AnonymBruker Skrevet 11. mars 2022 #1 Skrevet 11. mars 2022 Er det noe som blir snakket om? Anonymkode: 3231d...ba4
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2022 #2 Skrevet 11. mars 2022 Ikke vært tema på mine 4 Ultralyder. De har taushetsplikt om din helsetilstand- også tidligere gjennomgåtte aborter. Anonymkode: 109af...e18 2
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2022 #3 Skrevet 11. mars 2022 Jeg lurer på om man må oppgi tidligere aborter til fastlege? Jeg ble presset til abort en gang, skammer og angrer meg. Så på kontroll hos fastlege sa jeg ikke noe om det. Men på sykehuset er det vel registrert, så hva skjer når de oppdager at jeg ikke har oppgitt abort på helsekortet jeg har med meg på tidlig ultralyd? Og, redd for at sykepleier som var tilstede på aborten, er der nå og at det blir kleint…. Anonymkode: 85777...bb8
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2022 #4 Skrevet 11. mars 2022 Jeg har hatt en MA, og når jeg fylte ut helsekortet hos jordmor spurte hun om det var greit at hun førte det opp på arket. Anonymkode: 5f234...e68
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2022 #5 Skrevet 11. mars 2022 Jeg fikk et skjema i posten som jeg skulle fylle ut før ordinær ultralyd og sende inn til sykehuset, som jordmor hadde foran seg da vi var inne til ultralyd. Der skulle man blant annet krysse av for eventuelle tidlige aborter, men hun kommenterte ikke skjemaet i det hele tatt, egentlig. Kan hende det var fordi det ikke sto noe av betydning der, men det er jo også mulig det var fordi samboeren min var der og hun hadde taushetsplikt. Uansett så handlet timen bare om selve ultralyden og spørsmål som vi stilte. Anonymkode: fb1df...f04
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2022 #6 Skrevet 11. mars 2022 Ja. Her snakket jordmor høyt om det som stod på helsekortet. Anonymkode: 52f3b...932
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2022 #7 Skrevet 11. mars 2022 2 hours ago, AnonymBruker said: Jeg lurer på om man må oppgi tidligere aborter til fastlege? Jeg ble presset til abort en gang, skammer og angrer meg. Så på kontroll hos fastlege sa jeg ikke noe om det. Men på sykehuset er det vel registrert, så hva skjer når de oppdager at jeg ikke har oppgitt abort på helsekortet jeg har med meg på tidlig ultralyd? Og, redd for at sykepleier som var tilstede på aborten, er der nå og at det blir kleint…. Anonymkode: 85777...bb8 Nå bare krisemaksimerer du. Anonymkode: d7cf5...1f6 2
Nuith Skrevet 11. mars 2022 #8 Skrevet 11. mars 2022 Hele poenget med det felte er å fange opp 1) om du er rhesus negativ og har vært gravid før kan du ha utviklet antistoffer som kan skade barnet og 2) gjentatte spontanaborter kan være en indikator på at du trenger ekstra oppfølging. Hvis du er rhesus negativ, så nevn for all del aborten for legen din. Ellers har det ingen betydning for nåværende svangerskap, og det er ingen krise om du ikke fører det opp. Når det er sagt - jeg har hatt mange spontanaborter og har et ganske høyt tall på den ruta når jeg er på svangerskapskontroll. Ikke engang det har blitt kommentert en eneste gang, og jeg har vært der uten partner tilogmed. Så tviler på at noen nevner et ord om hva som står på helsekortet. Litt mer om rhesus negativ og abort: Risikoen for at en rhesus negativ kvinne skal utvikle antistoffer mot et rhesus positivt foster (denne prosessen kalles en immunisering) etter en fødsel, er rundt to prosent. Risikoen for immunisering etter en spontan abort er større (rundt 3,5 prosent). Risikoen etter provosert abort er rundt 5,5 prosent. 2
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2022 #9 Skrevet 11. mars 2022 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Nå bare krisemaksimerer du. Anonymkode: d7cf5...1f6 Så utrolig frekt å skrive! Anonymkode: 85777...bb8 1
