Fotballfluen Skrevet 20. mars 2022 #81 Del Skrevet 20. mars 2022 Fru Solsikke skrev (15 minutter siden): Ukrainske flyktninger er i all hovedsak kvinner og barn. Undersøkelse fra frankrike har jo vist nå at 30 % av ukrainske "flyktninger" er økonomiske migranter fra afrika og midt østen som later som de er studenter fra ukraina, i all hovedsak menn. kilde: https://rmx.news/france/1-out-of-3-refugees-arriving-in-france-from-ukraine-arent-ukrainian/ Samme trenden så man i 2015. Er det rart at de krever dokumentasjon på hvem de er da? Skal man la griske mannfolk ta plassene til barn fordi det er "rasistisk" å sjekke at de er det de utgir seg for? ukrainske menn får ikke flykte i det hele tatt. De kjemper og dør for sine kvinner og barn. Selvfølgelig skaper det mer sympati enn for menn fra midtøsten der man har erfaring med at de for ofte lyver seg til flyktningstatus (og tilsynelatende har forlatt sine kvinner og barn for å flykte selv) Ikke minst er det ganske lite sympatisk å utnytte krigen i ukraina. I tillegg er det MYE større økonomiske konsekvenser å huse flyktninger fra land som afrika og midtøsten. De integrerer seg svært dårlig. Den erfaringen har alle europeiske land. Ukrainere integrerer seg lett, og har også større vilje til det. Konsekvensene av å ta inn ukrainske flyktninger vs flyktninger fra afrika og midtøsten er der helt ulike. I tillegg er ukrainere nærmere geografisk og kulturelt. Det påvirkes oss mer jo nærere noe er. Om naboen din døde så vil det påvirke deg mye mer enn om en ukjent døde i usa. Om naboens barn døde så vil det ikke påvirke deg like mye som om ditt eget barn døde. Hadde krigen vært i sverige i tillegg, så hadde folk engasjert seg vesentlig mer for å hjelpe svenskene. Mennesker er flokkdyr. Det å hjelpe sine nærmeste har holdt oss i live i tusenvis av år. Det har ikke noe med rasisme å gjøre. Se uthevet skrift fra ditt eget innlegg. Det er helt meningsløst å diskutere når dette er ditt utgangspunkt. Om du faktisk tror at det er griskhet som gjør at det hovedsaklig er menn som kommer fra land som Syria tar du helt feil. De rømmer fra krig, men i motsetning til feks ukrainere vil ingen ha dem inn i landet sitt. Derfor må de betale menneskesmuglere for å sende en person, den det er minst farlig for. Ville du sendt din datter eller din sønn ut alene, om du måtte? Hva med Moria? Der sitter det mange kvinner og barn som ingen ønsker å hente for å hjelpe. Hvorfor vil vi ikke hente dem? Det er mennsker vi snakker om, uavhengig av kultur, hudfarge og hjemland, alle trenger sårt hjelp. Det er forskjellsbehandlingen som er temaet i denne tråden, innlegget ditt synliggjør denne forskjellsbehandlingen på en glimrende måte. Takk for at du bekrefter poenget mitt. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
FaktabasertTroll Skrevet 20. mars 2022 #82 Del Skrevet 20. mars 2022 HenrikJ skrev (På 11.3.2022 den 15.36): Veldig tragisk det det som skjer der nede og krig er ikke noe bra for folket. Så spørsmålet mitt er ikke rettet mot å skape noe hat imot flyktninger fra Ukraina, men kun for å forstå. Nå kjenner ikke jeg så godt til hvordan Eu fungerer, men det du nevner høres ut som slik du oppfører deg i ditt eget liv. Du behandler dine nære bedre enn dine fjerne. Hvorfor gjør du det? Jeg tror det er enklere (og viktigere) å svare for seg selv enn for enormt komplekse organisasjoner, men det som ligger bak er nok det samme. "oss og dem". Svaret er nok fordi evolusjonen belønner slik "umoralsk" oppførsel, slik at de "moralske" folkene døde ut og vi som lever i dag er her basert på "rasistiske" forfedre. Tenk deg en mor som bryr seg mer om naboungen enn sin egen unge. Hva skjer med slike gener, tror du ? Naturen er fæl og ond, og den formet oss mennesker til å bli hva vi er idag. Også du. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Justlooking Skrevet 20. mars 2022 #83 Del Skrevet 20. mars 2022 milla80 skrev (8 timer siden): Synes helt ærlig at Norge ikke behandler noe som helst akkurat nå .... kanskje litt men det er Polen som bør ha mest av æren akkurat nå . Norge har mange planer . Det har de ofte . De diskuterer frem og tilbake men skal alltid komme tilbake til.... De snakker og diskuterer så lenge at innbyggerne selv må ta sine egne biler ned for å hente opp noen få flyktninger her og der.... Ihvertfall sist jeg leste nyhetene ! Er det blitt noen forbedring siden sist ? ? 🤔Hvor mange millioner er Norge villlig til å ta imot ?? 🙄 Mener du vi skal ta inn mange millioner? Det er 44 millioner innbyggere i Ukraina og det er et korrupt og fattig land. Det fattigste landet i Europa sies det, Det er helt naturlig at mange vil velge å bli værende i et land med mye høyere økonomisk trygghet og få mennene og resten av familien over på gjenforening. På sikt blir de nok ganske enkle å integrere fordi de ikke er så ulike oss. Men vi har altså ikke plass eller råd til å ta i mot millioner av mennesker, hvordan kan du tro vi skal klare det? 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Justlooking Skrevet 20. mars 2022 #84 Del Skrevet 20. mars 2022 Fotballfluen skrev (2 timer siden): Mange syrere hadde også omtrent samme utdanningsnivå, uten at det nødvendigvis hjelper dem ut i jobb her i Norge. Aner ikke hvor de ryktene kom fra at syrerne som flyktet hadde så god utdannelse, for det hadde de jo ikke. De fleste har knapt grunnskole og mange er analfabeter. https://www.nrk.no/norge/skoleforsker_-_-syrere-vil-ha-store-problemer-i-norsk-arbeidsliv-1.12705545 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Illuminatum Skrevet 21. mars 2022 #85 Del Skrevet 21. mars 2022 Det er stor forskjell på kvinner og barn som flykter kontra stort sett unge gutter i slutten av tenårene/begynnelsen av tjueårene. I tillegg har geografisk avstand veldig mye å si. 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
martine96 Skrevet 21. mars 2022 #86 Del Skrevet 21. mars 2022 HenrikJ skrev (På 11.3.2022 den 15.36): Veldig tragisk det det som skjer der nede og krig er ikke noe bra for folket. Så spørsmålet mitt er ikke rettet mot å skape noe hat imot flyktninger fra Ukraina, men kun for å forstå. Forskjellsbehandlingen skyldes at vi kan identifisere oss med europeere som har (nesten) samme religion. Spesielt afghanere virker litt fremmedartede for de fleste nordmenn. Vi vet ikke stort om dem, eller hva slags verdier de har. Eller for å ta noe enda mer fremmedartet, var det ikke mange som tok til orde for å integrere flyktninger fra Rwanda i 1994. Akkurat dette virker logisk mht. hva innvandrere kan forventes å bidra med. Ukrainere fremstår som et redelig folk der mange har høyere utdannelse. De kommer ikke hit for så å rope "Meg ha!" 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fru Solsikke Skrevet 21. mars 2022 #87 Del Skrevet 21. mars 2022 Fotballfluen skrev (20 timer siden): Se uthevet skrift fra ditt eget innlegg. Det er helt meningsløst å diskutere når dette er ditt utgangspunkt. Om du faktisk tror at det er griskhet som gjør at det hovedsaklig er menn som kommer fra land som Syria tar du helt feil. De rømmer fra krig, men i motsetning til feks ukrainere vil ingen ha dem inn i landet sitt. Derfor må de betale menneskesmuglere for å sende en person, den det er minst farlig for. Ville du sendt din datter eller din sønn ut alene, om du måtte? Hva med Moria? Der sitter det mange kvinner og barn som ingen ønsker å hente for å hjelpe. Hvorfor vil vi ikke hente dem? Det er mennsker vi snakker om, uavhengig av kultur, hudfarge og hjemland, alle trenger sårt hjelp. Det er forskjellsbehandlingen som er temaet i denne tråden, innlegget ditt synliggjør denne forskjellsbehandlingen på en glimrende måte. Takk for at du bekrefter poenget mitt. Jeg skrev at økonomiske migranter var hovedsaklig menn. Og de flykter ikke fra krig. Om jeg bodde i et muslimsk land med krig ville jeg selvfølgelig prioritert å få sendt min datter vekk om jeg måtte velge. Islamske land er verst for kvinner og barn. Å sende ut barnet som allerede har det tryggest er klin kokos. Problemet der er at det er de andre mannlige migrantene/flyktningene som utgjør fare for "datteren min". Og de mennene tar vi inn. Galskap. Nei, folk vil ikke ha tusenvis av lykkejegere til landet sitt, som attpåtil til sugerør i statskassen er sterkt overrepresentert i grov kriminalitet. Det er ikke mye takknemlighet å spore fra den kanten. Heller et hat mot vesten. Den trenden ser man i alle europeiske land. Hadde de prioritert å fått ut kvinner og barn så hadde folk reagert helt annerledes. Såpass skjønner vel du også? Men det gjør de ikke. Folk liker å hjelpe kvinner og barn, ikke voksne menn. Og ikke voksne menn som lar koner, søstre og døtre bli igjen i krigssoner. 3 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rediken Skrevet 21. mars 2022 #88 Del Skrevet 21. mars 2022 Jeg tror nok engasjementet til nordmenn handler først og fremst om nærhet fremfor hudfarge. Brenner huset ned til noen i nabolaget så stiller mange naboer opp for å hjelpe. Brenner huset til noen i en helt annen landsdel er man som regel ikke like engasjert for å hjelpe. Når det er sagt så skal jeg ærlig innrømme at jeg ikke kjenner meg helt igjen i beskrivelsen som farger syriske flyktninger i denne debatten. Bygden jeg bor i har tatt imot 2 familier med syriske flyktninger. Det var nok tøft for de i starten, men de er nå godt integrert i vårt lille bygdesamfunn. De har fått seg jobber, lært seg norsk, deltar på dugnader, kjøpt seg bolig og bidrar i lokalsamfunnet på lik linje som enhver nordmann. Det er helt sikkert noen som utnytter velferdssamfunnet vårt. Men man må være forsiktig å generalisere for mye, for det er mange redelige mennesker som gjør sitt aller beste også. 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fotballfluen Skrevet 21. mars 2022 #89 Del Skrevet 21. mars 2022 Fru Solsikke skrev (30 minutter siden): Jeg skrev at økonomiske migranter var hovedsaklig menn. Og de flykter ikke fra krig. Om jeg bodde i et muslimsk land med krig ville jeg selvfølgelig prioritert å få sendt min datter vekk om jeg måtte velge. Islamske land er verst for kvinner og barn. Å sende ut barnet som allerede har det tryggest er klin kokos. Problemet der er at det er de andre mannlige migrantene/flyktningene som utgjør fare for "datteren min". Og de mennene tar vi inn. Galskap. Nei, folk vil ikke ha tusenvis av lykkejegere til landet sitt, som attpåtil til sugerør i statskassen er sterkt overrepresentert i grov kriminalitet. Det er ikke mye takknemlighet å spore fra den kanten. Heller et hat mot vesten. Den trenden ser man i alle europeiske land. Hadde de prioritert å fått ut kvinner og barn så hadde folk reagert helt annerledes. Såpass skjønner vel du også? Men det gjør de ikke. Folk liker å hjelpe kvinner og barn, ikke voksne menn. Og ikke voksne menn som lar koner, søstre og døtre bli igjen i krigssoner. Det er på ingen måte trygt å sende kvinner alene til fots gjennom europa. Det er mange menneskehandlere og andre som er til fare for kvinnene, ikke bare andre flyktninger. Jeg synes innlegget ditt er veldig generaliserende og polariserende. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Blomsterpotta Skrevet 21. mars 2022 #90 Del Skrevet 21. mars 2022 De er mer lik oss kulturelt. Samtidig er det mest kvinner og barn som flykter og mennene blir igjen for å kjempe. De er vant med å jobbe og de fleste vil jobbe. Mange av de som kommer til Norge nå vil garantert returnere når krigen er over. I andre konflikter i muslimske land er det mannlige lykkejegere som kommer og lar barn og koner bli igjen i krigen. Når de først har kommet hit så skal de ha kone, barn, mor og far og hele resten av slekts inn ved familiegjenforening. De reiser aldri hjem igjen selv om krigen er over. Takker meg heller til 1 mill ukrainere enn 1000 muslimer og deres vranglære. 6 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fotballfluen Skrevet 22. mars 2022 #91 Del Skrevet 22. mars 2022 (endret) Blomsterpotta skrev (17 timer siden): De er mer lik oss kulturelt. Samtidig er det mest kvinner og barn som flykter og mennene blir igjen for å kjempe. De er vant med å jobbe og de fleste vil jobbe. Mange av de som kommer til Norge nå vil garantert returnere når krigen er over. I andre konflikter i muslimske land er det mannlige lykkejegere som kommer og lar barn og koner bli igjen i krigen. Når de først har kommet hit så skal de ha kone, barn, mor og far og hele resten av slekts inn ved familiegjenforening. De reiser aldri hjem igjen selv om krigen er over. Takker meg heller til 1 mill ukrainere enn 1000 muslimer og deres vranglære. 1000 muslimer og deres vranglære? Du vet at det er like stor forskjell på muslimer som det er på oss såkalt kristne? Alle muslimer kommer ikke fra en konservativ bygd i midtøsten. Mange muslimer er som deg og meg, foruten at de ikke spiser svin. Det er ekstremistene man hører om. Jeg hadde blitt rimelig frustrert og forbanna om jeg ble forhåndsdømt basert på konservative kristne jeg ikke har noe som helst til felles med. Råtne egg og ekstremister finnes i alle farger, nasjonaliteter og religioner. Endret 22. mars 2022 av Fotballfluen 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Blomsterpotta Skrevet 22. mars 2022 #92 Del Skrevet 22. mars 2022 Fotballfluen skrev (1 time siden): 1000 muslimer og deres vranglære? Du vet at det er like stor forskjell på muslimer som det er på oss såkalt kristne? Alle muslimer kommer ikke fra en konservativ bygd i midtøsten. Mange muslimer er som deg og meg, foruten at de ikke spiser svin. Det er ekstremistene man hører om. Jeg hadde blitt rimelig frustrert og forbanna om jeg ble forhåndsdømt basert på konservative kristne jeg ikke har noe som helst til felles med. Råtne egg og ekstremister finnes i alle farger, nasjonaliteter og religioner. Ja, du kan mene det. Jeg mener noe annet. Av de lykkejegerne vi har sett av det muslimske slaget som kommer hit i landet, så velger jeg heller Ukrainere. Nå skal jegbsikkert stemples rasist, men det er jeg ikke. Jeg har mange gode muslimske kolleger og noen som gjøre alt de kan for å snylte staten. Det er kolleger som teller timer på minuttet og jobber de mer enn det så bortfaller en eller annen trygd de har. Dagpenger eller gudene vet hva. Null og niks respekt fra meg for sånne folk. 4 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Urwa Skrevet 22. mars 2022 #93 Del Skrevet 22. mars 2022 (endret) Outlander skrev (På 12.3.2022 den 19.05): Ermm.... Europa har tatt in over 1 millioner migranter fra Syria! Hva snakker du om. En stor del av disse er oppegående menn i sine beste alders som har ingen intensjon i å integrere seg heller reise hjem igjen. Mange i Norge mener det er best å hjelpe i nærområde for de fleste, og Ukraine er så å si nærområde våres. Syria, kontra, har andre muslimske land rundt seg hvor faktisk de kan få leve med folk med samme bakgrunn og religion. Best å hjelpe de der. Alle ser hvor mye konflikt det er når kristne med annerledes bakgrunn må bo sammen med muslimer med helt annen livsyn. Kanskje du skal spørre de andre muslimske land som har nærer tilknytning til Syria, Afghanistan og Palestina hvorfor de ikke har tatt i mot flere flyktninger. Også. jeg lurer på, har Ukraina fått noe hjelp eller støtte fra, feks Syria, Afghanistan eller Palenstina? Eller andre muslimske land? Kontra, de jubler at Russland har invaderte....punktum. Det landet som har tatt i mot mest flyktninger i verden er faktisk Pakistan. Flere millioner afghanere har flyktet dit. De ligger på toppen. Endret 22. mars 2022 av Urwa 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fotballfluen Skrevet 22. mars 2022 #94 Del Skrevet 22. mars 2022 Blomsterpotta skrev (3 minutter siden): Ja, du kan mene det. Jeg mener noe annet. Av de lykkejegerne vi har sett av det muslimske slaget som kommer hit i landet, så velger jeg heller Ukrainere. Nå skal jegbsikkert stemples rasist, men det er jeg ikke. Jeg har mange gode muslimske kolleger og noen som gjøre alt de kan for å snylte staten. Det er kolleger som teller timer på minuttet og jobber de mer enn det så bortfaller en eller annen trygd de har. Dagpenger eller gudene vet hva. Null og niks respekt fra meg for sånne folk. Flyktninger, ikke lykkejegere. I tillegg er mange muslimer arbeidsinnvandrere fra Pakistan, Sri Lanka o.l. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Blomsterpotta Skrevet 22. mars 2022 #95 Del Skrevet 22. mars 2022 Fotballfluen skrev (3 timer siden): Flyktninger, ikke lykkejegere. I tillegg er mange muslimer arbeidsinnvandrere fra Pakistan, Sri Lanka o.l. Jeg kaller de lykkejegere, så kan du kalle de hva som passer deg. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
_popcorn_ Skrevet 23. mars 2022 #96 Del Skrevet 23. mars 2022 Ryddet for brudd på rommets retningslinjer. _popcorn_, mod Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Amossa Skrevet 26. oktober 2023 #97 Del Skrevet 26. oktober 2023 AmonymBruker skrev (På 11.3.2022 den 15.43): Det er ikke fordi de er hvite og kristne. Det er fordi de er naboer, kvinner og nærkulturelle. 3 helt legitime grunner til forskjellsbehandling. Nå spøker du?? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosalilje84 Skrevet 5. november 2023 #98 Del Skrevet 5. november 2023 AmonymBruker skrev (På 11.3.2022 den 15.43): Det er ikke fordi de er hvite og kristne. Det er fordi de er naboer, kvinner og nærkulturelle. 3 helt legitime grunner til forskjellsbehandling. Ukraina grenser ikke mot Norge. Før krigen ble mange østeuropeiske kvinner som kom til Norge, kalt horer, golddiggere og postordrebruder. Nå kaller de samme folkene ukrainske kvinner driftige, smarte og hyggelige (mens vi som kommer fra andre østeuropeiske land, fortsatt er horer og golddiggere). Det er politikk. Etter mitt syn bør alle flyktninger behandles like bra, med like mye respekt. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Menelaos Skrevet 5. november 2023 #99 Del Skrevet 5. november 2023 AmonymBruker skrev (På 11.3.2022 den 15.43): Det er ikke fordi de er hvite og kristne. Det er fordi de er naboer, kvinner og nærkulturelle. 3 helt legitime grunner til forskjellsbehandling. Ukraina er ikke et naboland av Norge Sverige, Finland og Russland er Norges naboland. Vi har ikke landegrense med Danmark, så derfor er ikke Danmark et naboland, Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Norway4 Skrevet 10. november 2023 #100 Del Skrevet 10. november 2023 Mennesker er laget sånn, vi ser på de som en del av oss. sånn er det bare. De vil leve fritt, i et demokrati, samt de fleste yngre som har flyktet er ikke religiøse og er godt utdannet Samt at de fleste mennesker er vanemennesker, og vi ser ikke forskjell på dem og oss Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå