Gå til innhold

Stemmer det at man kan nekte overnatting hos far?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

FVK og barnepsykolog har sagt at jeg som mor kan si nei til overnatting hos far når jeg har foreldreansvar alene og hovedomsorg. Vi har aldri bodd sammen. Stemmer dette etter deres erfaring?

Barnet er ca. 3 år og har aldri sovet borte fra meg. Far har samvær 18 timer i måneden og bor 4 timer unna etter eget ønske. Far har utsatt meg for psykisk vold i følge FVK. Han møter ikke barnet emosjonelt og har holdninger som kan være skadelig for barnet. Jeg har null tillit til han, og samarbeid og kommunikasjon er svært dårlig. Barnepsykologen i kommunen vår har oppfordret meg til å ha minst mulig kontakt med han. Barnet har ikke vist noe ønske om å sove hos far og snakker lite om han. 

Anonymkode: 82b11...7fb

• Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Forhold deg til fagpersonene som kjenner deg og situasjonen din. Du vil ikke få bedre rådgiving av fremmede på et nettforum.

Anonymkode: bf0d8...3cf

• Liker 6
  • Nyttig 4
Gjest AthenaRavenLuna
Skrevet

Hør på fagpersonene. De kan dette og kjenner til situasjonen. Ikke vilt fremmede på nett som du ikke aner kompetansen til. 

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor spør du om det ? 

Anonymkode: 7e7be...3d3

AnonymBruker
Skrevet

Ja? Jeg nekter far overnatting, det er krisesenteret helt enig i. Alle kan nekte, men han kan ta deg for retten og så er det en dommer som bestemmer om far får samvær/overnatting eller ikke. 

Anonymkode: 2b266...739

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Slik du beskriver det, så virker ikke dette til å være en aktuell problemstilling? Så da er det ikke så mye å gruble over?

Anonymkode: 91c01...20f

AnonymBruker
Skrevet

Ja, du kan det. Du nekter jo ikke samvær, men ‘kun’ overnatting. 

Anonymkode: df984...cb2

AnonymBruker
Skrevet

Du som forelder har PLIKT til å beskytte barnet ditt, og kan tilbakeholde samvær.

Det er opp til far å kalle inn til møte på fvk om han ønsker det annerledes. Men du plikter ikke til å skrive under på noe som helst du er uenig i. Og da er det opp til far å dra deg for retten. Men der har han ingen god sak hvis du har instansene på din side mtp. vold, osv.

Anonymkode: f9170...c9c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...