AnonymBruker Skrevet 11. mars 2022 #1 Skrevet 11. mars 2022 Min eldste sønn har hatt mye flaks i livet på jobbfronten, og tatt en utdannelse som har gitt ham muligheter til å tjene svært godt, i tillegg til at han er svært flink og smart. I dag er han bare 27, har en nedbetalt leilighet, og leter etter en ny leilighet fordi han skal flytte til Oslo, etter bare 3 år på arbeidsmarket. Det er veldig imponerende. Vår andre sønn har studert ved politihøyskolen og har i dag vanskelig for å få jobb. For å hjelpe ham og samboeren hans litt, har vi latt dem bo gratis i en leilighet vi eier i Oslo i en lengre periode inntil de fant noe. Nå skal vår andre sønn flytte sørover og ønsker å bo i vår leilighet inntil han flytter for seg selv. Jeg og mannen min er helt enige om at IKKE kan få bo gratis, med den kjempeinntekten hans og at han må betale oss en markeds-dyktig leie, det er han helt uenig i, og mener at vi særbehandler ham negativt. Jeg har sagt til ham at det er best at han finner seg noe eget, er det det beste å gjøre i en slik situasjon, og vi IKKE er mindre glad i ham av den grunn, men bare at vi hjelper våre barn ulik etter den situasjonen de befinner seg i. Anonymkode: bd530...cbe
Populært innlegg Pås Skrevet 11. mars 2022 Populært innlegg #2 Skrevet 11. mars 2022 Du bestemmer selvsagt selv, men dette var veldig urettferdig i mine øyne! Jeg hadde latt ham bo på samme vilkår som broren helt til han fant sitt eget. 117 1 12
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 11. mars 2022 Populært innlegg #3 Skrevet 11. mars 2022 Dette blir litt merkelig i mine øyne. Hvorfor forskjellsbehandle? Anonymkode: 2ea06...4d2 50
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2022 #4 Skrevet 11. mars 2022 Kompromiss da? Han får bo der på like vilkår som broren i x antall måneder, deretter betale leie. Anonymkode: 0bf39...300 29
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 11. mars 2022 Populært innlegg #5 Skrevet 11. mars 2022 Det er jo kjempe urettferdig! Forstår veldig godt at han reagerer! Anonymkode: fd2b0...38d 54 5
Gjest O.G. Skrevet 11. mars 2022 #6 Skrevet 11. mars 2022 En fyr som har gått politiskolen har vanskeligheter for å få jobb som snut? Hvorfor?
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2022 #7 Skrevet 11. mars 2022 Hadde du sagt at du forventet at han dekker strøm og andre utgifter i tilknytning til leiligheten hadde jeg forstått deg til en viss grad, selv om jeg ikke ville gjort det slik selv. Men at dere krever markedsleie skjønner jeg ikke. Anonymkode: c50d8...78a 32 3
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2022 #8 Skrevet 11. mars 2022 Tja, hadde jeg vært det barnet som ikke får hjelp hadde jeg kuttet deg ut. Ikke hjulpet deg med noe overhode, og du kunne glemt kontakt med eventuelle barnebarn. Det er ikke greit forskjellsbehandle på den måten. Anonymkode: d4df6...5f4 20 4
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2022 #9 Skrevet 11. mars 2022 Han har jo helt rett da, det er negativ forskjellsbehandling mot ham. Anonymkode: 58d2d...7f5 20 2
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2022 #10 Skrevet 11. mars 2022 2 minutter siden, O.G. said: En fyr som har gått politiskolen har vanskeligheter for å få jobb som snut? Hvorfor? Det er kanskje skrikende politimangel i Finnmark, og overskudd i Oslo? Bare tipper. Ellers synes jeg begge barna burde få bo der like mange måneder gratis - hvis det er slik at "millionærsønnen" ikke har blitt gitt store fordeler på noe annet tidspunkt. Dersom dere generelt har gitt litt ekstra her, litt ekstra der etter behov gjennom årene, så er det ikke like svart-hvitt lenger. Anonymkode: 3e866...fe6 10
Antonetta Skrevet 11. mars 2022 #11 Skrevet 11. mars 2022 O.G. skrev (2 minutter siden): En fyr som har gått politiskolen har vanskeligheter for å få jobb som snut? Hvorfor? Det er vel fordi det er vanskelig å få seg jobb etter endt utdanning som politi. Det er stor konkurranse om jobbene 14
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 11. mars 2022 Populært innlegg #12 Skrevet 11. mars 2022 Jeg har en søster som aldri får til noen ting i livet. Min andre søster og jeg tjener over gjennomsnittet, har hus, hytte, båt osv. Det føles likevel urettferdig at hun får massiv økonomisk støtte, mens vi knapt får julegave, for "vi har jo alt" Det er faktisk ikke vår feil at hun ikke får orden på livet sitt. Vi trenger ikke pengene, men forskjellsbehandlingen gjør forholdet til foreldrene våre anspent. Og dessverre, forholdet til denne søsteren er helt skakkjørt. Foreldrene våre har ødelagt det gode siøskenforholdet vi hadde som yngre. Men selvfølgelig, der er deres rett... Anonymkode: 82f59...b63 53 10 2
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2022 #13 Skrevet 11. mars 2022 Skjønner ikke alle svarene her. Jeg hadde aldri utnyttet foreldrene mine økonomisk når jeg hadde muligheten til å betale selv. Man er vell voksne mennesker som skjønner at livet ikke er helt likt og rettferdig. Han trenger ikke hjelp, den andre sønnen trengte hjelp. Hva hvis foreldrene ikke egentlig har råd men følte de måtte hjelpe sønnen din? Det blir helt feil for min del at de skal støtte den andre sønnen sin på prinsipp. Anonymkode: 2a46c...230 22
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2022 #14 Skrevet 11. mars 2022 6 minutter siden, Pås said: Du bestemmer selvsagt selv, men dette var veldig urettferdig i mine øyne! Jeg hadde latt ham bo på samme vilkår som broren helt til han fant sitt eget. Enig, men det bør settes tidsfrist. Han eldste sønnen har god lønn og egenkapital. Det er forskjell på å la han bo gratis mens han reelt leter etter bolig og å la en voksen sønn med egen leilighet og god lønn bo gratis kun for at han skal spare penger. Min unge ble arbeidsløs og mistet leiligheten sin og fikk bo hos oss mens han søkte jobb. Jeg hadde aldri latt han bo hjemme om han ikke jobbet beinhardt med å komme i jobb. Og jeg hadde aldri latt han bo hjemme om han han hadde full lønn og egen leilighet. Anonymkode: 60b06...f35 9 2
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2022 #15 Skrevet 11. mars 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg har en søster som aldri får til noen ting i livet. Min andre søster og jeg tjener over gjennomsnittet, har hus, hytte, båt osv. Det føles likevel urettferdig at hun får massiv økonomisk støtte, mens vi knapt får julegave, for "vi har jo alt" Det er faktisk ikke vår feil at hun ikke får orden på livet sitt. Vi trenger ikke pengene, men forskjellsbehandlingen gjør forholdet til foreldrene våre anspent. Og dessverre, forholdet til denne søsteren er helt skakkjørt. Foreldrene våre har ødelagt det gode siøskenforholdet vi hadde som yngre. Men selvfølgelig, der er deres rett... Anonymkode: 82f59...b63 Dette!!! TS, hvorfor ønsker du å straffe din eldste sønn? Du skriver at han har hatt "mye flaks" (ditt punkt 1), men også er "svært flink og smart". Er suksessen hans kanskje ikke flaks, men et resultat av arbeid og innsats over tid? Og for at din mindre arbeidssomme sønn ikke skal føle seg så dum relativt til sin bror, så framstilles brors suksess først og fremst som "flaks"? Jeg skjønner så durabelig godt om dette provoserer din eldste! På tide å fullt ut anerkjenne hva han har oppnådd gjennom målretta arbeid over lang tid - helt sikkert på bekostning av andre ting han har gått glipp av. Ikke straff han fordi broren hans ikke er like dyktig, hverken økonomisk eller ved å nedvurdere innsatsen hans til "flaks". Anonymkode: 045bc...ddf 36 2
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2022 #16 Skrevet 11. mars 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Min eldste sønn har hatt mye flaks i livet på jobbfronten, og tatt en utdannelse som har gitt ham muligheter til å tjene svært godt, i tillegg til at han er svært flink og smart. I dag er han bare 27, har en nedbetalt leilighet, og leter etter en ny leilighet fordi han skal flytte til Oslo, etter bare 3 år på arbeidsmarket. Det er veldig imponerende. Vår andre sønn har studert ved politihøyskolen og har i dag vanskelig for å få jobb. For å hjelpe ham og samboeren hans litt, har vi latt dem bo gratis i en leilighet vi eier i Oslo i en lengre periode inntil de fant noe. Nå skal vår andre sønn flytte sørover og ønsker å bo i vår leilighet inntil han flytter for seg selv. Jeg og mannen min er helt enige om at IKKE kan få bo gratis, med den kjempeinntekten hans og at han må betale oss en markeds-dyktig leie, det er han helt uenig i, og mener at vi særbehandler ham negativt. Jeg har sagt til ham at det er best at han finner seg noe eget, er det det beste å gjøre i en slik situasjon, og vi IKKE er mindre glad i ham av den grunn, men bare at vi hjelper våre barn ulik etter den situasjonen de befinner seg i. Anonymkode: bd530...cbe Deg om det! Jeg oppfatter det som en unnskyldning til å forskjellsbehandle. Sønn nummer 2 har vel ikke vanskeligheter med å få jobb? Det er masse ledige jobber for de som vil jobbe... Det er fullt mulig å melde seg til et vikarbyrå. Skole og bhg. skriker etter arbeidskraft og det gjør sikkert flere andre arbeidsplasser også. At minstemann ikke får jobb som det han er utdannet som er ikke unikt for han. Alle som har fulgt med vet at det ikke er lett å få fast jobb som nyutdannet i politiet. At han allikevel har valgt en utdannelse der han ikke er sikret jobb er jo greit. Mange gjør det. Han er heldig som har foreldre som kan sponse x sum i gratis bosted. Storebroren derimot har hatt uflaks, han har tatt gode valg og straffes for det. Er det sånn det blir i fremtiden også tenker du? Siden storebror gjør gode valg, så fortjener han ikke å få samme hjelp? Anonymkode: ac4eb...b02 16
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2022 #17 Skrevet 11. mars 2022 En 27åring bør ikke bo gratis synes jeg. I hvert fall ikke når han tjener godt. Mulig dere burde leie ut leiligheten til fremmede Anonymkode: 4aad6...136
Ella-2 Skrevet 11. mars 2022 #18 Skrevet 11. mars 2022 O.G. skrev (16 minutter siden): En fyr som har gått politiskolen har vanskeligheter for å få jobb som snut? Hvorfor? Det er ikke så lett for politi å få jobb nå 4
Brunello Skrevet 11. mars 2022 #19 Skrevet 11. mars 2022 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Dette blir litt merkelig i mine øyne. Hvorfor forskjellsbehandle? Anonymkode: 2ea06...4d2 Det skriver hun i innlegget. Hun mener en trenger hjelp mens den andre ikke gjør det. 8
Trolltunge Skrevet 11. mars 2022 #20 Skrevet 11. mars 2022 (endret) AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Tja, hadde jeg vært det barnet som ikke får hjelp hadde jeg kuttet deg ut. Ikke hjulpet deg med noe overhode, og du kunne glemt kontakt med eventuelle barnebarn. Det er ikke greit forskjellsbehandle på den måten. Anonymkode: d4df6...5f4 Det er vel ikke sagt at ene barnet ikke får eller har fått hjelp overhodet. Tror det er viktig å ta dette med økonomisk opp med barn på et tidlig tidspunkt. Jeg tok det opp med mine allerede da de begynte på videregående med totalt forskjellige utdanningsløp, og hvor ene vil ha høyere lønn enn meg og far ganske tidlig. Da hadde vi en samtale om at vi alltid har og alltid vil stille opp for dem begge etter hver av dem sine behov. De behovene vil antagelig ikke være like til enhver tid, og mye mulig vil en av dem ha mer behov for økonomisk støtte for å komme seg inn på boligmarkedet. Vi vil behandle dem likt og rettferdig på den måten at begge kan stole på at vi stiller opp for dem begge angående hva de trenger hjelp til, og når de gjør det, men vi vil ikke telle kroner og timer vi stiller opp for hver, og sørge for at det er likt, selv om bare en av dem trenger det vi bidrar med. Dette synes også ungene var logisk og riktig, og det at vi har hatt seriøse samtaler om det tidlig forhindrer forhåpentligvis slike situasjoner som ts står i. Livet er langt og mye kan oppstå. Du kommenterer at dette er urettferdig, og såpass at du ville kuttet kontakt, uten å vite noe om hva foreldre tidligere har bidratt med, eller noe om hva fremtiden kan bringe. Sønnen med god økonomi trenger ikke økonomisk hjelp, men for det han, foreldre og du vet kan han ende opp med brukket nakke senere i livet, eller som enkemann med tre små barn han trenger mye hjelp med. Det viktigste i løpet av et liv er å få den hjelpen og støtten fra familien som man faktisk trenger,og det vil aldri til enhver tid være likt for flere barn. Å henge seg opp i at likt er rettferdig er feil. Likt til enhver tid kan fort bli å ikke kunne gi noen det de virkelig trenger, når de trenger det. Endret 11. mars 2022 av Trolltunge 11 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå