Gå til innhold

Krever virkelig Border Collie så mye?

Anonymbruker***

Anbefalte innlegg

Jeg tenker på høydrifts-/intensitetshunder som krevende fordi ting, herunder problemadferd, utvikler seg så vanvittig fort. Ikke først og fremst fordi de krever mye fysisk og mental trening. Så lenge man vet hva man har for hund og og kan oppdra en slik hund, så er de enkle hunder er min oppfatning. Har både husky og malle. Begge disse rasene er omtalt som svært krevende, men jeg opplever dem absolutt ikke sånn. Ja, de krever naturligvis mer enn en showlabbe, men med god oppdragelse og rammer fungerer de fint som familiehunder. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Hei! Interessant å lese dette. Jeg vurderer border collie, og trene opp til redningshund. Men samtidig har jeg jobb og familie, og ikke alltid tid til å stimulere denne hundene flere timer hver dag. Men flere ganger i uken vil jeg påstå jeg har tid. 
Jeg er hundevant. Har hatt hund hele livet. På det meste har jeg hatt 3 hunder i tillegg til en på avlastning i helg. Jeg har ikke opplevd som noe problem å gi desse hundene det de trenger av tur og stimuli, selv om jeg har hatt små barn. Jeg har klart å kombinere dette. Men det har ikke vært border collier, men Jack russell og schnausere og blanding.

Men jeg er likevel bekymret for å ikke kunne gi en bc det den trenger 🙈

Anonymkode: a50b8...1e3

Ts her. Jeg er ingen ekspert, men nokså vant med bc. De færreste individer trenger over 2 timer aktivitet hver eneste dag, så lenge de får mer enn det flere ganger i uken som du skriver. En annen som svarte deg har allerede vært inne på det. Men jeg tenker spørsmålet er mer om du har kapasitet til å utdanne en godkjent redninghund med alt som det innebærer, enn om du har kapasitet til å eie en bc. Livet som aktiv redningshund eller redningshund under trening er uansett en skjønn og tilfredstillende tilværelse for en bc etter min mening!

Skulle det bli aktuelt så se etter linjer med stødige hunder. Noen bcer har arvelig anlegg for nervøsitet og nevrotisk adferd dsv. Ingen god kanditat for redningsarbeid...

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rytz skrev (8 timer siden):

Jeg tenker på høydrifts-/intensitetshunder som krevende fordi ting, herunder problemadferd, utvikler seg så vanvittig fort. Ikke først og fremst fordi de krever mye fysisk og mental trening. Så lenge man vet hva man har for hund og og kan oppdra en slik hund, så er de enkle hunder er min oppfatning. Har både husky og malle. Begge disse rasene er omtalt som svært krevende, men jeg opplever dem absolutt ikke sånn. Ja, de krever naturligvis mer enn en showlabbe, men med god oppdragelse og rammer fungerer de fint som familiehunder. 

Signerer denne. Fokuset når bc folk skal advare andre mot å å skaffe seg denne hunderasen føler jeg ofte ligger på feil plass. Typ "De trenger 4 timer tur hver dag", "de trenger uendelige mengder aktivitet". Jeg mener selvfølgelig ikke at de ikke krever mer stimuli enn en selskapshund, men hverdagslydighet og miljøtrening er kanskje det viktigste. Det er kanskje der man møter på større krav og flere fallgruver sammenlignet med raser med mindre driv og anlegg for nevrotisme. En velltrent bc kan ha både to og tre hviledager uten å begynne å gnage på inventar f.eks. Har lest artikler fra bc kjennere som mener det motsatte, og da tenker jeg som så at de ikke er fullt så ekspert på hundetrening som de føler selv...

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Anonymbruker*** skrev (15 timer siden):

Signerer denne. Fokuset når bc folk skal advare andre mot å å skaffe seg denne hunderasen føler jeg ofte ligger på feil plass. Typ "De trenger 4 timer tur hver dag", "de trenger uendelige mengder aktivitet". Jeg mener selvfølgelig ikke at de ikke krever mer stimuli enn en selskapshund, men hverdagslydighet og miljøtrening er kanskje det viktigste. Det er kanskje der man møter på større krav og flere fallgruver sammenlignet med raser med mindre driv og anlegg for nevrotisme. En velltrent bc kan ha både to og tre hviledager uten å begynne å gnage på inventar f.eks. Har lest artikler fra bc kjennere som mener det motsatte, og da tenker jeg som så at de ikke er fullt så ekspert på hundetrening som de føler selv...

Det jeg tenker når jeg leser folk som mener at hunder trenger 3-4 timer trening/mental aktivisering om dagen, er at de kommer til å dra på seg et problem over tid fordi de får en hund som ikke klarer å slappe av uten dette.

Jeg tenker at det å trene på ro, både hjemme og ute i miljø, er noe av det viktigste man gjør med slike raser. Og at man tidlig er oppmerksom på gjeting, og har en taktikk klar for å håndtere dette, FØR det utvikler seg til at hunden gjeter på mennesker, hunder, syklister og biler. Det er veldig mye vanskeligere å avlære enn å lære inn. 

Anonymkode: 6ea69...668

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...