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2022 #10 Skrevet 11. mars 2022 Jeg har tatt abort to ganger som ung, av grunner ingen har noe med, og synes det er helt sykt at jeg skal gå rundt med et ark til x antall helsepersonell som opplyser om antall "frivillige" aborter. Dette må de rett og slett gjøre noe med, hele arket får meg egentlig til å føle meg som et avlsdyr uten rett til personvern. Anonymkode: 1fb4d...927 6 2
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2022 #11 Skrevet 12. mars 2022 6 hours ago, AnonymBruker said: Jeg har tatt abort to ganger som ung, av grunner ingen har noe med, og synes det er helt sykt at jeg skal gå rundt med et ark til x antall helsepersonell som opplyser om antall "frivillige" aborter. Dette må de rett og slett gjøre noe med, hele arket får meg egentlig til å føle meg som et avlsdyr uten rett til personvern. Anonymkode: 1fb4d...927 Ikke måttet ta abort selv enda, men her lærte jeg noe viktig. Takk for at du sier det høyt! Tenkte også det var invaderende å måtte bære rundt på et kort hvor aborter og evt dødfødsler var skrevet ned. Anonymkode: 51f62...b93 4
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2022 #12 Skrevet 12. mars 2022 11 hours ago, AnonymBruker said: Så utrolig frekt å skrive! Anonymkode: 85777...bb8 Det var ikke ment frekt. Så det beklager jeg. Var kun ment for at vedkommende skulle komme seg ut av den negative tankespiralen hun var i Anonymkode: d7cf5...1f6 3 1
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2022 #13 Skrevet 12. mars 2022 6 hours ago, AnonymBruker said: Jeg har tatt abort to ganger som ung, av grunner ingen har noe med, og synes det er helt sykt at jeg skal gå rundt med et ark til x antall helsepersonell som opplyser om antall "frivillige" aborter. Dette må de rett og slett gjøre noe med, hele arket får meg egentlig til å føle meg som et avlsdyr uten rett til personvern. Anonymkode: 1fb4d...927 Nå står det vel ikke om det er frivillig eller ikke? Er ikke noe gøy å nevne spontanabort heller, men det er ikke så mange som skal se dette skjemaet da. Anonymkode: d7cf5...1f6
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2022 #14 Skrevet 12. mars 2022 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Jeg har tatt abort to ganger som ung, av grunner ingen har noe med, og synes det er helt sykt at jeg skal gå rundt med et ark til x antall helsepersonell som opplyser om antall "frivillige" aborter. Dette må de rett og slett gjøre noe med, hele arket får meg egentlig til å føle meg som et avlsdyr uten rett til personvern. Anonymkode: 1fb4d...927 Så bra sagt! Nå føles det litt bedre at jeg ikke har oppgitt abort på helsekortet for gravide, som du sier det har med personvern å gjøre. Anonymkode: 85777...bb8 1 1
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2022 #15 Skrevet 12. mars 2022 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Jeg fikk et skjema i posten som jeg skulle fylle ut før ordinær ultralyd og sende inn til sykehuset, som jordmor hadde foran seg da vi var inne til ultralyd. Der skulle man blant annet krysse av for eventuelle tidlige aborter, men hun kommenterte ikke skjemaet i det hele tatt, egentlig. Kan hende det var fordi det ikke sto noe av betydning der, men det er jo også mulig det var fordi samboeren min var der og hun hadde taushetsplikt. Uansett så handlet timen bare om selve ultralyden og spørsmål som vi stilte. Anonymkode: fb1df...f04 Samme her. Dette var i fjor vår/sommer på Haukeland sykehus. Tror ikke tidligere aborter er noe de tar opp på UL-timer om ikke pasienten selv gjør det. Anonymkode: 0bd25...488
