Gå til innhold

til deg som har hjerneaneurisme eller har hatt hjerneblødning

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk påvist hjerneaneurisme ved en tilfeldighet for seks måneder siden. Det er på dette tidspunkt ingen akutt behov for å fjerne det. Skal på kontroll igjen og fikk beskjed om å ikke bekymre meg, men at jeg måtte kontakte 113 hvis jeg fikk en uvanlig intens hodepine, da det kan indikere på at den har sprukket. Ellers skulle jeg ikke bekymre meg, men saken er den at jeg har hatt mye hodepine de siste ukene, ikke en intens hodepine, men sterk hodepine som gjør at jeg blir svimmel. I dag har jeg hatt hodepine i hele dag, er svimmel ved aktivitet, etc. Lever et relativt stressende liv, det er heldigvis ikke permanent, er fulltidsstudent samtidig som jeg jobber 70% ved siden av, så jeg sier til meg selv at hodepinen skyldes dette og ikke pga. aneurismen. Kan noen her som har eller har hatt aneurisme fortelle meg om dette er vanlig og ikke noe jeg trenger å bekymre meg for? Har dere opplevd at den sprakk, hva skjedde da? Hvilke symptomer fikk du? Setter pris på alle svar🙏

Anonymkode: f2926...6bf

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Vet ikke om alder er relevant. Er 27 år, ingen i familien min har hatt hjerneblødning eller fått påvist hjerneaneurisme, men dette var visst ikke uvanlig i følge legen, at kvinner i min aldersgruppe uten arvelig anlegg får dette påvist. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hadde kontaktet lege. Det er bedre å sjekke seg en gang for mye. Om den plutselig sprekker så får du hjerneblødning og kan ende om med store permanente skader som du må leve med. Alt fra lammelser i arm, bein, miste kontroll over urin og avføring, miste språket, ødelagt språkforståelse. Kanskje aneurusmen har blitt større feks.

Anonymkode: a310a...ed1

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hadde kontaktet lege. Det er bedre å sjekke seg en gang for mye. Om den plutselig sprekker så får du hjerneblødning og kan ende om med store permanente skader som du må leve med. Alt fra lammelser i arm, bein, miste kontroll over urin og avføring, miste språket, ødelagt språkforståelse. Kanskje aneurusmen har blitt større feks.

Anonymkode: a310a...ed1

Hm, må kanskje kontakte legen min på mandag, men jeg har som nevnt ikke hatt en intens hodepine. Har googlet masse og der står det det samme som legen min sa, at det ikke er noen andre symptomer enn kraftig hodepine som kan indikere på en sprukken aneurisme. Men bekymrer meg likevel, er ubehagelig å ha så mye hodepine og føler meg svimmel når jeg vet at jeg har en aneurisme. Takk for svar❤️

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er i samme situasjon som deg og må innrømme at jeg synes det er litt ekkelt med hodepine etter at jeg fikk vite dette. Men jeg må prøve å snakke fornuft med meg selv. Tegnet på at et aneurisme sprekker er jo sterk, plutselig hodepine. Så lenge det ikke er det jeg har, så må jeg prøve å legge redselen fra meg.

Det kan være godt å ta en prat med legen på nytt, for å bli beroliget og kanskje forklart hva som skjer når et aneurisme sprekker. Du vil nok også slå deg mer til ro med situasjonen med tiden når du har fått tatt noen kontrollbilder og du ser at det ikke utvikler seg.

Anonymkode: ed5b5...62e

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en aneurisme som jeg fant ut jeg hadde når jeg fikk hjerneblødning som voksen, en type man er født med som dannes når man ennå er mellom uke 9 og 12 husker feil. Har levd hele livet uten å vite det, gjort alt uten noen typer for restriksjoner for vi har jo ikke visst at det var en aneurisme der, liten er den og så vanskelig å se på ordinær MR om jeg hadde tatt det på forhånd. Har født barn og levd som normalt alltid og eneste jeg har hatt av symptomer er at jeg har hatt vondt i hodet i ny og ne og er lysømfintlig. 

Hjerneblødningen kom tidlig i 30 årene (noe som er seint, gjennomsnittsalderen for blødning er 17 år) jeg gikk hjemme med et par dager før jeg gikk til lege for jeg tenkte det var omgangssyken, spydde, var svimmel og hadde en helvetes hodepine. Ingen synlige tegn på at det var hjerneblødning. På sykehuset ble jeg og liggende alt for lenger før de fant ut at de skulle sende meg på CT så ting kan ta tid.  Uansett, lang historie

Aneurismen påvirker mest sannsynlig "stedet" der den ligger, så ligger den ved motorikken så er det den som blir påvirket, ligger den ved synet så er det det som blir påvirket osv. Vet du hvor din ligger? Hvis ikke så må du finne utav det. Vet du om det er noe du er født med eller noe som har dukket opp? Blodtrykk er viktig å følge med på. Vet du om aneurismen er stor eller liten? Liten så er det større risiko for blødning men større sjanse for at det går "bra", stor er mindre risiko for blødning men større risiko for at det går galt. 

Jeg tenker at økende svimmelhet og hodepine er noe du bør gå til legen med for sjekk.

Anonymkode: 1a9dd...3e5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...