Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei, jeg har fått lov å ta pant på huset av mor og far. Men dette er nytt for dem og meg, er det jeg som må snakke med bank eller dem? og blir renta høyere for dem hvis de tar pant for meg?

Anonymkode: 236ac...f36

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, renta blir nok ikke høyere, men de risikerer å miste huset om du ikke betaler lånet. 

Og de kan risikere å ikke få flyttet, siden huset står som sikkerhet for ditt lån. 

Skrevet (endret)

Foreldrene dine må gi sitt samtykke til banken for at den kan få pant i deres bolig. 

Rentene betales av skyldneren, altså deg. De blir lavere siden bankens risiko for å ikke få igjen pengene blir redusert når banken får pant for sitt lån til deg i dine foreldres hus. 

Endret av Tjueto
AnonymBruker
Skrevet

Du søker lån og oppgir i søknaden at du har mulighet for tilleggsinnerhet i foreldres bolig for å dekke hele eller deler av egenkapitalkravet. De blir da realkausjonister for hele eller deler av egenkapitalkravet avhengige av hvor mye de skal bidra med.

Banken vil da informere om veien videre, men det vil innbære kredittsjekk av din foreldre (kan de håndtere den delen av lånet de stiller sikkerhet for) og om det er nok ledig sikkerhet i boligen. Er alt dette ok får du et finansieringsbevis.

når du har kjøpt må de signere på realkausjonsdokumenter + pantedokumenter. Dette får du informasjon om fra banken.

noen banker deler opp lånet sånn at det blir et eget lån som er over 85% av boligens verdi (det foreldrene dine stiller sikkert fort) og priser dette med litt høyere rente. Men her vil det nok være litt ulikt fra bank til bank.

Alternativet er at de selv tar opp et lån på egen bolig og gir det egenkapitalen.

Anonymkode: 43adc...c3b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Du søker lån og oppgir i søknaden at du har mulighet for tilleggsinnerhet i foreldres bolig for å dekke hele eller deler av egenkapitalkravet. De blir da realkausjonister for hele eller deler av egenkapitalkravet avhengige av hvor mye de skal bidra med.

Banken vil da informere om veien videre, men det vil innbære kredittsjekk av din foreldre (kan de håndtere den delen av lånet de stiller sikkerhet for) og om det er nok ledig sikkerhet i boligen. Er alt dette ok får du et finansieringsbevis.

når du har kjøpt må de signere på realkausjonsdokumenter + pantedokumenter. Dette får du informasjon om fra banken.

noen banker deler opp lånet sånn at det blir et eget lån som er over 85% av boligens verdi (det foreldrene dine stiller sikkert fort) og priser dette med litt høyere rente. Men her vil det nok være litt ulikt fra bank til bank.

Alternativet er at de selv tar opp et lån på egen bolig og gir det egenkapitalen.

Anonymkode: 43adc...c3b

Når jeg kjøpte min første bolig, stilte foreldrene mine som kausjonister da jeg ikke hadde egenkapital. Da ble lånet delt opp slik ab over her skriver. Synes det var veldig ryddig - da kunne jeg betale ned den delen av lånet først slik at mine foreldre ikke måtte være kausjonister lengre enn nødvendig.

Banken ivaretar prosessen, foreldrene dine må antakelig få på plass en e-takst på sin bolig som brukes i vurderingen.

Anonymkode: 47833...aec

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...