Gå til innhold

Krever virkelig Border Collie så mye?

Anonymbruker***

Anbefalte innlegg

En gjenganger er at å skaffe seg Border Collie som familiehund, eller viss man har vanlig 8-4 jobb, er det nærmest dyremishandling og garantert til å føre til en hund med adferdsproblemer. Når har jeg hatt BC gjennom hele oppveksten, tidvis hatt ansvar for flere om gangen. Har nå en tispe alene. Alle disse hundende har blitt brukt til gjeting, men ikke en gang på ukentlig basis.

Alle har primært vært familiehunder som har vært alene noen arbeidsdager. En god del dager har de heller ikke fått mer trim enn typ 1 time tur samt litt lek, kos og hverdagslydighet. Alle var greit dresserte, noen ordentlige lydige. Ingen av dem har hatt det jeg vil kalle for adferdproblemer.

Den eneste av dem som jeg vil si har fått en god dose hjernetrim og trening hver uke er tispen jeg har nå. Det merkes jo på at hun er hakket mer lydig, men som sagt bar heller ikke de andre hundene preg av å være understimulerte eller stresset.

Tispa jeg har idag har også dager hvor det ikke blir stort mer enn 1 time trim. Da ligger hun stort sett å slumrer i sengen sin. Pga sykdom har hun ikke fått stort mer enn 20 min idag. Ingen vandringer el mas av den grunn. Har ikke mye erfaring med andre raser, men kan liksom ikke tenke meg andre brukshunder krever så mye mindre enn dette...

Endret av Anonymbruker***
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Geitis

Både BC og Husky (som jeg har) har ett noe dårlig rykte. Man ser ofte disse hundene til omplassering også dessverre. 

Jeg tror det har litt med at BC og Husky ofte selges billig på Finn.no og at mange som ikke burde hatt hund i det heletatt derfor kjøper disse. 

En veloppdragen BC eller Husky kan være verdens beste familiehund den, men det er viktig med riktig oppdragelse og nok stimuli. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er på min andre BC nå og makan til sofagriser skal du lete lenge etter. Den første brukte jeg litt på sau innimellom, men den var mye med og gikk løs i stallen osv. Den jeg har nå er veldig gjerne med ut på all mulig sprell, men tar like gjerne en dag i stabilt sideleie på sofaen. Det skal legges til at den var ganske krevende som ung, så den kunne nok fort blitt et problem om jeg ikke hadde lagt en del jobb ned i den. 

Jeg har hatt et par små blandingshunder og de har alle krevd med mosjon og stimuli enn BCene. 

Anonymkode: 1cd0e...c8f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Geitis skrev (3 minutter siden):

Både BC og Husky (som jeg har) har ett noe dårlig rykte. Man ser ofte disse hundene til omplassering også dessverre. 

Jeg tror det har litt med at BC og Husky ofte selges billig på Finn.no og at mange som ikke burde hatt hund i det heletatt derfor kjøper disse. 

En veloppdragen BC eller Husky kan være verdens beste familiehund den, men det er viktig med riktig oppdragelse og nok stimuli. 

Jeg har noen av de samme tankene når det kommer til tilgjengelighet. Disse to er vell noen av de billigste rasene på markedet. Som de produsere kull noen av disse sauebondene! Tilstandene er vell ikke noe bedre på huskyfarmene. En saubonde har ofte 8-10 hunder. Noen som driver med sledehunder har vell lett opp mot 20 eller mer. Blir mye valper av sånt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geitis
Anonymbruker*** skrev (1 minutt siden):

Jeg har noen av de samme tankene når det kommer til tilgjengelighet. Disse to er vell noen av de billigste rasene på markedet. Som de produsere kull noen av disse sauebondene! Tilstandene er vell ikke noe bedre på huskyfarmene. En saubonde har ofte 8-10 hunder. Noen som driver med sledehunder har vell lett opp mot 20 eller mer. Blir mye valper av sånt...

Ja, jeg synes det er skikkelig trist faktisk. Det er jo flotte hunder med masse personlighet! Synd det er så mange som ikke klarer å følge de opp på en bedre måte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg er på min andre BC nå og makan til sofagriser skal du lete lenge etter. Den første brukte jeg litt på sau innimellom, men den var mye med og gikk løs i stallen osv. Den jeg har nå er veldig gjerne med ut på all mulig sprell, men tar like gjerne en dag i stabilt sideleie på sofaen. Det skal legges til at den var ganske krevende som ung, så den kunne nok fort blitt et problem om jeg ikke hadde lagt en del jobb ned i den. 

Jeg har hatt et par små blandingshunder og de har alle krevd med mosjon og stimuli enn BCene. 

Anonymkode: 1cd0e...c8f

Ikke sant, flere som har den erfaring og. Også får de kjekt viss de deler sin erfaring på fb grupper for eksempel. Fordi de gir et flaskt inntrykk av rasen 🙄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Geitis skrev (13 minutter siden):

Ja, jeg synes det er skikkelig trist faktisk. Det er jo flotte hunder med masse personlighet! Synd det er så mange som ikke klarer å følge de opp på en bedre måte. 

Det er synd. Både synd på de individene som blir bortglemt i en flokk med arbeidshunder og de som ender opp som problemhunder hos uforberedte familier...

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Så lenge du gir hunden det den trenger så kan du ha hvilken som helst rase. Blir for dumt å skylde på at folk har dårlig inntrykk av rasen når de bare er bevist på at de ikke kan gi hunden det den trenger. 
Det finnes alltid individer, ikke alle følger rasestandarden. På et generelt grunnlag så trenger en border collie mye for å ha det bra. Ikke alle har tid til flere timer med fysisk og psykisk trening hver dag. Noen har ikke en gang helse til en time i strekk. 

Det blir litt dumt når du sier at du ikke forstår hvor rykte kommer fra, for så å skrive at du gir en bc akkurat det de trenger neste setning. Så ditt grunnlag for at BC er en fin og flott hund er litt skeivt, fordi du gir jo hundene det de trenger, så klart er de fantastiske hunder da. Det er stor forskjell på en border collie og en papillon når det kommer til mosjon og krav. En papillon tåler en fjelltur, men de må ikke for å ha det bra og trives. De elsker å bruke hode, men de må ikke for å ha det bra. I motsetning til en border collie som faktisk må ha mer for å ha det bra.  

Alle hunder kan være familiehunder, så lenge man kan gi dem det de trenger. Du som kan hunder burde vite det. Er mer skadelig når folk ikke tenker over hva en hund trenger, og som prøver å tvinge en individ eller hunderase inn i sin livsstil som så aldeles ikke passer til en rase. Er du en som elsker å jogge og sykle og ønsker en kompis som skal trene med deg, du skaffer deg ikke en engelsk bulldog for å si det sånn. 😂 Men det skremmende er at det finnes folk som er så blåst at de skaffer seg en hund som ikke fungerer til deres livsstil. Konsekvensene er en over- eller understimulert hund som lider, og de evner ikke en gang å se det selv og kaller det for "adferdsproblemer". 

Border collie er en fantastisk rase.. men den passer dessverre ikke for alle. 

Anonymkode: 38c06...06c

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har border collie som kun familiehund. Mannen jobber 8-4 jobb, jeg jobber turnus. Hunden vår har det helt fint. Hun kan mange triks og ofte løper vi rundt med henne i hælene og leker agility(vår versjon). Dette synes hun er veldig kjekt. Men helt ærlig så går vi veldig lite tur med henne, da er det i så fall om sommeren på fjellet. Vi pleier å slippe henne ut, da løper hun rundt og leker og ruller seg, leker med kattene, eller går bort til naboen og får kos, eller ned til vannet og tar seg en svømmetur. Dette er en ordning som bare funker. Hun lever helt fritt og gjør nøyaktig det hun vil. Nei, hun får ikke mye mosjon i bånd og vi driver ikke med søk og slikt, men hun får jaggu brukt hjernen og musklene allikevel. Hadde jeg vært hund, ville jeg hatt hennes liv. 

Anonymkode: 71323...624

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Den trenger mye hjernetrim, for å trives. De er gjetere, opptatt av flokken sin. Et eventyr og komplett kaos i en rase :fnise:

Anonymkode: f1bb3...5cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Så lenge du gir hunden det den trenger så kan du ha hvilken som helst rase. Blir for dumt å skylde på at folk har dårlig inntrykk av rasen når de bare er bevist på at de ikke kan gi hunden det den trenger. 
Det finnes alltid individer, ikke alle følger rasestandarden. På et generelt grunnlag så trenger en border collie mye for å ha det bra. Ikke alle har tid til flere timer med fysisk og psykisk trening hver dag. Noen har ikke en gang helse til en time i strekk. 

Det blir litt dumt når du sier at du ikke forstår hvor rykte kommer fra, for så å skrive at du gir en bc akkurat det de trenger neste setning. Så ditt grunnlag for at BC er en fin og flott hund er litt skeivt, fordi du gir jo hundene det de trenger, så klart er de fantastiske hunder da. Det er stor forskjell på en border collie og en papillon når det kommer til mosjon og krav. En papillon tåler en fjelltur, men de må ikke for å ha det bra og trives. De elsker å bruke hode, men de må ikke for å ha det bra. I motsetning til en border collie som faktisk må ha mer for å ha det bra.  

Alle hunder kan være familiehunder, så lenge man kan gi dem det de trenger. Du som kan hunder burde vite det. Er mer skadelig når folk ikke tenker over hva en hund trenger, og som prøver å tvinge en individ eller hunderase inn i sin livsstil som så aldeles ikke passer til en rase. Er du en som elsker å jogge og sykle og ønsker en kompis som skal trene med deg, du skaffer deg ikke en engelsk bulldog for å si det sånn. 😂 Men det skremmende er at det finnes folk som er så blåst at de skaffer seg en hund som ikke fungerer til deres livsstil. Konsekvensene er en over- eller understimulert hund som lider, og de evner ikke en gang å se det selv og kaller det for "adferdsproblemer". 

Border collie er en fantastisk rase.. men den passer dessverre ikke for alle. 

Anonymkode: 38c06...06c

Tispa jeg har nå får mer trening å hjernetrim enn en gjennomsnittelig familihund, det tviler jeg ikke på. Men brorparten av BCene jeg har kjent, altså de familien hadde i oppveksten, fikk jo ikke den typen trening flere ganger i uken, eller ble brukt aktivt i hundesport. De passet inn i et A4 familieliv med sporadisk gjetertrening. En time tur+ litt annen stimuli i hverdagen er jo det som er anbefalt for de fleste hunder, ihvertfall brukshunder. Mange ville sagt det er for lite for en BC. Men det funger bare bra det for de nærmest 10 BC fra gjeterlinjer vi har hatt opp igjennom. Er det vanlig å bare gå rundt kvartalet viss man har en labrador liksom? Jeg ser ikke helt det for meg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har border collie som kun familiehund. Mannen jobber 8-4 jobb, jeg jobber turnus. Hunden vår har det helt fint. Hun kan mange triks og ofte løper vi rundt med henne i hælene og leker agility(vår versjon). Dette synes hun er veldig kjekt. Men helt ærlig så går vi veldig lite tur med henne, da er det i så fall om sommeren på fjellet. Vi pleier å slippe henne ut, da løper hun rundt og leker og ruller seg, leker med kattene, eller går bort til naboen og får kos, eller ned til vannet og tar seg en svømmetur. Dette er en ordning som bare funker. Hun lever helt fritt og gjør nøyaktig det hun vil. Nei, hun får ikke mye mosjon i bånd og vi driver ikke med søk og slikt, men hun får jaggu brukt hjernen og musklene allikevel. Hadde jeg vært hund, ville jeg hatt hennes liv. 

Anonymkode: 71323...624

Herlig. Driver også min egen versjon av agility. Like mye, om ikke mer enn vi går vanlig tur. Balanserer på smale stokker, klatrer, løper åttetall i store luper i terrenget, hopper som en toppidrettsutøver 😍 Kjempegod trim for både hjerne og kropp det. Men BCene familien hadde når vi vokste opp fikk som nevnt mest vanlig tur, litt lek, litt lydighet. Sporadisk gjeting. Klarte seg så fint med det. 

Endret av Anonymbruker***
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Den trenger mye hjernetrim, for å trives. De er gjetere, opptatt av flokken sin. Et eventyr og komplett kaos i en rase :fnise:

Anonymkode: f1bb3...5cd

Høres ut som du har selv utifra den kjærlige, men lett oppgitte beskrivelse? 🙈 Har du isåfall hatt andre raser og? Er litt nysgerrig på å høre sammenligninger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Anonymbruker*** skrev (1 time siden):

Hva slags merkelige sauebønder er det du henger med som har TI hunder?? 

Anonymkode: 22f06...d11

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hva slags merkelige sauebønder er det du henger med som har TI hunder?? 

Ti er i det øvre sjiktet. Men typ 5-8 er ikke unormalt for mange sauebøndene i Norgeseliten og de med stor besetning. Sier selvføgelig ikke det gjelder alle av dem, men jeg vil si et flertall av de jeg har møtt eller hørt om. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
Anonymbruker*** skrev (Akkurat nå):

Ti er i det øvre sjiktet. Men typ 5-8 er ikke unormalt for mange sauebøndene i Norgeseliten og de med stor besetning. Sier selvføgelig ikke det gjelder alle av dem, men jeg vil si et flertall av de jeg har møtt eller hørt om. 

Ok ja nei sauebondeeliten henger jeg ikke med. Her er det bare den helt standard sauebonden, og gjeting er ikke en noe mange her holder på med. Jakt er mere populært så er flere som har en elghund eller to. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Ok ja nei sauebondeeliten henger jeg ikke med. Her er det bare den helt standard sauebonden, og gjeting er ikke en noe mange her holder på med. Jakt er mere populært så er flere som har en elghund eller to. 

Haha, sauebondeeliten er et paradokalt uttrykk! Har litt kjennskap pga familie, men er nok en outsider som ser inn. For meg blir hundeholdet i miljøet også litt merkelig og tidvis kritikkverdig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...
AnonymBruker

Hei! Interessant å lese dette. Jeg vurderer border collie, og trene opp til redningshund. Men samtidig har jeg jobb og familie, og ikke alltid tid til å stimulere denne hundene flere timer hver dag. Men flere ganger i uken vil jeg påstå jeg har tid. 
Jeg er hundevant. Har hatt hund hele livet. På det meste har jeg hatt 3 hunder i tillegg til en på avlastning i helg. Jeg har ikke opplevd som noe problem å gi desse hundene det de trenger av tur og stimuli, selv om jeg har hatt små barn. Jeg har klart å kombinere dette. Men det har ikke vært border collier, men Jack russell og schnausere og blanding.

Men jeg er likevel bekymret for å ikke kunne gi en bc det den trenger 🙈

Anonymkode: a50b8...1e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Hei! Interessant å lese dette. Jeg vurderer border collie, og trene opp til redningshund. Men samtidig har jeg jobb og familie, og ikke alltid tid til å stimulere denne hundene flere timer hver dag. Men flere ganger i uken vil jeg påstå jeg har tid. 
Jeg er hundevant. Har hatt hund hele livet. På det meste har jeg hatt 3 hunder i tillegg til en på avlastning i helg. Jeg har ikke opplevd som noe problem å gi desse hundene det de trenger av tur og stimuli, selv om jeg har hatt små barn. Jeg har klart å kombinere dette. Men det har ikke vært border collier, men Jack russell og schnausere og blanding.

Men jeg er likevel bekymret for å ikke kunne gi en bc det den trenger 🙈

Anonymkode: a50b8...1e3

Hvis du har krevende jobb og familie (barn) så ville jeg tenkt meg grundig om når det kommer til om du er villig til å bruke så mye tid og ressurser på NRH. Det sluker omtrent 100% av fritiden din.

Anonymkode: 18ca9...0fb

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...