Gå til innhold

Hvorfor behandler EU og Norge flykninger fra Ukraina annerledes enn flyktninger fra Syria, Palestina, Afghanistan osv?

HenrikJ

Anbefalte innlegg

Ermm.... Europa har tatt in over 1 millioner migranter fra Syria! Hva snakker du om.   En stor del av disse er oppegående menn i sine beste alders som har ingen intensjon i å integrere seg heller reise hjem igjen.   Mange i Norge mener det er best å hjelpe i nærområde for de fleste, og Ukraine er så å si nærområde våres.  Syria, kontra, har andre muslimske land rundt seg hvor faktisk de kan få leve med folk med samme bakgrunn og religion.  Best å hjelpe de der.  Alle ser hvor mye konflikt det er når kristne med annerledes bakgrunn må bo sammen med muslimer med helt annen livsyn.  

Kanskje du skal spørre de andre muslimske land som har nærer tilknytning til Syria, Afghanistan og Palestina hvorfor de ikke har tatt i mot flere flyktninger.  Også. jeg lurer på, har Ukraina fått noe hjelp eller støtte fra, feks Syria, Afghanistan eller Palenstina? Eller andre muslimske land?  Kontra, de jubler at Russland har invaderte....punktum. 

Endret av Outlander
  • Liker 11
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

HenrikJ skrev (På 11.3.2022 den 15.36):

Veldig  tragisk det det som skjer der nede og krig er ikke noe bra for folket. Så spørsmålet mitt er ikke rettet mot å skape noe hat imot flyktninger fra Ukraina, men kun for å forstå.  

Fordi de ligger nærmere oss enn de andre, og det er mer naturlig at flyktninger søker asyl i nærområdene enn at de drar til andre siden av kloden som økonomiske migranter.

• Liker 7
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm..

Den ene gruppen er hovedsakelig kvinner og barn som kommer fra et nærområde og som lett kan integreres.

Den andre gruppen er hovedsakelig menn som kommer fra områder dominert av kvinnefientlige holdninger. De må i tillegg ut på en livsfarlig rute for å kunne komme hit.

Vanskelig å skjønne hvorfor den ene gruppen skal behandles annerledes enn den andre ja, må nok være hudfargen..

• Liker 12
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 3/11/2022 at 3:38 PM, clyde said:

Fordi de er hvite og kristne. 

Du sier det som om det er noe galt med det?

Sikkert noe sannhet i det, og ikke noe galt med det, men en annen stor ting er nok også sympati i forhold til at vi også dele grense med russland, så ideen om å bli offer for russisk angrep er noe vi også forholder oss til til en viss grad. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Outlander skrev (På 12.3.2022 den 15.05):

Ermm.... Europa har tatt in over 1 millioner migranter fra Syria! Hva snakker du om.   En stor del av disse er oppegående menn i sine beste alders som har ingen intensjon i å integrere seg heller reise hjem igjen.   Mange i Norge mener det er best å hjelpe i nærområde for de fleste, og Ukraine er så å si nærområde våres.  Syria, kontra, har andre muslimske land rundt seg hvor faktisk de kan få leve med folk med samme bakgrunn og religion.  Best å hjelpe de der.  Alle ser hvor mye konflikt det er når kristne med annerledes bakgrunn må bo sammen med muslimer med helt annen livsyn.  

Kanskje du skal spørre de andre muslimske land som har nærer tilknytning til Syria, Afghanistan og Palestina hvorfor de ikke har tatt i mot flere flyktninger.  Også. jeg lurer på, har Ukraina fått noe hjelp eller støtte fra, feks Syria, Afghanistan eller Palenstina? Eller andre muslimske land?  Kontra, de jubler at Russland har invaderte....punktum. 

Godt skrevet👏

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skyldes ignoranse og rasisme. Nå vil millioner av afrikanere risikere å dø som følge av de økonomiske sanksjonene mot Russland, men nordmenn flest bryr deg ikke. De sier det bare er putin sin skyld. Det blir som om nevøen min skulle sluppet straff fordi han slo ned den største bølla på skolen.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Majer skrev (1 minutt siden):

Det skyldes ignoranse og rasisme. Nå vil millioner av afrikanere risikere å dø som følge av de økonomiske sanksjonene mot Russland, men nordmenn flest bryr deg ikke. De sier det bare er putin sin skyld. Det blir som om nevøen min skulle sluppet straff fordi han slo ned den største bølla på skolen.

Det er jo Putins skyld at Russland og Ukraina ikke lengre kan eksportere korn til verdensmarkedet. 

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

CrossRoad skrev (5 timer siden):

Det er jo Putins skyld at Russland og Ukraina ikke lengre kan eksportere korn til verdensmarkedet. 

Det er bølla sin skyld at han plager andre, men nevøen min har et ansvar når han velger å slå han ned. Vi har alle et ansvar for handlingene våre.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest brødskalle

Hovedsaklig fordi vi har blitt bombadert overalt om hvor synd det er på de, hvor uksyldige de er, osv. Når vi hører om krig i andre land, så ligger det en undertone av at det er terrorister som kjemper mot vestlige militærstyrker. Det ligger en undertone om at det er mange ekstreme fundamentalister, mange ekstreme religiøse, at de er en del av usivilisert kultur osv. Mens ukrainerne blir fremstilt som "en av oss", som har bortimot den samme kulturen som i Norge

Det du ser er effekt av hjernevasking + en dose rasisme. 

Vi burde være like skeptisk til å ta imot "for mange" flyktninger fra Ukraina som andre steder. Det kan føre til de samme problemene som man får når man tar imot store mengder flyktninger. I verste fall skaper vi oss et problem her på sikt ved å ta imot mer enn vi klarer integrere. Selvsagt er det bra å hjelpe uskyldige folk, men manglende integrering er et problem som kan skape problemer i et samfunn på sikt. Om det er ukrainere eller andre. Språkproblemer kan føre til at folk havner utenfor, folk med traumer kan slite leve normalt, folk kan like gå på velferdsordninger og forsøke snike seg unna arbeid. Osv. Dette er problemer som også vil gjelde for flyktninger fra ukraina. 

De har en fordel, da, i motsetning til svarte flyktninger vil nok ukrainere oppleve mindre rasisme i arbeidslivet. Det vil bli lettere for dem å bli ansatt enn en mann ved navn muhammed som sin søknad gjerne havner i søppelet før den er lest. 

On 3/12/2022 at 3:05 PM, Outlander said:

Skal sies at vi enkelt kunne ordnet det slik at kvinner og barn ble transportert til Europa og Norge. Det sier seg selv at når man må kjempe seg av gårde og reise uten hjelp, så er det verre for kvinner (som oftere blir offer for bortføring og menneskssalg) å komme seg frem trygt, samt enda verre for kvinner med barn. Man kan også lure på i hvor stor grad media ønsker å snakke om alle kvinnene og barna som dør, når de kan late som om det er bare "slemme unge menn" som kommer.... (Jeg tror de fleste norske mødre ville blitt sjokkert om sønnen deres på 18 trengte flykte og kom til et land som stemplet de som oppurtunistiske og slemme)

Vi kan enkelt reise og redde kvinner og barn fra for eks Syria om vi vil. Sånn at det er sagt... Det står på viljen. 

Det er også krig i land der den mest utbredte religionen er av kristendom. For eks i Etiopia. 

Du vet at det er uro og krig i både Syria, Afghanistan og Palestina? 

Skal sies at land i vesten er med på en del av disse krigene. Men det er ingen som snakker om å gi sanksjoner når USA hjelper krigere i Syria for eks. 

Endret av brødskalle
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Majer skrev (6 timer siden):

Det er bølla sin skyld at han plager andre, men nevøen min har et ansvar når han velger å slå han ned. Vi har alle et ansvar for handlingene våre.

Det første er jeg helt enig i. Putin har ansvaret fordi han invaderte Ukraina. Alt som skjer som følge av den beslutningen blir også hans ansvar. Han er en voksen mann, man må kunne regne med at han forstod konsekvensene. 

Endret av CrossRoad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

CrossRoad skrev (19 minutter siden):

Det første er jeg helt enig i. Putin har ansvaret fordi han invaderte Ukraina. Alt som skjer som følge av den beslutningen blir også hans ansvar. Han er en voksen mann, man må kunne regne med at han forstod konsekvensene. 

Nja. Sør Korea valgte å skille seg fra nord. Var det da rettferdig å brenne hele landsbyer med napalm?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Majer skrev (4 minutter siden):

Nja. Sør Korea valgte å skille seg fra nord. Var det da rettferdig å brenne hele landsbyer med napalm?

Nå var temaet konsekvensene av Putins krig. Hvis du vil diskutere Nord- og Sør-Korea foreslår jeg at du starter en ny tråd.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

CrossRoad skrev (16 minutter siden):

Nå var temaet konsekvensene av Putins krig. Hvis du vil diskutere Nord- og Sør-Korea foreslår jeg at du starter en ny tråd.

Jeg illustrerer et poeng. Jeg ser helst at du faktisk svarer på det jeg spør deg om.

Endret av Majer
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Majer skrev (5 minutter siden):

Jeg illustrerer et poeng. Jeg ser helst at du faktisk svarer på det jeg spør deg om.

Det er aldri rettferdig å brenne hele landsbyer med napalm. Når det er sagt har jeg ikke et polarisert bilde av verden. Jeg ser det USA har gjort galt OG jeg ser det Russland nå gjør galt. 

Endret av CrossRoad
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Flyktninger fra Syria, Afghanistan osv tar med seg sin muslimske religion og kvinnefiendtlige holdninger til  Norge det gjør ikke Ukrainere.  Flyktninger fra Ukraina vil reise hjem når krigen er ferdig, ikke mange syerere, Afghanere som sier det.  Kvinner og barn som kommer hit uten ektefelle. 

Har stor sympati for mennesker som bor i land med krig og håper at krig i alle land tar slutt. 

• Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

CrossRoad skrev (På 11.3.2022 den 16.19):

Det er ingenting som tyder på at EU og Norge behandler flyktningene fra Ukraina annerledes enn flyktninger fra Syria, Palestina, Afghanistan osv. 

Jaha? Du synes ikke at det er påfallende at Listhaug nå vil åpne for å få inn ukrainske flyktninger samtidig som hun ikke ønsker flyktninger i det hele tatt? FrP vil hjelpe i nærområdene. Norge sender busser nedover for å hente flyktninger fra Ukraina, de får gratis transport inn til Norge, antallet flyktninger som er velkomne er mange tusen prosent høyere enn normalt. Debatten på Nrk viser at grunnen til dette er at muslimer kan være terrorister, og de derfor må sjekke papirene nøye. Ukrainere skal slippes inn uten å sjekkes. Det er åpenbart forskjellsbehandling på flyktninger fra Ukraina og andre flyktninger. Eller migranter, som mange gjerne kaller dem. Jeg vet ikke med deg, men jeg hadde aldri dratt i en overfylt gummibåt over Middelhavet for å ende opp i Moria for penger om jeg hadde det ok der jeg var. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

bettsa skrev (16 minutter siden):

Flyktninger fra Syria, Afghanistan osv tar med seg sin muslimske religion og kvinnefiendtlige holdninger til  Norge det gjør ikke Ukrainere.  Flyktninger fra Ukraina vil reise hjem når krigen er ferdig, ikke mange syerere, Afghanere som sier det.  Kvinner og barn som kommer hit uten ektefelle. 

Har stor sympati for mennesker som bor i land med krig og håper at krig i alle land tar slutt. 

Til info er mange ukrainere både rasistiske og homofobiske. I tillegg har de et relativt tradisjonelt kvinnesyn. Den kulturen tar de med seg til Norge. I tillegg er det ingen grunn til å tro at de vil reise hjem når krigen er ferdig når de først er i Norge. Ukraina er bombet sønder og sammen, de har ingen verdier å reise hjem til. Det kommer til å ta mange år å bygge opp landet igjen. Da er det enklere å bli her, i trygge Norge hvor de i tillegg er sikret økonomisk. 

Endret av Fotballfluen
  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fotballfluen skrev (7 minutter siden):

Jaha? Du synes ikke at det er påfallende at Listhaug nå vil åpne for å få inn ukrainske flyktninger samtidig som hun ikke ønsker flyktninger i det hele tatt? FrP vil hjelpe i nærområdene. Norge sender busser nedover for å hente flyktninger fra Ukraina, de får gratis transport inn til Norge, antallet flyktninger som er velkomne er mange tusen prosent høyere enn normalt. Debatten på Nrk viser at grunnen til dette er at muslimer kan være terrorister, og de derfor må sjekke papirene nøye. Ukrainere skal slippes inn uten å sjekkes. Det er åpenbart forskjellsbehandling på flyktninger fra Ukraina og andre flyktninger. Eller migranter, som mange gjerne kaller dem. Jeg vet ikke med deg, men jeg hadde aldri dratt i en overfylt gummibåt over Middelhavet for å ende opp i Moria for penger om jeg hadde det ok der jeg var. 

Europa er vårt nærområde. Det er de samme landene vi ville flyktet til.

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...