Gå til innhold

Barnehageunger, babyer og sykdom

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Nå har jo guttungen gått av og på som sjuk siden oktober. Babyen vår har og vært småforkjølet 3 ganger i løpet av sitt 6 uker lange liv, det går fint det altså, litt slitsomt men ikke noen feber eller ekstrem forkjølelse.. men jeg leser så mange skriver at eldste blir ganske sjuk det første året, så bygger babyen hjemme opp immunforsvaret og det blir ikke like ikke for den  beste året, for da har det vært så mye virus i omløp. Stemmer dette? Og hvorfor blir vi foreldre som har levd mye lengre, og vært sjuk enda flere ganger like dårlige og like mye smittet? Er det fordi vi er ekstra utsatt nå som barnet har første året i barnehagen? 

Og siste spørsmålet, når er denne sesongen over? Er så lei meg av barne og babygråt pga saltvannløsing og neseslange, og triste sjuke barn 🙁

Anonymkode: af6c8...cc3

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det blir bedre når været er varmere. Sen vår og sommer er som regel sykdomsfri, selv om et og annet kan dukke opp da også. Så er det på'n igjen til høsten.. Min erfaring er at første året/første to årene i barnehagen ga mye sykdom for begge barna. Eldste var ikke syk som baby, yngste en del mer. Fikk også vannkopper ved 4 mnd, smittet av eldste. 

Så har vi hatt ekstra mye sykdom på begge nå etter coronarestriksjonene er færre og det er mindre spriting. Ungene var knapt syke det første året vi levde med corona. 

Anonymkode: f3c28...8be

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dere blir utsatt for mye mer smitte når dere har bhg-barn enn ellers i voksenlivet. Det er derfor dere også blir mer syk nå enn før. 

Og ja, babyen vil nok bygge opp sterkere immunforsvar og forhåpentligvis bli mindre syk enn eldsten. 

Akkurat nå er det jo sånn at småbarna blir ekstra mye syke, nettopp fordi de har helt utrente immunforsvar etter korona-tiden med alt av beskyttelse mot basselusker. 

Forkjølelsessesongen er stort sett høst og vinter. Blir som regel bedre når man går mot sommer, og folk er mer ute og mindre stuet sammen inne.

Anonymkode: 8a5ff...e8a

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar, da gleder vi oss til det blir varmere, og ungene får litt bedre immunforsvar! :)

Anonymkode: af6c8...cc3

AnonymBruker
Skrevet

Ja, det skal være vanlig at yngre søsken til barnehagebarn, blir mindre syke det første året i barnehage enn barn som ikke har søsken i barnehage. Uten at jeg har kilder på det da. Jeg har bare hørt mange si det, inkludert legen på helsestasjonen da vi var på toårskontroll med vår yngste nå nylig. 

Vår yngste har vært helt utrolig mye syk siden hun begynte i barnehage i august selv om hun har en storesøster på tre år. Men i fjor høst og hittil i år har det vært helt spesielt ille. Visstnok som en ettervirkning av koronaperioden med mange tiltak og mindre smittsomme infeksjoner. Minstejenta var ganske riktig ikke så veldig mye syk som baby. Litt mer enn storesøsteren var, men antagelig mindre enn vanlig. 

Veldig mange familier med barnehagebarn, og også skolebarn, har hatt den ene sykdommen etter den andre denne siste perioden. Så dere er ikke alene. Og det er godt vi går mot sommer nå! 

Anonymkode: a0047...820

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...