AnonymBruker Skrevet 11. mars 2022 #1 Skrevet 11. mars 2022 Har en ungdom som er 1.75 høy og veier 46 kg. Var hos legen i dag og han er bekymret og spurte om gutten har anoreksi. Han har alltid vært tynn. Han spiser både frokost, skolemat og mye middag. Legen sier det kan skade skjelettet. Men det gjelder vel hvis han ikke spiser? Gutten spiser jo. Han har litt kompleks fordi han er så tynn og spiser mye. Anonymkode: ccc81...4bd
Ulven Skrevet 11. mars 2022 #2 Skrevet 11. mars 2022 Han får ikke i seg nok kalorier når han er så tynn at han klassifiserer til undervekt grad 2 eller 3 avhengig av hvor gammel han er. Dere må berike maten med ekstra kalorier. Til hjelp med dette kan det være nyttig å komme til en ernæringsfysiolog. Be om en henvisning til både en barnelege samt en ernæringsterapaut/fysiolog. 10 3
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2022 #3 Skrevet 11. mars 2022 Undervekt grad 2 og 3 er skadelig på mange måter, også kognitivt og psykisk. Han bør følges opp videre med spesialtilpasset diet. Men, jeg ville begynt med en gang med å berike maten godt. F.eks godt med saus, med både smør og fløte. Juice og melk i stedet for kun vann. Få han til p også spise litt kveldsmat. Er resten av familien normalvektig? Anonymkode: 3307d...f76 5 2
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2022 #4 Skrevet 11. mars 2022 Han har alltid vært tynn, og spiser godt, sier du. Litt forundret over uttalelsene til legen. Har legen tatt prøver som viser mangler/avvik av noe slag? Er du og/eller far naturlig slanke? Jeg, kvinne i 30-årene, har hele livet fått høre at jeg er "for tynn".. I tenårene hadde jeg samme mål som din sønn (+/- 1), på tross av at jeg var en aktiv idrettsutøver som spiste nok og variert mat. I mitt tilfelle er det genetisk. Jeg har aldri blitt henvist hit og dit pga vekt, slik andre her foreslår, men jeg skal selvsagt ikke uttale meg om hva som er riktig for din sønn. Jeg ville bare vise til at noen er naturlig tynne, og at det er en uting at undervekt automatisk skal sykeliggjøres. Anonymkode: 99736...5af 4
Gjest loveli Skrevet 11. mars 2022 #5 Skrevet 11. mars 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Har en ungdom som er 1.75 høy og veier 46 kg. Var hos legen i dag og han er bekymret og spurte om gutten har anoreksi. Han har alltid vært tynn. Han spiser både frokost, skolemat og mye middag. Legen sier det kan skade skjelettet. Men det gjelder vel hvis han ikke spiser? Gutten spiser jo. Han har litt kompleks fordi han er så tynn og spiser mye. Anonymkode: ccc81...4bd Han er jo mager! Vet dere at han ikke kaster opp middagen? Ellers er noen mennesker mindre avhengige av mat enn andre. En venninne av meg som alltid har vært mager sier at hun glemmer å spise og ikke kjenner på sult og at all mat er ekkel. Kanskje han bare ikke har nok matlyst i forhold til behov. Jeg hadde begynt å lage mer næringstett mat til han.
Blueberrymuffin Skrevet 11. mars 2022 #6 Skrevet 11. mars 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Har en ungdom som er 1.75 høy og veier 46 kg. Var hos legen i dag og han er bekymret og spurte om gutten har anoreksi. Han har alltid vært tynn. Han spiser både frokost, skolemat og mye middag. Legen sier det kan skade skjelettet. Men det gjelder vel hvis han ikke spiser? Gutten spiser jo. Han har litt kompleks fordi han er så tynn og spiser mye. Anonymkode: ccc81...4bd Gutten har en BMI på 15 og undervekt grad 3. Det som er sjokkerer meg er at fastlege ikke gjør noe, denne gutten trenger henvisning til ernæringspsykiolog og spesialist asap. Det kan umulig stemme at gutten spiser mye. Det er ikke mulig å ha en BMI på 15 selv om man spiser moderat (vanlig). Så at gutten spiser mye kan umulig stemme. Med mindre gutten har en alvorlig ernærungssykdom, ubehandlet diabetes type 1 eller lignende. Eller at han i skjul kaster opp all maten han spiser. Gutten din må få hjelp, og du må kreve at han får videre henvisning. En BMI på 15 og undervekt grad 3 er svært alvorlig, og gutten trenger hjelp. 6
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2022 #7 Skrevet 11. mars 2022 Han er ikke tynn han er undervektig... Urovekkende at legen ikke tok mer tak i det. Anonymkode: 89e27...298 4
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2022 #8 Skrevet 11. mars 2022 Det er endel leger som ikke har kunnskap ifht " vekt/ spising" Ikke alt kan måles ifht skjemaene deres . Om gutten har god helse og spiser,så ville jeg tatt det med ro ❤ En ernæringsfysiolog bør inn I bildet. De har god kunnskap. 😊 Anonymkode: b68d6...ba3
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2022 #9 Skrevet 11. mars 2022 Mine barn er også høye og tynne. Riktig nok lave enn sønnen din, ca 167 og 165, men veier også litt mindre enn han. De er frisk, glade og sunne barn , de spiser sunt og variert (og noe usunt selvsagt). De er lite syke, og har godt med energi. jeg finnes inne bekymret i det hele tatt. De har alltid vært slanke, og vi har alltid fått høre det. Den eldste med henvist til ernæringsfysiolog, men det ble med én samtale. Vi foresatte har alltid bært slanke og hatt lav vekt vi også. Særlig i oppvekstårene. Jeg tenker du du kjenner barnet ditt selv. Har han alltid vært sånn, slekter han kanskje på dere foreldre? Uroer du deg? ☺️ Anonymkode: 66252...e91 1
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2022 #10 Skrevet 11. mars 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Mine barn er også høye og tynne. Riktig nok lave enn sønnen din, ca 167 og 165, men veier også litt mindre enn han. De er frisk, glade og sunne barn , de spiser sunt og variert (og noe usunt selvsagt). De er lite syke, og har godt med energi. jeg finnes inne bekymret i det hele tatt. De har alltid vært slanke, og vi har alltid fått høre det. Den eldste med henvist til ernæringsfysiolog, men det ble med én samtale. Vi foresatte har alltid bært slanke og hatt lav vekt vi også. Særlig i oppvekstårene. Jeg tenker du du kjenner barnet ditt selv. Har han alltid vært sånn, slekter han kanskje på dere foreldre? Uroer du deg? ☺️ Anonymkode: 66252...e91 Det er forskjell på slank og undervektig grad 3 Anonymkode: 45039...b33 4 2
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2022 #11 Skrevet 11. mars 2022 Det kan være mange grunner til at man ikke legger på seg. Næringsdrikker via apotek er en god løsning. De får man gratis via legen / ernæringsfysiolog. Anonymkode: b68d6...ba3 2
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2022 #12 Skrevet 11. mars 2022 Utredning for mulige tarmsykdommer? Anonymkode: c9da2...583 3
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2022 #13 Skrevet 11. mars 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Mine barn er også høye og tynne. Riktig nok lave enn sønnen din, ca 167 og 165, men veier også litt mindre enn han. De er frisk, glade og sunne barn , de spiser sunt og variert (og noe usunt selvsagt). De er lite syke, og har godt med energi. jeg finnes inne bekymret i det hele tatt. De har alltid vært slanke, og vi har alltid fått høre det. Den eldste med henvist til ernæringsfysiolog, men det ble med én samtale. Vi foresatte har alltid bært slanke og hatt lav vekt vi også. Særlig i oppvekstårene. Jeg tenker du du kjenner barnet ditt selv. Har han alltid vært sånn, slekter han kanskje på dere foreldre? Uroer du deg? ☺️ Anonymkode: 66252...e91 Dine barn kan ikke nødvendigvis sammenlignes selv om de også er tynne. Målene til TS barn tilsvarer at din ungdom på 165 cm kun skulle veid 39kg. Er dine på det nivået av undervekt? Hvis ja, så synes jeg det er rart at du bagatalliserer det. TS skriver jo og at gutten misliker å være så tynn. Så klart han burde få hjelp. Anonymkode: 3307d...f76 3 1
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2022 #14 Skrevet 11. mars 2022 TS, legen testet vel for cøliaki? Anonymkode: 3307d...f76 1
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2022 #15 Skrevet 11. mars 2022 Han må være veldig tynn da min sønn på 16 er like høy og veier 10 kilo mer. Han er slank. Pass på at han får inn mer fett i kosten. Spise kveldsmat.? De spiser mye i den alderen. Anonymkode: fc5ae...b55
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2022 #16 Skrevet 11. mars 2022 Blueberrymuffin skrev (3 timer siden): Gutten har en BMI på 15 og undervekt grad 3. Det som er sjokkerer meg er at fastlege ikke gjør noe, denne gutten trenger henvisning til ernæringspsykiolog og spesialist asap. Det kan umulig stemme at gutten spiser mye. Det er ikke mulig å ha en BMI på 15 selv om man spiser moderat (vanlig). Så at gutten spiser mye kan umulig stemme. Med mindre gutten har en alvorlig ernærungssykdom, ubehandlet diabetes type 1 eller lignende. Eller at han i skjul kaster opp all maten han spiser. Gutten din må få hjelp, og du må kreve at han får videre henvisning. En BMI på 15 og undervekt grad 3 er svært alvorlig, og gutten trenger hjelp. Jo det er det... Jeg (jente) hadde bmi på 15-tallet ut tenårene. Var undervektig helt fra småbarnsstadiet. Jeg var normalt aktiv og spiste mye og kaloritett. Det feilte meg ingen verdens ting. Det var genetikk. Mine foreldre var slik, mine søsken og alle søskenbarn på farssiden, tanter og onkler. Mine søskenbarn har og fått egne barn med samme spede kroppsbygning. Ingen av oss er undervektige som voksne. Anonymkode: 507f8...894
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2022 #17 Skrevet 11. mars 2022 4 hours ago, Blueberrymuffin said: Gutten har en BMI på 15 og undervekt grad 3. Det som er sjokkerer meg er at fastlege ikke gjør noe, denne gutten trenger henvisning til ernæringspsykiolog og spesialist asap. Det kan umulig stemme at gutten spiser mye. Det er ikke mulig å ha en BMI på 15 selv om man spiser moderat (vanlig). Så at gutten spiser mye kan umulig stemme. Med mindre gutten har en alvorlig ernærungssykdom, ubehandlet diabetes type 1 eller lignende. Eller at han i skjul kaster opp all maten han spiser. Gutten din må få hjelp, og du må kreve at han får videre henvisning. En BMI på 15 og undervekt grad 3 er svært alvorlig, og gutten trenger hjelp. Ts har vel ikke sagt noe om hvor gammel gutten er. For en 13-åring er dette f.eks undervekt grad 1, ikke grad 3. Normal BMI er lavere for barn enn for voksne. Anonymkode: fedad...479 1
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2022 #18 Skrevet 11. mars 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Dine barn kan ikke nødvendigvis sammenlignes selv om de også er tynne. Målene til TS barn tilsvarer at din ungdom på 165 cm kun skulle veid 39kg. Er dine på det nivået av undervekt? Hvis ja, så synes jeg det er rart at du bagatalliserer det. TS skriver jo og at gutten misliker å være så tynn. Så klart han burde få hjelp. Anonymkode: 3307d...f76 Jeg bagatelliserer ikke, jeg skriver bare ikke alle detaljer. Noe av poenget mitt var at man sim forelder kjenner barnet sitt og kan selv vite om barnet alltid har ligget lavt i vekt, eller har endret seg. Og de gjemmer sin egen historisk fra ungdomsårene, kanskje har han noen å slekte på?! Og noen her kan skremme ganske mye med svarene de/dere kommer med, og jeg ville egentlig bare vise at det ikke MÅ være noe galt. Og de har jo vært til oppfølging hos lege, og blir sikkert fulgt opp videre også om det er behov for det. Anonymkode: 66252...e91
Hedda-78 Skrevet 12. mars 2022 #19 Skrevet 12. mars 2022 Det er riktig som anonym skriver over her, bmi-kategoriene for barn er ikke de samme som for voksne. I denne kalkulatoren kan man fylle inn alder. Hvis barnet er 13 år f.eks, så er han undervektig grad 1, ikke 3. https://nhi.no/skjema-og-kalkulatorer/kalkulatorer/diverse/bmi-kalkulator-kroppsmasseindeks/ Har selv en 13 åring som vokser i rykk og napp,slik pubertetsgutter jo gjør. Akkurat nå er han 174 cm og 48 kg. Han har strekt seg veldig i høyden i det siste, men ikke noe i "bredden". Han spiser som en voksen mann, og jeg er overhode ikke bekymret. Det er bare lange armer og bein, klærne sitter ikke og han er en lang stengel. Men det er sånn det skal være i den alderen. Så lenge han spiser godt og ikke viser tegn til noe sykdom, så er alt som det skal.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå