Gå til innhold

Er herregud et banneord?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Det synes iallefall ikke jeg. Jeg bruker det ganske ofte selvom jeg er kristen. Men synes du herregud er et banneord.

Endret av Sommer2464
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ja, kanskje det verste også. Første bud er å ikke misbruke Guds navn, noe man gjør hvis man slenger ut det du sier i en setting hvor man ikke påkaller ham.

Vil si det er verre enn «satan», «helvete» kan gjerne misbruke djevelens navn. Ingen «lov» mot det

Anonymkode: ce6fc...7ab

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Nei, syns ikke det. Jeg bruker det ihvertfall for å signalisere at jeg er oppgitt. 

Anonymkode: f35be...607

Gjest Geitis
Skrevet

Ja, det er jo absolutt ett banneord vil jeg si. Foretrekker heller herrejemeni og hellidussan om jeg skal banne light 😅 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ja, kanskje det verste også. Første bud er å ikke misbruke Guds navn, noe man gjør hvis man slenger ut det du sier i en setting hvor man ikke påkaller ham.

Vil si det er verre enn «satan», «helvete» kan gjerne misbruke djevelens navn. Ingen «lov» mot det

2. bud: Du skal ikke misbruke Guds navn (ikke 1.bud)

Om du er kristen, så vil jeg si at det er banning. Men for en som ikke er kristen, er det mer et kraftuttrykk.

Jeg er ihvertfall bevisst på ikke å bruke uttrykket "Å herregud" når jeg omgås mennesker jeg anser som kristne. Jeg vil ikke fornærme deres tro, og respekterer at for dem er det ikke greit å bruke Guds navn i tide og utide.

Jeg for min egen del synes "Satan" og "helvete" er verre. Det representerer noe negativt.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk innmari tyn for å bruke Herregud da jeg kom inn i en menighet for mange Herrens år siden. Ikke visste jeg at det var galt ! 

Heldigvis fri fra Menneskeregler nå. Guds Lov er i menneskenes hjerter. Der er INTENSJON  1.bud. 

Eksempelvis har det gjennom historien vært syndig med plystring,felespill og tonesprang i musikken ( djevelens akkord) 🤣 Man tilkalte Djevelen.  Det samme med ordet " Faen" .

Jeg tenker du vet I hjertet ditt om du er et dårlig menneske 🧘‍♀️ Tenker du kan ta det helt med ro ❤ Heller andre som bør ta seg ei bolle ! 

Å misbruke Guds navn er noe HELT annet enn mange mengheter tolker det som . Å misbruke Guds navn er å utøve makt i Hans navn i min ordbok. Som f.eks Pavemakten gjennom historien,  Islamsk Stat...alle som bruker Gud som våpen og tråkker ned uskyldige. 

Herre Gud, ditt dyre navn og ære 😉 Jeg har Gud i meg,som hans skapning.  Det faller helt naturlig å si Herregud om noe rører sjela mi.Og det er hvertfall ikke ment i opposisjon mot min Skaper. 

Anonymkode: 9fe48...321

AnonymBruker
Skrevet

Herregud er å håne Gud, så ja et banneord, 

Anonymkode: 7ae36...e49

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Så jeg kommer til evig fortapelse bare fordi jeg har sagt herregud.

Skrevet
MorTil2 skrev (4 timer siden):

Om du er kristen, så vil jeg si at det er banning. Men for en som ikke er kristen, er det mer et kraftuttrykk.

Jeg er ihvertfall bevisst på ikke å bruke uttrykket "Å herregud" når jeg omgås mennesker jeg anser som kristne. Jeg vil ikke fornærme deres tro, og respekterer at for dem er det ikke greit å bruke Guds navn i tide og utide.

Jeg for min egen del synes "Satan" og "helvete" er verre. Det representerer noe negativt.

De ti bud ble først og fremst gitt til jødene lenge før Jesus ble født.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Gud finnes ikke, så det går bra 😉

Anonymkode: c4b6c...d3c

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Men den som sier herrens navn blir frelst.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Kanskje på Sørlandet der det er så mye bibelfreaks.

Takk gud at jeg ikke ble født der.

Anonymkode: c4b6c...d3c

Skrevet
MorTil2 skrev (4 timer siden):

Misbruker jeg Guds navn?  3 Mosebok 24:16 Og den som spotter herrens navn, skal late livet, hele menigheten skal stenge ham. Så jeg har begått en synd Gud mener jeg fortjener å bli steinet for?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...