AnonymBruker Skrevet 11. mars 2022 #1 Skrevet 11. mars 2022 Det siste året har jeg startet på en jobb hvor det er mye gåing og mye mer arbeid som gjøres enn jobben jeg hadde før. Jeg er i konstant aktivitet på jobb og sitter kun når jeg har pause som er 30 min. Det skal også sies at jeg har mer mentalt og fysisk stress enn før. Siden 2015 og helt til 2020 så hadde jeg en jobb hvor det var betraktelig mye roligere enn den jobben jeg har nå. Der var det lite bevegelse og jeg kunne sitte eller stå i ro mesteparten av vakten. Det var sjeldent det var mye gåing. Men det som er poenget her er at nå som jeg har en mer krevende fysisk jobb, så har jeg gått mer opp i vekt. Slik er situasjonen min i dag: Mye gåing på jobb og jeg jobber nesten hver dag Mindre sosial aktiv - det vil si at jeg mesteparten av tiden er bare hjemme og slapper av de dagene jeg har fri, som er to ganger i uken Spiser mer sunn mat enn før Trener mindre enn før Spiser sjeldent gjennom dagen da jeg jobber mye, kanskje tre måltider Slik var situasjonen min for ca. 2 år siden: Veldig rolig jobb med lite fysisk aktivitet Mer sosialt liv - jeg bevegde mer mer utenfor huset Trente i noen grad mer enn den dag i dag Spiste mer usunt Spiste oftere gjennom dagen enn den dag i dag Mitt spørsmål er: Hvorfor har jeg da lagt på meg mer i dag..? Jeg var mye tynnere før, men nå har jeg enda mere fett på kroppen. Jeg er jo i konstant aktivitet mesteparten av hverdagen min, så jeg skjønner ikke hvorfor jeg har lagt på meg. Noen som vet? Kan jo være at det også kommer av stress, men er usikker selv. Jeg spiser også for det meste grønnsaker, havregrøt med melk, avocado med brød, ofte smoothie, ris, suppe med poteter og grønnsaker, osv osv. Det er i den duren mine måltider bruker å være. Til lunsj på jobb kjøper jeg alltid salat med litt dressing da jeg ikke klarer å spise salat uten dressing. Jeg har også fått betraktelig mye mer fett på magen enn hva jeg hadde før. Anonymkode: a4ddc...4d5
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2022 #2 Skrevet 11. mars 2022 Du har økt kaloriinntaket mer enn du økte forbruket med aktiv jobb. Det er sannheten. Du spiser mer kalorier enn før. Man blir jo ofte sulten av aktivitet, så der har du nok svaret. Sunn mat er heller ikke det samme som kalorifattig mat. Stress kan også gjøre at man spiser mer. Du er også mer hjemme, mat er mer tilgjengelig. Samtidig er du blitt eldre og forbrenningen går naturlig nedover. Det er ikke noe magisk med akkurat deg dessverre. Prøv å logg hva du spiser i løpet av noen dager i feks Lifesum (alt skal med, fra olje i stekepannen til melk i kaffen til den lille sjokoladebiten på pauserommet). Anonymkode: 6afda...ed8
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2022 #3 Skrevet 11. mars 2022 Porsjonene har også kanskje gradvis blitt større siden du blir mer sulten av aktivitet? Anonymkode: 6afda...ed8
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2022 #4 Skrevet 11. mars 2022 AnonymBruker skrev (44 minutter siden): Du har økt kaloriinntaket mer enn du økte forbruket med aktiv jobb. Det er sannheten. Du spiser mer kalorier enn før. Man blir jo ofte sulten av aktivitet, så der har du nok svaret. Sunn mat er heller ikke det samme som kalorifattig mat. Stress kan også gjøre at man spiser mer. Du er også mer hjemme, mat er mer tilgjengelig. Samtidig er du blitt eldre og forbrenningen går naturlig nedover. Det er ikke noe magisk med akkurat deg dessverre. Prøv å logg hva du spiser i løpet av noen dager i feks Lifesum (alt skal med, fra olje i stekepannen til melk i kaffen til den lille sjokoladebiten på pauserommet). Anonymkode: 6afda...ed8 Tusen takk for tips! TS. Anonymkode: a4ddc...4d5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå