrevet 15. mars 2022 AnonymBruker skrev (På 11.3.2022 den 19.06): hm.. Kanskje jeg ville gjort det litt diskre om det var mulig. Hadde vært så fint å kjøpt den osten og så gitt den til henne sånn litt privat etterpå og ikke foran alle. men vet ikke helt hvordan du skulle fått det til. Men en vet aldri nei. Noen er stolte. Anonymkode: 4d631...7cd Syns det hadde vært spesielt å løpe etter og levere i skjul. Ost er dyrt og ikke en nødvendighet. Finnes billigere pålegg. Også spørs det jo hva ellers hun hadde handlet. Kun ost og brød? Eller slik det så ut som hun ikke ville sulte? Jeg har selv stått i kassen med for lite penger på kortet, men da fordi jeg skulle ha fått lønn, men var noe feil. Så da har jeg måtte ta vekk noe, som regel det dyrest så jeg ikke må stå lenge og plukke opp en etter en billig vare. Anonymkode: 21f60...174 1
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2022 #19 Skrevet 15. mars 2022 Jeg fikk hjelp til å betale parkering av en parkeringvakt en gang. Utrolig takknemlig, for jeg hadde ikke hatt råd til bot, og måtte innom og hente noe viktig. ❤ Ja jeg hadde betalt, men også vært redd for å tråkke noen på tærne, så mulig jeg hadde sett personen litt an. Alle mennesker kan trenge hjelp innimellom, og det er utrolig stort og rørende at noen gjør det da. Anonymkode: abef9...8aa 1 1
Cornix Skrevet 15. mars 2022 #20 Skrevet 15. mars 2022 Hender seg jeg betaler for kunden før meg om vedkommende ikke har nok. 2 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå