Gå til innhold

Litt grubling over høy utdannelse + og -


kit-kat

Anbefalte innlegg

Jeg studerer til å bli sivilingeniør (fysikk), går i tredje klassen nå, altså jeg har nesten tre år igjen.. Tre år til jeg kan puste ut, føler jeg. Nå er det hektisk! Alle i klassen er stressa pga alt for mange labøvelser samtidig + alt for stort pensum. Men sånn er det på gamle nth (ntnu nå)....:"man skal ikke skjønne alt". Nok om det.

Jeg ser med misunnelse på mine jevnaldrende venner. De er ferdig utdannet; førskolelærer, hjelpepleier, ingeniører (3årig). De er ferdige de... *sukk*. På førskolestudiet dukket det nesten en ny gravid mage hver måned. På ntnu; ingen har tid til det. (men vi har så lyst!). Jeg tør påstå at siv.ing er nesten umulig å kombinere med småbarn, derfor så skal vi vente til jeg er ferdig med 5.klassen. Men da skal jeg jo inn i jobb og greier, så da er det sikkert andre gode grunner til å vente med barn. Komme i orden i jobben, før en springer til sjefen og ber om permisjon. Men det er nesten så jeg har lyst til å drite i jobb, og bare planlegge graviditeten (i den grad det er mulig). Sånn at vi blir gravide, slik at babyen vår blir født et par måneder etter femte klassen. Da går jo jobben adundas, men... Ellers, så må vi planlegge det sånn at det er mulig å gå på jobbintervju før magen vises. Det hadde vært greit å ha en jobb som betalte svangerskapspenger og sånt. Men det er jo ikke akkurat moralsk da. Nå har vi tjent oss ganske bra med penger før siv.ing-studiet, så vi har faktisk romslig økonomi, heldigvis. Så vi kan klare oss på ei inntekt i et par år etter studiet, gitt at jeg får jobb når jeg er ferdig i svangerskapspermisjon.