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2022 #16 Skrevet 12. mars 2022 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Jeg har tatt abort to ganger som ung, av grunner ingen har noe med, og synes det er helt sykt at jeg skal gå rundt med et ark til x antall helsepersonell som opplyser om antall "frivillige" aborter. Dette må de rett og slett gjøre noe med, hele arket får meg egentlig til å føle meg som et avlsdyr uten rett til personvern. Anonymkode: 1fb4d...927 De har jo taushetsplikt. Abortene er enten man liker det eller ikke, en del av den gynekologiske sykehistorien vår og det kan ha betydning for behandling av deg dersom noe skulle skje og de ikke vet det. Selv fikk jeg f.eks. voldsomme blødninger i forbindelse med en abort. Ble kjørt med ambulanse til sykehus og måtte foreta utskrapning. Dette skyldtes en tilstand jeg har som ble oppdaget der og da. Denne gir økt risiko for blødning og noen andre ting. Noe som igjen førte til at begge mine fødsler har endt med planlagt keisersnitt. Anonymkode: 0bd25...488 5
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2022 #17 Skrevet 12. mars 2022 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Jeg har tatt abort to ganger som ung, av grunner ingen har noe med, og synes det er helt sykt at jeg skal gå rundt med et ark til x antall helsepersonell som opplyser om antall "frivillige" aborter. Dette må de rett og slett gjøre noe med, hele arket får meg egentlig til å føle meg som et avlsdyr uten rett til personvern. Anonymkode: 1fb4d...927 I denne sammenhengen er det en helseopplysning. Anonymkode: e8666...431 5 1
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2022 #18 Skrevet 12. mars 2022 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): De har jo taushetsplikt. Abortene er enten man liker det eller ikke, en del av den gynekologiske sykehistorien vår og det kan ha betydning for behandling av deg dersom noe skulle skje og de ikke vet det. Selv fikk jeg f.eks. voldsomme blødninger i forbindelse med en abort. Ble kjørt med ambulanse til sykehus og måtte foreta utskrapning. Dette skyldtes en tilstand jeg har som ble oppdaget der og da. Denne gir økt risiko for blødning og noen andre ting. Noe som igjen førte til at begge mine fødsler har endt med planlagt keisersnitt. Anonymkode: 0bd25...488 I ditt tilfelle har det jo betydning. I mitt tilfelle ble jeg presset til en abort jeg ikke ville gjennom. Medisinsk abort, ingen komplikasjoner. Jeg har valgt å ikke opplyse om det på helsekortet. Det var en tragisk hendelse som har skapt masse sorg og skam, som jeg ikke vil bli påminner unødig. Anonymkode: 85777...bb8 1 1
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2022 #19 Skrevet 12. mars 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): I ditt tilfelle har det jo betydning. I mitt tilfelle ble jeg presset til en abort jeg ikke ville gjennom. Medisinsk abort, ingen komplikasjoner. Jeg har valgt å ikke opplyse om det på helsekortet. Det var en tragisk hendelse som har skapt masse sorg og skam, som jeg ikke vil bli påminner unødig. Anonymkode: 85777...bb8 Det skjønner jeg. Har selv slitt med mye sorg og skam etter min egen abort. Det er en veldig vond situasjon jeg tenker mye på, selv nå 4 år etter. Kan forstå at du valgte å ikke opplyse om det. Anonymkode: 0bd25...488
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2022 #20 Skrevet 12. mars 2022 Det er nok en grunn til at de gjerne vil vite om aborter uansett om de har vært frivillige eller ikke. Tar man abort er det jo et valg man tar, og man må jo stå for alle valg man tar ellers, så hva er annerledes med en abort? Har man flere spontanaborter bak seg så vil de helt sikkert følge litt ekstra med. Antall aborter er nok ikke det de er mest interessert i å snakke om nei, så selv om det hadde stått på helsekortet er det vel ikke noe de fleste prater noe om. Anonymkode: 4bcd8...0b6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå