Gå til innhold

Erfaring med hvit gjeterhund?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen her inne som eier, eller har mye erfaring med hvit gjeterhund? Hvordan er hverdagen med en slik hund i hus? Hva bruker du den til?

Drømmer så om å få meg en hvit gjeterhund når hunden jeg har nå begynner å bli gammel og grå. Realistisk er det enda noen år til, men det dukket liksom opp i tankene så ofte!

Skrevet

Nervøse og kan lett ty til angrep som beste forsvar, dersom de blir "presset". Liten genpool har også gjort at de nå begynner å se hd/ad og allergi problematikk hos rasen. Noe helt annet enn de hvite gjeterhundene man så for 10 år siden. 

• Liker 2
Skrevet
Troyamin skrev (8 minutter siden):

Nervøse og kan lett ty til angrep som beste forsvar, dersom de blir "presset". Liten genpool har også gjort at de nå begynner å se hd/ad og allergi problematikk hos rasen. Noe helt annet enn de hvite gjeterhundene man så for 10 år siden. 

Har hørt om dette med nervøsitet i enkelte linjer og individer, men at det ikke gjelder alle. Hofte og allergiproblematikk var nytt for meg i forhold til hvit gjeterhund, men det går jaggu igjen i MANGE raser. Også de som allmennt oppfattes som generelt sunne raser. Synd at det blir sånn... 

AnonymBruker
Skrevet

Fine hunder, kunne og tenkt å høre folks erfaringer. 

Anonymkode: e554b...97d

Skrevet

Har aldri hat en slik selv, men det er en i klubben jeg går i. Veldig sjarmerende hund men lit nervøs og utrolig syk, den er så allergisk at den kun kan spise veldig dyrt spesialmat. Så går den rart også så jeg tipper den har HD eller noe annet som plager den. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har hørt at den rasen har dårlige nerver...

Anonymkode: c30b8...37b

• Liker 2
Skrevet

En venninne av meg hadde en hvit gjeter. Den var for det meste rolig og snill, og en veldig god familiehund, men det kan hende det var delvis kun akkurat den hunden og dels fordi venninna mi er veldig flink med hunder og trente hunden godt.
Den kunne finne på å varsle når det kom folk på besøk, men såvidt meg bekjent oppførte den seg pent på turer og sånt.
Litt sta og kunne finne på å teste grensene hjemme, men venninna mi er som sagt en veldig god hundeeier og trente bort uønsket adferd. Positiv reinforcement og klikkertrening er som regel hennes go-to metoder.

Dessverre ble hunden veldig syk og måtte avlives da den var syv-åtte år gammel. Husker ikke helt hva som var problemet, det kan ha vært noe HD-relatert eller en lammelse i ryggen eller noe annet forferdelig noe. Såvidt jeg vet er hvit gjeter en rase som er utsatt for en del genetiske sykdommer og skjelett-problematikk.

• Liker 1
Skrevet

Syk og nervøs er oppsummeringen? Hoho, midt i blinken for meg. Jaja, blir uansett mer research før noen hunder nr. 2. Kan vell hende det blir med en til BC a la omplassering. Godt for samvittigheta og lommeboka det!

Skrevet
16 hours ago, Anonymbruker*** said:

Syk og nervøs er oppsummeringen? Hoho, midt i blinken for meg. Jaja, blir uansett mer research før noen hunder nr. 2. Kan vell hende det blir med en til BC a la omplassering. Godt for samvittigheta og lommeboka det!

Du gjør i hvert fall research da 😄 Det er jo enkelte som bare bestemmer seg for hvilket kjæledyr de vil ha basert på utseende, og så klager fordi dyret ikke oppfører seg slik de hadde tenkt seg. -.-

Skrevet
Minya skrev (1 time siden):

Du gjør i hvert fall research da 😄 Det er jo enkelte som bare bestemmer seg for hvilket kjæledyr de vil ha basert på utseende, og så klager fordi dyret ikke oppfører seg slik de hadde tenkt seg. -.-

Ja, det kan du si. Litt for mye av den sorten 😅 Utseende er en del av grunnen til at jeg liker HG. Men mest ønske om en gjeterhundrase som er allsidig og litt mindre INTENS enn bc. Hund som er har disposisjon for nervøsitet og utagering er dog slitsomt... 

Skrevet
6 hours ago, Anonymbruker*** said:

Ja, det kan du si. Litt for mye av den sorten 😅 Utseende er en del av grunnen til at jeg liker HG. Men mest ønske om en gjeterhundrase som er allsidig og litt mindre INTENS enn bc. Hund som er har disposisjon for nervøsitet og utagering er dog slitsomt... 

Gjeterhunder er generelt ganske intense og trenger veldig mye hjernetrim for å ikke kjede ræva av seg og dermed ule eller ødelegge ting.

Skrevet
Minya skrev (34 minutter siden):

Gjeterhunder er generelt ganske intense og trenger veldig mye hjernetrim for å ikke kjede ræva av seg og dermed ule eller ødelegge ting.

Vet såpass. Har hatt BC hele livet 😆

AnonymBruker
Skrevet

Får du en godt sammenskrudd HG med hodet på plass så får du verdens beste hund, men det er langt mellom hver gode HG, så det er et sjansespill. Jeg har møtt flere nervøse enn trygge hunder.

Anonymkode: c30b8...37b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...